InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Als je last hebt van oorpijn

Als je last hebt van oorpijn

Als je last hebt van oorpijn Kinderen hebben vaak last van oorpijn, maar ook volwassenen kunnen hier last van hebben. Wat zijn de klachten bij oorpijn en vooral hoe kom je er vanaf! in dit artikel kunt u de antwoorden vinden.

Het oor

Het oor bestaat uit een buitenoor een middenoor en binnenoor. Het buitenoor bestaat uit de oorschelp en de gehoorgang tot aan het trommelvlies, deze gang is ongeveer 2,5cm lang. Bij het trommelvlies begint het middenoor. Achter het trommelvlies zitten de gehoorbeentjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel), deze zorgen ervoor dat de geluidstrillingen op het trommelvlies doorgegeven worden naar het binnenoor.De gehoorbeentjes liggen in de met lucht gevulde trommelholte die via de buis van eustachius in verbinding staat met de buitenlucht. Het binnenoor is een met vocht gevulde ruimte waarin de trillingen via de gehoorzenuw naar de hersenen worden getransporteerd.

Hoe ontstaat oorpijn
Oorpijn wordt veroorzaakt doordat ofwel de buis van eustachius verstopt zit ofwel door een ontsteking van het middenoor of buitenoor.

Bij een ontsteking in het buitenoor is er vaak sprake van bacterieën of schimmels. Dit komt door vocht in het oor, door krabben of eczeem. Klachten zijn vaak jeuk en pijn.

De buis van eustachius zorgt voor een gelijke druk in zowel het middenoor als het buitenoor, ook wordt via de buis van eustachius slijm afgevoerd. Als deze buis verstopt raakt kan het slijm niet weg en is de luchtdruk niet meer gelijk. Als gevolg daarvan wordt het trommelvlies door de onderdruk van buiten naar binnen geduwd, waardoor klachten ontstaan als slechter horen en oorpijn en oorsuisen en soms duizeligheid. Dit kan gebeuren bij bijvoorbeeld vliegen of duiken, een allergie of verkoudheid.

Als er gedurende lange tijd een onderdruk in het oor is wordt er in de trommelholte vocht afgescheiden en dit vocht drukt tegen het trommelvlies aan. Je kan je voorstellen dat dit natuurlijk geen prettig gevoel geeft. Als de druk erg hoog is kan het trommelvlies scheuren en zal het vocht naar buiten lopen. Het voordeel hiervan is dat de oorpijn snel zal afnemen maar prettig is een loopoor zeker niet. Het trommelvlies groeit vanzelf weer dicht.

Bij een verkoudheid gebeurt het vaak dat het slijmvlies van het middenoor gezwollen is en hierdoor kan de buis van eustachius niet meer open, ook kunnen er bacterieën in het middenoor komen waardoor er een oorontsteking ontstaat.

Een middenoorontsteking komt vaak voor bij jonge kinderen omdat de buis van eustachius nog niet goed werkt, bij volwassenen is er vaak sprake van een ontsteking van de huid in het oor. De huid is dan rood en warm.

Wat kan je eraan doen
Kinderen kunnen best ziek zijn van een oorontsteking. U kunt uw kind paracetamol geven tegen de pijn en met een neusspray van zoutoplossing kunt u proberen om het verdikte slijm in de buis van eustachius te doen verminderen zodat deze weer opengaat. Vaak duurt een oorontsteking een dikke week en na een paar dagen wordt de pijn en koorts al minder. Het is niet schadelijk mits het niet te vaak voorkomt.

Als volwassene kunt u ook tegen pijn paracetamol gebruiken en een neusspray om het slijmvlies te doen slinken.

Wat u vooral niet moet doen is met een wattenstokje uw oren proberen schoon te maken. Met de prop van de wat kunt uw namelijk het vuil juist verder het oor in duwen met alle eventuele gevolgen van dien!

