InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode vlekjes op de eikel kan een schimmelinfectie zijn

Rode vlekjes op de eikel kan een schimmelinfectie zijn

Rode vlekjes op de eikel kan een schimmelinfectie zijn Het is de schrik van iedere man. Je wordt wakker en ziet dat je rode vlekjes op het geslachtsdeel hebt. Je denkt direct aan een SOA, maar is dat wel zo? De rode vlekjes kunnen veroorzaakt zijn door een schimmelinfectie. Dit komt door een verstoorde pH-waarde van de eikel. Je schaamt je er wel voor en dus is het de vraag wat je eraan kunt doen. Probeer de natuurazijn-oplossing of anti-schimmelzalf om van de rode vlekjes af te komen.

Rode vlekjes eikel

Is het een schimmelinfectie?

Je wordt s ochtends wakker en gaat lekker douchen. Maar wat blijkt je hebt rode vlekjes op het geslachtsdeel en onder de voorhuid. Het is duidelijk dat de schrik er goed in zit. Je schaamt je er ook wel een beetje voor en dus is het de vraag hoe je hiermee om moet gaan. Je wilt liever niet naar de huisarts, maar moet wel zekerheid hebben omtrent wat dit is en wat je eraan kunt doen. De rode vlekjes kunnen een aanwijzing zijn dat de pH-waarde oftewel de zuurtegraad is verstoord, waardoor schimmels kunnen woekeren. Dit kan ook ontstaan na het hebben van onveilige geslachtsgemeenschap. Met dit artikel krijg je inzicht in waarom de rode vlekjes zijn ontstaan en wat je er met een huismiddeltje aan kunt doen.

Verstoorde zuurtegraad

Het kan zijn dat je als man teveel met zeep schoonmaakt. Zeep heeft vaak een hoge zuurtegraad, waardoor je lichaamszuurtegraad verstoord raakt. Normaal heeft je lichaam namelijk een zuurtegraad of pH-waarde van rond de 5,5. Dit betekent dat je lichaam licht zuur is ten opzichte van een normale zuurtegraad van 7. Zuur zorgt er namelijk voor dat bacteriën in bedwang worden gehouden, danwel niet extreem op het lichaam voorkomen. Gebruik je echter een zeep waarvan de zuurtegraad 8 is, dan is het mogelijk dat je persoonlijke zuurtegraad plaatselijk verstoord raakt. Bij een verstoorde pH-waarde kunnen schimmels en bacteriën groeien. Een voorname plek waar schimmels kunnen groeien is onder de voorhuid alwaar het vochtig is. Doe schimmelgroei kan zich uiten in rode penisvlekjes.

Onveilige gemeenschap en rode vlekjes

Een belangrijke oorzaak kan verder zijn dat er onveilige interactie is plaatsgevonden met een persoon waarbij:
  • reeds een bacteriële-infectie of schimmelinfectie aanwezig is;
  • danwel onbeschermede gemeenschap van toepassing is geweest.
Vaak vormt het de grondslag voor een seksueel overdraagbare aandoening oftewel een SOA. Maar een schimmelinfectie hoeft niet perse te betekenen dat je er niet snel vanaf kunt komen. Je kunt uiteraard naar de huisarts gaan, omdat deze je van goed advies kan voorzien. Je kunt ook het volgende huismiddeltje proberen om de bacterievorming tegen te gaan. Ook jij kunt zo van je rode vlekjes afkomen.

Een remedie met resultaat

Om van de rode vlekjes oftewel de schimmelinfectie af te komen bestaat er een huismiddeltje. In de keuken wordt natuurazijn gebruikt om voedsel klaar te maken. Dat kun je goed gebruiken om de schimmelinfectie te bestrijden. Natuurazijn heeft namelijk een pH waarde van 2 en dat ligt ver onder de zuurtegraad waarbij schimmels en bacteriën kunnen gedijen. Maak een oplossing van natuurazijn (1 cm azijn 5 cm water) in een glas aan en doe het daar dagelijks twee maal dertig seconden in. De lage pH-waarde zorgt ervoor dat de schimmel reduceert en dus geleidelijk weer wegtrekt. Spoel het daarna goed af met schoon water.

