InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van cashewnoten

De geneeskracht van cashewnoten

De geneeskracht van cashewnoten Cashewnoten zijn kleine nootjes die aan een tropische boom groeien onderaan de zogenaamde cashew-appel. In Nederland wordt de cashew-appel niet gegeten maar in Brazillië is het een delicatesse. De cashewnotenboom groeit voornamelijk in de tropen. Cashewnoten zijn een lekkere en eiwitrijke snack. Je kunt cashewnoten prima door een rijstgerecht heen mengen. Cashewnoten zijn multifunctioneel als het gaat om de culinaire mogelijkheden.

Inhoud:

Mineralen in cashewnoten

Cashewnoten bevatten zeer veel mineralen. Twee handjes met cashewnootjes kan een tekort aan mangaan, kalium, magnesium, ijzer, zink, seleen, fosfor en koper voorkomen. Van het mineraal koper zit in 100 gram cashewnoten maar liefst 244% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Het is overigens niet gevaarlijk om meer dan de ADH te eten want dit zijn minimum ondergrenzen; er zijn maximum bovengrenzen maar daar kom je niet snel aan of je moet dagelijks een paar kilo cashewnoten eten. Voor fosfor geldt dat er 85% van de ADH in zit. Hierna volgen de ADH-waarden van de mineralen die in het cashewnootje voorkomen: ijzer(83.5%ADH), magnesium(73%ADH), mangaan(72%ADH), seleen(36%ADH), zink(52.5%ADH), kalium(14%ADH) en calcium(4%ADH).

Bron: Eric Gaba (Sting) / Wikimedia CommonsBron: Eric Gaba (Sting) / Wikimedia Commons

Vitaminen in cashewnoten

Naast mineralen bevatten cashewnoten veel vitaminen. Het bevat bijna alle vitaminen van het B-complex; B1, B2, B3, B5, B6 en B11. Van vitamine B1 en E zit er 35% van de ADH in een ons nootjes. Pirydoxine of B6 is ook ruim vertegenwoordigd in cashewnoten; 32% van de ADH. Verder bevat het veel vitamine B5 of pantotheenzuur, namelijk 17% van de ADH. Voorts bevat het niacine of vitamine B3(6.5%ADH), foliumzuur of B11(6%ADH), riboflavine of B2(4.5%ADH) en vitamine K(3%ADH).

Goed voor het hart

Cashewnoten bevatten minder vet dan andere nootsoorten. Bovendien bestaat 75% hiervan uit de gezonde enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Driekwart van deze onverzadige vetten beslaat uit oleïne wat onder andere ook in olijfolie zit. Oleïne is goed voor het hart en het bloed. Het verlaagt te hoge triglycerideniveaus in het bloed. Verhoogde triglycerideniveaus onstaan onder andere door geneesmiddelengebruik. Verhoogd triglyceride leidt tot allerlei hart- en vaatziekten. Met name mensen met diabetes, die een verhoogde risico op hart- en vaatziekten hebben, hebben hier snel last van. Daarom is het voor hen extra goed om cashewnoten te eten. Cashews helpen het beste tegen hart- en vaatziekten in een vetarm dieet, zonder suiker en witmeelproducten.

Alle noten zijn gezond

Vetten uit noten zijn gezonde vetten. Cashewnoten zijn niet alleen door de oleïne goed voor het hart. Antioxidanten die in cashewnoten zitten zorgen voor een positieve bijdrage voor het hart. In een wetenschappelijk onderzoek genaamd Iowa Womean Health Study bleek dat het eten van 1 maal noten of pindakaas per week het risico op hart-en vaatziekten met 11% verlaagt en viermaal per week noten of pindakaas was goed voor 19% risicoverlaging. Uit Brits onderzoek bleek dat noten in het algmeen het risico op hartaanvallen verlaagde. Er zijn meer onderzoeken geweest die dezelfde link zagen tussen het eten van noten en een gezond hart.

Seleen is een micronutriënt dat het lichaam stimuleert om Glutathione peroxidases aan te maken. Dat is het sterkste antioxidant in ons lichaam.

Koper

Koper is een belangrijk nutriënt dat zorgt voor de aanmaak van melanine in de huid, ontwikkeling van de botten en pezen, betere ijzeropname en het bestrijdt vrije radicalen.Te weinig koper binnenkrijgen kan leiden tot bloedarmoede, verkalkte aders, reuma, hersenstoornissen, hartritme-stoornissen en grotere vatbaarheid voor infectieziekten.

Cashewnoten groeien onderaan de cashew-appel / Bron: Abhishek Jacob / Wikimedia CommonsCashewnoten groeien onderaan de cashew-appel / Bron: Abhishek Jacob / Wikimedia Commons

Magnesium in cashewnootjes

Tweederde van al het magnesium in ons lichaam wordt terug gevonden in de botten. Voor de opbouw van botten is een te grote nadruk op calcium zinloos. Je hebt naast calcium fosfor en magnesium nodig voor een botopbouw. Daarom is teveel melk drinken en calcium toevoegen aan melk een kansloze exercitie die enkel commercieel voordeel biedt voor de fabrikanten die de schijn van gezondheid aan goedgelovige consumenten voorhouden. Teveel calcium is slecht voor het zenuwgestel; je wordt er hyper van. Magnesium werkt als calciumblokkeerder zodat calcium niet in zenuwcellen kan doordringen. Van magnesium wordt het zenuwgestel relaxter. Te weinig magnesium kan de zenuwen overactiveren en er kunnen hierdoor allerlei spiercontracties plaatsvinden zoals bij de ogen. Magnesium uit cashewnoten voorkomt hoofdpijn, spierkrampen die tot astma leiden, spierkrampen in het algemeen en het verlaagt hoge bloeddruk en de kans op een hartaanval. Verder zorgt voldoende magnesium voor regelmatige slaappatronen, vooral bij vrouwen na de menopauze.

Tegen galstenen

20 Jaar durend onderzoek onder 80.000 vrouwen heeft als conclusie opgeleverd dat het eten van 30 gram noten of pinda´s per week de kans op galstenen met 25% verminderd. Dat zijn slechts 30 cashewnootjes! Je kunt dat aantal makkelijk opeten door een paar cashewnootjes door de muesli of havermout te doen. Ook kun je cashews door een salade mixen of een paar nootjes bij de lunch opeten.

Cashewnoten roosteren in India / Bron: Eric Gaba / Wikimedia CommonsCashewnoten roosteren in India / Bron: Eric Gaba / Wikimedia Commons

Van noten word je dun!

Velen beweren dat noten eten als groot nadeel heeft dat je er dik van wordt. Dat is een groot misverstand die door de voedingsindustrie in stand wordt gehouden om eigen gewin; bijvoorbeeld door te stellen dat noten veel energie of veel calorieën bevatten, zoals op de site van het door bedrijven gesponsorde Voedingscentrum te lezen is. De waarheid is echter: van noten val je af! Uit allerlei wetenschappelijke blijkt dat noten eten de beste manier is om obesitas tegen te gaan. De grootste dikmakers zijn suiker, fructose, witmeelproducten en transvetten. Gefrituurd eten en in vet gebakken vlees zijn uiteraard enorme dikmakers. Van gevarieerd natuurlijke voedingsmiddelen eten is nog nooit een mens dik geworden. Met natuurlijke voedingsmiddelen wordt bedoeld: niet door mensen gemaakte voeding. Spaanse wetenschappers hebben bijna 9000 mensen ruim 2 jaar onderzocht en zagen dat wanneer men regelmatig nootjes uit zowel de kans op hart- en vaatziekten verkleinde als de kans op gewichtstoename. Dat betekent dat zorgen om het gewicht nooit een reden moet zijn om nootjes te laten staan.

Eettips cashewnootjes

Het is goed om ´s morgens een handje cashewnoten in een zelf gemaakte muesli te doen. Cashewnoten kunnen ook prima gemengd worden met een rijstgerecht of gebakken aardappels. Cashews kun je natuurlijk zo opeten. Een handje nootjes tussendoor zorgt dat je er weer even tegenaan kunt. Cashewnotenpasta is in biologische winkels te koop als beleg voor op brood. Verder kun je eens notenburgers maken met cashewnootjes. Je stampt de cashewnootjes fijn in een vijzel en vermengt ze met volkorenmeel, kaas en gebakken uitjes. Eventueel maak je een noten en zadenmix met walnoot, lijnzaad, pecannoot en sesamzaad. Vervolgens maak je er balletjes van die je even door volkorenbloem haalt. Nu kun je ze bakken, eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thaise kip met cashew Gai Pad Med Mamuang HimaphanThaise kip met cashew Gai Pad Med Mamuang HimaphanKip met cashewnoten wordt ook in Nederland wel gemaakt. Maar dan is het een 1,2 3 gerechtje dat snel klaar is. Deze Thai…
Cashewnoten gezond of ongezond en voedingswaarde cashewnotenCashewnoten gezond of ongezond en voedingswaarde cashewnotenZijn cashewnoten gezond of ongezond en wat is de voedingswaarde van de cashewnoot? Veel mensen laten cashewnoten en ande…
Is studentenhaver gezond?Is studentenhaver gezond?Studentenhaver is een mix van noten en vruchten. De noten die het meest gebruikt worden zijn cashewnoten, walnoten, aman…
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% á 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van cashewnoten"

Reacties

Ron Meijer, 03-11-2013 07:00 #2
Waar kun je cashew sap krijgen of bestellen? Reactie infoteur, 10-11-2013
Via amazon

Andre, 30-09-2013 13:43 #1
De zaadjes mengen en dan door de volkorenbloem halen!? Dat doet dus alles te niet. Volkorenbloem is een tarwe product en dat maakt dik. Reactie infoteur, 30-09-2013
Neehoor, van witmeelproducten word je dik maar van volkorenmeel niet. Je moet natuurlijk niet vele kilo´s brood per week eten. Bij gewoon gebruik van zeg 5 volkoren boterhammen van biologisch brood is er geen enkele kans om obesitas te krijgen. Dat komt onder meer omdat er veel vezels in zitten.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtige noten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!