InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken, zal ik er eentje proberen?

Roken, zal ik er eentje proberen?

Roken, zal ik er eentje proberen? Mensen die nog maar kort roken zijn vervolgens vooral bezig met bij te houden hoeveel uren of dagen ze niet gerookt hebben. Dat is een teken van verslaving. Het probleem met roken is dat het niet lekker is, maar wel verslavend. Als je eenmaal verslaafd bent, denk je dat roken wel lekker is. Waarom? Omdat elke verslaafde het prettig vindt als de ontwenningsverschijnselen worden weggenomen door het middel waaraan hij verslaafd geraakt is. Roken, zal ik er eentje proberen? Iemand die nog nooit gerookt heeft zal in 99% van de gevallen, roken vies vinden. Rook stinkt, het laat je hoesten, en iemand die rookt heeft een vreselijk slechte adem. Ook de kleding van rokers ruikt zo sterk dat er geen parfum tegenop gewassen is. Echt heel vies. Alle rokers ruiken hetzelfde: naar asbakken. Die dingen merk je echter alleen als je zelf niet rookt. Een roker is de rook in zijn of haar longen namelijk prettig gaan vinden, en hij/zij vindt de geur van een sigaret niet vies omdat zijn geur niet meer zo goed werkt, en hij of zij hoest ook allang niet meer van de rook die hij inhaleert omdat longen snel aan het gif wennen. Rokers hebben zelf niet door dat ze een slechte adem hebben, omdat ze voortdurend dezelfde geur ruiken (nicotine en teer) en hun reukorgaan is daar dus aan gewend geraakt en ruikt het niet meer. Rokers hebben echter een zeer slechte adem. Een roker heeft vaak na een tijdje al een rokershoest, omdat de luchtwegen chronisch geïrriteerd zijn geraakt door het roken. Sommige rokers krijgen al op jonge leeftijd longkanker of keelkanker of een andere vorm van kanker. Ook ziektes van de luchtwegen komen veel bij rokers voor, net als schade aan hart en bloedvaten.

Roken, de eerste keer

Mensen die een sigaret geprobeerd hebben vinden dat in eerste instantie meestal niet zo lekker. Ze moeten hoesten, het voelde alsof ze stikten, de smaak is scherp, hun ogen gaan tranen, ze worden misselijk als ze nog meer trekjes nemen… Dit is een normale reactie van je lichaam op rook. Ook als er brand is zal je lichaam heftig reageren op rook. Een deel van de beginnende rokers zal na de eerste sigaret meteen genezen zijn van zijn of haar nieuwsgierigheid, maar een groot deel probeert het na die eerste sigaret toch nog een keer. Daarna zal je snel verslaafd zijn. De eerste sigaret word je meestal aangeboden door verslaafde rokers die anderen met hetzelfde probleem proberen op te zadelen. Als anderen ook roken, voelen ze zich minder zwak. Ze willen allemaal 'op een keer' stoppen. Mensen die nog maar kort roken en eigenlijk al verslaafd beginnen te raken, zijn vervolgens voortdurend bezig met zichzelf te bewijzen dat ze nog niet verslaafd zijn. Ze tellen de dagen en/of uren dat ze niet gerookt hebben. Trots vertellen ze: "‘ik ben echt niet verslaafd hoor, ik heb al zes dagen niet gerookt." Iemand die niet verslaafd is aan roken hoeft zich echter helemaal niet bezig te houden met hoeveel dagen hij of zij niet gerookt heeft. Iemand die niet verslaafd is aan roken, rookt namelijk helemaal niet, en hoeft zich niet dus ook niet bezig te houden met stoppen of met dagen of weken tellen dat er niet gerookt werd. Iemand die rookt en daar mee doorgaat (ook als er rookvrije dagen tussen zitten) heeft een rookprobleem. Aan roken raak je heel snel verslaafd. Rokers zijn dan ook hun hele leven bezig met stoppen met roken. Ook rokers die nog maar pas begonnen zijn. Er is maar een manier om van het roken af te komen en dat is door het niet te doen, ook niet eentje.

Is roken lekker?

