InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oormyoclonus, als het oor wild wordt

Oormyoclonus, als het oor wild wordt

Oormyoclonus, als het oor wild wordt Behalve hyperacusis en tinnitus is er nog een derde bizarre aandoening die het leven behoorlijk kan verzieken. Oormyoclonus betekent feitelijk een spasme in het oor en dat voel je. Wie kent er niet de voorbijgaande spiersamentrekkingen in een ooglid ? Ditzelfde kan ook in een oor gebeuren, voelt als een rondfladderende vlinder, of als een ratelend geklik, of soms alsof er iets beweegt in het oor. En dat vaak op de maat van geluiden om ons heen...

Wat houdt dit in?

Oormyoclonus, oftewel middenoormyoclonus is een relatief zeldzame aandoening, maar er bestaan vele subvormen en nog onbegrepen vormen die ontstellend vaak voorkomen. Het wordt wel beschreven als musculaire tinnitus, of als een vorm van objectieve tinnitus omdat het een werkelijk bestaand geluid en zelfs een gevoel is. De oorsprong ligt meestal in de tensor tympani spier of de stapediusspier. Deze spiertjes zijn microscopisch klein maar zijn van nut omdat ze een rol spelen bij de demping van harde geluiden.

Bij oormyoclonus wordt de patiënt een ratelend, knetterend, rommelend gevoel/geluid waar in het oor. Soms staat dit verschijnsel op zichzelf, soms is het een reactie van het oor op een extern geluid. In dat laatste geval loopt het symptoom nagenoeg geheel synchroon met de duur van het geluid van buitenaf. Alsof er iets mee ratelt op geluid. Dit kan zeer wilde vormen aannemen. Het komt met name voor bij het horen van stemmen, ook het eigen stemgeluid, het horen van watergeluiden en sommige muziektonen. Telefoneren wordt onmogelijk omdat een stem in het ene oor een knetterende explosie in het andere oor veroorzaakt. En dat op zich is genoeg om de patiënt tot wanhoop te drijven.

Hoe ontstaat dit?

Over de oorzaak van een myoclonus in het oor tast men in het duister. Een KNO arts ziet slechts in een enkel geval een bepaald punt in het trommelvlies matig bewegen op het moment dat het probleem wordt getriggerd. Gehoortesten en dergelijke laten niets afwijkends zien, hooguit een te overdreven respons op bepaalde frequenties, te meten met uiterst gevoelige apparatuur. Er bestaan grofweg twee soorten oormyoclonus. De contralaterale myoclonus komt in actie op het moment dat er geluid wordt aangeboden in het tegenovergestelde oor. De ipsilaterale myoclonus ontstaat juist wanneer er geluid wordt aangeboden in het aangedane oor. Er kunnen ook mengvormen zijn of myoclonieën die niet van geluid afhankelijk zijn. Onafhankelijke myoclonieën klinken meestal als een klikkend geluid in het oor, terwijl van geluid afhankelijke myoclonieën zich soms voordoen als een 'static' geluid of snelle vibraties in het oor. Sommige myoclonieën reageren op hoge frequenties, andere op lage, en alle tussenvormen zijn mogelijk.

Wat doen de stapedius en tensor tympani?

De stapedius is de kleinste spier in ons hele lichaam. Het ligt achter het trommelvlies en is een verzameling vezeltjes dat samenkomt in een peesje. Dit peesje zit vast aan de stijgbeugel. De aangezichtszenuw, de zevende hersenzenuw, zorgt voor de besturing van dit peesje. Bij een plotseling luid geluid maakt het een draaiende beweging zodat de stijgbeugel op zijn plaats wordt gehouden en het binnenoor door abrupt hard geluid niet beschadigd kan worden. De tensor tympani heeft ongeveer dezelfde werking, maar houdt juist het trommelvlies in bedwang door eventjes aan de hamer te trekken op het moment dat er een luid geluid is. De gehoorbeentjesketen wordt hierdoor iets gefixeerd waardoor geluidstrillingen minder sterk doorkomen. De tensor tympani wordt aangestuurd door een tak van de nervus trigeminus, de vijfde hersenzenuw.

Tensor tympani syndroom

Sommige artsen zijn van mening dat er een mismatch is tussen beide oren op de hoogte van het brein, immers, de stapediusreflex die in gang wordt gezet bij een hard en plotseling geluid, is een dubbelzijdige reflex, die wordt aangestuurd door de hersenen. Ook wordt de aandoening in verband gebracht met hyperacusis wat niet verwonderlijk is, want de oorspieren zijn via deze akoestische reflex verantwoordelijk voor het dempen van impulsgeluiden, repeterend geluid en luid geluid. Vaak komt hyperacusis en oormyoclonus dan ook tegelijkertijd voor. Andere benamingen voor deze uit de hand gelopen symptomen in het oor zijn stapedius spasme als het de stapediusspier betreft, en tensor tympani syndroom als het gaat om de tensor tympani spier. Het tensor tympani syndroom wordt ook gezien als overkoepelende term voor alle problemen die deze spier kan geven, voornamelijk die door een te gespannen spiertonus.

Palatal myoclonus

Er is nog een derde mogelijkheid en dat is dat het gehemelte is aangedaan en spasmes vertoont, de zgn. palatal tremor of palatal myoclonus. Deze voelen als een repeterend getik achter in de mond, ook als de patiënt slaapt, en zijn ook door een arts waar te nemen. Soms gaat dit spasme samen met oormyoclonus, maar vaak is onduidelijk om welke spier(en) het gaat. Palatal myoclonus is te behandelen met botox-injecties die om de twee maanden moeten worden herhaald. Het effect is dat het getroffen gebied verlamd wordt gemaakt zodat de myoclonus stopt. Dit heeft echter wel consequenties omdat de exacte dosis moeilijk te vinden is. Teveel botox geeft uitgebreidere verlamming dat eten en spreken beïnvloedt. Wat de behandeling op de lange duur betekent is nog onbekend. Vaak worden eerst spierverslappers geprobeerd, met onduidelijk of wisselend resultaat. Meestal moet daar een anti-epilepticum aan worden toegevoegd.

Behandeling oormyoclonus

Middenoormyoclonus is niet met botox te behandelen. De spiertjes zijn te klein om een injectienaald in te zetten. Spierverslappers zoals Clonazepam, of anti-epilectica kunnen worden geprobeerd maar zijn vaak onwerkzaam. Daarom is onderzoek naar de oorzaak toch nuttig. Omdat de tensor tympani spier door dezelfde zenuw wordt bediend als de kaakspieren, en hyperacusis en oormyoclonus vaak een uitvloeisel zijn van extreme TMJD (tempomandibular joint disorder) kan de oorzaak van de op tilt geslagen spier in of rond het nabije kaakgewricht liggen. Dit behandelen is erg moeilijk, en splint-therapie of massages bewijzen dit probleem vrijwel nooit een dienst.

