InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alcoholloze maand: lever en lichaam ontgiften van alcohol

Alcoholloze maand: lever en lichaam ontgiften van alcohol

Alcoholloze maand: lever en lichaam ontgiften van alcohol Alcoholische dranken zijn onlosmakelijk verbonden met gezelligheid, feestjes en vieringen. Vooral tijdens de eindejaarsperiode neemt alcohol een belangrijke plaats in, denk aan het vieren van kerstmis en het uitbrengen van nieuwjaarswensen. Overmatig alcoholgebruik bij kerst en nieuw kan - tezamen met veel (en vaak ongezond) eten - de lever zwaar onder druk zetten. Om een al te zware tol voor het lichaam te vermijden lassen sommige mensen na nieuwjaar daarom een alcoholloze maand in. Een maand geen alcohol drinken is nuttig om je lichaam te laten herstellen, en in het bijzonder je lever te ontgiften. Wereldwijd zijn er initiatieven ontstaan om een maand geen alcohol te drinken, denk bijvoorbeeld aan "Dry January" of ikpas.nl. Bovendien bewees wetenschappelijk onderzoek dat er een heleboel positieve effecten voor de gezondheid optreden als je het een maand zonder alcohol doet. Welke voordelen kan een maand zonder alcohol zoal opleveren?

Kerst en nieuw

Alcohol is een middel dat vlot geassocieerd wordt met gezelligheid en feestjes. Je drinkt een biertje, een cocktail of een glas wijn om te ontspannen, iets te vieren of om simpelweg gezellig samen te zijn met vrienden of familie. Vooral in bepaalde periodes van het jaar nemen alcoholische dranken een belangrijke plaats in in het sociale leven. Dit is vooral het geval voor kerst en nieuw, waarbij de alcohol rijkelijk vloeit. En ook na nieuwjaar zijn er nog recepties, nieuwjaarswensen en dergelijke meer waarbij het moeilijk is om helemaal geen alcohol te drinken.

Een maand zonder alcohol

Daarbij komt nog het feit dat er vaak veel en lekker gegeten wordt, zodat ook de kilo’s er makkelijk aanvliegen. Alle goede bedoelingen ten spijt gaan veel mensen met de stroom mee en kunnen ze niet weerstaan aan de sociale druk om (te)veel wijn, bier of champagne te drinken. Het is dan ook geen slecht idee om na nieuwjaar je lichaam de kans te geven te herstellen en een tijdlang geen alcohol te drinken. In die optiek kiezen sommige mensen ervoor om het een maand zonder alcohol te doen. Het idee van een alcoholloze maand is ontstaan in de Scandinavische landen, waar het alcoholgebruik traditioneel vrij hoog ligt.

Lever en lichaam ontgiften

Daarnaast zijn er wereldwijd initiatieven ontstaan om mensen aan te sporen een maand geen alcohol te drinken (“Dry January”, ikpas.nl, enz...). Bovendien bracht wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Sussex (Engeland) in 2014 aan het licht dat er onmiskenbare voordelen voor de gezondheid optreden als je één maand geen druppel alcohol aanraakt. Om de negatieve effecten van overmatig alcoholgebruik tegen te gaan kan het nuttig zijn om, vooral na de eindejaarsfeesten, je lichaam te zuiveren. Als je geen alcohol drinkt kan je lever herstellen en kunnen ook andere organen recupereren van de opgelopen schade van een drukke eindejaarsperiode.

Alcoholloze maand: voordelen

Te veel alcohol kan werkelijk een gif zijn voor het lichaam; het is dus niet toevallig dat men het heeft over het "ontgiften" van het lichaam. Sommigen kiezen ervoor om meteen na Nieuwjaar van start te gaan, terwijl anderen opteren voor de maand februari. In januari zijn er immers nog tal van nieuwjaarsrecepties en februari is een korte maand, wat psychologisch belangrijk kan zijn. Op www.ikpas.nl gaat de alcoholloze maand van start op 1 maart 2017. Wat zijn nu de positieve effecten voor de gezondheid die kunnen optreden als je een maand lang geen alcohol drinkt?

Lever

Door een maand geen alcoholische dranken te consumeren bewijs je je lever een grote dienst. De lever is een soort van zuiveringsstation voor alle giftige en schadelijke stoffen in het lichaam, denk hierbij aan vetten, alcohol, medicijnen, enz... Een lever die een maand respijt krijgt kan vrij goed herstellen, waardoor je je na dertig dagen een heel stuk beter zal voelen. Het is belangrijk dat een lever niet constant onder druk staat door overmatig alcoholgebruik, want in dat geval kan er op lange termijn onherstelbare schade ontstaan.

Huid

Hoe goed een lichaam kan herstellen in een alcoholloze maand, is ook afhankelijk van de hoeveelheid drank die je gewend bent om te consumeren. Als je dagelijks vrij veel alcohol drinkt zal bijvoorbeeld ook je huid een stuk droger zijn. Dertig dagen geen alcohol drinken kan ervoor zorgen dat de huid herstelt en gezonder wordt. Hierdoor zal je er ook frisser en aantrekkelijker uitzien.

Gewicht

Alcoholische dranken bevatten veel calorieën waardoor de kans groter is om gewicht aan te komen. Vooral bij kerst en nieuw ondervinden mensen last van dit fenomeen. Het is dan ook niet slecht om je lichaam een alcoholloze maand te gunnen om overgewicht te vermijden. Ook het niveau van cholesterol in je lichaam kan verlagen in een maand zonder alcohol.

Slaap

Wie regelmatig een glas alcohol drinkt voor het slapengaan, weet dat het kan helpen om makkelijk in slaap te geraken. Dit kan inderdaad waar zijn maar de keerzijde van de medaille is dat je minder diep slaapt en dus sneller weer wakker wordt. Eens wakker geworden kan het moeilijker zijn om weer in slaap te geraken. Geen alcohol drinken kan je helpen om beter en dieper te slapen, waardoor lichaam en geest beter kunnen recupereren. Hierdoor kan je mentaal scherper en alerter worden. Lichamelijk zal je je fitter en sterker voelen en zal je weerstand tegen ziektes en aandoeningen groter worden.

Bewustwording

Een opvallende conclusie die de wetenschappers konden maken na het uitvoeren van hun onderzoek in Sussex was dat regelmatige drinkers alcohol op een andere manier gaan bekijken. Er ontstond bij veel mensen namelijk een soort van bewustwording in verband met hun alcoholgebruik en de schade die het product kan aanrichten. Dit komt doordat de positieve effecten voor de gezondheid na een alcoholloze maand erg duidelijk waargenomen worden. Men voelt zich in het algemeen beter en dit zowel fysiek als mentaal. Hierdoor zullen mensen doorgaans bewuster omgaan met alcohol na een alcoholvrije maand en minder gaan drinken. Sommige mensen die voordien als een “risicodrinker” beschouwd werden, kunnen op die manier de stap zetten naar het type “occasionele drinker” (gelegenheidsdrinker), of indien mogelijk zelfs helemaal stoppen met alcohol.

Hulp via app

Om je bij te staan tijdens je alcoholloze maand zijn er apps beschikbaar, zoals bijvoorbeeld www.habitbull.com. Deze app helpt je om je slechte gewoontes (bv. teveel drinken) af te leren. Als je van plan bent om het een maand zonder alcohol te proberen kan dit een aanmoediging zijn om in je plan te slagen. Ook op www.ikpas.nl kan je je inschrijven om het dertig of veertig dagen zonder alcohol te proberen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een maand zonder alcohol: tournée minérale!Een maand zonder alcohol: tournée minérale!Een van de goede voornemens die populair zijn bij mensen met ingang van het nieuwe jaar, is om minder te drinken. Zich b…
Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur?Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur?Af en toe eens goed je lichaam ontgiften kan ervoor zorgen dat je je fysiek én mentaal beter gaat voelen. Daarom is een…
Tips om je lichaam te ontgiften na de eindejaarsfeestenTips om je lichaam te ontgiften na de eindejaarsfeestenMet de eindejaarsfeesten kan je er moeilijk om heen: de feestjes en de etentjes waarbij er lekker en vooral véél gegeten…
Verstandig drankgebruikVerstandig drankgebruikAlcohol wordt wereldwijd gebruikt op allerlei feestelijke en sociale gebeurtenissen. Het geeft een ontspannen effect en…
Lichamelijke voordelen van het stoppen met alcoholLichamelijke voordelen van het stoppen met alcoholDe lichamelijke voordelen van iemand die na jaren stopt met het drinken zijn groot. Op de heel korte termijn kan het ver…
Bronnen en referenties
  • http://ikpas.nl/
  • www.habitbull.com
  • http://www.ilovehealth.nl/health-2/dry-january/
  • http://www.projectleven.nl/een-maand-geen-alcohol/
  • https://www.alcoholhulp.be/static/uploads/17012015-een-maand-zonder-alcohol.pdf
  • http://www.gezond.be/wat-doet-alcoholvrije-maand-met-je-lichaam/
  • www.sussex.ac.uk/broadcast/read/27612
  • www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.i143
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Dry_January
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=20597 (bronnen geraadpleegd op 12/12/2016).

Reageer op het artikel "Alcoholloze maand: lever en lichaam ontgiften van alcohol"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-01-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Alcoholverslaving stoppen
Medische informatie…
Schrijf mee!