Elke verslaafde lijdt aan ontwenningsverschijnselen als zijn drug niet voor handen is. De ontwenningsverschijnselen zijn een vreselijk gevoel, bij afkicken van tabak zijn de afkickverschijnselen voornamelijk geestelijk. Het is te vergelijken met ernstige dorst, zo erg dat je nergens anders meer aan kunt denken en toch mag je niet drinken in een wereld waar je overal water tegenkomt. Rokers die geen tabak hebben krijgen ook ontwenningsverschijnselen, en niet roken voelt dan ook afschuwelijk. Ze kunnen nergens anders meer aan denken dan aan roken, ze voelen zich ellendig en hebben het gevoel dat ze niet meer goed functioneren, dat ze zich niet meer kunnen concentreren, ze kunnen zich somber voelen, zeer chagrijnig worden en ze denken dat ze nooit meer zonder roken kunnen, enzovoorts. Als ze dan wel weer tabak roken, verdwijnen die vreselijke onthoudingsverschijnselen als sneeuw voor de zon. en dat is prettig. Omdat het fijn is om je niet zo rot te voelen, noemen rokers roken dus lekker. Dat is de enige reden waarom rokers roken lekker noemen. Maar als je stopt met roken, zullen de onthoudingsverschijnselen verdwijnen, het duurt alleen wel even.

Roken, ja of nee?

Vroeger wisten mensen niet dat roken ongezond was en iedereen werd door middel van reclame geadviseerd om te gaan roken. Roken werd in verband gebracht met gezondheid, stoerheid, klasse, schoonheid, gezelligheid… De tabaksfabrieken hebben miljarden verdiend aan het roken van verslaafden. Iedereen weet inmiddels wel dat roken zeer ongezond is en ook de andere nadelen zijn bekend. De tabaksindustrie verdient echter nog steeds miljarden, omdat verslaafden maar heel moeilijk kunnen stoppen met roken. Een roker is altijd bezig met stoppen. Ook beginnende rokers zijn altijd bezig met stoppen. Voortdurend willen ze zichzelf bewijzen dat ze kunnen stoppen en dat het hen geen moeite zou kosten om nooit meer te roken, de vraag is alleen, waarom doen ze dat dan niet? Het antwoord daarop is simpel: ze kunnen niet zomaar voor altijd stoppen. Steeds opnieuw denken ze: ‘ach, ik kan er best een roken, ik kan toch stoppen wanneer ik wil.’ Na korte tijd moet de nieuwe roker aan zichzelf bekennen dat hij/zij al die tijd al verslaafd was en niet meer kan stoppen. Denk je dat je nog gemakkelijk kunt stoppen met roken? Bewijs het dan door een jaar lang niet te roken. Ook niet eentje, ook geen haaltje… Lukt je dat niet of lijkt je dat wel erg lang? Erken dan dat je een probleem hebt. Alleen een roker wil immers roken.

Tabak levert op vele manieren zeer veel geld op. Aan de ene kant wil men dat rokers stoppen, aan de andere kant worden sigaretten steeds duurder gemaakt en wordt er door vele mensen geld aan verdiend. Ook de overheid verdient aan sigaretten. Roken is tegenwoordig niet meer populair. Er is een rookverbod in openbare gelegenheden en er wordt geen reclame meer gemaakt voor sigaretten. Er zijn vele middelen op de markt gebracht die mensen zouden moeten helpen met stoppen met roken, waarover de meningen verdeeld zijn.

Roken risico’s en nadelen

  • Verslaving
  • Slechte conditie, al op jonge leeftijd
  • Longziektes zoals COPD en longkanker, en chronische bronchitis wat kan leiden tot astma
  • Hart en vaatziekten
  • Vervroegde veroudering van het hele lichaam en de huid
  • Beroerte
  • Hoge bloeddruk
  • Slechte adem

Stoppen met roken, hoe doe je dat?

Er is maar een weg, en dat is door niet meer te roken. Wanneer is het het goede moment om te stoppen? Het moment dat je er echt vanaf wilt is het beste moment. Stoppen op wilskracht is moeilijker dan stoppen uit motivatie. Rokers die zeer gemotiveerd zijn om te stoppen met roken vinden het vaak niet eens zo moeilijk als het eerst leek. Roken zit voor een groot deel tussen je oren. Een verslaafde roker leeft voortdurend in angst dat hij zonder sigaretten komt te zitten, maar ook in angst voor ziektes. Stoppen met roken is vaak de eerste weken het moeilijkste, daarna wordt het minder belangrijk en op den duur verdwijnt de lust voor het roken helemaal. Toch vinden veel rokers het onmogelijk om te stoppen, dat komt omdat de onthoudingsverschijnselen pittig zijn. Deze kunnen onderdrukt worden door bepaalde medicijnen die via de huisarts verkregen kunnen worden. Ook bestaan er therapieën om te stoppen met roken.