Schimmeldodende zalf

Een andere remedie kun je bij de drogisterij verkrijgen. Je kunt namelijk een schimmeldodende zalf nemen en op de aandoening smeren. Doe dit een aantal dagen en je zult zien dat de omstandigheid verbetert. Verbetert het echter niet dan heb je mogelijk te lang rondgelopen met de schimmelinfectie en dan wordt het tijd om toch de huisarts te raadplegen. Een uit de hand gelopen schimmel- of bacterie-infectie kan namelijk grote gevolgen hebben. Laat je dan uitvoerig informeren omtrent SOA's.

Hoe wel schoonhouden?

Omdat de pH-waarde door gewone zeep verstoord kan worden is het verstandig om juist de gevoelige plek schoon te houden met pH-neutrale zeep. Daarnaast geldt dat je het niet iedere dag moet schrubben en poetsen juist, omdat er een natuurlijke balans bestaat waarmee schimmels worden voorkomen. Wil je het toch iedere dag schoonmaken, doe dit dan met een pH-neutrale zeep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Mazelen bij kinderenMazelen bij kinderenMazelen een kinderziekte die niet onderschat mag worden. Mazelen is een zeer besmettelijke ziekte, en zeker niet onschul…
Preventief anti-schimmelzalf smeren na anale daadPreventief anti-schimmelzalf smeren na anale daadBij anale gemeenschap komt de schacht, voorhuid en eikel van de man in contact met bacteriën, indien geen bescherming wo…
Oorzaken van rode vlekken na het douchenOorzaken van rode vlekken na het douchenHeeft u na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk? In dit artikel worden mogelijke oorzaken hiervan besproken.
Witte of rode schimmelvlekken op de huid behandelenWitte of rode schimmelvlekken op de huid behandelenDe huid vormt het grootste orgaan van ons lichaam. Het geeft onder andere bescherming tegen de buitenwereld, maar staat…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-A-t/m-C/Balanitis.html
  • http://www.nvz.nl/internet/pages/template.php?rID=512
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteriën

Reageer op het artikel "Rode vlekjes op de eikel kan een schimmelinfectie zijn"

Reacties

Paulo, 07-08-2016 22:16 #26
Hoi, Vorig jaar rode vlekjes gekregen op de eikel. Ze vervellen soms. (ik ben besneden) en niets aan gedaan qua kuurtje of wat dan ook. 3 a 4 maanden erna waren ze weg. Nu begin dit jaar weer terug gekomen. Ze zitten er nu al 8 maanden dus. Soms komt er een kleine vlek bij. Ik heb er nu 4 op mijn eikel en ze vervellen ook soms. Maar ze jeuken absoluut niet! En daar lees ik nergens iets over dat dit bij andere ook zo is :(
Iemand schreef over daktarin 2 x daags en dat doe ik nu ook wel. Maar nog moeilijk om vermindering te zien na 1 week. Vraag is nu is het de schimmelinfectie ja of nee? Sinds vorig jaar geen sex meer. Reactie infoteur, 08-08-2016
Zowel bij besneden mannen als mannen met diabetes kunnen de rode vlekken aanhoudend zijn. Bij diabetes heeft dit specifiek te maken met een gewijzigde pH waarde van de urine. Het leidt tot balanitis en kan rode vlekken gecombineerd met een schilferende huid veroorzaken. Er kan sprake zijn van een ontregelde zuurgehalte van het lichaam, zeker als u ouder dan 40-50 jaar bent, danwel als u bijvoorbeeld teveel alcohol inneemt. Meerdere redenen kunnen er aanleiding voor zijn. Ook bij besneden mannen kan dit probleem aanhoudend zijn. Mogelijk kan ontzuren helpen of juist een anti-schimmelzalf. Maar dit advies zegt niet dat het werkt en dus kan ik slechts adviseren om het uit te proberen.

