InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Afvallen door te wandelen op Ameland

Afvallen door te wandelen op Ameland

Afvallen door te wandelen op Ameland Wie rustig aan af wil vallen, kan het eens met wandelen proberen. Het is goed voor de conditie en al wandelend verbruik je energie en verbrand je calorieën. Waar kan dat beter dan op wandeleiland bij uitstek: Ameland. Nog beter is het om in die wandeling een route langs het strand te nemen, want de zeelucht en het geluid van de golven zijn ook nog eens heilzaam voor lichaam en geest.

Zwaneplein, finish van Rondje Ameland

Afvallen en wandelen

Wandelen is geen intensieve bezigheid en het lijkt daarom niet de beste manier om overtollige kilo's kwijt te raken, maar toch is het een prima sport voor de beginnende afvaller. Zonder speciale attributen en dure sportkleding kun je met wandelen mooie resultaten behalen. Al wat je nodig hebt zijn stevige schoenen en een fijne omgeving om je wandeling te maken.

Half uur per dag

Bewegingsdeskundigen bevelen dagelijks minstens een half uur beweging aan om de spieren sterk en de gewrichten soepel te houden. Met wat trucs kan die dagelijkse beweging meehelpen om op je ideale gewicht te komen en te blijven. Er zijn trucs om al wandelend extra calorieën te verbranden. Wie denkt dat zij (of hij) er niet dagelijks een half uur tussenuit kan, deelt die dertig minuten in twee keer een kwartier. Op die manier is de broodnodige beweging gemakkelijk in te passen in een drukke levensstijl.

Gezond

De beweging zorg voor gewichtsverlies en ook nog eens voor cholesterolverlaging. Daarbij reduceert de beweging ook nog eens de kans op diabetes, maakt het de benen sterker en verbetert het de algehele bloedcirculatie.

Wandelingen

Voor de beginnende wandelaar is het aan te bevelen wekelijks met drie sessies van 20 minuten te beginnen. Deze wandelingen kunnen worden opgebouwd naar vijf keer een half uur per week.

Conditie

Wie de conditie wil verbeteren, kan zich het beste concentreren op versnelling van de pas en de hartslag. Wie stevig doorloopt en toch nog een zin van een woord of acht zonder haperen en naar adem te happen uit zijn mond krijgt, is goed bezig. Aan deze praattest merk je of de conditie beter wordt of al goed is. Wie verschillende zinnen uit kan brengen zonder problemen met de ademhaling, sport niet intensief genoeg. In dat geval kan er een tandje worden bijgezet, door sneller te gaan wandelen.

Calorieën

Hoe sneller je wandelt, hoe intensiever het wordt. De snelwandelaar gebruikt meer spieren en verbrandt meer calorieën. Bij een wandeling waarbij er zes kilometer in een uur wordt gelopen, worden er 334 calorieën verbrandt. Bij een wandeling waarbij langzamer wordt gelopen, bijvoorbeeld 4,5 kilometer per uur, zijn dat 221 calorieën. Manieren om het wandelen intensiever te maken:
  • armzwaaien
  • duin op wandelen
  • over het zachte strand lopen
  • met wandelstokken lopen
  • bovenlichaam meebewegen
  • rugzak meedragen

Ameland en vitamine W

Ameland is een wandeleiland en je doet er ongemerkt ook nog de weldadige vitame W op, de vitamine Wadden, die je alleen maar op de Waddeneilanden treft. De verschillende terreinen op het eiland maken de wandeling afwisselend en boeiend. Er zijn:
  • bospaden
  • duinen
  • stranden en strandovergangen
  • straten in de dropen
  • kwelders
  • wadden
  • vloedlijnen
  • Nordic Walk routes

Wandelevenementen

Op het Waddeneiland kun je heerlijk alleen of in gezelschap zelfstandig wandelen, maar er zijn ook diverse wandelevenementen en georganiseerde tochten:

Wandelen op Ameland: Rondje Ameland

Legenda
A. Start Rondje Ameland
B. Finish Rondje Ameland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen als je ouder wordtAfvallen als je ouder wordtAls je ouder wordt heb je minder calorieën nodig. Daardoor wordt het moeilijker afvallen als je ouder bent. Gelukkig zij…
Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Afvallen is iets waar veel mensen mee bezig zijn. We willen graag de extra kilo’s kwijt en hiervoor zijn al veel verschi…
Afvallen door wandelen of hardlopen: wat is beter?Afvallen door wandelen of hardlopen: wat is beter?Afvallen door hardlopen of wandelen: beide helpen om calorieën te verbranden, maar is het allebei even goed? Afvallen me…
Hardlopen en afvallen – Tips en trucjes voor beginnersHardlopen en afvallen – Tips en trucjes voor beginnersBeweging is belangrijk voor de gezondheid, het welzijn en voor het verliezen van gewicht. Hardlopen of joggen is een van…
Meer calorieën in huis verbrandenMeer calorieën in huis verbrandenBij afvallen is het belangrijk dat je meer calorieën verbrandt dan dat je binnen krijgt. Het kan dus handig zijn om gedu…
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • Goedgevoel.nl

Reageer op het artikel "Afvallen door te wandelen op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-08-2016
Subrubriek: Lifestyle
Special: Afvallen
Schrijf mee!