Beginnen met roken, wanneer moet je wel gaan roken?

Of je je eerste sigaret moet proberen hangt af van wie je wilt zijn in het leven. Rokers betalen hun hele leven lang ongeveer 4 a 5 euro per dag om eerder dood te mogen gaan. Aan roken zitten geen voordelen. De enige reden waarom mensen er aan beginnen is eigenlijk nieuwsgierigheid. Roken voegt aan je leven niets leuks toe, maar wel een hele hoop problemen. Wanneer moet je er dan wel aan beginnen?

  • Als je je leven lang een verslavingsprobleem wilt hebben
  • Als je elke maand ongeveer 100 tot 150 euro uit wilt geven om eerder dood te mogen gaan
  • Als je zo snel mogelijk een slechte lichamelijke conditie wilt hebben
  • Als je aan hart en vaatziekten of ernstige longziektes wilt overlijden
  • Als je er graag vroeg verouderd, rimpelig en grauw van kleur, uit wilt zien
  • Als je ernstige ziektes geen probleem vindt
  • Als je gele tanden mooier vindt dan witte
  • Als je het fijn vindt om uit je mond te ruiken
  • Als je graag elke dag wilt zeggen 'binnenkort ga ik stoppen'

Lees verder

Gerelateerde links
Stoppen met roken (volwassene).
Gerelateerde artikelen
Verslaafd aan sigarettenVerslaafd aan sigarettenSigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Ve…
Hoe voorkomen ouders dat kinderen sigaretten gaan roken?Als je geen sigaret rookt begrijp je de gevaren van het roken van sigaretten. En als je wel rookt ervaar je de complicat…
Waarom stoppen met roken?Waarom stoppen met roken?Het is algemeen geweten dat roken slecht is voor de gezondheid. Vaak genoeg worden er allerlei enge ziektes naar rokers…
Hoe stoppen met roken? De methode van het afbouwenHoe stoppen met roken? De methode van het afbouwenEen succesvolle methode om te stoppen met roken hoeft niet altijd samen te gaan met nicotinepleisters of andere substitu…

Reageer op het artikel "Roken, zal ik er eentje proberen?"

Reacties

Pieter, 09-02-2014 00:58 #5
Hallo, ik heb even een vraag. Mijn vriendin is nu 4 dagen gestopt met roken. Ik heb haar in de tussentijd niet meer gezien. Nu woont ze bij haar ouders die wel roken. En ze zegt dat ze geen sigaret meer heeft aangeraakt. Maar als ze bij me zit en ademt ruik ik nu nogsteeds een lichte rookgeur. Ook tijdens het kussen proef ik het ook nog een beetje. Misschien is dit laatste wel de geur en niet echt meer de smaak. Ik ben altijd al heel fel anti-roken en ruik t ook echt direct.

Maar kan het kloppen dat ik deze geur nog een beetje waarneem? En na wat voor termijn zou dit toch wel weg moeten zijn? (ik wil haar namelijk niet wantrouwen maar kan nergens vinden hoelang je dit nog in de adem/vanuit de longen blijft ruiken) Reactie infoteur, 09-02-2014
Hi, roken is een verslaving en moet je dus ook als zodanig zien. Je vriendin kan als verslaafde aan roken alleen stoppen als zij dat voor zichzelf doet, ze kan niet stoppen omdat een ander dat graag wil. Stoppen met roken vergt enorm veel doorzettingsvermogen en de juiste motivatie. Mensen die zelf niet verslaafd zijn aan roken gaan er meestal niet goed mee om.

Rokers vallen vaak terug, zeker als er andere mensen in hun omgeving roken is het extra moeilijk om er van af te blijven. Het is wel zo dat juist omdat er andere mensen in haar omgeving roken, ze heel goed om die reden naar nicotine kan ruiken. De geur van roken trekt namelijk in alles. In kleding, gordijnen, maar zelfs een kartonnen doos uit een huis waar gerookt wordt kan die typische nicotinegeur bevatten.

Voordat je gaat speculeren of je vriendin wel of niet echt gestopt is, of dat ze wel of niet weer is begonnen, is het verstandig om jezelf eerst eens de vraag te stellen of je ook van je vriendin kunt houden als ze (nog of weer) rookt. Als je ook van haar kunt houden als ze rookt, vertel haar dat dan. Het is haar verslaving, niet de jouwe. En het is dus ook haar probleem, en niet het jouwe.