Antoon, 27-06-2016 22:47 #25
Ik heb sinds lange tijd droge witte vlekjes op de eikel, nu heb ik rode vlekjes onder de huid die wat pijnlijk zijn. Ik heb er al een paar jaar last van, gaat dit ooit weg? Reactie infoteur, 28-06-2016
Het is de vraag waar het door wordt veroorzaakt. Vaak kan het simpel worden behandeld, mits men er tijdig bij is. Een eventueel bezoek aan de huisarts of GGD kan uitkomst bieden.

Tom, 04-01-2016 16:22 #24
Ik heb sinds een paar weken last van een rood bultje, er begint sinds afgelopen 2 dagen nog een bij te komen. Ik heb nog nooit seks gehad en zit in de puberteit. Wat is dit? Reactie infoteur, 05-01-2016
Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn, of mogelijk herpes. Herpes kun je oplopen ook als je nog nooit geslachtsgemeenschap hebt gehad. Heb je vaak een koortslip, dan kan het via vingeraanraking worden overgedragen. Houdt het lang aan, laat het dan door je huisarts checken.

Rick, 31-12-2015 20:24 #23
Beste,
Sinds 2 dagen heb ik last van een een gevoelige eikel, beetje rood gekleurd, kleine baasjes en jeukt bij tijd en wijle.
Ik heb al reeds een jaar dezelfde vriendin en geen van beiden ander gemeenschap gehad.
Wat kan het zijn, graag hoor ik van u!

Mvg Reactie infoteur, 02-01-2016
Rode vlekjes met kleine blaasjes kan herpes zijn. maar kan ook een schimmelinfectie (balanitis) zijn met overgevoeligheid resultetrend in blaasjes. Laat u bij twijfel door de huisarts checken.

W., 23-12-2015 09:24 #22
Ook het zelfde probleem zoals de meeste mensen hier beschrijven. Eerste keer kwam ik er achter bij het plassen, rode plekjes en en ook soort van wondjes. Las online dat ook kokosolie hielp. Na dat een paar keer er op te hebben gesmeerd werd het al wat minder. Daarna alleen nog maar goed gespoeld. Zat alleen nog licht rood vlekje op mijn eikel. Daarna weer seks gehad met met mijn vriendin (die mijn eerste is) Niks aan de hand. Maar na een keer masturberen kwam er er 1 klein rood puntje. En de volgende ochtend zat het er weer helemaal onder. Wat kan ik doen?

Jan, 06-12-2015 16:23 #21
Beetje zelfde probleem, rode plekjes en irritaties en zelfs wondjes onder mijn voorhuid. De rode plekjes gaan weg met azijn maar de wondjes niet. Verschillende antischimmel crèmes gehad zelfs 1 met laag percentage hydrocortison erin. De laatste hielp! Eindelijk maar het kwam steeds weer terug. Heb geen soa's en ben dus alternatief gaan zoeken. Teatreeolie hielp tijdelijk.

Na veel gezoek vond ik een recept met het sap van de plant 'stinkende gouwe' ook wel de wrattenplant genoemd. Eerst heb ik een paar dagen de hormoonzalf gesmeerd tot het dicht was en daarna een aantal dagen 2 x per dag het sap van de wrattenplant gesmeerd en het blijft nu weg!

Ik ben hier erg blij mee en de plant is overal te vinden en kost niets. Ik hoop dat veel mannen dit lezen want is erg vervelend dit probleem.

Thijs, 13-10-2015 19:59 #20
Ik heb (zoals de meeste hier) last van rode vlekjes op mijn eikel. Ik heb de soakliniek gebeld, en die zei dat ik een paar dagen moest wachten, maar ik ben toch een beetje bang. Ik wil graag zalf gaan smeren en vraag me af welke zalf ik moet smeren en hoe. En werkt azijn even goed? Ik hoop dat u hier antwoorden op heeft. Reactie infoteur, 14-10-2015
Azijn en de zalf hebben in principe dezelfde werking. Het verlaagt de pH waarde waardoor schimmels niet kunnen floreren. Toch zal de zalf beter werken, mits het wel een schimmelinfectie is uiteraard.

