InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Alcohol en jongeren

Alcohol en jongeren

Alcohol en jongeren Alcohol en jongeren: je hoort het steeds vaker: kinderen lusten wel pap van al die Breezers en andere zoete mixdrankjes. Ze gieten het soms als limonade naar binnen, zonder stil te staan bij de gevolgen van dit alcoholgebruik. Alcohol en jongeren? Nog even niet! Het alcohol effect is bij jongeren lang niet altijd bekend. Alcohol en jongeren is een combinatie die veel aandacht vereist.

Alcohol: wat is het?

Alcohol is een natuurlijk product wat ontstaat uit het gisten van gerst (bier) of druiven (wijn). Het natuurlijke gistingsproces stopt op een gegeven moment en er is dan ongeveer 15% alcohol in het product. Men kan het alcoholpercentage verhogen door het product te verhitten en af te koelen.

Alcohol in je lichaam

Wanneer je alcohol gedronken hebt komt dit via de slokdarm in je maag terecht. Ongeveer 20% van de alcohol wordt hier via de maagwand in het bloed opgenomen. De rest reist verder naar de dunne darm, waar de rest opgenomen wordt in het bloed en de lever bereikt. Hier wordt de alcohol afgebroken. Ongeveer 10 minuten na het drinken van alcohol bereikt dit je hersenen: vanaf dit moment ben je onder invloed. Je hersenen worden beïnvloedt door de alcohol en gaan diverse afwijkende gedragingen vertonen.

Alcohol een drug?

Ja, alcohol is officieel een drug. Een harddrug zelfs. Dit wordt vaak onderschat door gebruikers omdat alcohol maatschappelijk geaccepteerd wordt, in tegenstelling tot sommige andere drugs, welke soms wél softdrugs zijn.

Alcohol en jongeren

Uit de gegevens van de Nationale Drugsmonitor van 2006 blijkt dat 85% van de middelbare scholieren ervaring heeft met alcohol. In 2005 zijn er zelfs 424 jongeren van 16 jaar of jonger opgenomen in een kliniek voor alcoholgerelateerde problematiek. Hieronder bevonden zich iets meer jongens dan meisjes. Er zijn echter ook zat non alcohol jongeren, welke fel anti alcohol zijn of er gewoon geen behoefte aan hebben.

Breezers

Breezers en andere premixen blijken de populairste drank onder jongeren in het voortgezet onderwijs. Toch drinkt 42% van de jongens ook wekelijks bier. 30% van de meisjes drinkt wekelijks een of meerdere breezers.

Verkrijgbaarheid

Hoewel de wetgeving anders voor ogen heeft koopt 14% van de jongeren tussen 13 en 15 jaar weleens alcohol in de supermarkt. De meesten kopen de alcohol echter in een horecagelegenheid. De jongeren geven aan de alcohol in de meeste gevallen zonder problemen mee te krijgen.

Gevolgen van alcoholgebruik van jongeren

Alcohol is extra ongezond voor jongeren tijdens de groei. De hersenen ontwikkelen zich tot en met het 24e levensjaar. Excessief alcoholgebruik voor deze leeftijd belemmert de normale ontwikkeling van de hersenen. Bovendien vergroot alcoholgebruik op jonge leeftijd de kans op alcohol verslaving op latere leeftijd. Sommige jongeren ontwikkelen zelfs seksuele problemen door het alcoholgebruik omdat de alcohol de hormoonproductie verstoort.

De school- en werkprestaties hebben ook sterk te lijden onder alcoholgebruik. Het geheugen functioneert (tijdelijk) minder goed en de nachtrust is ook slechter. Hierdoor nemen concentratieproblemen toe.

Alcohol beïnvloedt de remmingen van een jongere. Hierdoor doet men sneller dingen waar men niet eens over na zou denken wanneer men nuchter was geweest. Met wat alcohol op durven jongeren meer en vrijen ze significant vaker onveilig dan zonder alcoholgebruik.

Jongeren hebben extra kans op een alcoholvergiftiging. Het lichaam van een jongere is compleet niet ingesteld op de excessieve hoeveelheden die jongeren dikwijls in het weekend naar binnen werken. Bij een alcoholvergiftiging raakt het zenuwstelsel verdoofd, kan men bewusteloos raken en soms zelfs in coma raken met niet zelden de dood tot gevolg.

Opvoeding en alcohol

Het drinkgedrag van jongeren blijkt door ouders beïnvloed te kunnen worden. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat ouders die restrictief optreden en alcohol pertinent verbieden meer succes hebben dan ouders die hun kinderen laten experimenteren met het idee dat het dan vanzelf niet spannend meer is.

Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat je beter weinig op de goede manier kan praten over alcohol dan frequent gesprekken voeren op een onhandige manier. Probeer het gesprek over alcohol in een prettige sfeer te laten verlopen, zonder onderhandelen en wederzijdse verwijten. Houdt het gesprek bij het hier en nu en niet bij het verleden of de toekomst. Alcohol info wordt vaak ook op scholen gegeven.

Geef zelf het goede voorbeeld en stel samen eventueel regels op over alcoholgebruik en hou jezelf daaraan.

Specials

Bezoek ook mijn special Alcoholprobleem oplossen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer ben je een alcoholist?Wanneer ben je een alcoholist?Alcoholist ben je niet van de een op de andere dag, dat is een proces van jarenlang alcohol drinken. Een alcoholist is i…
NIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholNIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholVanaf 1 januari 2014 is het voor jongeren onder 18 verboden om alcohol te kopen of bij zich te hebben. Staatssecretaris…
Alcohol verslavingAlcohol verslavingAlcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving…
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
De verwerking van alcohol in het lichaamDe verwerking van alcohol in het lichaamWie alcohol heeft gedronken, kan vaak niet deelnemen aan het verkeer, want met alcohol in je bloed mag dit niet. Hoe lan…

Reageer op het artikel "Alcohol en jongeren"

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-01-2010
Subrubriek: Kinderen
Special: Alcoholverslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!