InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zwarte bessen zijn heel gezond

Zwarte bessen zijn heel gezond

Zwarte bessen zijn heel gezond Bessen en bramen, frambozen zijn allemaal vruchten die heel erg gezond zijn. Toch worden ze niet heel veel gegeten, niet zoals bijvoorbeeld appels en sinaasappels en bananen. Dit komt wellicht ook doordat ze nogal prijzig kunnen zijn en maar een paar maanden per jaar verkrijgbaar. Toch passen ze voortreffelijk in een gezonde levensstijl. De zwarte bes zit vol met vitaminen, mineralen en antioxidanten. Volgens onderzoeker Derek Steward van het Scottish Crop Research Institute bevat de zwarte bes zelfs meer van dit alles dan alle andere 20 soorten onderzochte fruitsoorten waaronder: bramen en de Goji bes. Hierbij werd vooral gelet op de hoeveelheid antioxidanten en voedingswaarde. En daarbij scoorde de zwarte bes dus het hoogst. En dat is voor ons in Nederland een gunstige uitkomst omdat de zwarte bes ook hier in Nederland groeit en een stuk goedkoper in prijs is dan bijvoorbeeld de Goji bes of de Açai bes.

Zwarte bessen jam

Zwarte bessen worden eigenlijk heel weinig uit de hand gegeten. De meesten verdwijnen direct naar de fabriek waar er jam of sap van word gemaakt. Dat komt ook doordat de zwarte bes nogal zurig en wrang is om zo te eten. Maar gelukkig zijn de jams wel overheerlijk. Net als trouwens de bessengelei of bessensap of zelfs bessenlikeur. Ook cassis wordt van zwarte bessen gemaakt.
De zwarte bes groeit en bloeit in de maand april met kleine bloempjes en dat is gelijk ook een gevaar want in die tijd kan het nog gemakkelijk sínachts vriezen wat de oogst dan weer beïnvloed. De oogst loopt vanaf juli tot half augustus.

De geneeskundige werking van de zwarte bes

De zwarte bes mag zich scharen onder de voedingsmiddelen die helpen om de ziekte van Alzheimer te voorkomen of te verbeteren. Bovendien bezitten ze één van de krachtigste antioxidanten (anthocyanen) die de algehele antioxidanten status van het lichaam verbeteren. Ook hebben de bessen een bijzondere invloed op de hersenen en er wordt zelfs gedacht dat bessen het verouderingsproces van het brein kunnen vertragen.

Wat zit er in?

Behalve het hoogste vitamine C gehalte van alle fruitsoorten bevat de zwarte bes ook kalium, Calcium, Magnesium, ijzer, zink, fosfor, jodium, boor, vitamine A, B1, B2, B3, B6, B11 en E.

De geneeskrachtige werking van de bladeren

Ook de bladeren hebben een geneeskrachtige werking. Je kunt er thee van trekken. Ze bezitten antireumatische eigenschappen, werken vochtafdrijvend, maagversterkend en stimuleren de lever, de mild en de nieren en zijn hét middel om ureum en urinezuur te elimineren. Je kunt er keelpijn mee verzachten, ze werken als remedies tegen jicht, reuma, artritis en aderverkalking. Zwarte bessensap stimuleert het afweersysteem bij infectieaandoeningen, werkt wormafdrijvend en licht laxerend.

Hoe te bewaren

Wanneer je verse zwarte bessen in huis hebt moet je er rekening mee houden dat ze niet al te lang houdbaar zijn en erg kwetsbaar. Controleer steeds de besjes en haal degene die aangetast zijn er gelijk uit zodat ze niet de andere bessen kunnen aantasten. Je kunt de bessen ook invriezen. Zorg er dan voor dat de bessen goed gewassen en gedroogd worden en daarna in een goed gesloten verpakking in de diepvries gelegd worden.

Lees verder

© 2011 - 2014 Yoan, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Aalbessen/trosbessen., Açai bessen, Bramen., Miracle berry en Pruimen. .
Gerelateerde artikelen
Acai bessen goed voor je gezondheid en voor je lijnAcai bessen goed voor je gezondheid en voor je lijnJe hoort de laatste tijd veel over acai bessen. Zo bestaat er het acai bessen dieet voor gewichtsverlies. Wat zijn nu pr…
Zomerfruit, lekker en gezondZomerfruit, lekker en gezondIn dit artikel vindt u informatie over drie verschillende zomervruchten. Deze drie soorten zomervruchten die besproken w…
Alcoholvrije cocktails met honingAlcoholvrije cocktails met honingIn dit deel vindt u recepten voor heerlijke alcoholvrije cocktails waarvan één van de ingrediënten honing is. Honing voe…
Zelfgemaakte ice teaZelfgemaakte ijsthees zijn de beste manier om af te koelen bij hete zomerdagen. Zeker als we werken met natuurlijke prod…
Zelf jam van vruchten makenZelf jam van vruchten makenZelf jam maken is misschien niet het eerste wat u op een vrije middag zou gaan doen. Toch is het erg leuk en eenvoudig.…
Bronnen en referenties
  • www.gezonderafvallen.nl
  • www.freewebs.com
  • www.permacultuurnederland
  • www.leerwiki.nl

Reageer op het artikel "Zwarte bessen zijn heel gezond"

Reactie

Hans, 03-09-2013 21:56 #1
Je kunt zwarte/blauwe bessen wel lang bewaren, zolang je ze maar in de koelkast zet. Koud zijn ze trouwens ook nog is het lekkerste!

Infoteur: Yoan
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!