Pv, 04-08-2015 17:02 #19
Hallo,

Ik heb vorige week een aantal keren met mijn vriendin sex gehad (niet veilig) en heb ik rode plekjes rond om mijn eikel dit heb ik al eerder gehad maar toen trok het zo weer weg na 3 dagen maar ben toch wel erg benieuwd wat het nou zou wezen.

Groetjes Reactie infoteur, 05-08-2015
Geachte Pv,

Het kan zijn dat de daad te droog is, waardoor de huid van de eikel te heftig wordt beroerd. Oftewel het is even iets te gevoelig geweest. Het kan daarna snel wegtrekken. Blijven de vlekjes en neemt het formaat toe dan is het vermoedelijk een schimmelinfectie of balanitis. In dat geval kunt u beter antischimmelzalf smeren, zodat het na 3 dagen eveneens weg trekt.

Dirk, 03-08-2015 17:42 #18
Hallo, sinds enkel weken had ik wat rode vlekjes op mijn eikel, dit was (toevallig) na veilige geslachtsgemeenschap (met condoom). Toen ben ik honing erop beginnen doen en nu is die rode vlek zo goed als weg. (nog heel lichtjes zichtbaar). Maar nu sinds enkele dagen heb ik een rode vlek op mijn eikel mooi rond de urinebuis opening. In de rode vlek lijkt ook een kleiner vlekje (+- 1 cm) te zitten. Wat kan dit zijn? Het jeukt niet, irriteert niet, je ziet het alleen maar. Wat kan ik hier aan doen? Ik vind het zeer onprettig. Reactie infoteur, 04-08-2015
De pH-waarde van honing ligt rond de 3-4 en dus is het in principe geschikt om te gebruiken tegen schimmelvlekken. Het gebruik moet ook worden beperkt, zodat de normale pH-waarde weer herstelt en een normale bacteriele-schimmel balans ontstaat. Onder de voorhuid is het altijd extra gevoelig om wederom vlekjes te krijgen door toedoen van schimmels. Let wel ook de pH-waarde van de urine (bv. bij alcoholmisbruik, diabetes) kan ertoe leiden dat men balanitis krijgt.

J., 30-07-2015 09:10 #17
Ik ben een bisexuele man en heb begin juni onveilige seks (eerste keer) gehad met een man (stom natuurlijk). Hij laat zich elke 3 maanden testen en zei dat hij clean was. Nu, anderhalve maand later, heb ik rode plekjes op mijn eikel, langs en op de eikelrand voornamelijk en bij het toompje. De plekjes voelen wat schraal aan en zijn heel gevoelig. Ik weet niet zeker of dit het gevolg ervan is van de onveilige seks (incubatietijd misschien). Ik heb wat sudocreme erop gesmeerd waardoor een wat groter plekje op de eikelrand en een kleinere op de eikel nagenoeg genezen zijn. Toch maak ik me wat zorgen. Wat kan het zijn? Reactie infoteur, 30-07-2015
Als het werkelijk schraal en gevoelig is kan het herpes zijn. U heeft her sudocreme op gedaan en het is deels genezen. Het onderstreept een herpesgeval. U kunt er nooit van genezen, eenmaal drager dan bent u altijd dragen. Advies is om geen geslachtsgemeenschap te hebben tijdens een uitbraak.

Mike, 15-07-2015 12:54 #16
Na dit gelezen te hebben ben ik er nog niet helemaal uit wat ik precies heb, aangezien ik na het vrijen met mijn vriendin een rode vlek heb gekregen op de eikel. Echter jeukt dit niet en voelt het ook niet irriterend en zitten er geen stipjes of blaasjes op, echt alleen die rode vlek waar ik verder geen last van heb.

Wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 16-07-2015
Als de rode vlek na een paar dagen groter is geworden dan is het vermoedelijk een schimmel. Wordt het niet groter en trekt het na een paar dagen weg, dan is het mogelijk tijdens het vrijen overbelast of is er teveel wrijving geweest (te weinig vochtafscheiding).