Een andere mogelijke oorzaak is een chronische sinusitis en/of slecht functionerende Buis van Eustachius. Het gaat hierbij dan niet om de tensor tympani of stapedius, maar de tensor veli palatini, een spier die verantwoordelijk is voor opening en sluiting en aldus de ventilatie van de Buis van Eustachius. Ook deze spier wordt bediend door de vijfde zenuw die eveneens de kaakspieren bestuurt. Spasmen en/of een foute tonus in deze spier zijn wellicht oorzaak van talloze onbegrepen oorproblemen waaronder vermeende myoclonus.

Operatie oormyoclonus

Een laatste optie is om het peesje van het betreffende oorspiertje onder narcose door de KNO-arts te laten clippen. Dit is een dubieuze operatie die vaak niet werkt en die in elk geval een blijvende, mechanische hyperacusis (een intolerantie voor geluid) veroorzaakt. Soms heeft de patiënt al hyperacusis, want oormyoclonus kan samengaan met overgevoeligheden voor geluid, immers een spiertje in spasme kan niet samentrekken bij sterke geluiden of trekt slecht samen. Een patiënt met oormyoclonus zal vrijwel zeker geluid anders, luider of vervormd ervaren. Waarom operaties mislukken is niet geheel duidelijk. Speculaties gaan van 'de verkeerde spier is doorgeknipt', 'de zenuw blijft een verkeerd signaal uitzenden en tergt het resterende losse stukje spier' tot 'er was zeker geen myoclonus' aan toe. Wie deze operatie ondergaat, is vrijwel zeker proefkonijn.

De aandoening is een lastige kwaal die het leven behoorlijk zuur kan maken. Het beste is om de oren een exact gelijke hoeveelheid geluid toe te dienen zodat de spasmes het minst vaak optreden. In de praktijk is dit erg moeilijk. Soms verdwijnt de aandoening na een paar maanden, soms duurt het jaren, en soms gaat het nooit meer weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leven met tinnitus en hyperacusis, nee dank je!Leven met tinnitus en hyperacusis, nee dank je!Stoer hoor, zo lekker dicht bij de boxen staan zodat de muziek dwars door je lichaam buldert. En als je naar huis gaat t…
Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus is het waarnemen van geluiden in de vorm van suizen, piepen, brommen, knarsen, wat veroorzaakt wordt door het b…
Verschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobieVerschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobieVeel mensen hebben op een of andere manier last van geluiden. Niet alleen doordat buren luidruchtig zijn in huizen met t…
Hyperacusis: Leven met overgevoeligheid voor geluidHyperacusis: Leven met overgevoeligheid voor geluidWat kan er aan de hand zijn als je fysiek onpasselijk wordt door bijvoorbeeld het kraken van cellofaan? Hyperacusis kan…
Leren leven met tinnitusLeren leven met tinnitusIedereen hoort wel eens een piep in zijn oor. Het kan even aanhouden maar meestal verdwijnt die weer net zo plotseling a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oormyoclonus, als het oor wild wordt"

Reacties

Natasja, 25-01-2017 22:11 #87
Ik lees veel verhalen, gelukkig niet de enige. Ik heb vanaf mijn 28e ruis tinitus. Gelukkig hoort dat nu bij mij en geeft het mij gewoon rust in bed. Maar 2 jaar geleden begon bij mij ook dat geklop/zoem geluid met een soort plopgevoel erbij. Gek werd ik er van! KNO arts geweest, MRI scan onderzoeken. Alles was goed. Gelukkig na 2.5 maanden verdween het ineens! Wat een opluchting was dat. Heel soms hoorde ik zacht een zoem maar volgende dag was het weg. Nu 2 jaar later na mijn fikse verkoudheid hoorde ik het weer hard aan beide oren met dat gevoel er weer bij! Nu alweer 5 weken en ik wordt ondertussen weer moedeloos. Ik denk dat het een soort spasme is een zenuw die trilt. Ik vind dat de wetenschap maar is goed moet gaan verdiepen want je wordt er echt depressief van en weet soms niet waar je het zoeken moet. Gelukkig als ik mijn oordopjes in heb met slapen hoor ik het bijna niet. Maar het grijpt mij naar mijn keel als ik beneden zit en het weer begint tot aan mijn slaapkamer. Zo erg dit! Ik wens iedereen veel sterkte en mocht iemand geholpen zijn met iets vermeld het aub! Misschien weer hoop voor allemaal. Doei

Sjors, 28-11-2016 14:50 #86
Ik heb sinds 4 maanden een wasmachine in mijn linker oor zitten, je hoort de trommel draaien (sneller dan een echte machine). 3 maanden daarvoor was ik van de een op de andere dag al een stuk van mijn gehoor kwijt geraakt (ook links). Bij de KNO arts geweest en een scan gemaakt, niks gevonden. By the way het gehoor in mijn rechteroor is al 20 jaar 0,02% dus dat schiet ook niet op. De KNO arts zei je moet er mee leren leven, deze opmerking hoor en zie ik vaak bij de reacties. Ik durf eigenlijk niet meer naar mijn huisarts te gaan, bang dat ik (operatie aan oor misschien) het gehoor in mijn linker oor helemaal kwijt
te raken, slapen gaat moeizaam door de trommel, overdag gaat het nog wel, doordat er andere geluiden zijn. Het oor is gezien de reacties een ingewikkeld orgaan,
gr een muziekliefhebber zonder gehoor.

Til Essenberg, 12-11-2016 18:22 #85
Ik heb al 6 jaar last van oorsuizen maar nu sinds eind augustus een knetterend geluid in mijn rechteroor. Nu snap ik het gezegde ergens knettergek van worden. Het gaat dag en nacht door. Bij ieder geluid dat binnenkomt knettert het. Ik ben bij de kno arts geweest en heb deze week een intakegesprek gehad bij een audiologisch centrum. Nu wachten op een oproep voor verder onderzoek. Ik hoop dat ze iets voor me kunnen doen.

Anne Kaat, 06-07-2016 08:29 #84
Heb sinds een paar weken ook van de knetterende geluiden in mijn linkeroor. Herken via deze site o.a.: dat het geluid vooral als ik op bed lig aanwezig is. Overdag als ik loop en bezig ben lijkt het af en toe helemaal weg. Maar ook niet helemaal. Maar vooral dus als ik in bed lig is het vrijwel voortdurend aanwezig. Mijn linkeroor zat verstopt en die is gisteren uitgespoten. Hoopte dat het daarmee weg zou zijn. Maar helaas.

Mijn hoop is dus niet de medici. Ik zoek naar een genezingsdienst binnen christelijke groepen. Daar worden en zijn al veel mensen genezen van lichamelijke aandoeningen waar "geen hoop" meer voor was. Er is altijd hoop, wonderen zijn de wereld niet uit en ja, Jezus geneest ook nu nog, zeker weten.