Wanneer naar de huisarts?
bij kinderen:
  • bij een kind jonger dan 2 jaar
  • bij een kind ouder dan 2 jaar met langer dan 3 dagen oorpijn en koorts
  • bij een kind dat veel huilt met oorpijn
  • als er langer dan 2 weken vocht uit het oor loopt
  • als uw kind meer dan 3 keer per jaar oorpijn heeft
  • als u zich ernstig zorgen maakt

bij volwassenen:
  • als de oorpijn meer dan 2 weken aanhoudt
  • als de oorpijn ondragelijk wordt
  • als uw zich ernstig zorgen maakt
  • als u gedurende langere tijd jeuk in het oor hebt

Hoe kan je oorpijn voorkomen?

  • Gebruik in het zwembad oordopjes als u buisjes hebt of een gaatje in uw trommelvlies.
  • oorsmeerpropjes kunnen zacht gemaakt worden door gedurende enkele dagen met sla of amandelolie te druppelen (alleen als het trommelvlies intact is!).
  • was het buitenoor alleen met water en richt niet de douchestraal in het oor

Ook verkouden? Lees dan hier verder...
Ook een verstopte neus? Lees dan hier verder...

Kijk voor meer informatie over het oor en oorpijn op:
© 2007 - 2014 Laura, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van pijn in oren bij vliegenHet voorkomen van pijn in oren bij vliegenVliegen is voor veel mensen geen pretje. Dat komt, omdat veel mensen last hebben van pijn in hun oren wanneer het vliegt…
Zelfzorg bij oorpijnZelfzorg bij oorpijnPijn in het oor wijst meestal op een ontsteking van het buitenoor of het middenoor. Bij kinderen is er meestal sprake va…
Oorpijn bij kinderenOorpijn bij kinderenKinderen kunnen soms vrij vaak last hebben van oorpijn. De oorzaak is lang niet altijd ernstig en komt nog al eens voor…
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Middenoorontsteking: oorzaken, symptomen, behandelingMiddenoorontsteking: oorzaken, symptomen, behandelingEen ontsteking van het middenoor wordt ook wel otitis media genoemd. Het is een veel voorkomende ziekte, vooral bij zuig…
Bronnen en referenties
  • Kringapotheek
  • Hoorzaken.nl

Reageer op het artikel "Als je last hebt van oorpijn"

Reacties

Ginnie, 13-07-2014 22:09 #26
Wie is bekend, met een prop in je oor hebben? Het begint, met onregelmatige steken diep in mijn gehoorgang. Na enkele dagen/ weken worden de steken erger. Ik heb dit 4 jaar geleden ook gehad. Na meerdere spuitbehandelingen, bij de dokter (met een soort van sproeier) kwam er een prop vuil uit. De grootte van een doperwt. Ik ging dus van de week weer naar de dokter, met ondraaglijke oorpijn. Ze vertelde me, dat mijn gehoorgang nauw is, en dat het vuil daarom vast blijft zitten. Mij werd aangeraden paracetamol en 3x per dag olijfolie te druppelen met een lepeltje. Het maakt de prop zachter, maar niet minder pijnlijk. Heeft iemand andere alternatieven?

Ricardo, 21-05-2014 21:26 #25
@Cindy hetzelfde bij mij. Ik ben 12 jaar en aan het zoeken hoe dit kan. Het is heel irritant. Ik jammer er echt mee. Mijn moeder zegt dat het wel over gaat. Ik heb het dan wel en dan niet. Het is echt vervelend en ik hoop dat het bij ons over gaat.

Cindy, 20-12-2013 20:29 #24
Sinds enkele maanden heb ik steeds vaker last bij het horen van geluiden. Ik kan precies geen harde geluiden (zoals muziek etc) meer verdragen. De laatste tijd heb ik ook een druk in mijn rechteroor. Dit is nu al enkele weken bezig (duurt ongeveer 5 dagen en dan weer een week niks). Het begint steeds met pijnlijke steken in mijn oor, daarna volgt een druk zoals in het vliegtuig en die blijft duren. Hierbij heb ik ook het gevoel alsof er vocht in mijn oor zit. Ik heb mijn oren laten nakijken en er is niks van vocht te vinden en ook mijn trommelvlies ziet er normaal uit. Ik begin me toch zorgen te maken. Iemand die deze klachten kan herkennen?