Dieter, 17-04-2015 11:10 #15
Hallo,

Ik heb onveilig met haar gevreeën en heb na 3 dagen last van jeukende rode stipjes op mijn eikel. Maar 3 weken geleden had ik ook onveilig gevreeën met haar en toen had ik niks. Wat kan dit zijn of wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 18-04-2015
Beste Dieter,

Als het gewone rode vlekjes zijn die iets jeuken kan het een schimmelinfectie zijn, zeker als je het ook anaal hebt gedaan dan is de kans reeel dat er vlekjes ontstaan. Dan is het gebruik van anti-schimmelcreme afdoende. Gaat het om rode vlekjes waarop blaasjes komen dan gaat het om herpes. De blaasjes zijn zeer besmettelijk en dien je niet open te maken. Smeer zinkzalf om de blaasjes uit te laten drogen. Betreft het wratjes dan kun je bijvoorbeeld condyline gebruiken. SOA's hoeven niet altijd direct zichtbaar te worden, het kan enige tijd duren voordat de eerste verschijnselen voordoen.

Pim, 16-11-2014 00:02 #14
Hallo,

Ik heb al een lange tijd op me eikel 2 witte vlekken met erin kleine witte stipjes ( in t midden van de eikel onder de plasrand) weet niet wat het is het jeukt niet ofzo maar schaam me er wel voor en wil niet naar de huisarts. Ik ben 15 jaar en heb nog geen seks gehad. Wat kan het zijn? Reactie infoteur, 16-11-2014
Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn. Doe er dan anti-schimmelzalf op en maak het vooraf goed schoon. Het kan ook Candida zijn (dit is geen SOA maar ook een schimmelinfectie). Goede behandeling is dan van belang.

M., 24-10-2014 12:18 #13
Ik heb last van rode vlekjes op mijn eikel, zelf nog nooit gevreeën dus dit is het probleem niet. Het zit er nu een paar dagen en het ziet er niet fraai uit en ik wil niet dat het verergert. Is het voor mij het beste om een crème tegen schimmelinfecties van de huid te gebruiken? Of kan ik beter naar de huisarts gaan? Reactie infoteur, 25-10-2014
Als het een schimmelinfectie is kan het met een anti-fungalcreme worden behandeld. Wordt het veroorzaakt door diabetes dan kunnen de rode vlekjes aanhoudend blijven. Soms kan het ook om herpes gaan doordat bijvoorbeeld het virus bij een koortslip via de vingers naar het geslachtsdeel is overgedragen. Ga bij twijfel altijd naar de huisarts.

O. H., 17-10-2014 14:04 #12
Ik heb onlangs een afspraakje gehad en onveilig met haar gevreeën (stom, ik weet het). Gezien we het die avond meerdere keren gedaan hebben wilde ik de boel de volgende ochtend even goed wassen. Ik heb het daarom met flink veel zeep allemaal schoongemaakt. Het zou kunnen dat ik het misschien niet goed genoeg afgespoeld heb. Toen ik kort daarna naar het toilet ging zaten er meerdere (een stuk of 8) hele kleine rode stipjes onder mijn eikel. Ik kon mij eerlijk gezegd niet herinneren of dit voor het douchen ook al was en heb het nu (2 dagen later) nog steeds. Komt dit door de zeep en het wellicht slecht afspoelen, of door de onveilige seks? Is het aan te raden dat huismiddeltje te proberen? Ik ben hier net heen verhuisd en heb hier nog geen huisarts. Ga ik nu regelen. Reactie infoteur, 18-10-2014
Het kan in dit geval dus door de zeep of onveilige geslachtsgemeenschap komen. Probeer een anti-schimmelzalf en zie of het na drie dagen is verdwenen. Je kunt ook een zuuroplossing proberen. Mocht dit niet helpen dan is het mogelijk een soa. Laat je bij twijfel altijd medisch checken.

M. H., 21-09-2014 15:37 #11
Ik heb sinds 2-3 dagen geleden iets raars, ik heb een paar rode vlekken op mijn eikel ik heb geen jeuk of pijn maar het is alleen rood, is het erg of gaat het vanzelf over? Reactie infoteur, 22-09-2014
Rode vlekken kan een teken zijn dat het gaat om een schimmelinfectie. Dat is vrij onschuldig en kan met een anti-schimmelzalfje snel worden verholpen. Na 2-3 dagen smeren moet het verdwenen zijn. Houdt het echter aan dan is het misschien iets anders. Let wel heb je diabetes dan kan het een aanhoudend fenomeen zijn omdat de zuurtegraad van de urine verandert.