Zorg dat je vriendin zich veilig voelt bij jou zodat ze eerlijk kan zijn over het roken, zonder dat er consequenties (zoals ruzies) aan vast zitten als ze jou eerlijk zou vertellen dat haar poging om te stoppen niet gelukt is. Want veel rokers verzwijgen het als ze weer begonnen zijn, puur omdat hun omgeving vaak geen idee heeft hoe zwaar een verslaafde het heeft als hij/zij stopt. En als ze dan weer beginnen met roken wordt er maar al te vaak gezegd at ze slap zijn, losers, mislukkelingen, enzovoorts. Afkicken van roken lijkt veel op het hebben van verschrikkelijke dorst, terwijl er geen water in de buurt is. Die dorst duurt ongeveer 2 a 3 maanden en dat moet je dan volhouden zonder te zeuren.

Geef je vriendin dus een kans. Als ze weer rookt doet ze dat niet om jou te kwellen, maar omdat het haar deze keer niet gelukt is. Zeg tegen haar dat je het heel erg knap vindt als ze het volhoudt, dat je er iets over gelezen hebt en dat je ook begrijpt waarom zoveel mensen het niet volhouden. Dat stimuleert haar hopelijk om eerlijk tegen je te zijn. Maar dan nog, je vriendin is meer dan een wel/niet roker.

Ex-Roker, 08-05-2013 16:42 #4
Ik vind dit een waardeloos geschreven artikel. Niemand raakt verslaafd aan een eerste sigaret. Bijna al mijn vrienden hebben een sigaret gerookt, maar toch is driekwart hiervan nooit gaan kettingroken. Feiten tonen aan dat de omgeving een belangrijkere rol speelt bij het wel of niet roken. Een roker die een sigaret aanbiedt, is niet om zijn probleem op te zadelen met iemand, dit is gewoon puur uit beleefdheid. Dit is helemaal onzin "Of je je eerste sigaret moet proberen hangt af van wie je wilt zijn in het leven" roken bepaalt en beïnvloedt je karakter niet, door te roken wordt je geen Clint Eastwood. Waar slaat deze zin op "Rokers betalen hun hele leven lang ongeveer 4 a 5 euro per dag om eerder dood te mogen gaan" er zijn rokers die langer leven dan niet-rokers en als je iets beter research had gedaan, dan zou je weten dat nu de gemiddelde levensduur van een roker in vergelijking met een paar jaar geleden, sterk gestegen is, mede door dat er betere medicijnen verkrijgbaar zijn. Roken is niet alleen maar een nadeel, er zijn ook voordelen. De voordelen wegen natuurlijk niet op tegen de nadelen, maar ze zijn er wel. Je kan geen astma krijgen door roken en bronchitis ontwikkeld niet naar astma. Er zijn mensen die roken maar niet verslaafd zijn aan sigaretten, de reden dat ze gewoon door roken is omdat ze het lekker vinden. Oh en als laatste, roken is wel lekker! Ik wil geen reclame maken, maar de geur en smaak van tabak en nicotine is haast onbeschrijfelijk. Ik heb zelf al 7 jaar gerookt, dus ik weet waarover ik praat en ben nu iets meer dan een jaar gestopt.

Banaan, 17-04-2012 17:00 #3
Ik vindt dit artikel gedeeltelijk onzin. ikzelf heb echt geen siagaret nodig, ik neem er miss 1 als ik uitga en dan een aantal maanden niks. een echte verslaafde heeft ook doordeweeks en zonder alcohol nicotine nodig, ik zie dit dus als niet verslaafd. vorig jaar heb ik er 1 gehad, daarna tot rond de kerst niks. is dat dom? ja.
maar ben ik verslaafd? nee
reageer hier, maar gebruik je inlevingsvermogen, als jij 3 sigaretten per jaar rookt, ben je dan verslaafd?
ik heb nog een pakje op mijn slaapkamer liggen, zit nog bijna helemaal vol en het ligt er al 5 maanden. de verleiding is er, maar ik doe het niet en krijg vervolgens geen last van klachten etc. soms denk ik er ook weken niet aan, het gaat gewoon om de gezelligheid en miss gedeeltelijk om de "spanning". Reactie infoteur, 18-04-2012
Veel rokers beginnen met soms eentje. Het is afhankelijk van je omgevingsfactoren of je meer gaat roken. Als je regelmatig uitgaat, party's hebt of bij vrienden thuiskomt die roken, wordt de kans groot dat je er meer gaat roken dan 3 per jaar. Eigenlijk zijn alle rokers zo begonnen. 3 Per week of 3 per maand of 3 per jaar maakt niet zoveel verschil. De kans dat het op den duur 3 per dag wordt, is zeer groot. De kans dat het er daarna gemiddeld 25 of 30 per dag worden, is ook heel groot.