Jesmine, 31-10-2013 23:36 #23
Hoi ik ben jesmine en ik ben 16. Ik heb de laatste tijden best wel last van mijn linker oor als ik nou ga lopen of als ik zit krijg ik in een keer een schok in mijn oor dat doet best zeer weet iemand misschien hoe dat komt?

Mvg Jesmine

Joyce, 26-06-2012 15:10 #22
Ik heb het zelf uitgeprobeert en het helpt echt ik heb er geen last meer van.

Kevin, 12-06-2012 15:04 #21
Sinds 2 maanden loop ik met oorpijn, in beide oren, maar de rechter is erger dan de linker. Het is geen constante pijn, maar het komt opzetten en trekt weer weg. Af en toe zit er een hele heftige steek tussen. Ook heb ik het idee dat ik af en toe lichte keelpijn heb. Het is allemaal begonnen toen ik een eerder bezoek had gedaan bij de KNO arts. Er was een plekje op mijn tong gevonden en moest op kweek. Dit bleek niets te zijn gelukkig. Ik ben toen in die tijd wel abrupt gestopt met roken. Daarna begonnen de klachten. Al 2x bij huisarts geweest. Geen keel of oorontsteking gevonden na eerste bezoek bij hem. Na 4 weken weer gebeld, kreeg toen antibioticakuur voorgeschreven, deze werkte niet, kreeg een 2e, sterkere kuur, deze sloeg na een week aan, en de klachten zijn weggegaan, maar voor 2 weken helaas. Inmiddels loop ik alweer 2 weken met dezelfde klachten. Huisarts geweest deze ochtend en kan weer niets vinden. Wel heb ik al jaren last van erge maagzuur. Sinds een paar maanden is dit enorm erger geworden. Dokter zegt dat je wel eventueel keelpijn kan krijgen van maagzuur maar oorpijn zegt hem niets. Heb nu wat zwaardere medicijnen gekregen voor het maagzuur, als het binnen 2 weken niet minder word, terug naar KNO arts en laten checken. Iemand een verklaring voor de oorpijn? Ben er niet ziek bij, niet geweest ook. Wel een paar weken met een brok in keel gelopen, maar die is inmiddels weg.
Dank allen.

Lesley, 15-01-2012 20:04 #20
Mijn dochterje heeft een paar dagen geleden 2 dagen erg last gehad van oorpijn. Ook koorts erbij. Nu hebben we het idee dat ze veel slechter hoort. ze vraagt of de tv harder mag, terwijl deze al vrij hard staat en ze reageert niet altijd op haar naam. Als ik haar oor na het bad droog wil maken vindt ze dit erg vervelend. Wat kan dit zijn?

Marijke, 07-01-2012 15:56 #19
Twee dagen geleden kreeg ik steeds ergere oorpijn. Ik was al een paar dagen erg verkouden. Ik voelde dat er een middenoorontsteking in mn rechteroor zat. De pijn werd zo heftig, wist niet waar ik het zoeken moest. Toen heeft mijn vriend me bij de huisarts gebracht aan t eind van de middag. Deze heeft 3 x paracetamol en 3 x 1 tablet van 600 mg ibuprofen per dag voor geschreven, daarbij 4 x per dag neussprayen.