Rs, 15-09-2014 08:34 #10
Ik heb de afgelopen 4 dagen, als ik 's ochtends onder de douche stap, last van rode vlekjes. Ik heb het de afgelopen dagen niet met zeep gewassen en het wordt erger. Als ik de rode vlekjes goed bekijken zie ik veel kleine rode adertjes. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 15-09-2014
Ongewone aanhoudende verkleuringen, bultjes en verdikkingen etc. aan het geslachtsdeel moet door een huisarts of door de G.G.D. worden beoordeeld. Laat je bij twijfel altijd medisch checken.

Ano, 25-08-2014 23:46 #9
Ik heb laats 21 Augustus 2014, voor het eerst onveilig gevreeën, waardoor ik na 4 dagen merk, dat ik allemaal rode bultjes onder me eikel zie, ik maak me hier erg zorgen om, is er sprake van een schimmelinfectie of moet ik me ook zorgen maken om een SOA?. Ik maak m'n eikel elke dag tijdens het douche schoon met normaal lauw/koud water. Reactie infoteur, 27-08-2014
Rode bultjes is uiteraard wat anders dan rode vlekjes. In dat geval is er een reele kans dat het om herpes gaat. Soms gaat het met enkele weken voorbij. Zijn de blaasjes pijnlijk dan kan het met zinkzalf worden behandeld. Het inwendige vocht wordt dan ingedampt. Daarnaast kunnen symptomen sneller verdwijnen met een medicijn zoals aciclovir. Ga bij twijfel naar de huisarts of doe een check bij de G.G.D.

A., 24-08-2014 17:30 #8
Ik heb 3 dagen een andere zeep gebruikt( niet ph neutraal wat ik normaal wel doe) heb nu paar dagen rode vlekjes op en onder m'n eikel maar ze jeuken niet. 1 dag nadat ik die zeep had gebruikt had ik onveilig gevreeën met m'n vriendin maar zij heeft nergens last van (we zijn door elkaar ontmaagd en elkaars enige sekspartner) Ik heb gewoon met water gewassen het is niet erger of minder geworden wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er tegen doen? Reactie infoteur, 25-08-2014
Laat je pH waarde herstellen zodat schimmel wordt tegengewerkt. Je kunt het in een zuuroplossing doen maar ook door er antischimmelzalf op te smeren. Als enige sekspartner is het geen soa en dus zal het met enkele dagen smeren overgaan.

T., 17-08-2014 23:47 #7
Ik heb sinds twee dagen ineens last van rode puntjes op mijn eikel het jeukt en brandt niet. Wat zou het kunnen zijn? Reactie infoteur, 19-08-2014
Het kan een schimmelinfectie of balanitis zijn. Dat kan met een anti-schimmelzalf goed worden behandeld. Is het na enkele dagen smeren nog niet weg laat het dan door uw huisarts of GGD beoordelen.

M. D., 15-07-2014 17:02 #6
Ik heb sinds vandaag last van rode puntjes ((nog) geen zweertjes) op mijn eikel, het doet echter geen pijn en jeukt ook niet echt. Ik heb onlangs onveilig gevreeën maar ben nogal beschaamd om hiervoor bij de huisarts te gaan. Zou dit zo een schimmelinfectie kunnen zijn of moet ik mij zorgen maken om een SOA.? Reactie infoteur, 16-07-2014
Het zou om een schimmelinfectie kunnen gaan. Gebruik enkele dagen een antischimmel creme om te zien of het weggaat. Houdt het echter langer dan drie dagen smeren aan dan is het verstandig om wel naar de huisarts te gaan. Let wel je kunt je ook bij de GGD laten testen.

Ron, 01-06-2014 15:36 #5
Ik heb last van iets aparts, als ik met mijn vriendin gevreen heb vlak voordat zij ongesteld gaat worden.krijg ik na eeb dag al last van een rode dop en jeuk en geirriteerde voorhuid. geen pijn bij plassen of zo. na een paar dagen goed schoonhouden met water gaat het na een week vanzelf weg.wat kan dit zijn? gr ron Reactie infoteur, 02-06-2014
Mogelijk veranderd de pH waarde van de schede voor het ongesteld worden. Dit heeft invloed op de pH waarde van de voorhuid waardoor de kans op aantasting groter wordt. De huid reageert er dus op of schimmels kunnen eerder van toepassing zijn. Indien het verder vanzelf wegtrekt dan is er geen punt van zorg. Mogelijk kan het beter onder controle worden gehouden door preventief voor het ongesteld worden de huid na de daad na schoonspoelen met anti schimmelzalf in te smeren.

Jelle, 28-04-2014 19:14 #4
Ik heb sinds kort rode jeukend bultjes/huidschilfers op mijn eikel. Ik weet niet zo heel goed, wat dit nou precies is. Ik heb al een keer eerder een schimmelinfectie gehad namelijk candida. Ik ben onlangs, nog geen anderhalve week na dato, getest en 'clean' bevonden. Wat is dit precies en moet ik me nu alsnog zorgen gaan maken?

P.s. heb in de tussentijd een keer gemeenschap gehad. Reactie infoteur, 29-04-2014
Normaal wijzen rode jeukende bultjes op herpes. Maar je bent getest en dus kan dat worden uitgesloten. Het kan ook door zure urine worden veroorzaakt. Denk aan mensen met diabetes of diegene die veel snel verbrandende koolhydraten of suikers innemen. Dit leidt tot aanhoudende rode vlekken met schilfers (balanitis) en is lastig te behandelen.

M., 10-12-2013 10:42 #3
Ik heb al een tijdje om de zo veel tijd last van jeuk en irritatie op m'n eikel, het lijkt alsof er huidschilfers onder m'n voorhuid zitten. Ik heb een vaste relatie en ben aan het begin van deze relatie behandeld voor chlamydia, net zoals mijn partner. Ik heb overigens geen gemeenschap gehad met anderen naast mijn partner en zij zelf ook niet. Waar kan dit zomaar vandaan komen? Reactie infoteur, 10-12-2013
Een afschilferende eikel of voorhuid komt vaak voor door toedoen van een lage pH waarde van de urine. Dit kan worden veroorzaakt door ontstekingen in het lichaam waarbij zuur wordt afgevoerd, insulineresistentie, chronische hoge bloedsuikergehalte of diabetes. Indien het geen balanitis of andere SOA betreft dan zal de huisarts tot deze conclusie komen. In dat geval zal herstel langdurig zijn omdat het aan andere aandoeningen is gerelateerd.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/114006-afschilferende-eikelhuid-door-lage-ph-waarde-urine-diabetes.html

Harm, 12-11-2013 05:08 #2
Ik heb het sinds gister en vind het raar. het zweert ook en het is heel irritant, maar het is rot om het in en glas azijn te dopen. Reactie infoteur, 12-11-2013
Indien het zweert dan is het ontstoken. Ook als er blaasjes zijn dan is het geen gewone schimmelinfectie. Ga naar de huisarts om zekerheid te hebben.

Theo, 21-05-2013 22:16 #1
Ik heb er al een tijd last van, er zit 1 rood vlekje nog op mijn penis, ik kreeg eerst van de huisarts zalf er voor, maar het kwam steeds terug. Ik vroeg aan de dokter of hij wat anders er voor had, maar hij zei nee, dat gaat niet weg omdat je suiker heb. groetjes Reactie infoteur, 22-05-2013
Het kan inderdaad komen doordat je suiker of diabetes hebt. Indien er onvoldoende wordt gelet op de hoogte van de suikerstand door tijdig insuline in te spuiten kan de zuurtegraad van de urine zuurder worden (lagere pH). Dit kan de balans van de eikel dermate verstoren dat er rode vlekken en schilfers ontstaan.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Reacties: 26
Medische informatie…
Schrijf mee!