InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Omega vetzuren 3 6 9

Omega vetzuren 3 6 9

Omega vetzuren 3 6 9 Omega vetzuren zijn onverzadigde vetzuren. In een Gezond Voedings-patroon zijn vetten onmisbaar. Vitamines A, D, E en K (vetoplos-bare vitamines), krijgen we n.l. slechts binnen door het eten van vet. Vet bevat essentiële vetzuren als Linolzuur en alfa Linoleenzuur. We eten echter te veel en verkeerde vetten (verzadigde vetzuren). Belangrijk voor ons lichaam zijn de omega vetzuren m.n. EPA en DHA, daar deze onze gezondheid positief beïnvloeden en bepaalde functies aanzienlijk kunnen verbeteren.

Omega Vetzuren 3 6 9

Vetzuren Vetten

Vetten zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Vetten zijn nodig als geconcentreerde energiebron. Vitamines A, D, E en K (ook wel vetoplosbare vitamines genoemd), krijgen we namelijk alleen maar binnen door het eten van vet. Vet bevat niet alleen essentiële vetzuren als linolzuur en alfa linoleenzuur, het zorgt tevens voor een betere stoelgang en is een smaakmaker die een verzadigingsgevoel geeft. Uit onderzoek blijkt echter dat we gemiddeld te vaak en te veel vet eten. Maar vooral kiezen we voor voeding met een verkeerde vetsamenstelling: de verzadigde vetzuren.

Voeding en Vetzuren

Onze voeding kent drie soorten vetzuren:
  • Verzadigde vetzuren: deze komen voor in vlees, melk en melkproducten, kokos, cacao, koek, sauzen en snacks.
  • Enkelvoudig onverzadigde vetzuren: komen voor in olijven, olijfolie, pinda's en de meeste noten.
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren: komen voor in zaden, zonnebloemolie, lijnzaadolie, sesamolie, saffloerolie, tarwekiemolie, walnoten en vette vis (o.a. sardines, tonijn, haring, ansjovis, makreel, zalm).

Verzadigde vetzuren
Verzadigde vetzuren zijn ongezonde vetten en zijn weinig functioneel voor het lichaam. Het lichaam breekt deze vetten niet of slecht af. Dit kan cholesterol verhogend werken. Op de lange duur kan dit zelfs leiden tot b.v. aderverkalking of hartproblemen.

Enkelvoudig en Meervoudig Onverzadigde Vetzuren
Dit zijn functionele vetten: onverzadigde vetzuren. Ze worden onderverdeeld in Omega 3, Omega 6 en Omega 9 Vetzuren. Ze worden Essentiële Vetzuren genoemd, omdat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken en het dus nodig is om ze via de voeding binnen te krijgen. Ook worden Omega 3 en 6 samen wel eens als Vitamine F Complex aangeduid.

Omega Vetzuren

Doordat onze leefstijl en voedingsgewoonte de laatste jaren sterk veranderd zijn, is de balans van vetzuren danig verstoord geraakt. De inname van Omega 6 vetzuren is toegenomen ten koste van de Omega 3 vetzuren, terwijl het belangrijk is dat deze twee met elkaar in balans zijn. Daar deze vetzuren voor hun omzetting dezelfde enzymen gebruiken, remt een overmaat aan Omega 6 vetzuren de omzetting van Omega 3 vetzuren.

Essentiële vetzuren (zoals linolzuur in zonnebloemolie) zijn zeer gevoelig voor oxidatie, en worden tijdens bakken en braden meestal omgezet in toxische verbindingen. Hoewel mensen misschien dus wel bakken in goede vetten, raakt de werking verloren. Veel mensen blijken een tekort aan essentiële vetzuren te vertonen. Door de (relatieve) overmaat aan linolzuur (Omega 6) en de teruggang in de (vette) visconsumptie is de verhouding tussen Omega 3 en Omega 6 vetzuren in de voeding uit balans geraakt. De optimale verhouding omega 6 : omega 3 is 4:1. In het Westerse voedingspatroon is deze verhouding vaak tussen 10:1 - 20:1.

Functies van Omega Vetzuren

'Omega' is de laatste letter van het Griekse alfabet. Bij deze vetzuren duidt het op de laatste/het einde van een keten, waar ze gesitueerd zijn. Uit onderzoek komt naar voren dat deze essentiële vetzuren een positieve invloed op de gezondheid lijken te hebben: een goede werking op aspecten van zowel de lichamelijke als de geestelijke conditie. Ze lijken onontbeerlijk te zijn voor een normale structuur en functie van de celmembranen, een belangrijke rol te spelen bij zuurstof transport en energie overdracht aan de cellen. Verder zijn ze betrokken bij de vorming van hormoonachtige stoffen die een groot aantal stofwisselingsprocessen aansturen en een belangrijke rol spelen bij onder andere allergische reacties en ontstekingen.

Omega 3 Vetzuren

Omega 3 vetzuren zijn meervoudig (sterk) onverzadigde vetzuren. Tot deze groep behoren:
  • Plantaardige oliën (zoals bv. Lijnzaadolie): alfa Linoleenzuur
  • Visoliën: EPA (EisosaPentanoïc Acid) en DHA (DocosaHexaeen Acid)
EPA/DHA zijn essentiële, zogenaamde ' lange keten vetzuren' die in vette vis voorkomen.

Uit onderzoek komt het volgende naar voren over de werking van Omega 3 vetzuren, ze:
  • Optimaliseren de balans van vetzuren in het lichaam
  • Hart en Bloedvaten: cholesterolverlagend, bloeddrukverlagend, houden het bloed dun
  • Bevorderen het natuurlijke afweersysteem, ontstekingswerend, anti-allergische werking
  • Reguleren de hormoonhuishouding
  • Bevorderen de glucose- en vetstofwisseling
  • Bevorderen sterke botten en soepele gewrichten
  • Stimuleren de hersenfuncties (neurologisch)
  • Stimuleren het gezichtsvermogen
  • Bevorderen de geestelijke balans.

Omega 6 Vetzuren

Omega 6 vetzuren zijn ook meervoudig onverzadigde vetzuren. Ze zijn minder sterk onverzadigd dan de Omega 3 vetzuren. De bekendste Omega 6 vetzuren zijn:

Linolzuur
Linolzuur zit in plantaardige olie, margarine, zaden en noten. Linolzuur is vanwege de cholesterol verlagende eigenschappen een zeer commercieel product geworden. Inmiddels is bekend dat ook andere vetzuren deze eigenschap hebben en dat het lichaam behoefte heeft aan meerdere vetzuren.

GLA (Gamma Linoleenzuur)
GLA komt van nature voor in Teunisbloemolie, Borage- of Zwarte bessenzaadolie en:
  • Remt ontstekingsreacties
  • Remt trombosevorming
  • Werkt bloeddrukverlagend
  • Remt de aanmaak van cholesterol
  • Stimuleert afweercellen en dus het immuunsysteem
  • Vermindert premenstruele klachten
  • Vermindert huidaandoeningen
  • (Ook lijkt het bij MS een gunstige werking te kunnen hebben).

Archidonzuur
Archidonzuur zit voornamelijk in vlees. Het is een minder gunstig vetzuur, daar het ontstekingsbevorderend kan werken en het schade toe lijkt te kunnen brengen aan b.v. hersencellen.

Omega 9 Vetzuren

Omega 9 vetzuren zijn enkelvoudig onverzadigd. Het meest bekend is oliezuur in olijfolie; dit heeft een:
  • Cholesterolverlagend effect
  • Stimuleert een elastische celwand

Omega Vetzuren Supplementen

In principe zou een goed en uitgebalanceerd voedingspatroon een goede leverancier voor Omega vetzuren zijn. Toch kan het raadzaam zijn om supplementen te nemen, daar:
  • Linoleenzuur in het menselijke lichaam in principe omgezet kan worden tot respectievelijk EPA en DHA vetzuren. Deze reacties verlopen echter zeer langzaam en kunnen onder bepaalde omstandigheden (verkeerde voedingsgewoonten, ouderdomsverschijnselen etc.) onvoldoende zijn. Voor een mens is het onmogelijk Omega 3 vetzuren en Omega 6 vetzuren in elkaar om te zetten, zodat een voldoende inname van elke soort noodzakelijk is. Zelfs als men veel en vaak of iedere dag vette vis eet (100 - 200 gram vis per persoon per dag) blijkt het moeilijk, zo niet onmogelijk om de gewenste c.q. nodige hoeveelheid EPA en DHA op te nemen. De door de Nederlandse Gezondheidsraad aanbevolen hoeveelheid EPA/DHA is 200 mg per dag.

Omega Vetzuren Specifiek

Ook voor vrouwen die zwanger zijn, voor de gezondheid van de ongeboren vrucht en later de zuigeling, blijkt een goede vetzuurbalans (genuttigd door de moeder) heel belangrijk te zijn, met name voor de ontwikkeling van de hersenen en de ogen.

Supplementen met Omega vetzuren met de juiste EPA/DHA verhouding, blijken een goede werking te hebben bij kinderen/mensen met leerproblemen, bv. Dyslexie. Ook blijkt een goed effect bij kinderen met stoornissen uit het Autistisch Spectrum.

Risicogroepen voor tekorten van EPA en DHA (lange keten Omega vetzuren) zijn vooral:
  • Vrouwen die zwanger zijn
  • Vrouwen die borstvoeding geven
  • Kinderen tot 2 jaar
  • Oudere mensen
  • Mensen die nooit, weinig of bijna nooit vis eten.

Zie verder over het belang van Omega vetzuren: Hypoglykemie, Hypoglykemie: Dieet en Tips en Hypoglykemie Test
Gerelateerde links
Omega vetzuren startpagina.
Gerelateerde artikelen
Lijnzaadolie en zonnebloemolieLijnzaadolie en zonnebloemolieGeef jij lijnzaadolie en zonnebloemolie aan je huisdier? Veel mensen weten niet eens waarom ze het geven, want het zal w…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Hart en omega-3-vetzurenHart en omega-3-vetzurenEPA en DHA, de lange keten omega-3-vetzuren uit visolie, gaan hartritmestoornissen waaronder atrium- en ventrikelfibrill…
Voeding en hart- en vaatziekten: VisvetzurenNaast onverzadigde en verzadigde vetten in onze voeding, hebben ook visvetzuren invloed op het cholesterolgehalte. Een z…
Krillolie, voor gezonde bloedvaten en nog meer voordelenKrillolie, voor gezonde bloedvaten en nog meer voordelenVisolie wordt vaak aangeraden als bron van goede omega 3 vetzuren, onder andere voor gezonde bloedvaten een goede hartfu…
Bronnen en referenties
  • Orthovisie: Fit met Voeding G.Parker et al.: Omega 3 fatty acids and mood disorders, Americain Journal of Psychiatry

Reageer op het artikel "Omega vetzuren 3 6 9"

Reacties

Lennie, 06-11-2014 18:34 #28
Begrijp ik goed dat je geen extra Omega 6 en 9 hoeft te gebruiken als je gezond eet?
Tijdens de eerste maanden van mijn zwangerschap heb ik omega 3 (olie) gebruikt. Ik kon het niet kopen bij de natuur drogist, moest er speciaal om vragen. Op internet werd het toen opgezocht en besteld.
Waarom is er zo weinig over bekend?

Carlos, 07-04-2014 09:01 #27
Beste.Help omega 3 - 6 - 9 tegen ontstoken haarzakjes?
vriendelijke groeten

Annemieke, 26-11-2013 07:28 #26
Ik slik bloed verdunners en heb artrose in de duim veel last van ontsekingen in mijn linker arm en schouder. mag ik omega 3 6 9 slikken elke dag?

Jairam, 21-08-2013 09:39 #25
Ik moet van de arts omega 3, 6 en 9 gebruiken. Ik wil dit niet gebruiken, omdat ik een vegetariër ben. Ik zou graag willen weten of ik dit met een iets anders kan vervangen. Hoop op een terugkoppeling.

Kiki, 23-01-2013 13:54 #24
Op zich is het allemaal handige informatie. Toch blijkt uit dit artikel ook weer hoe 'standaard' er wordt gedacht over vet. Steeds meer onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat kokosvet juist gezond is, ondanks het feit dat het verzadigd is. Ik las steeds meer artikelen die kokosvet als een uitermate gezonde vetsoort zien. En een die juist niet ongezond is bij verhitten maar beter te verhitten is zonder dat er schadelijke stoffen vrijkomen. Ik bak zelf vaak een taart of koekjes met kokosvet en ik bak de pannenkoeken erin. Het geeft een veel verzadigder gevoel. In Nederland kijken we heel standaard aan tegen overgewicht, en wat gezond en niet gezond is. Dus het verbaast me niet dat die nuance richting kokosvet niet wordt gemaakt in dit artikelů Desalniettemin vind ik dit een bruikbaar artikel.

Anouk, 12-07-2010 20:05 #23
Ik werk zelf met een heel goede visolie en zowel mijn gezin als mijn cliënten hebben er zeer veel baat bij. Ik geef ook altijd aan dat mensen geen 6 en 9 hoeven te slikken (sommigen kopen een grote pot, waar 3, 6 en 9 inzit omdat ze dan alle vetten denken binnen te krijgen). Wie meer wil weten mag mij benaderen.

Nic, 05-05-2010 15:07 #22
Gebruik nu een jaar voedingssupplement van Mega Omega. Omega 3 verkregen uit laanzaad 100% natuurlijk. Geen last meer gehad van huid-infecties! Fit gevoel en merkbaar goed voor huid/haar en nagels.

Michiel, 08-02-2010 15:47 #21
Noga verwarrend dit stukje. Het is zo simpel. Ieder westers mens heeft een tekort aan omega 3 en een teveel aan omega 6 in zijn voeding. Meer vis eten (of omega 3 slikken), en minder plantaardige olie zoals zonnebloem, soja, pinda, maisolie. Ook via brood krijg je veel te veel omega 6 (granenolie) binnen.
Absoluut geen omega 6 gaan slikken!
www.jojamis.nl

Riet, 30-12-2009 19:26 #20
Ik slik al heel lang Omega `s 3, 6 en 9, maar ik heb ook last van een te lage bloeddruk.
Is het nu wel verstandig om de omega`s te blijven slikken, aangezien ik lees dat dit bloeddruk
verlagend is, Help, wat nu.

Martien, 24-10-2009 22:29 #19
Volgens de Nederlandse voedingsmiddelentabel van de Voedingsraad is tonijn magere vis en geen vette vis zoals door u is vermeld.

Peter van der Linden, 15-09-2009 09:43 #18
Welk is het prijs/kwaliteits gunstigste Omega 3-6-9 product?

Zucht, 16-08-2009 21:37 #17
Tonijn is geen vette vis!

Cornelia, 19-07-2009 18:26 #16
Het onderzoek verricht door het Louis-Bolk Instituut, NL, naar het omega 3 en 6 vetzuurgehalte van biologische en biologisch dynamische melk is zeer interessant in deze.

Rob, 02-05-2009 21:24 #15
Wij hebben zelfs gemerkt dat omega 3-6-9 zelfs heel goed werkt tegen overgangsklachten. Super middel voor van alles in je lichaam.

Adriaan, 10-03-2009 18:00 #14
De meeste mensen hebben juist te veel omega-6 in hun voeding in Nederland. Dit wordt in het artikel ook gesteld. Omega-9 is niet essentieel, al kan het zijn dat oljifolie tamelijk gezond is. Volgens de gegevens in dit artikel http://vita-info.nl/2009/03/optimale-hoeveelheid-omega-3-vetzuren/ Zou de aanbevolen hoeveelheid in Nederland drastisch hoger dienen te zijn maar de optimale hoeveelheid varieert per persoon en is dus afhankelijk van de inname van de andere vetten.

Carla, 03-02-2009 10:22 #13
De osteopaat meld dat omega 6 geen goed vetzuur is en zelfs ontsteking verhogend werkt, dus alleen 3 en 9 volgens hem. klopt dit? Ook eens iets gelezen over omega 7. Kent u dit?

Jones, 24-01-2009 13:41 #12
Hallo, Is het goed om Omega 3-6-9 te gebruiken as je borstvoeding geef?

Dave, 04-01-2009 16:55 #11
Wat is het verschil tussen VIAFORTE OMEGA 3-6-9 en LUCOVITAAL OMEGA 3-6-9.
Ik weet alleen dat er prijsverschillen in zitten, maar verder zitten er toch dezelfde stoffen in? Wie weet het?

Miranda, 05-12-2008 15:18 #10
Hai ik slik nu een aantal maanden omega 3 en bij is het haaruitval gestopt. Ik had er erg last van. Ook merk ik dat als ik 6 gram omega 3 slik ik minder snel trek in lekkere dingen krijg. Maar die hoeveelheid slik ik nog kort, maar ik denk dat ik toch wel af zal vallen, als ik het snoepen kan laten. Voor mij is het een supermiddel en betaalbaar.

Vrakking, 06-10-2008 09:15 #9
Zijn er omega 3 capsules te krijgen voor vegetariers?

Lizette, 06-09-2008 11:36 #8
Het wordt mij nog niet duidelijk waarom ik buiten omega 3 ook omega 6 en 9 zou moeten gebruiken?

Peter Bastiaansen, 29-08-2008 23:18 #7
Wie kan er mij iets vertellen over de betekenis van al deze vetzuren voor vogels.

A. Daniels, 22-06-2008 09:51 #6
Is het gezonder om Omega 3-6-9 te gebruiken, gewonnen uit vissen uit kweekvijvers die niet met de zee in verbinding staan? Zoals bekend zijn bepaalde delen van de oceaan ernstig vervuild met giftige stoffen. Als juist vissen uit zo'n gebied worden gebruikt voor de verwerking van Omega 3-6-9 hoe schadelijk is dit dan voor de gezondheid? Welke Omega 3-6-9 is hierop getest en daardoor veilig? Dank voor uw toelichting. Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Helemaal precies weet ik het eerlijk gezegd niet, maar naar mijn weten worden bij de fabricage van omega supplementen de giftige stoffen gefilterd.
Wel is er verschil in kwaliteit per merk, qua concentratie per tablet b.v. of toevoeging van eventuele kunstmatige stoffen.
Overigens is het met (natuurlijke) giftige stoffen vaak zo dat je ze met enorme hoeveelheden binnen moet krijgen voor ze daadwerkelijk schade doen. Een klassiek voorbeeld: Jaren geleden werd er gewaarschuwd voor kwik in kleurpotloden bij kinderen (als ze aan een potlood zouden knabbelen). Een kind bleek echter een vrachtwagen vol kleurpotloden op te moeten eten, voordat het echt ernstige schade toebracht.

Hoe dan ook is het misschien het beste om op de meer gerenommeerde merken af te gaan en goed te kijken naar de beschrijving van de inhoud en eventuele additieven op het potje.

Hopelijk heb je wat aan deze toelichting
Groet van Sila (auteur artikel)

Sirra, 05-06-2008 13:30 #5
Hallo, mijn vraag is helpt omga 3/6/9 ook tegen haaruitval? Want mijn vriendin zij dat helpt en dat omega 3 dat je ook van afvalt. Is dat waar of niet? Want ik moet 13 kilo afvallen? Ik hoop op een reactie, Sirra Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Sirra, omega-vetzuren hebben een goede invloed op haargroei (wordt glanzender) en ook nagels b.v.
Afvallen van omega is niet zeker; de ene valt af en de ander niet. Dit is dus verschillend van persoon tot persoon.
Succes met je haar en je gewicht!
Groetjes van Sila

Els Bongers, 02-06-2008 20:22 #4
Hallo, ik heb vernouwde bloedvaten. Ik eet al veel fruit en groenten weinig vlees. Nu lees ik van omega 3/6/9/. Ik wil deze gaan gebruiken, is dat goed? Ook moet ik 10 kg afvallen. Hopende op een bericht van U. Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Els omega 3 6 9 is (onder andere) goed voor hart en bloedvaten. In landen waar veel (vette) vis wordt geconsumeerd, komen hart-en bloedvaatproblemen aanzienlijk minder voor. Over het algemeen komen mensen die omega suppletie slikken hier niet echt veel van aan, maar met zekerheid is dit nooit te zeggen.
Succes en sterkte ermee
Groet van sila (auteur artikel)

J. A. Hutten, 10-05-2008 10:40 #3
In hoeverre heeft omega 3 en 6 een positieve uitwerking op persoonlijkheidsstoornissen en agressiviteit? Reactie infoteur, 09-07-2008
@ J.A. Hutten
Uit onderzoek naar effecten van omega vetzuren op gedrag en persoonlijkheidseigenschappen komt naar voren dat deze middelen 'rust in het hoofd' kunnen brengen in gedachten (aandacht en concentratie) en ook in gedrag, hetgeen iemand rustiger en minder druk/minder agressief kan maken. Omega vetzuren schijnen een gunstige werking te hebben bij b.v. leerproblemen als dyslexie, ADHD en soms ook bij PDD-NOS (autistisch spectrum).
Onderzoek naar het effect van omega vetzuren specifiek op persoonlijkheidsstoornissen is naar mijn weten nog niet expliciet of voldoende gedaan om hier een uitspraak over te kunnen doen.
Groet van Sila (auteur artikel)

Jolanda Hartman, 24-04-2008 03:56 #2
Hallo, ik lees regelmatig iets over omega 3 6 9, kom het ook vaak tegen in de winkels, maar tot nu toe heb ik het nog niet gekocht. Waarom niet? Als ik verse zalm of zalm eet bv. word ik 2 uur daarna doodziek, overgeven, diaree, dus heb vanaf die momenten geen vis meer gegeten. Denk dat ik wat gevoelig ben voor bepaalde stoffen in vis, vandaar dat het mij tot nu toe heeft tegen gehouden iets van omega 3 ofzo te kopen.
Mijn vraag is dus, als ik zo gevoelig reageer op vis, of er zelfs ziek van word, kan ik dan wel dit soort supplementen zoals omega 3 6 9 gebruiken, omdat er visolie in zit? Ik hoop op een reactie. Groeten Jolanda Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Jolanda, hier is geen eensluidend antwoord op te geven. Sommige mensen die overgevoelig zijn voor visolie hebben dit ook met (bewerkte) visolie in supplementen; anderen reageren hier prima op. Er zitten overigens ook andere onverzadigde vetzuren in als theunisbloemolie en lijnzaadolie.
Langzaam aan misschien toch even proberen hoe je reageert misschien?
Succes ermee
Sila

Camamaja, 09-12-2007 00:18 #1
Informatief artikel, maar er staat nergens in welke groentes, vlees, ed. deze vetten zitten en welke je juist zou moeten mijden. Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Camamaja, dit wordt in het artikel wel genoemd; alle en welke vetten en olien waar omega vetzuren inzitten worden met naam en toenaam genoemd.
Groet Sila

Infoteur: Sila
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 28
Medische informatie…
Schrijf mee!