InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode penis: Oorzaken en behandeling van roodheid van penis

Rode penis: Oorzaken en behandeling van roodheid van penis

Rode penis: Oorzaken en behandeling van roodheid van penis Een penis die rood gekleurd is, is soms enkel te wijten aan wrijving. Wanneer de roodheid aan de penis niet afneemt en ook andere symptomen verschijnen, wijst dit mogelijk op een medisch probleem waarvoor een behandeling nodig is. Een rode penis wijst namelijk mogelijk op een ontsteking, een infectie of een huidziekte. Omdat er verschillende behandelingen zijn voor verschillende oorzaken van roodheid van de penis, is het noodzakelijk dat de juiste diagnose gevonden wordt. Sommige mannen zijn beschaamd of angstig om een arts te bezoeken voor een penisprobleem, maar artsen helpen mannen bij het oplossen van fysieke problemen en het voorkomen van eventuele complicaties. Het hanteren van een goede hygiëne is tot slot noodzakelijk; dit voorkomt een aantal penisproblemen.

Balanitis en roodheid van penis

Balanitis kenmerkt zich door roodheid en zwelling van het hoofd van de penis en de voorhuid. Deze ontsteking van de eikel ontstaat bij intacte mannen die met een slechte hygiëne van de penis. Bacteriën bouwen zich op onder de voorhuid doordat de man smegma niet vaak genoeg wast of wegveegt, wat dan leidt tot een infectie. Een arts bepaalt de behandelmethode op basis van de ernst van de aandoening.

Contactdermatitis en penis die rood is

Als een man een uitslag op zijn penis ontwikkelt die bestaat uit kleine, jeukende bultjes, wijst dit mogelijk op contactdermatitis. Dit is een allergische reactie van de huid op gebruikte chemicaliën, kleurstoffen, parfums, enzovoort. De huid van de penis is gevoelig voor het ontwikkelen van contactdermatitis door zepen, wasmiddelen, wasverzachters, gearomatiseerde condooms en zaaddodend middel. De behandeling bestaat uit het identificeren van de substantie die leidt tot de problemen, en het elimineren van deze bron.

Genitaal eczeem

Atopische dermatitis (eczeem) is een huidaandoening waarbij irritatie van de penis ontstaat. Meestal spelen genetische factoren en ook omgevingsfactoren (roken, stress en uitlokkende stoffen) een rol bij de totstandkoming bij eczeem aan de genitale regio. De man ervaart rode en geïrriteerde plekken of een huiduitslag op de penis. Andere symptomen zijn onder meer een droge, geschubde huid; constante jeuk en met pus gevulde blaren.

Diverse behandelingen zijn mogelijk
  • antibiotische crèmes
  • calcineurine-remmers
  • topische (op de huid aangebrachte) corticosteroïden
  • injecteerbare biologische geneesmiddelen

Een koud kompres aanbrengen vermindert de roodheid. Ook het toepassen van lotions, vochtinbrengende middelen van aloë vera verminderen de klachten.

Liesschimmel en rode penis

Bij liesschimmel ervaart een man een zeer jeukende huiduitslag. De uitslag bestaat uit kleine oneffenheden met scherp gedefinieerde randen. Zowel op de liesplooien, de dijen, de billen, de penis en de testikels zijn symptomen mogelijk van deze schimmelinfectie. De schimmel tinea cruris (liesschimmel) veroorzaakt de aandoening. Mannen die veel zweten in de onderste regio ervaren het vaakst klachten. Een antischimmelcrème behandelt de klachten. Daarnaast onderneemt de man best stappen om in de toekomst vocht en warmte in het gebied te verminderen.

Molluscum contagiosum

Het pokkenvirus veroorzaakt molluscum contagiosum. De verspreiding van de infectie verloopt via huid-op-huid contact of door het delen van handdoeken, kleding, beddengoed of ander materiaal van een geïnfecteerde patiënt. De man ervaart meestal rode, jeukende bultjes op de penis en andere gebieden. Door te krabben ontstaat irritatie aan de bultjes en verspreidt de infectie zich naar andere lichaamsdelen. Meestal verdwijnt de huidinfectie vanzelf. De symptomen verlichten gebeurt via:
  • cryochirurgie om te bultjes te bevriezen en te verwijderen
  • curettage om bultjes uit de huid te verwijderen
  • laserchirurgie om bultjes te vernietigen
  • topische therapieën om bultjes te verwijderen

Psoriasis en penis met rode kleur

Psoriasis, een huidziekte met een chronische en schilferende huid, ontstaat op veel mogelijke lichaamsdelen, waaronder de penis. De man heeft ruwe plekken op de huid die jeuken. Steroïde crèmes behandelen de huidaandoening, maar sommige crèmes zijn misschien te hard voor de penis. Alternatieve vochtinbrengende crèmes verlichten soms ook de klachten.

Schimmelinfectie

Mannen kampen af en toe met een schimmelinfectie die resulteert in een rode penispunt, een jeukende penis en soms een abnormale witte afscheiding uit de urethra. De man gebruikt antischimmelcrèmes om de schimmelpopulatie te verminderen en de balans te herstellen. Deze aandoening moet een arts officieel diagnosticeren en vooral wanneer man nog nooit eerder een schimmelinfectie heeft gehad. De symptomen van de aandoening zijn namelijk vergelijkbaar met sommige seksueel overdraagbare aandoeningen.

