InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van mandarijn

De geneeskracht van mandarijn

De geneeskracht van mandarijn Gezond kan heerlijk zoet en sappig zijn. De mandarijn is een vrucht die oorspronkelijk uit China komt. Het is aannemelijk dat hij zo heet omdat er Chinese hooggeplaatste bureaucraten zijn die de naam mandarijn dragen. Wellicht hebben de bladeren van de geplukte vrucht die rond de mandarijn hangen een overeenkomst met het hoofddeksel de Chinese hoogwaardigheidsbekleders met de naam mandarijn.

Inhoud:

Voedingswaarde van de mandarijn

Mandarijnen zijn oranjekleurige vruchten die iets zoeter smaken dan sinaasappel. Ze zijn een stuk makkelijker te pellen dan een sinaasappel. De mandarijn is vrij gezond maar niet zo gezond als andere citrusvruchten. Aan de andere kant is het mandarijntje veel makkelijker eetbaar en kun je er makkelijk 2 of 3 van op waardoor hij uiteindelijk voor net zoveel of meer bruikbare voedingsstoffen zorgt. Er zitten verschillende vitaminen en mineralen in de mandarijn. In de mandarijn zit vitamine C en vitamine A. Daarnaast zit er kalium, koper, magnesium en calcium in. Dat zijn belangrijke mineralen die het lichaam nodig heeft.

Mandarijn tegen hartinfarct

De mandarijn gaat hart- en vaatziekten tegen omdat hij het LDL-cholesterol verlaagt. Vrije radicalen oxideren cholesterol. Dit geoxideerde cholesterol kan zich aan de wanden van bloedvaten hechten. Alleen geoxideerde cholesterol kan zich hechten in de bloedvaten. Dat kan leiden tot hoge bloeddruk. Hierdoor neemt ook de kans op een hartinfarct toe. De antioxidanten in de mandarijn voorkomen dat cholesterol kan oxideren. Mandarijnen zijn een zeer lekker preventief middel om een hartinfarct te voorkomen, samen met de andere citrusvruchten zoals de sinaasappel, citroen en grapefruit.

Mandarijn tegen kanker

Een belangrijk fytonutriënt in de mandarijn is hesperidine. Vrije radicalen die voor allerlei ziektes zorgen worden onschadelijk gemaakt door hesperidine. Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen met hepatitis c een duidelijk kleinere kans hebben op leverkanker door het eten van mandarijnen. Daarnaast is van andere onderzoeken bekend dat hesperidine preventief werkt tegen de vorming van kankercellen in het menselijk lichaam.

Koop biologische mandarijnen

Bij vrijwel alle niet-biologische fruitsoorten is de schil bespoten met chemicaliën die bij aanraking de huid kunnen binnendringen. Dat is een nadeel aan vruchten, want deze chemicaliën kunnen allerlei ziektes veroorzaken. Raadzaam is het om of direct na het schillen de handen te wassen en dan de mandarijn te eten, of om biologische mandarijnen te kopen.

Tussendoortje tegen overgewicht

De mandarijn is een ideale vrucht om op gewicht te blijven. Er zitten veel vezels in het mandarijntje. Door deze vezels heb je langer het gevoel dat je vol zit en kun je een neiging om te snoepen makkelijker weerstaan. Dat maakt het ook een goed tussendoortje. Het is ideaal om in een pauze van school, college of werk een mandarijn op te eten omdat het makkelijk pelbaar is. Daarnaast bevat de mandarijn magnesium wat je hersens nodig hebben om goed te functioneren. Dat heb je op school en werk nodig. Mandarijnen behoren tot de voedselsoorten die de werking van het brein stimuleert; het is krachtvoer voor het denkvermogen.

Soorten mandarijnen

De Clementine is het meest verkochte mandarijntje in Nederland. Daarnaast zijn er nog 13 andere soorten:
  1. Cleopatra,
  2. Common,
  3. Dancy,
  4. Fairchild,
  5. Honey,
  6. Kinnows,
  7. Murcott (kruising),
  8. King of Siam (kruising),
  9. Ponkan,
  10. Royal,
  11. Satsuma Wase,
  12. Satsuma Owari,
  13. Temple (kruising).

Mandarijntjes in eten

Mandarijntjes zijn sowieso heerlijk snackfruit. Een gepeld mandarijntje is heerlijk in een groene sla of in een rijstsalade. Zorg dat je de pitjes eruit haalt door een klein sneetje te maken op de plek waar je het pitje ziet of voelt. Vervolgens duw je het pitje eruit. Overigens hebben veel clementine mandarijnen tegenwoordig geen pitjes meer; daar zijn ze op gekweekt. Een mandarijn is een prima toetje na een maaltijd. Wanneer je ontbijt met zelfgemaakte muesli en je wilt geen suiker in de muesli doen, kun je uitstekend een mandarijntje als alternatief gebruiken. Je kunt elk partje doorsnijden zodat je bij elke hap het zoete mandarijntje proeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mandarijn of clementine: wat is het verschil tussen beide?Mandarijn of clementine: wat is het verschil tussen beide?Is het je nog nooit overkomen? Je staat bij de kruidenier, de groenteboer, in de supermarkt of op de markt en je wil zo'…
Lekker en gezond fruit: de MineolaLekker en gezond fruit: de MineolaMandarijnen, handsinaasappels en citroenen zijn hele bekende citrusvruchten. De mineola is een minder bekende citrussoor…
De Ugli, een lelijke citrusvruchtEen Ugli is een lelijk stuk fruit. Vandaar de gekozen naam. De Ugli is een kruising tussen een Grapefruit, Sinaasappel e…
Mandarijn, de meest gesproken taal ter wereldOngeveer 3000 jaar geleden is het Mandarijn ontstaan een Chinese taal. De omschrijving Chinese taal is niet helemaal cor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zullusim / Pixabay
  • http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/the-nutrition-of-mandarin-oranges.html
  • http://www.nutrition-and-you.com/tangerines.html
  • http://www.livestrong.com/article/257429-what-are-the-benefits-of-mandarin-oranges/
  • Foto: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van mandarijn"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Medische informatie…
Schrijf mee!