Tini Versteegh, 22-06-2016 18:16 #83
Ik heb meer dan 20 jaar last van knetterende "geluiden" in mijn linkeroor. Vooral 's nachts. Soms kan ik niet in slaap komen omdat ik "mitrailleurs" waarneem in mijn oor. Het is afschuwelijk. Soms slaap ik maar 2 uur per nacht, omdat het niet lukt om in slaap te komen. Als ik recht op zit of even wat ga lopen, heb ik geen last, Ik probeer dan maar weer in slaap te komen. Maar als het lang duurt voordat ik de slaap kan vatten, voel ik weer gebonk en "mitrailleurgeluiden." Vreemd is dat ik op de dag er nooit last van heb. Ook als ik op de bank even een half uur lig, heb ik geen last. Jaren geleden ben ik al eens naar een KNO arts geweest en die "kon niets vinden". Onlangs weer eens bij de huisarts geweest. Die heeft in ieder geval wel een verwijzing gegeven naar deze side. Als ik al die reacties lees, herken ik soms wat ik ervaar. Ik ben bang dat er niets aan te doen valt. Het wordt tijd dat de medische wetenschap zich hier meer mee bezighoudt. Wie weet promoveert er binnenkort wel iemand op dit onderwerp. Laten ze dan wel snel het e.e.a. op deze site publiceren, want heel jong ben ik niet meer.

Andreas, 06-06-2016 12:41 #82
Ben 62. Een vijftal jaar geleden begon er een doffe "grote trom" zachtjes te kloppen in linkeroor, telkens naar aanleiding van drinken van enkele glazen bier of wijn. Dat duurde zo enkele uren. Frequentie: 3-5 x per seconde, geluidssterkte: stiller dan gewone conversatie, maar wel storend als je stil aan de pc werkt. Ik ben daar ook voor naar KNO-arts gegaan, sprak over de tympani die samentrok zoals je wel eens elders over je lichaam een spiertje hebt die even kan trillen. Ik dacht dat dit niet meer zou weggaan, maar na een klein jaar verdween het. Heb het niet meer ervaren tot nu toe. Hout vasthouden uiteraard…

Jack, 24-05-2016 12:38 #81
Herken het probleem. Heb daarom in uiterste wanhoop eens een zwemplug in mijn oor gedaan die ik op een braderie had laten maken bij de firma Makker. Deze plug gaat deels je oor en vult bijna de hele oorschelp. Na een uurtje of 1-2 merkte ik dat de hevigheid van het ongemak minder werd. Waarom en hoe, weet ik niet. Misschien door de warmte of door een lichte drukverhoging ontstaan door warmte (tegendruk)? Of gewoon door het verwennen van het oor? Zeg het maar! Een echte oplossing heb ik dus ook. Maar heb wel de indruk dat kou een rol kan spelen.

Linda, 04-05-2016 21:22 #80
Bij mij is het begonnen met lichte oorsuizingen, direct bezoek aan kno daar onderzoek plus gehoortest gedaan maar bleek niks mis te zijn met gehoor. Paar jaar later begon mijn oor licht te knappen bij slikken en praten en niet veel later begonnen de spontane trillingen in het oor en het knetter/knappend geluid( vergelijkbaar als water wat je in hete olie druppeld) soms is het zo heftig dat ik het gevoel heb dat er met een dun buisje met harde straal water op mijn trommelvlies wordt gespoten, daardoor is het soms te pijnlijk om fatsoenlijk een gesprek aan te gaan. Of zelf te praten want ook daar door ontstaan die symtonen. Ik ben ook voor dit probleem bij verschillende kno artsen geweest die zeggen allemaal dat het gaat om het verminderde functioneren van de buis van eustachius. Nu wad de kaak chirurg wel iets meegaander en hij gaf aan dat de buis van eustachius onder spanning kan staat o.i.d. door te veel spierspanning van de kaak hij gaf aan dit ook bij mij te zien ik heb een scheve kaak en daarbij doe ik snachts blijkbaar aan tandknarse en tong persen hierdoor komen je kaak spieren onder enorme druk te staan. Verder wil ik ook iets aan de stand van mijn nek doen want volgens mijn fysiotherapeut hang ik te veel naar voren met mijn nek, kan ook een oorzaak zijn van de problemen aan de buis van eustachius ik moet dus de focus hebben op mijn kaak en nek want daar zitten sowieso problemen die een mogelijke oorzaak kunnen zijn van de symtonen aan het oor.misschien dat iemand zich hierin herkend laat me weten want ik zou graag de handen in 1 willen slaan en met lotgenoten in contact komen.

Pedro, 02-04-2016 07:01 #79
Ik heb sinds een paar dagen opeens een trommel in m n linker oor, s morgens toen ik opstond had ik t opeens nu ging t wat op en neer dan wel dan helemaal niet nu sinds gisteravond gaat t niet weg word er onrustig van, buiten heb ik er veel minder last van hoop dat het weer weggaat want als ik dit zo lees is er weinig aan te doen.

Jean, 16-03-2016 18:58 #78
Hallo.
Bestaat hier nu echt geen oplossing voor? Ik heb last van dat verdomd probleem als ik TV kijk. Constant! Is bijna niet meer mogelijk om nog ontspannend naar TV te kijken. Laat 'film' nu net een hobby zijn van mij. Heb het ook bij bepaalde gesprekken, en quasi altijd als er iemand langs 'de goeie kant' spreekt. Dan fladdert en beweegt er vanalles in mijn ander oor. En op iets langere termijn krijg ik er hoofdpijn/pijn in gans die helft van mijn hoofd van… Verschrikkelijk gewoon! Moet ik daar echt gans mijn leven met doorbrengen? Het is nu twee jaar en ik ben soms echt niet te genieten… Wordt er stilaan compleet zot van… Iemand ervaring met bvb. medicatie, acupunctuur, operatie, … Laat maar iets weten, positief of negatief… Allee vooruit, weer bijna een dagje gepasseerd… :-(

Joop, 24-10-2015 09:09 #77
IK heb hetzelfde probleem als de rest. Constant geraak, ritmisch en zonder aanleiding.
Weinig slaap en iedere keer wakker worden ervan.
Frappant is dat het 5 jaar geleden begon en ongeveer 1 jaar heeft aangehouden.
Hierna was het spontaan weg voor de duur van 2 jaar.
2 jaar geleden vroeg mijn vrouw op nieuwjaarsdag ineens aan mij "hoe is het eigenlijk met je oor? en van dat moment is het terug. Ondertussen in deze 2 jaar al 4 keer een buisje laten plaatsen ( wat niet hielp) en me aangemeld voor een operatie voor het clippen van het beruchte spiertje.
In deze tussentijd ga ik nog naar een accepuncturist die mij garandeert dat het binnen 5 behandelingen weg is, mocht dat het geval zijn dan zeg ik uiteraard de operatie af en zal ik iedereen deze alternatieve arts aanbevelen en kom ik nog terug op het forum.
Ik sta gepland voor december en ondanks alle negatieve commentaren wil ik toch het risico nemen want dit is niet leefbaar.