Schurft

Schurft treedt op wanneer mijten zich in de huid nestelen om te leven, huidcellen gaan eten en vervolgens eieren leggen. De verspreiding van mijten gebeurt door nauw contact, meestal een seksuele activiteit. De meest opvallende symptomen zijn jeuk en irritatie op de plaats waar de mijt in de huid is gegraven.

Andere symptomen zijn onder meer:
  • blaren
  • een droge, geschubde huid
  • witgekleurde lijnen in de huid waar mijten zijn ingegraven

Topische crème behandelt en verwijdert de besmetting. De man moet de instructies wel nauwgezet volgen.

Seksueel overdraagbare aandoening

Chlamydia

Chlamydia is een veel voorkomende bacteriële infectie die wordt verspreid door seksueel contact. De aandoening gaat gepaard met bijvoorbeeld testikelpijn, een plotselinge plasaandrang, pijn bij het plassen, frequent plassen en een verlies van urine. Na een antibioticabehandeling verdwijnt de infectie meestal binnen één à zeven dagen. Onbehandeld ontstaan mogelijk ernstige complicaties.

Genitale herpes

Genitale herpes is een seksueel overdraagbare aandoening waarbij rode vlekken op de penis ontstaan. De roodheid is ook mogelijk op de balzak (het scrotum), de schaamstreek aan de basis van de penis, de dijen, het zitvlak en de mond. Het herpes simplex-virus (HSV-2 of, minder vaak, HSV-1) veroorzaakt genitale herpes. Dit virus dringt het lichaam binnen tijdens onbeschermde seks met een patiënt die het virus draagt.

Andere symptomen zijn onder meer:
  • jeuk
  • littekenvorming of ontwikkeling van schurft wanneer zweren genezen
  • penispijn of ongemak
  • zweren die bloeden of leeglopen als de blaren openbarsten

Antivirale geneesmiddelen verzachten de symptomen en voorkomen dat de infectie zich naar de seksuele partners verspreidt.

Syfilis

Syfilis is een soa veroorzaakt door de bacterie Treponema pallidum. De verspreiding gebeurt door onbeschermde seks met een geïnfecteerde patiënt. De man heeft eerst een cirkelvormige, rode, pijnloze huiduitslag op de penis en het genitale gebied. Als de infectie onbehandeld blijft, verspreiden de bacteriën zich naar andere lichaamsdelen. Naarmate de infectie vordert, ontstaan volgende mogelijke tekenen:

Onmiddellijke hulp is nodig want de tekenen verergeren anders en soms blijven de klachten dan ook permanent aanwezig. In een vroeg stadium is syfilis goed te genezen. Hiervoor schrijft de arts antibiotica voor. Mannen mogen geen seksuele activiteiten uitoefenen totdat een controle-bloedonderzoek aantoont dat de infectie is verdwenen.

Behandeling en preventie

Een goede verzorging van de penis voorkomt sommige oorzaken van roodheid, pijn en jeuk aan de penis, zoals liesschimmel en balanitis. Naast het regelmatig wassen van de penis is het gebruik van een gezondheidscrème voor een man aanbevolen als onderdeel van de dagelijkse hygiëneroutine. Een crème met vitamine A vermindert de bacteriën op de penis. Ook is het gebruik van natuurlijke vochtinbrengende middelen en vitamine E aanbevolen. Deze zijn zacht voor de tere huid. De huid neemt de vochtinbrengende middelen op en houdt de huid glad. Ze verminderen het risico op infecties, omdat scheuren in de droge huid een goede bodem vormen voor schimmels en bacteriën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingSyndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingHet syndroom van Reiter is een ontsteking van de gewrichten op plekken waar pezen en banden aan de beenderen vastzitten.…
Rode scrotum syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingRode scrotum syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingHet rode scrotum syndroom is een zeldzaam syndroom waarbij het scrotum of balzak de huidplooi achter de penis waarin z…
Droge penis of penishuid: schrale plekken en schilferingDroge penis of penishuid: schrale plekken en schilferingEen droge penis betekent dat de huid van de penis droog is. Mogelijk heb je hierbij last van korstjes en schilfering. Je…
Bultjes op de penis: symptomen, oorzaak en behandelingBultjes op de penis: symptomen, oorzaak en behandelingBultjes op de penis kan voor een jongen of man verontrustend zijn. Er zijn heel veel mogelijke oorzaken van bultjes op d…
De gemiddelde penislengte van de manDe gemiddelde penislengte van de manElke man (behalve een omgebouwde transseksueel) heeft een penis, dat is bekend. Maar in welk land zijn nu de mannen te v…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 27 september 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Penile Redness Symptoms, Causes & Common Questions, https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/penile-redness/
  • Red Penis Rash: Pictures Symptoms Diagnosis & Treatment, https://www.firstderm.com/red-penis-rash-pictures-symptoms-diagnosis-and-treatment/
  • Red penis: Causes and treatment, https://www.lybrate.com/topic/red-penis-causes-and-treatment/93c2e433039c817c8225984905d282da
  • What Causes Red Spots on the Penis and How Are They Treated?, https://www.healthline.com/health/mens-health/red-spot-on-penis
  • What is a penis rash?, https://www.stdcheck.com/std-symptoms-penis-rash.php

Reageer op het artikel "Rode penis: Oorzaken en behandeling van roodheid van penis"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!