InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schilferige huid aan penis: Oorzaken schilferende penishuid

Schilferige huid aan penis: Oorzaken schilferende penishuid

Schilferige huid aan penis: Oorzaken schilferende penishuid Een droge, jeukende, schilferige huid aan de penis is een onaantrekkelijk en mogelijk alarmerend symptomen voor mannen. Meestal is het goed mogelijk om deze symptomen thuis te behandelen door middel van een verbeterde persoonlijke hygiëne en voortdurende aandacht voor penisverzorging. Anderzijds hebben sommige mannen mogelijk een veel intensievere behandelingsmethode nodig zoals voorgeschreven medicijnen. Bij een brandend gevoel bij het plassen, pijn, een penisafscheiding en andere ernstige of aanhoudende symptomen is het belangrijk om een arts te raadplegen voor een goede diagnose en behandeling.

Allergische reacties of intoleranties

Huidallergieën of -intoleranties voor irriterende stoffen in de omgeving leiden soms tot een jeukende huid, schilferende huid, evenals roodheid van de huid en een huiduitslag. Volwassen mannen die allergieën hebben gehad, moeten voorkomen dat ze in contact komen met allergenen (uitlokkende stoffen) die mogelijk een reactie veroorzaken. Het gebruik van antihistaminecrèmes of vochtinbrengende crèmes behandelt eventuele symptomen.

Balanitis

Balanitis is een verzamelnaam voor een zwelling van de voorhuid en eikel. Deze ontsteking gaat gepaard met jeuk, roodheid, pijn en schilfering. Een slechte hygiëne ligt meestal aan de basis van de aandoening, hoewel bacteriën soms ook de oorzaak zijn van deze symptomen. Het gebied goed reinigen en in sommige omstandigheden behandelen met medicinale crèmes, geneest balanitis.

Candida (spruw) of andere schimmelinfecties

Schimmelinfecties zoals candidiasis (spruw) veroorzaken jeuk, een schilferende huid, een uitgedroogde huid, een zwelling en een dikke penisafscheiding. Schimmelinfecties vereisen meestal een behandeling met op de huid toegepaste (topische) antischimmelcrème.

Huidziekten en schilferige huid aan penis

Eczeem

Eczeem is een oppervlakkige ontsteking van de huid (dermatitis) die meestal het gevolg is van contact met een irriterend middel. De huidaandoening presenteert zich als een verhoogde uitslag met een schilferende huid die matig tot ernstig jeukt. Soms vormen zich eveneens met vocht gevulde blaasjes op de penis. Contact met irriterende stoffen, chemicaliën, zepen of detergenten verergert de chronische huidaandoening. Mannen met een huiduitslag en een jeukende penis zijn te behandelen met cortisone-lotions. Het tegelijkertijd gebruik van een vochtinbrengend middel is aanbevolen.

Psoriasis

Psoriasis is een niet-besmettelijke auto-immuunziekte waarbij een ruwe, rode huid ontstaat met schilferende, witachtige of zilverachtige vlekken. Op de penis verschijnt dan een droge, schilferige huid met een paarse laag eronder. De behandeling van psoriasis op het penisgebied bestaat meestal uit op de huid toegepaste lotions.

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s)

Enkele seksueel overdraagbare aandoeningen leiden mogelijk tot schilfering aan de penis zoals genitale herpes en syfilis. De arts detecteert soa’s met behulp van een bloedonderzoek en urineonderzoek. Antivirale geneesmiddelen behandelen genitale herpes (overgedragen door het humaan herpesvirus). De arts zet antibiotica in voor de behandeling van syfilis.

Wrijving en schilferende penishuid

Masturberen of de geslachtsgemeenschap leiden mogelijk tot wrijving aan de penishuid met irritatie tot gevolg. Ook het dragen van te strakke broek zonder ondergrond veroorzaakt irritatie. Door deze wrijving krijgt een man te maken met een schilferende, geïrriteerde huid die soms ook gaat bloeden.

Behandeling van droge en schilferende huid van penis

Huid schoon houden

Mannen moeten zich regelmatig wassen want een slechte hygiëne verhoogt het risico op terugkerende huidinfecties. Af en toe een wasbeurt overslaan vormt geen probleem maar de gezondheidscomplicaties verhogen naarmate mannen zich gedurende langere tijd niet goed verzorgen.

Hypoallergene huidreinigers en reinigingsmiddelen gebruiken

Producten en oplossingen voor lichaamsverzorging en doucheverzorgingsproducten bevatten meestal harde zepen of reinigingsmiddelen die de oliën van de poriën en de huid verwijderen, waardoor de huid droog, jeukend, strak en onaangenaam wordt. Het gebruik van hypoallergene of natuurlijke huidproducten en -oplossingen voorkomt een extreem droge huid.

Lauw of warm en geen heet water gebruiken

Heet water spoelt oliën uit de poriën en de huid weg, waardoor de natuurlijke bevochtiging verdwijnt die de poriën en de huid zacht en soepel blijven houden.

Het is belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken / Bron: Jarmoluk, PixabayHet is belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Veel water drinken

Door voldoende water te drinken (minimaal acht glazen per dag) verbetert de huidgezondheid. Mannen krijgen hierdoor een gladdere, vollere huid, ook op het penisgebied.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Droge penis of penishuid: schrale plekken en schilferingDroge penis of penishuid: schrale plekken en schilferingEen droge penis betekent dat de huid van de penis droog is. Mogelijk heb je hierbij last van korstjes en schilfering. Je…
Peniskanker: Symptomen aan huid en knobbeltjes op penisPeniskanker: Symptomen aan huid en knobbeltjes op penisPeniskanker, ook gekend als peniscarcinoom, is kanker die begint in de penis, een orgaan dat deel uitmaakt van het manne…
De gemiddelde penislengte van de manDe gemiddelde penislengte van de manElke man (behalve een omgebouwde transseksueel) heeft een penis, dat is bekend. Maar in welk land zijn nu de mannen te v…
Begraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseBegraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen begraven penis is een penis die niet zichtbaar is buiten het lichaam van de man. Een begraven penis duidt op een pen…
Penisafscheiding: Afscheiding van vloeistof uit penisPenisafscheiding: Afscheiding van vloeistof uit penisEen penisafscheiding wijst op elke ongewone vloeistof die uit de penis komt (dus geen sperma of urine). Afhankelijk van…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 mei 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Peeling and Dry Penis Skin: What It Means?, https://www.lybrate.com/topic/peeling-and-dry-penis-skin-what-it-means/abeed52e8f20fa52998dea2a54ba28b2
  • PEELING PENIS SKIN - WHAT IT SIGNIFIES AND HOW TO ADDRESS IT, http://minyaklintah.over-blog.com/2017/11/peeling-penis-skin-what-it-signifies-and-how-to-address-it.html
  • Peeling Penis Skin — What It Signifies and How to Address It, https://medium.com/@loriejshort122/peeling-penis-skin-what-it-signifies-and-how-to-address-it-55d7bc899e5e
  • Penis Skin Peeling? Seven Causes and How to Remedy It!, http://slides.com/man1health/penis-skin-peeling-seven-causes-and-how-to-remedy-it#/
  • What Causes Penis Skin to Peel and How Can You Treat This Symptom?, https://www.healthline.com/health/mens-health/penis-skin-peeling
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Schilferige huid aan penis: Oorzaken schilferende penishuid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!