InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Granaatappels zijn super gezond

Granaatappels zijn super gezond

Granaatappels zijn super gezond Vele onderzoeken en studies hebben uitgewezen dat granaatappels indrukwekkend goed zijn voor de gezondheid. Dat is ook vooral te danken aan de natuurlijke antioxidanten die wij mensen zo hard nodig hebben om ons immuunsysteem zo optimaal als mogelijk is in stand te houden. Natuurlijk zijn er vele groentesoorten en vruchten die allemaal hun steentje kunnen bijdragen maar granaatappels verdienen toch wel een extra lintje.

Wat meer over de granaatappel

De granaatappel bestaat al heel erg lang. Er zijn schilderingen gevonden in Egypte die stammen uit de tijd van 2500 jaar voor Christus. Ook zijn er granaatappels gevonden in het graf van Toetanchamon. Dit was een Farao uit de tijd van de 18de dynastie van het oude Egypte. Naar alle waarschijnlijkheid kreeg hij deze mee om zijn wedergeboorte te bespoedigen, want daar geloofden ze in die tijd in. Zo wordt ook verteld dat de granaatappelboom (eigenlijk struik) waarschijnlijk dezelfde boom is geweest die in het hof van Eden zou hebben gestaan. Men noemde deze ‘De boom der kennis van goed en kwaad’. Omdat Adam en Eva deze boom niet konden weerstaan werden zijn uiteindelijk uit het Paradijs verbannen.

De granaatappel draagt de officiële naam ‘Punica Granatum’ en is eigenlijk geen boom maar een struik. Wel een hele hoge struik want deze struik kan met zijn lange doornige takken wel tot 6 meter hoog worden. Hij groeit het beste in een subtropisch klimaat en kan heel oud worden. Wel 200 jaar. Oorspronkelijk kwam hij uit Perzië en Afghanistan, maar hij tegenwoordig voornamelijk gekweekt in West-Azië, India en rond het Middellandse zeegebied.

Het is een rode ronde vrucht met een gladde leerachtige schil ter grootte van een sinaasappel. De vrucht is sappig en bevat aan de binnenkant grote cellen met daarin een pitje van ongeveer 3 mm groot. Daaromheen zit een vel van gelei. Die vellen zijn niet echt lekker en dat maakt het eten van een granaatappel ietwat omslachtig want het is de bedoeling dat iedere cel zorgvuldig gepeld wordt.

Gezond

Wat in ieder geval zeker is, is dat granaatappels vruchten zijn die supergezonde voedingsstoffen bevatten die wij heel goed kunnen gebruiken om ons immuunsysteem te versterken. En, zo denkt men, om ziektes als diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en Alzheimer te voorkomen of helpen verbeteren. Vooral het hoge antioxidanten-gehalte (wel drie keer meer dan in andere producten als: rode wijn, druivensap en groene thee) zou hier verantwoordelijk voor zijn. Zoals je misschien wel weet zijn antioxidanten heel erg belangrijk om ziektes te voorkomen. Wil je daar meer over weten lees dan dit artikel: ‘Antioxidanten, een noodzaak voor uw gezondheid’. In granaatappels vinden we dus polyfenolen, kalium, foliumzuur, ijzer en de vitamines A, B en C.

De voordelen van granaatappels/sap

Regelmatig zijn er artikelen te lezen over de grote voordelen van het eten van granaatappelen:

  • Zo zijn er Schotse wetenschappers die beweren dat granaatappel het hardnekkige vet rond de buik doet wegsmelten als sneeuw voor de zon.
  • Ook schijnt granaatappelsap de hoeveelheid vetzuren in ons bloed helpen te verlagen. Deze vetzuren zijn verantwoordelijk voor een verhoogde vetopname waardoor het risico op bijv. diabetes 2 en hartkwalen wordt verhoogd.
  • 1 glas sap per dag zou al verschil maken bij bijvoorbeeld prostaatkanker. Het zou de woekering van deze ziekte tegengaan en de kans op genezing en/of verbetering ernstig bevorderen.
  • Granaatappels bevatten fytochecalien en deze remmen de groei van oestrogeenresponsieve borstkanker.
  • Granaatappelsap werkt als een natuurlijke bloedverdunner waardoor de bloeddruk wordt bevorderd. Het drinken van 5 ml sap is al voldoende om de bloeddruk met 5% te verlagen.
  • Granaatappelsap zou als remmer fungeren op enzymen die verantwoordelijk zijn voor beschadigingen aan het kraakbeen zoals bijv. bij artrose.
  • Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van granaatappelsap helpt om tandplak te voorkomen.
  • 1 a 2 glazen sap per dag helpen u om griep en verkoudheid te voorkomen of sneller te genezen.
  • Granaatappels verlagen het LDL cholesterol (het slechte soort)
  • Granaatappels verlichten de symptomen van de menopauze bij vrouwen.
  • Granaatappelsap helpt vroegtijdige veroudering te voorkomen.
  • Zoals gezegd helpen granaatappels of sap bij de bestrijding van ziektes als: diabetes, hart en vaatziektes, kanker en Alzheimer.

Hoe eet of pel je een granaatappel?

Genoeg redenen dus om die granaatappel toch eens wat beter te gaan bekijken. Het eten van granaatappel is wat omslachtig en daarom hier een beschrijving van hoe men deze vruchten kan eten:
Snijd de vrucht doormidden en lepel hem uit of snijdt hem in vier delen en buig de parten naar buiten zodat de pitjes loskomen en eruit vallen. De witte vliezen zijn niet eetbaar. Ze zijn wrang van smaak. De pitjes zijn decoratief en bruikbaar als garnering voor gerechten. De vrucht kan ook uitgeperst worden als een sinaasappel. Zeef dan het sap en gebruik het voor cocktails of andere dranken.

Of, nog gemakkelijker…klik op de volgende link en bekijk het volgende filmpje: 'Hoe eet je een granaatappel?'. Wil je wel de voordelen hebben van granaatappels maar niet al die moeite doen? Dan is er natuurlijk altijd nog een gemakkelijkere oplossing en dat is dat je het kant en klaar kunt kopen. Bijvoorbeeld ‘Pom granaatappelsap’ of, zo je wilt kun je ook capsules innemen. Daarvoor vervoeg je je dan naar de natuurwinkel.

Lees verder

© 2011 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Superfood GranaatappelSuperfood GranaatappelSuperfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook granaatappel is één v…
Granaatappel gezondDe granaatappel is één van de oudste en meest tot de verbeelding sprekende fruitsoorten die we kennen. De vrucht is uitz…
De granaatappel, goed voor kankerpreventieDe granaatappel, goed voor kankerpreventieDe granaatappel is een bijzonder stuk fruit. In tegenstelling tot veel ander fruit kent deze vrucht van binnen honderden…
Wat zijn polyfenolen?Wat zijn polyfenolen?Waarom zijn noten, kruiden, fruit en groente gezond? Omdat er naast vitaminen, mineralen ook polyfenolen in zitten. Poly…
Granaatappel, goed voor hart en huidIn Nederland kennen we de granaatappel voornamelijk van de grenadine. De vruchten zelf zie je ze nog niet zo heel vaak .…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, YouTube, www.lifemojo.com, www.foodsun.com, www.17.brinkster.com, www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "Granaatappels zijn super gezond"

Reacties

Wil Riethorst, 30-11-2016 14:32 #9
Vraag over granaatappel: dat deze vrucht gezond is neem ik aan maar als je door kanker al zo afgevallen bent (ik weeg 45kilo)en ben 69,super fit dank zij GEEN Chemo, wil ik niet nog meer afvallen moet ik dan maar geen granaat nemen? Groet Wil Reactie infoteur, 27-12-2016
Voor zulke belangrijke vragen zou ik deze stellen aan een natuurarts, site of homeopaat.
Veel gezondheid en kracht!

G., 13-04-2016 20:12 #8
Kun je de schil eten? (Zelf vind ik de smaak lekker) Maar is het giftig of iets? Reactie infoteur, 27-04-2016
De schil wordt beschreven als 'leerachtig' en dus wil niemand die meestal opeten. Of het slecht is zou ik je niet kunnen vertellen want daar kan ik niets over vinden… In ieder geval is het wél zo dat je er in ieder geval, maar dat geldt voor alle fruit, beter voor kunt kiezen om biologische granaatappels koopt zodat je niet de kans loopt om bestrijdingsmiddelen binnen te krijgen die zich toch wel in en op de schil bevinden bij de niet biologische variant…

Stan, 08-03-2016 23:00 #7
Als je puur granaatappelsap in je ogen druppelt, wat kan je ervan verwachten?

Erna, 25-01-2016 18:04 #6
Ik drink nu al 3 maanden granaatappelsap PUUR, ik ben nog geen gram van mijn buikvet kwijt! zitten er misschien teveel suikers in?

Maria, 03-01-2016 11:38 #5
Bij de bekende blauwe supermarkt zijn gepelde granaatappelpitjes al jaren kant en klaar te koop.
Die koop ik dus al jaren daar, niet omdat ik het lekker vind (dat gaat wel), maar omdat het zo gezond is.
Bijna altijd daar te koop, zomer en winter.

Elmo, 03-01-2014 02:45 #4
Ik ben zelf een liefhebber van de granaatappel en ik probeer het zo vaak mogelijk te eten aangezien het goed schijn te zijn voor de gezondheid. Alleen heb ik meegekregen in mijn vaderland (Marokko, waar de granaatappel er populair is) dat het eten van de witachtige vliezen juist heel erg belangrijk is, aangezien de meeste vitaminen zich daarin bevinden. Er wordt ook vaak beweerd dat de schil een soort bescherming is voor het fruit, en daarom voor ons ook een bescherming zou kunnen zijn als we die ook eten. De witte vliezen zijn echter wel een tikje bitter, maar in combinatie met de zoete pitjes goed te doen. Zo heb ik het in ieder geval leren eten! Ook heb ik gezien dat mensen in Marokko de schil van de granaatappel drogen en in water koken en vervolgens daarvan het water gebruiken in henna. Het schijnt dat je daar een natuurlijke diepe rode kleur van krijgt!

Maud, 22-12-2013 13:24 #3
Granaatappel binnen 3 minuten 'pellen'? Snijd de vrucht doormidden en klop op elke helft aan de buitenkant met een pollepel. Pitjes komen er binnen no-time ongeschonden uit!

A. V. Hoof, 16-06-2013 12:16 #2
Dag heb prostaatkanker en krijg hormonen die testosteron verlagen, drink ook granaatappelsap. Heb gelezen dat dit sap testosteron stimuleert, maar ook de uitzaaiingen kan afremmen. Dit is dus tegenstrijdig. Wat is wijsheid?
gr. av hoof Reactie infoteur, 19-06-2013
Ik kan alleen maar zeggen 'vraag het aan uw arts'. Hij heeft de wijsheid! Veel kracht en sterkte.

J. M. Brandshol, 04-06-2013 22:41 #1
Geweldig dit te lezen. Heb dit nooit geweten!

Waar kan ik ze kopen? In welk seizoen zijn ze verkrijgbaar? Reactie infoteur, 05-06-2013
Ik zie granaatappels altijd vooral rond november/december maar ik heb gelezen dat ze het hele jaar rond verkrijgbaar zijn: van juli tot en met januari uit Spanje, Turkeye, Israël en Iran en van januari tot en met juni uit Peru. Je komt ze wel in de supermarkt tegen maar zeker in de natuurwinkel.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 20-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!