Ronald, 21-10-2015 21:52 #76
Sinds een paar maanden heb ik een fladderend gevoel in mijn oor, het geluid klinkt net alsof er met een trommelstok op een geopende paraplu wordt geslagen. Het voelt net als het trillen van je ooglid niet ritmisch maar erg ongecontroleerd. Gapen en boeren veroorzaakt bij mij direct deze symptomen wat volgens de kno arts duidde op een drukprobleem iets wat ik zelf niet echt geloof.

Regina, 08-09-2015 20:56 #75
Ongeveer tien jaar geleden kreeg ik na een fikse neusverkoudheid (ik neem aan een ontsteking van de bijholten) een erge bromtoon in linker oor. Ik was bij vele kno artsen die helaas verschillende diagnoses stelden en de meesten handelden het snel af omdat een tinnitus die al zolang voort-bromt zelden behandeld kan worden. Meestal was er niets te zien tijdens onderzoek. Omdat ik ook vaak last heb van een drukkende pijn constateerde de huisarts regelmatig een naar binnen getrokken trommelvlies. Onlangs een ontsteking waarvoor ze anti-biotica voorschreef. De brom werd echter nog ondragelijker tijdens inname van medicatie. Er is wel sprake van een iets scheef gegroeid neusbeen (linker kant) en een botachtig stukje dat waarschijnlijk op het neusslijmvlies drukt waardoor er overmatig slijm ontstaat. Daardoor zou eventueel de buis van eustachius verstopt geraakt kunnen zijn. Deze kno arts wilde mijn neustussenschot rechtzetten, maar garandeerde niet dat het gebrom zou verdwijnen. Een andere kno arts sprak zeer terughoudend over buisjes plaatsen. Blijkbaar hebben mensen er meer last als voordeel van. Ook hier geen garantie voor het oplossen van mijn probleem. Weer een andere arts stuurde me naar huis en zei: het is de hoorzenuw. Niets aan te doen. Ik denk zelf dat er rommel zit achter het trommelvlies; een bacterie, virus of schimmel.
De buis v Eustachius is slecht; diagnose van wéér een andere arts. Ik heb een hekel aan medicatie innemen zonder gestelde diagnose. Neusdruppels, neus douche, anti biotica. Niets helpt. Jaren geleden probeerde ik prednison, maar had al meteen last van bijwerkingen die erg vervelend waren. De huisarts gaf me nu weer prednison om te proberen, maar deze heb ik nog niet genomen. Zou prednison (prednisolol) verlichting kunnen geven is mijn vraag? Ik ben erg moe en ongeconcentreerd door deze kwaal. Heb ook soms last van jeuk in dat oor en constante druk. Bij het "klaren " van de oren, klapt het linker oor helemaal dicht. Niet open. Ook soms last van hyperacusis. Heeft iemand misschien een wijs advies? Reactie infoteur, 09-09-2015
Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/51191-buis-van-eustachius-functiestoornissen.html

Francine, 03-09-2015 12:44 #74
Jeetje, het heeft een naam! Gefladder van een vlinder, precies de juiste omschrijving. Jammer dat er nog niets aan te doen is maar ik ben al blij dat ik weet wat het nu precies is. Het komt bij voornamelijk door het kaakgewricht en harde geluiden.

Carla Rothuizen, 04-07-2015 23:27 #73
Ik wou wat vragen namens mijn moeder van 80.zij heeft jaren tinitus.sinds 2 weken heeft zij keiharde muziek in haar oren.ondraaglijk. huisarts heeft slaappillen en anti depressiva voorgeschreven.zie heeft verwijzing kno arts en audiologisch centrum.zijis doodmoe en valt kilos af heeft geen eetlust meer. Zij wordt stapelgek en is erg nerveus.is dit alles herkenbaar. Wat is er met haar aan de hand. Reactie infoteur, 05-07-2015
Muzikale tinnitus, zie hoofdstuk: "Gehoorshallucinaties" in het artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/8599-oorsuizen-een-gekmakend-geruis.html

Jan, 28-04-2015 06:41 #72
Beste mensen,

Ik heb al 10 tinnitus. Meerdere beschadigingen opgelopen. Beide oren, de complexe vorm helaas. Hyperacusis gekregen 4 jaar geleden, dit gelukkig mezelf toch nog goed af kunnen leren (ook de retraining therapie gevolgd, vond ik persoonlijk niet heel leerzaam maar ik wist er al heel veel van).

Ongeveer 1,5 maand geleden kreeg last van bass muziek van de buren. Er gingen een paar weken overeen dat ik dat regelt hoorde en ik stoorde mij eraan. Op een bepaalde nacht lag ik tot 4 uur wakker omdat ik dacht muziek te horen, sterker nog ik voelde de muziek zelfs, dacht ik. Om half 6 was ik weer wakker en nog steeds muziek! Dit kan zo niet langer dus ik langs de buren, niet iedereen was thuis dus ook maar een briefje opgehangen… Het ging nog een paar dagen en nachten zo verder tot bij mij de maat echt vol was en ik nog een iets minder vriendelijke brief schreef. Het was op een bepaald punt al wel eens in mijn hoofd geschoten dat het geluid misschien gewoon in mijn hoofd zat maar als ik buiten was of ergens anders dan hoorde ik het niet. En ik had wel nieuwe buren gekregen en ik weet echt wel het gevoel en geluid van een bass aangezien ik veel overlastveroorzakende buren heb gehad…

Maar goed inmiddels ben ik eruit het is oormyoclonus. Ik heb het idee dat de trillingen niet veroorzaakt of beïnvloed worden door geluid van buitenaf. Ook wordt het geluid niet vervormt. Wat wel heel vervelend is is de trilling van die spier want het hele gebied daar is overbelast voel ik en het kriebelt soms achter mijn oor. in slaap komen is al niet echt makkelijk met mijn tinnitus van 40-60 decibel maar dit is nog vervelender… Omdat het trilt en ik daar gevoelig voor ben… In slaap komen lukt op een bepaald punt wel maar doordat ik vaak moet plassen tijdens het slapen, lukt het me helaas niet altijd om daarna ook weer in slaap te komen…

Ik schat de kans dat ze tinnitus goed kunnen oplossen in de aankomende jaren vrij hoog in. Helaas is dit een nog onbekender probleem en is er nog maar weinig over bekend en geen tot weinig studies over gedaan. Aan de andere kant als het tinnitusprobleem goed kunnen oplossen dan verwacht ik wel dat ze dit ook redelijk snel kunnen oplossen. Maar goed dit kan zo nog 10 jaar duren. Ik hoop dat het nog vanzelf weggaat…

Ik heb trouwens wel het idee dat het de ene keer erger is als de andere keer, de ene keer is het een disco en de andere keer een generator, volgens mij is het er ook niet altijd maar wellicht is dit mijn eigen beleving. Sinds dat ik er gisteravond achter ben gekomen dat dit echt iets is waar mensen last van kunnen hebben, ben ik er nog veel bewuster van dan dat ik was… En ik voel het nu ook veel harder trillen.

Paulien, 11-04-2015 08:45 #71
Vorige week begon rechts mijn oor opeens te fladderen alsof er een vlinder in zat. Na 10 minuten was het weer voorbij. De rest van de week heb ik het nog (dan wel in veel mindere mate) een paar keer gevoeld. Vannacht werd ik er even wakker van. De huisarts zegt dat er drukverschil te zien is in mijn trommelvlies (dat voel ik ook). Hij zegt dat er vocht achter mijn trommelvlies zit en in de buis van eustachius. Mijn oor zou volgens hem fladderen om daarmee te proberen het vocht te verwijderen. Hij adviseerde neusspray die de slijmvliezen laat slinken. Kinkt het advies van mijn huisarts logisch? Wat kan ik verwachten voor de toekomst (klinkt wellicht overdreven na een week), maar kan dit ook tijdelijk zijn?

A. S., 23-11-2014 23:01 #70
"Er kunnen ook mengvormen zijn of myoclonieen die niet van geluid afhankelijk zijn. Onafhankelijke myoclonieen klinken meestal als een klikkend geluid in het oor, terwijl van geluid afhankelijke myoclonieen zich soms voordoen als een 'static' geluid of snelle vibraties in het oor."

Nou, dit is precies wat er bij mij aan de hand is sinds een half jaar. Het begon met af en toe een 'klik' wanneer ik in bed lag, en mijn nekbeweging een soort van klik-reactie in mijn oor opriep. Ik dacht eerst dat het met het reageren van de kleinere nekspiertjes langs de schedelbasis te maken had, mijn fysio dacht ook aan die insteek. Maar vooral wat hierboven wordt beschreven, is herkenbaar; dat soms de vibraties in de oren zich soms wel als een 'mitrailleur' gedragen in mijn oor, waardoor ik echt een soort van 'drrrrrrrrr' hoor. Niet zo hard gelukkig, maar ergens achterin mijn oor. Het reageert ook op geluid inderdaad, hetgeen impliceert dat het inderdaad in mijn middenoor gebeurt.
Ik hoop dat het vanzelf verdwijnt, anders ben ik gedoemd dit eeuwig aan te moeten 'horen' letterlijk… ben er mooi klaar mee, verdorie.

A-J, 27-10-2014 09:24 #69
@Lieve, Ik heb dit exact hetzelfde nu inmiddels al 2 maanden, de huisarts kan niks vinden, het probleem is ook lastig te omschrijven. weet jij inmiddels al wat bij jouw het probleem mogelijk veroorzaakte? het is alleen bij honger gevoel en ook overdag en snachts.

Johnny, 08-09-2014 19:40 #68
Hoi Ik heb sinds afgelopen winter ook een gebrom/getrommel in mijn rechter oor.
Ik heb het vooral als ik in mijn bed lig soms heb ik het ook in hele stille ruimtes.
Lijkt net of er een wasmachine staat te draaien in mijn oor.
In het begin werd ik er echt gek van en vele slapeloze nachten gehad.
Bij dokter geweest, maar die zei dat er niks aan te doen was en dat alleen plat spuiten een optie zou zijn, maar dat zou dus kunnen leiden dat ik helemaal doof werd aan dat oor. Dus ben eerst zelf maar eens wat gaan experimenteren. Het valt mij op dat je idd als je stress hebt het geluid harder hoort. Als ik op mijn rechteroor ga liggen is wel geluid veel minder soms helemaal weg. Heb ook zo'n app gedownload met natuurgeluiden maar dat hielp helaas niet ook het slikken van magnesium hielp helaas niet. Wat wel soms helpt is voor het slapen met een vochtig wattenstaafje in je oor gaan. Ik moet ook zeggen als ik opstap ben geweest en wat heb gedronken heb ik er ook eigenlijk nooit geen last van. Wel soms beetje van oorsuizen door de harde muziek maar dat is in vergelijking met dat gebrom echt heerlijk. Ik heb ook uren lang op internet naar informatie gezocht over dit en volgens mij ligt het aan de trilhaartjes in je oor. Als ik namelijk in mijn bed lig en hoor een bepaalde lage toon dan begint het gebrom weer. Zijn er mensen die ook dit probleem hebben en misschien een andere oplossing hebben gevonden

Lien, 01-06-2014 19:02 #67
Ik zag de uitzending van Altijd wat waarbij John van Loon vertelde dat hij door TRT van zijn klachten af was. In een artikel op het internet zegt hij last te hebben van tensor tympani syndrome. Ik zou heel erg graag weten of de therapie in Gent hiervoor geschikt is.

Lonneke, 26-04-2014 10:22 #66
Hoi ik ben 14 jaar maare ik heb wel een beetje een probleem. nou ik heb voor mijn leeftijd veel stress en dus ook oprispingen, maar sins weken terug, als het maagzuur omhoog kwam dat ik ook druk in mijn oren kreeg begon mijn oor pijn te doen als het zakte was die weer over. en soms trek ik zelf spieren aan. in mij hoofd of keel en dan voel ik het soms ook dus heeft het er wat mee te doen is het erg ofzo please reageer terug xx

Engeltje, 18-02-2014 22:49 #65
Bij mij is na 3 jaar, eindelijk, Palatal Myoclonus vastgesteld. Al die 3 voorafgaande jaren werd er gezegd dat het "tussen mijn oren" zat. Ik heb Palatal Myoclonus gekregen nadat ik slachtoffer was van een kop-startbotsing. Wie heeft dit ook na een aanrijding "gekregen"?

Groet,
Sophie Elif

Yvonne, 04-02-2014 13:28 #64
Vreselijk, dat gerommel/getrommel in mijn oor/hoofd. Ik heb al jarenlang tinnitus, was hier al wel enigszins aan gewend. Maar dit ritmische ge(t)rommel… knettergek wordt ik hiervan. Ook hoor ik de tinnitustonen nu weer harder. Ik moet soms mijn hoortoestellen gebruiken, maar doe ze direct weer uit omdat het harde omgevingsgeluid weer in mijn oor/hoofd blijft rommelen. Het ergste vind ik nog dat ik lees, dat er er niets aan te doen is.

E., 14-01-2014 15:05 #63
Moet je het altijd kunnen voelen? Ik heb soms hele hoge tikjes in mijn linkeroor (naast nog een heleboel ander gedoe met mijn oren, helaas) maar soms weet ik niet of ik ruis hoor of de tikjes. Ik voel niks trillen of tikken.

Agnes, 19-09-2013 00:17 #62
Ik heb sinds, denk ik ruim een half jaar last van geroffel, getrommel in mijn linker oor.
Maar vergeleken met de meeste hier heb ik het alleen s avonds wanneer het stil is. En ik heb het ook niet elke dag, soms elke dag, soms dagen of weken niet. In het beging stopte het geroffel als ik op mijn rechter oor sliep maar nu lijkt dat niet meer te helpen. Als ik muziek opzet (zonder oordopjes) verdwijnt het maar dan ga ik weer naar de muziek luisteren en kan niet slapen. Ik ben heel gevoelig voor geluid en heb jaren met oordopjes geslapen.

Martin, 13-06-2013 09:47 #61
Hallo,
Ik herken een hoop in dit T syndroom. Ik heb sinds een paar dagen last van irritant gerommel in het oor maar dit komt alleen wanneer ik mijn ogen dicht doet. Als mijn ogen open zijn heb ik nergens last van, de enige manier die dan een beetje werkt is met mijn hand onder mijn oor te slapen zodat mijn oor iets wordt afgesloten en zo val ik uiteindelijk in slaap. Ik merk wel dat wanneer je gestrest bent dat het gerommel dan sneller gaat. Hopen dat het weg gaat trekken anders weet ik dankzij deze site wat mij te wachten staat.

Bart, 02-06-2013 09:27 #60
Beste,

Ik heb al enkele maanden last van T, alwaar ik steeds beter mee overweg kan. Nu heb ik de laatste tijd ook zo'n krakend geluid in m'n oor. Het speciale in mijn geval is dat dit geluid één enkele seconde duurt en niet syncroon loopt met het geluid maar net erna. Dus als ik zelf een zin uitspreek en stop, dan zit er een milliseconde tussen en daarna kraakt het. Kan dit ook oormyoclonus zijn? Het lijkt wel dat de trillingen van het geluid een soort echo op m'n oor zetten.

Lander, 19-03-2013 17:14 #59
Hallo,
ik heb sinds vorige zomer ook wat last van trillingen in mijn oor op bepaalde geluiden, of als reactie op mijn stem… (heb heel lichte T ook)… heel raar, want in sommige periodes (soms weken) is het helemaal weg, en dan komt het terug. En als het terugkomt, is het steeds minder erg dan vorige keer. Gewoon geduld oefenen en geen zorgen in maken? bedankt

Ron, 07-11-2012 10:26 #58
Interessant artikel. Wel veel moeilijke termen. ;-)
Ik ben op dit forum gekomen omdat ik sinds een paar nachten iets vreemds gewaar in mijn linkeroor. Ik heb er gelukkig geen last van, maar ben wel benieuwd wat de oorzaak is. En wellicht is het ook een teken van iets dat aandacht verdient. Als ik op mijn linkerzij lig en ik draai mijn hoofd zodanig dat mijn oorschelp dubbelgevouwen tussen mijn hoofd en het kussen komt te liggen, dan hoor ik een zeer regelmatig getik in mijn oor die vergelijkbaar is met het snelle tikken van een horloge. Zo'n 3 tikken per seconde en dit zeer regelmatig. Het is dus niet mijn hartslag (gelukkig!). Het intrigeert mij enorm. Wat in het lichaam kan deze uiterst regelmatige tik veroorzaken? Ik dacht eerst dat dit mijn biologische klok was, je denkt van alles. Ook dacht ik dat het een tik van elders in huis zou kunnen zijn, die door vloer/bed/kussen wordt doorgegeven, maar ik heb het op diverse plekken getest met hetzelfde resultaat. Nu lees ik hier dat het ook spastische spiertjes kunnen zijn. Nogmaals, ik heb er in tegenstelling tot anderen in dit forum geen last van verder. Niet met een dubbelgevouwen oorschelp slapen dus! De vraag blijft echter wel knagen: Wat veroorzaakt die uiterst regelmatige tik? BvD. Reactie infoteur, 08-11-2012
Hi Ron, ik heb geen idee! Wel weet ik dat oren tot de meest waanzinnige verschijnselen in staat zijn. Ook dus als je de oorschelp dubbel vouwt! ;). Groetjes, A.

Rosanne, 26-10-2012 16:03 #57
Ik heb ook al een aantal jaren puur bij het telefoneren dat er iets in mijn andere oor mee knettert. Dus op het geluid van de stem van de ander hoor ik een soort plopjes in mijn andere oor. Dit is uiterst irritant en geeft ook een zeurend gevoel in mijn oor. Ik heb het in die mate last van dat ik er nog niet voor bij de arts ben geweest. Maar ik heb door deze info nu wel een beetje een beeld wat het is. Helaas heb ik wel meer dingen in mijn lichaam waar men niets aan kan doen (knobbel op m'n voet, Harlekijn syndroom etc.) dus ik ben het wel een beetje gewend… Reactie infoteur, 27-10-2012
Hi Rosanne, ja, herkenbaar. Veel van je voorgangers zijn al naar artsen geweest, wat niets heeft opgeleverd. Artsen begrijpen het niet, denken dat het niet zo erg kan zijn, dat het een psychologisch probleem is of dat je er maar mee moet zien te leven. Operaties helpen niet en veroorzaken hyperacusis of maken bestaande hyperacusis erger. Er is ook geen enkel medicijn bekend dat de problemen oplost. Het is een vreselijk verschijnsel wat zich ook slecht laat uitleggen. Gelukkig hebben we deze website, als troost voor al diegenen die zich niet begrepen voelen door 'deskundigen' die met hun rug tegen de muur staan, zoals bij zoveel aandoeningen het geval is. Grt, A.

Jos, 03-10-2012 09:31 #56
Ik heb sinds een aantal weken last van spiertrekking grotendeels rechteroor. Deze trekkingen worden vooral getriggerd door draaibewegegingen van mijn hoofd. Op bed kan het soms gebeuren dat ik hele tijd last heb van die spiertrekkingen. Nu ben ik bij een oro fasciaal fysiotherapeut geweest en die vertelde dat mijn rechter kauwspier fors ontwikkeld is. Sindsdien hij die kauwspieren heeft gemasseerd, lijkt het erop of mijn spiertrekkingen in oor zijn toegenomen, is dat mogelijk? Heeft het dragen van een splint hier effect op, onderzoeken laten tegenstrijdige resultaten zien. Reactie infoteur, 04-10-2012
Hi Jos, deze website gaat vooral over door geluid getriggerde spiertrekkingen in het oor, niet wat jij beschrijft. Massages hebben altijd invloed op spieren, maar waarom de symptomen zijn toegenomen blijft voer voor speculatie. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die door middel van een splint van oorproblemen is afgekomen, maar het is inderdaad een soort standaard therapie als wordt vermoed dat TMJD (kaak disfunctie) de oorzaak is. Overleg met je arts. Sterkte, A.

Lieve, 28-09-2012 11:07 #55
@Carmen. Hey! Ik heb dus precies hetzelfde. Het knetterende geluid/senstatie gaat altijd gepaard met honger. Ik heb het alleen ook wel eens gewoon overdag, niet per se in bed. Het internet biedt verder geen informatie over wat dit zou kunnen zijn.

Carmen, 22-09-2012 18:24 #54
Ik vroeg me af, ik heb nergens last van bij geluiden ofzo… het enige wat ik heb is dat als ik honger heb, ik een knetterend geluid hoor wat uit mijn nek lijkt te komen. Een aantal seconden, dan een pauze en weer opnieuw… Vaak als ik in bed lig en het houdt pas op als ik uit bed kom… Heeft dat hier iets mee te maken? Reactie infoteur, 23-09-2012
Hi Carmen, denk het niet. Wat je beschrijft heb ik nooit eerder gehoord en komt me dus onbekend voor. Grt, A.

Nicolas, 04-09-2012 17:57 #53
Misschien een klein berichtje van hoop op dit -toch wel akelig- forum… sinds juni had ik ook wat last van oorspasmen. Diverse artsen langsgeweest, geen echte diagnose. Totdat ik 'faciatherapie' onderging bij een osteopaat. Na 3 sessie's zijn mijn klachten met 95% verbeterd. Ik was vol stress en en mijn bloeddoorstroming was niet meer goed. Ik hoop dat dit hoop geeft aan sommigen van jullie, ook al weet ik dat het bij iedereen erg verschillend is. Zoek het maar es op. Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 06-09-2012
Hi Nicolas, dank hiervoor. Groetjes, A.

Beatrijs, 02-09-2012 17:08 #52
Blij met dit artikel. Voor mij een herkenning van sommige verschijnselen.
Al jarenlang heb ik een fladderend gevoel in mijn rechteroor wanneer ik water hoor, stofzuig of aan het wokken ben. Telefoon aan het rechteroor is pijnlijk.
Verder heb ik bij het luisteren naar muziek soms plotseling stekende pijn in het oor met gefladder en een enkele keer duizelingen en evenwichtsproblemen. Wanneer ik in bed lig en harde geluiden hoor zie ik lichtflitsen. De K en O arts heeft nooit iets ontdekt, maar denkt dat het een neurologisch probleem is. Reactie infoteur, 04-09-2012
Hi Beatrijs, een interessante visie van je kno-arts, maar dan rijst wel de vraag hoe dit 'neurologische probleem' in elkaar zit. Als hij de aansturing van de oorspiertjes bedoelt is het duidelijk, maar ook dat is geen zekere conclusie. Het blijft een belastend en vreemd verschijnsel wat op diverse internet-fora in allerlei varianten voorbij komt. Dit komt omdat iedereen het weer een beetje anders benoemt. Kenmerkend bijna is dat niemand weet waar het vandaan komt, ook professoren niet. Sterkte, A.

Deborah, 27-07-2012 00:48 #51
Heel toevallig kreeg ik er vandaag voor het eerst last van, een soort fladderend gevoel in me rechteroor, duurde paar seconden, hield het op en ging het weer. dit zo'n 5 à 6 keer achter elkaar aan en daarna niet weer. ik heb al van kinds af aan problemen met mijn oren en heb een te kleine buis van eustachius. ook heb ik altijd last van jeukende gehoorgang en een soort drukkend gevoel van binnenuit. mijn oren zijn echter altijd schoon en ook de dokter kan nooit iets ontdekken, mijn trommelvlies ligt te diep in mijn gehoorgang, deze kan ze ook nooit zien. ik heb de laatste tijd wel vaak last van een opgezwollen gehoorgang in mijn rechteroor, heeft dit hier toevallig iets mee te maken?
groetjes Reactie infoteur, 28-07-2012
Hi Deborah, alleen indirect. Het gefladder kan eerder optreden als de gehoorweg van het betreffende of tegenovergestelde oor in meer of mindere mate dicht zit. Dit geldt voor verstoppingen achter het trommelvlies, maar ook voor teveel oorsmeer (en dus een vernauwing) in de gehoorgang zelf. Je hoort dan ook iets slechter. Grt, A.

Sander, 14-06-2012 13:46 #50
Wat een interessant artikel. Het zo goed kunnen zijn dat ik hier ook last van heb. Ik heb al erg lang gedoe met m'n oren en heb wat dingen tégen me:

- Ben muzikant (bandjes/studio)
- Oor-operatie gehad om cholesteatoom te laten verwijderen
- Al jarenlang last van bruxisme (knarsetanden)

Als ik nu fluit, zing/schreeuw, of op mijn oor druk (of zachtjes op mijn hoofd tik), dan gaat mijn rechteroor kraken. het voelt jeukerig, alsof mijn oor té vet is van binnen maar dat is het niet.

Het lijkt het meest op wat Annemarie schreef, ook mijn KNO arts zei dat het vlies wat dof eruit zag. gisteren had ik weer een afspraak staan maar die heb ik afgezegd na het lezen van dit artikel; hier moet ik nog eens goed over nadenken. Reactie infoteur, 15-06-2012
Hi Sander, in Amerika worden dit soort klachten onder de noemer 'Tensor Tympani Syndrome' (TTS) geplaatst. Ingmar Klochoff schreef er in 1979 een stuk over, zie: http://www.tinnitus.org/home/frame/Tensor%20tympani%20syndrome_Klochoff.pdf
Nu meer dan dertig jaar verder wordt die uitleg nog steeds niet weersproken. Het wordt door tinnitus retraining (trt) therapeuten zelfs te pas en te onpas gebruikt om mensen gerust te stellen of een verklaring te geven. M.i. is het wel erg gemakkelijk om bizarre verschijnselen in de oren zonder sluitend bewijs toe te schrijven aan een spiertje. Zelfs het bekende 'cocktail party syndrome', een duidelijk middenoorprobleem, wordt afgedaan als een uiting van verminderde concentratie door de 'mentale stress' waar lijders aan TTS last van zouden hebben. Ook artsen in Nederland hebben er een handje van om vreemde oorproblemen af te doen als 'psychosomatisch'. De reden is dan dat ze niets kunnen vinden wat de klachten verklaart. Of ze zouden net als in de VS, het tensor tympani syndrome als excuus moeten gaan gebruiken… maar dat heeft anno 2012 dus nog steeds een 'psychisch label'. Sterkte, A.

F. Peet, 02-06-2012 02:15 #49
Eindelijk een site gevonden waar goed beschreven staat waar ik last van heb, alleen mis ik nog iets, namelijk dat ik ook, als het knetteren begint, even mijn evenwicht kwijt ben en dat maakt het nog vervelender, is er nog iemand die dit heeft? Reactie infoteur, 04-06-2012
Hi F., het klopt dat als het geknetter toeslaat het evenwicht even gestoord kan raken. Over de oorzaak kun je speculeren. Ligt het aan het feit dat de spier (indirect) tegen het ovale venster bonst, gaat het om luchtdrukwisselingen die sterk genoeg zijn om het binnenoor te 'raken', of wisselt de luchtdruk binnen de holten in het hoofd te snel waardoor je zweverig wordt? Want zoals je waarschijnlijk weet hoeven de klachten niet eens van die spiertjes afkomstig te zijn. Sterkte, A.

Hetty, 24-05-2012 19:46 #48
Toevallig op deze website gekomen, want nieuwe info. 24 mei 2012
Als tinnitus-patient (sinds 3 jaar) heb ik al veel informatie over tinnitus gelezen, maar dit art.is nieuw voor mij. Ik ben weer op zoek; na een vliegreisje vorige week, kwam ik terug met een heftige brom in mijn oren/hoofd en naar nu blijkt ook flink geluidsvervorming. Als musicus heel vervelend: ik hoor mijn piano nu ontzettend vals, terwijl dit niet zo is. Ook muziek op de radio, bep.frequenties, lijkt het, zwabberen erg en musiceren is geen pretje. Omdat artsen geen raad weten met dit soort klachten, is misschien op deze manier een antwoord mogelijk?
Ik weet, dat Wibi Soerijabi (pianist) hier ook last van had en hij is wel van de klachten afgekomen, door medicijnen en veel aandacht van KNO-artsen. Is dit verschijnsel te wijten aan de vliegreis en gaat het misschien vanzelf over na een tijdje? Ik heb geen hyperacusis en kon eerder goed omgaan met de tinnitus. Is vliegen uit den boze?
Alvast dank! Hetty. Reactie infoteur, 25-05-2012
Hi Hetty, dit artikel gaat over oormyoclonus.
Voor jouw problemen zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/51191-buis-van-eustachius-functiestoornissen.html
Vliegen veroorzaakt drukverschillen en wie daar gevoelig voor is, kan reeksen klachten krijgen. De brom, vaak door slijmophopingen in de bijholten van de neus en de buizen van Eustachius, is er berucht om. De geluidsvervorming is een separate aandoening maar gaat vaak samen met hyperacusis. Dat is ook logisch, want als bepaalde geluiden vals klinken en ze zijn ook nog eens luid, dan krimp je ineen. Zie daarom toch het hoofdstuk 'dysacusis' in: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/8600-hyperacusis-een-auditieve-nachtmerrie.html
Ik vermoed dat Wibi iets dergelijks had (dysacusis), maar ook bijvoorbeeld Andre Rieu kreeg oorproblemen, want hij zat met langdurige duizeligheid. Ik raad je aan het musiceren voor lange tijd te staken zodat de oren tot rust kunnen komen. Want niet alleen vliegen is een aanslag op de oren, muziek maken is dat ook. Op de radio kun je 'treble' uitschakelen en deze in de loop der maanden weer langzaam opvoeren. Het is een lang proces, maar geluidsvervorming heeft een redelijke prognose, in tegenstelling tot hyperacusis zelf. Vliegen zou ik ook voorlopig vermijden, totdat de klachten zijn gestabiliseerd. Sterkte, A.

Annemarie, 10-05-2012 10:05 #47
Hallo, Ook ik heb sinds een paar weken in toenemende mate last van een rommelend, fladderend geluid in m'n rechteroor. Aanvankelijk alleen als ik gaapte of een oprisping had, en dan hield het zo'n 15 tot 60 seconden aan, maar inmiddels heb ik er het grootste deel van de dag en de nacht last van (op en af). Ik heb de gehoorgang laten bekijken, die is schoon, wel was het trommelvlies wat dof( volgens de doktersassistente), en ik heb nu anderhalve week zoutoplossing als neusspray gebruikt.
Sinds september heb ik Tinnitus in beide oren, maar daar kon ik de laatste paar maanden al steeds beter mee omgaan, ik had er geen extra stress meer over bv.

En nu dit rare geluid in m'n oor! Ik heb overigens geen verergering bij telefoneren, of muziek of praten. Juist als ik 's nachts of 's ochtends doodstil in bed lig word ik er helemaal gestoord van. Ik neig er ook toe om m'n oren steeds te klaren, en voel een pijnlijke druk in het oor.

Uit dit forum begrijp ik al dat er weinig over te zeggen is wat de oorzaak is en of het weer over gaat. Ik voel op dit moment dus weinig zin om weer de molen van de KNO-arts in te gaan! Reactie infoteur, 25-05-2012
Hi Annemarie, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/51191-buis-van-eustachius-functiestoornissen.html
Het is inderdaad een hopeloos probleem, maar of we allemaal over hetzelfde verschijnsel spreken is nog maar de vraag. In de loop der jaren heb ik gezien dat men allerlei beschrijvingen en benamingen gebruikt voor in essentie misschien dezelfde klacht… of wellicht toch niet. Als een kno-arts niets voor je kan betekenen ben je feitelijk uitgedokterd en vaak is dat nog het meest werkzaam ;). Sterkte, A.

Lennert, 09-05-2012 19:42 #46
Hej,
Er zijn symptomen die niks of niet veel te maken hebben met oormyoclonus, maar kon ze moeilijk apart plaatsen over dit hele forum.Twee maand geleden heb ik tijdens een volleymatch plotse doofheid aan mijn rechter oor gekregen. Het is niet helemaal hersteld en heb er tinnitus aan overgehouden. Bij kno geweest. Hyperbare zuurstof behandeling gekregen, maar het heeft niet geholpen. Moest er mij wel bij neerleggen en het negeren lukt wel goed. Een paar dagen geleden heb ik dan sinusitis gekregen en kreeg ook raar geklik in mijn linker oor en vond dat dit wel samenging met iets in mijn gehemelte. Heb dan op internet wat opzoek gedaan en vond dat ik nu ook palatal myoclonus heb :(. Kan dit iets te maken hebben met mijn sinusitis? Ik vond ook dat na de match mijn nek niet zo goed meer functioneerde als gewoonlijk. Ik kan bij bepaalde bewegingen met mijn nek iets late kraken/ploppen in mijn oor. Bij het slikken heb ik ook gerammel in mijn oren en ik hoor ook van alles kraken in mijn nek. Ben dan bij kine geweest en vond dat mijn nekwervels er niet echt normaal uitzagen en rade mij aan om er verder onderzoek er naar te laten verrichten. Heb op 27 juni een MRI voor mijn hoofd om tumoren uit te sluiten maar kno zegt dat er 0, … % kans is dat er tumoren zullen zijn. Kan dit allemaal iets te maken hebben met scheef zittende wervels? Ben nog maar 16 en heb echt schrik dat ik er mijn hele leven ga mee zitten… Reactie infoteur, 10-05-2012
Hi Lennert, ik heb geen idee. Je beschrijft eigenlijk zelf al diverse mogelijkheden, varierend van sinusproblemen tot problemen in de nek. Alle vormen van myoclonus hebben te maken met spieractiviteit. Spieren worden aangestuurd door zenuwen. Mogelijk zitten er diepe spierknopen in kaak of nek, waardoor er allerlei mismatches kunnen optreden. Zie daarvoor: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Een MRI is sterk af te raden, en al helemaal als de kno-arts zelf al zegt dat de kans praktisch nul is dat er een tumor zou zijn. