InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huiduitslag op de penis: Oorzaken van uitslag

Huiduitslag op de penis: Oorzaken van uitslag

Huiduitslag op de penis: Oorzaken van uitslag Soms krijgen mannen te maken met een huiduitslag op de penis. De man heeft dan rode, jeukende plekken op het puntje van de penis of op de schacht. De huiduitslag bestaat mogelijk ook uit gladde, roze vlekken, kleine oneffenheden of opgezwollen striemen. Sommige oorzaken van een huiduitslag zijn ongevaarlijk terwijl andere onderliggende problemen ernstig zijn. De huiduitslag komt en gaat of blijft op de huid aanwezig.

Balanitis en huiduitslag op penis

Als de patiënt niet besneden is (de voorhuid is dan nog steeds intact), is het soms moeilijk om de huid schoon te houden. Bacteriën, zweet en dode huidcellen hopen zich mogelijk op en doen de huid rondom het hoofd van de penis zwellen. Dit leidt tot jeuk, pijn, een huiduitslag, roodheid en een afscheiding onder de voorhuid. Balanitis komt vaker tot stand bij patiënten met suikerziekte. Suiker in de urine (glucosurie) verzamelt zich namelijk onder de voorhuid, waar bacteriën beginnen te broeden.

Contactdermatitis

Bij contactdermatitis ontstaat een rode, jeukende uitslag wanneer een externe stof de huid irriteert. Veel voorkomende boosdoeners zijn chemicaliën in zeep, eau de cologne, wasmiddel of zelfs spermicide (zaaddodend middel). Een uitbraak ontwikkelt zich meestal binnen een paar minuten tot een paar uur na contact. Het is niet besmettelijk, maar soms blijft de huiduitslag tot één maand lang hangen. Als de man kampt met een huiduitslag aan de penis, moet hij eerst nadenken over welke nieuwe producten hij recentelijk heeft gebruikt. Hij stopt best met het gebruik hiervan en kijkt dan of de symptomen verbeteren.

Genitale psoriasis bij mannen

Mannen met genitale psoriasis hebben een uitslag met dieprode, glanzende vlekken op het puntje van de penis of op de schacht. De huiduitslag blijft vaak vochtig. Schilfering komt niet voor hetgeen wel gebeurt bij psoriasis op andere lichaamsdelen. Genitale psoriasis komt zowel tot stand bij besneden als onbesneden mannen.

Medicatie veroorzaakt mogelijk een huiduitslag op de penis / Bron: Stevepb, PixabayMedicatie veroorzaakt mogelijk een huiduitslag op de penis / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicatie-uitslag

Bepaalde medicijnen veroorzaken een huiduitslag. Mogelijk is de man allergisch of ervaart hij een bijwerking van de medicatie. Ontstekingsremmende medicijnen, antibiotica en pijnstillers zoals Tylenol veroorzaken mogelijk uitbarstingen op de huid van de geslachtsorganen. De huiduitslag bestaat uit gezwollen rode plaques met een grijs midden. Ook verschijnen mogelijk blaren en donkere gebieden zodra de ontsteking verdwijnt. Het type reactie, de snelheid van de klinische presentatie en de ernst van de tekenen hangt af van het soort medicatie.

Scheerbultjes

Bij scheerbultjes verschijnen kleine, geïrriteerde rode bultjes die opspringen door ingesloten bacteriën of ingegroeide haartjes. Scheerbultjes treden na het scheren op of in de buurt van de geslachtsdelen op.

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's)

Als een man seks hebt met een patiënt met een infectie of een ziekte op de geslachtsdelen, is het mogelijk dat de man ook deze soa krijgt. Veelvoorkomende soa’s die leiden tot een huiduitslag op de penis zijn een candidiasis-infectie (schimmelinfectie aan het penisgebied), schurft en syfilis.

Candidiasis-infectie

Een pijnlijke uitslag en roodheid aan de onderkant van de penis wijst mogelijk op een schimmelinfectie aan het penisgebied (candidiasis-infectie). Candida is een veel voorkomende schimmel (gist), maar als deze overmatig groeit, ontstaan problemen. Een aantal risicofactoren zorgen ervoor dat de schimmel zich vermenigvuldigt, zoals vochtige omstandigheden of als een zwak immuunsysteem. Bepaalde antibiotica doden de bacteriën die normaal gezien de groei van de schimmel onder controle houden, wat eveneens sneller leidt tot een schimmelinfectie van het penisgebied.

Schurft

Bij schurft graven kleine mijten onder de huid alwaar ze eieren leggen. Hierdoor ontstaat een uitslag die lijkt op acne (huidziekte met ontsteking van talgklieren) en felle jeuk. De patiënt krijgt schurft door een huid-op-huidcontact gedurende een langere periode met een patiënt met schurft. Via de geslachtsgemeenschap is het bijvoorbeeld ook mogelijk om schurft te verspreiden. De jeuk is soms 's nachts erger. Wanneer mannen krabben aan het gebied, ontstaan mogelijk zweren die soms geïnfecteerd raken.

Syfilis

Syfilis veroorzaakt grote, verhoogde grijze of witte letsels op de geslachtsorganen. De patiënt krijgt deze soa als de penis tijdens seks direct contact heeft met een syfiliszweer (een sjanker). Sjankers jeuken niet, dus de man weet mogelijk niet dat hij er één heeft. Toch leidt syfilis mogelijk tot ernstige gezondheidsproblemen.

Contact met de arts

Een man met een huiduitslag op de penis contacteert het beste de arts, zelfs als hij denkt dat het niet ernstig is. Wanneer koorts optreedt in combinatie met de uitslag, is een bezoek aan de spoedeisende hulp nodig omdat dit mogelijk wijst op een allergische reactie of een ernstige infectie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingSyndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandelingHet syndroom van Reiter is een ontsteking van de gewrichten op plekken waar pezen en banden aan de beenderen vastzitten.…
Balanitis en balanoposthitis: Ontsteking eikel en voorhuidBalanitis en balanoposthitis: Ontsteking eikel en voorhuidBij balanitis is de eikel, ook gekend als glans penis, ontstoken. Wanneer ook de voorhuid ontstoken is, is sprake van ee…
De gemiddelde penislengte van de manDe gemiddelde penislengte van de manElke man (behalve een omgebouwde transseksueel) heeft een penis, dat is bekend. Maar in welk land zijn nu de mannen te v…
Afscheiding uit de penis of plasbuis bij de man: oorzakenAfscheiding uit de penis of plasbuis bij de man: oorzakenMen spreekt van afscheiding uit de penis of penisafscheiding wanneer heldere of troebele vloeistof uit de penis komt. Bi…
Begraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseBegraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen begraven penis is een penis die niet zichtbaar is buiten het lichaam van de man. Een begraven penis duidt op een pen…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 26 februari 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Rash on Penis – what to do?, https://www.redorbit.com/rash-on-penis-what-to-do/
  • Red Penis Rash: Pictures Symptoms Diagnosis & Treatment, https://www.firstderm.com/red-penis-rash-pictures-symptoms-diagnosis-and-treatment-2/
  • What is a penis rash?, https://www.stdcheck.com/std-symptoms-penis-rash.php
  • Why Do I Have a Rash on My Penis?, https://www.webmd.com/sexual-conditions/rash-on-penis#1
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Huiduitslag op de penis: Oorzaken van uitslag"

Infoteur: Miske
Laatste update: 23-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!