's Nachts om 12 uur is m'n trommelvlies doorgebroken, waar ik al zo op hoopte, al had ik nog liever gehad dat het die middag bij de huisarts was doorgeprikt. Ik weet niet waarom dat niet gebeurt? Mag dat niet meer tegenwoordig, of mag dat alleen bij kinderen? Vroeger had ik vaak oorontsteking in beide oren, Het werd vaak doorgeprikt en enkele keren zijn er buisjes geplaatst. Op latere leeftijd nog 2 keer oorontsteking gehad met helse pijn. Maar beide keren werd er niet doorgeprikt.

In ieder geval nadat mijn trommelvlies scheurde die nacht, bleef ik pijn houden, bijna net zo erg als voor het scheurde. Is dat normaal? Er komt nog steeds veel roze vocht uit, soms met wat propjes gelig slijm. I heb lang niet genoeg aan 3 keer 600 mg ibuprofen en 3 keer 1000 mg paracetamol. Oh ja, ik heb er sinds gistermiddag ook oordruppels sofradex bij, ik heb zelf om antibiotica gevraagd, ik was bang voor complicaties omdat ik het nog nooit zo lang heb meegemaakt. Ben gewend dat na doorscheuren de pijn grotendeels weg moet zijn.

Vera, 27-12-2011 18:33 #18
Ik ben een vrouw van dertig jaar oud. Ik heb sinds zes jaar chronisch oorpijn in het linkoor Ik heb slechte buizen van Eustachius die niet werken bij mij. Dat is helaas een erfelijke kwestie. Daar heb ik buisjes voor. Vooral mijn linkeroor is erg slecht. Ik heb veel littekenweefsel op de trommelvlies en erom heen als gevolg van ontstekingen. Dit jaar is het al drie keer raak geweest door een huidinfectie. Nu kan ik weer naar de kno-arts. Ze zegt dat ik erg gevoelig ben voor infecties en er mee moet leven dat ik deze ontstekingen krijg. Ik vertrouw mijn kno-arts, maar is het raadzaam om een second opninion te vragen?
Hoofdpijn heb ik soms ook door de klachten. Ik ben ook erg dovig geworden. Ik heb voor links een Baha gekregen. Rechts zal met de tijd ook wel moeten gebeuren. Reactie infoteur, 29-12-2011
Wat vervelend zeg! Een second opinion kan nooit kwaad en geeft je zekerheid, als jij je daar prettig bij voelt zou ik het zeker doen! Sterkte…

Darina, 21-12-2011 22:34 #17
Mijn Dochtertje van 3 loopt al weken te roepen mn oortje doet zoon pijn ze heeft buisjes bij de kno arts geweest zegt zit geen ontsteking 2 dagen later naar de huisarts zat wel een ontsteking maar kreeg er niks voor ivm dat ze pas al een kuur had gehad maar nu is mijn vraag nu al bijna 2 weken komt er van die geleprut uit dr oortje ze klaagd nu niet meer over pijn maar vind het raar dat dit nu al bijna 2 weken duurt Reactie infoteur, 22-12-2011
Is die gele prut geen oorsmeer? misschien is de ontsteking doorgebroken door trommelvlies en loopt de troep er uit. maar als dat al 2 weken is, dan zou ik misschien toch nog even de huisarts weer laten kijken…

Joke, 30-10-2011 11:17 #16
Krijg je ook hoofdpijn doordat je oren verstopt zitten? Reactie infoteur, 30-10-2011
Als je oren verstopt zitten, is er dus een druk aanwezig en die kan inderdaad ook hoofdpijn veroorzaken. Vaak zijn dan je voorhoofdsholtes etc ook verstopt.

Dsr, 25-10-2011 11:48 #15
Toen ik gisteren thuis kwam. Kreeg ik opeens hele erge oorpyn! Dat hield ongeveer 15/20 minuten aan. Maar daarna kreeg k een hele erge. Een soort druk ofzo op mn oren wat heel irritant is, en er komt vocht uit. Ik ben wel erg verkouden geweest en heb ook hele erge keelpyn gehad. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Ik hoop dat de druk snel weg gaat! Reactie infoteur, 25-10-2011
Wat je kan doen is het volgende : paracetamol tegen de pijn 3 maal per dag 2 tabletten en neusspray tegen de druk in het oor. Als het erger wordt of niet over gaat zowieso naar de huisarts… beterschap!

Sarah, 17-10-2011 21:02 #14
Ik ben niet ziek maar mijn linker oor drukt heel erg en ik kan niks meer horen wat kan je er thuis zelf aan doen zonder naar de dokter te gaan? Reactie infoteur, 18-10-2011
Je zou een neusspray kunnen gebruiken. deze verlicht de druk binnen in het oor… Als dit niet helpt toch naar de huisarts.

Bernadette, 02-09-2011 12:51 #13
Ik heb sinds februari aan 1 kant een buisje gekregen na een hele heftige oorontsteking. Nu heb ik alleen nog steeds hele erge hoofdpijn in mn voorhoofd na het uitzuigen van het oor tijdens het plaatsen van het buisje. Volgens de arts in het ziekenhuis kan dit niet, en moest ik het maar even aankijken. Nu zijn we meer dan een half jaar verder en de hoofdpijn blijft aanwezig. het is zelfs zo erg dat ik er 's avonds van op de bank lig en niks meer kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips om er vanaf te komen? want aan de arts heb ik dus niets.

Wilma, 21-07-2011 13:26 #12
Al weken heb ik last van mijn linkeroor [ druk en geluid van wind /schelp ] en de huisarts heeft mij verteld, dat het vanuit mijn nek komt ivm dat ie vast zit. Daardoor heb ik ook al een aantal weken Fysiotherapie, wat eigenlijk niet helpt voor mijn oor. Het wordt alleen maar erger. Daardoor ben ik terug naar de huisarts gegaan en die vertelde dat het toch eigenlijk het oor zelf is. Hij heeft het een en ander onderzocht en niets kunnen vinden. Er zit ook geen propje ofzo, terwijl ik wel het gevoel heb dat ik een verstopping heb in mijn oor. Is het misschien mogelijk dat er van binnen wat verstopt zit, wat de huisarts zo niet kan zien? Help me aub Ik wordt er gek van!

Jese, 04-07-2011 09:56 #11
Helaas loop ik nu al vier maanden rond met druk en pijn in het oor. De klacht heeft zich al geuit in bijholteontsteking, keelontsteking en oorontsteking. Nou blijkt mijn buis van Eustachius helemaal ontstoken. Prednisolon zou dit moeten verhelpen, maar sinds ik die kuur ben begonnen is de pijn alleen maar erger. Ik word ook duizelig van mijn verstopte oren. Vervelend hoe lang dit al duurt en hoe onserieus mijn huisarts mijn klachten neemt… vier maanden is toch te gek. Hopelijk hoef ik niet onder het mes.

Jolanda, 30-12-2010 11:40 #10
Na een griep kreeg ik vreselijke pijn aan mijn oor, na 3 druppels van de dokter kreeg ik zo'n pijn dat er bloed uit kwam maar nu ben ik doof en er komt geen troep uit mijn oor, wat kan ik nu nog doen om die druk eraf te krijgen?Ook hoor ik mijn hartslag heel erg. Reactie infoteur, 01-01-2011
Heb je al neusspray gebruikt? die haalt de druk van binnen weg. Het is misschien ook wel goed weer even contact op te nemen met je huisarts…

Beterschap!

Ada, 08-11-2010 17:28 #9
Ik ben nu 10 dagen verkouden, kreeg gister een dicht oor en oorpijn, vanmorgen dokter geweest er zat veel vuil en gaatje in mijn trommelvlies ik heb neusspray gekregen en bacicooline-b oordruppels kunnen die druppels geen kwaad dat ze door dat gaatje gaan wie oh wie heeft antwoord.

Hennie, 09-09-2010 14:07 #8
Ik had vorig weekend oorpijn wisselende kanten en een zwaar hoofd met suizen en spierpijn. Ik heb Lidocaine in de oren gedruppelt met watjes, dat hielp iets. Suizen in mijn hoofd is terug en oren jeuken en opgezette klieren in de hals. Heb ik oorontsteking? Neus is niet verstopt.

Manon, 08-07-2010 13:38 #7
Ik heb al een tijdje opgezwolle klieren in mijn keel, ook pijnlijke oren en nu al meer dan een week onderdruk in mijn oren. Ik hoor weinig en kan tegelijk ook slecht harde geluiden verdragen. Nu vraag ik mij af wat het beste is. Ibuprofen nam ik al voor ontstekingsremmend, maar dit lijkt niks te helpen. Verder ben ik niet verkouden ofzo, dus kan ik mij indenken dat ik 'gewoon' een oorontsteking heb. Is het het beste om naar de huisarts te gaan voor een antibioticum? Reactie infoteur, 18-07-2010
Bij oorpijn kan je het beste neusspray voor verstopte neus kopen ( ookal ben je niet verkouden! ) de druk komt van binnenuit en de neusspray maakt de gang naar het oor open. Als dit geen verbetering geeft of als je twijfelt zou ik zeker even naar de huisarts gaan.

Esther, 24-04-2010 21:20 #6
Vanmdaag heb ik de huisartsenpost gebeld ivm oorpijn en vocht dat uit mijn oor druppelt.
De post raadde me aan om in elk geval na een week naar de huisarts te gaan om te laten checken of het gat in mijn trommelvlies al dicht is.
Dus altijd even naar de dokter gaan!

Marja, 03-02-2010 05:11 #5
Na een week griep wordt ik wakker net een enorme druk op mijn oren, pijn en 'onderwaterdoof'.van mij mogen mijn trommelvliezen heel voorichtig een heeel klein beetje scheuren om de druk weg te nemen, ik durf hiet te forceren, afwachten maar… de dokter is er pas weer over 3 uur!help…

R. Koopman, 06-01-2010 18:51 #4
Ik heb nu al sinds 5 dagen een oorontsteking. Drie dagen geleden heb ik antibiotica gekregen van de huisarts, maar er veranderd niets aan de situatie. De pijn zeurt de gehele dag door, alsof ik in een schelp luister. De gehele rechterkant van mijn hoofd doet pijn en af en toe venijnige steken. Pijnstillers helpen nauwelijks, de pijn komt er gewoon doorheen. Moet ik maar geduld hebben of wederom naar de huisarts stappen? Reactie infoteur, 07-01-2010
Wat vervelend! heeft u ook koorts? u kunt het beste even bellen met uw huisarts en uw klachten nogmaals aan de assistente voorleggen. zij kunnen dan beoordelen of u nog eens langs moet komen of dat geduld moet hebben. beterschap…

Oujdaa, 22-12-2009 13:34 #3
Hallo.

mijn dochter van 4 maanden huilt veel snacht'se en heeft nijging om haar links oor te
kraben met met haar handen.
ik weet niet hoe het komt. maar overdag huilt ze niet.

Fenna, 10-10-2009 17:14 #2
Ik werd vanochtend wakker en ik hoorde met me rechter oor weinig. Het irriteerd mij hel erg. Ik heb geen last van verkoudheid, alleen last van mijn kil. Is dit een ontsteking?:-(

Youri, 13-02-2009 09:14 #1
Kan een trommelvlies niet oprekken wanneer er langdurig een over- of onderdruk heerst in het middenoor? Heb dan daardoor geen last van verminderd gehoor ook nádat de druk weer gelijk is geworden?

Wanneer je langdurig een overdruk hebt in je middenoor, kan dat ook op een andere manier minder worden dan alleen door ontsnapping via de buis van Eustachius? bijvoorbeeld door opname door het weefsel in het oor?

Infoteur: Laura
Subrubriek: Diversen
Reacties: 26
Medische informatie…
Schrijf mee!