Maar jij bepaalt of je roken wilt, niemand dwingt je ertoe en niemand dwingt je te stoppen. Je schreef: 'de verleiding is er.' Dat is het eerste signaal dat sigaretten meer met je doen
dat je jezelf wilt bekennen.

Verslaafde rokers kunnen op drie manieren bezig zijn met roken:

1. Roken en tevreden verslaafd zijn, ondanks de negatieve bijwerkingen (minderheid)
2. Roken en proberen, of hopen ooit te kunnen stoppen (meerderheid)
3. Zo min mogelijk roken en proberen de verleiding die ze voelen te weerstaan om zichzelf te bewijzen dat ze de verleiding nog kunnen weerstaan

Het zijn drie problemen waar mensen die niet verslaafd zijn aan roken, geen last van hebben. De derde optie is de gezondste, maar op den duur meestal een voorland van de tweede optie.

Jij rookt wel, maar je bent een beginner. Je voelt wel de verleiding maar een verslaving is het nog niet. Als je dat pakje wat je in huis hebt liggen weggooit, en nooit meer rookt, dan loop je geen kans dat de verleiding door zal groeien in een hardnekkige verslaving. Verslaafd raken aan roken gaat geleidelijk dus blijf op je hoede voor je eigen valkuilen. Een keer in de zoveel maanden roken, is ook roken, en veelal het begin van meer, vaker en steeds wat meer en vaker. Voor je het weet is ieder feestje, of elke keer dat je uitgaat, of elke keer dat je vrienden tegenkomt die roken, en elke keer als het gezellig is… een reden om te 'mogen' roken van jezelf. Die grenzen verleggen beginnende rokers vaak gemakkelijk omdat ze de verleiding niet altijd willen of kunnen, of willen kunnen, weerstaan.

Maar ik hoop dat jij gelijk hebt en dat je inderdaad nooit meer dan 3 sigaretten per jaar zult gaan roken.

R., 06-07-2011 00:56 #2
Ik ben het niet helemaal eens met de schrijver, ik heb in mijn afgelopen vakantie 3x een sigaretje gerookt. De eerste was niet heel lekker maar de combinatie me alchohol gaf wel een zeer ontspannen gevoel. Ik heb nog nooit 'droog' (zonder alchohol) gerookt, dus weet niet of dat dan ook gebeurt.

Na de afgelopen vakantie ga ik niet meer roken omdat het slecht is voor je conditie etc. Reactie infoteur, 06-07-2011
Als je wel door zou gaan met steeds een sigaret proberen, dan ben je erg snel verslaafd. Er is dan heel moeilijk nog een weg terug. Het is dus echt noodzakelijk dat je helemaal geen een keer meer een sigaret probeert want roken kan je niet lang, alleen maar zo nu en dan, doen. Het is zeer verslavend. Wil je niet verslaafd raken, rook dan nooit meer. Ook niet zo nu en dan eentje.

J. G. Heebink, 04-03-2011 20:04 #1
Wie kan mij vertellen hoe lang het duurt voor je geen rookgeur meer uitademt nadat je gestopt bent? Kan het zijn dat je bij grote inspanning die geur nadat je een half jaar geleden gestopt bent weer ruikt? Reactie infoteur, 05-03-2011
Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Als je stopt met roken zal je adem na ongeveer 24 uur waarschijnlijk niet meer naar nicotine ruiken. Je adem gaat niet ineens na 6 maanden weer naar nicotine stinken. Kleren van een roker blijven lang ruiken, totdat ze gewassen zijn. Jassen kunnen dus langer naar rook blijven stinken als ze niet gewassen of gestoomd worden, want een jas wordt minder vaak gewassen. Ook gordijnen en dat soort textiel in huis, kan lang blijven stinken. Na een periode roovrij luchten gaat de stank er wel vanaf. Rokers ruiken de stank van het roken trouwens zelf niet.

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Verslaving
Special: Verslaving
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!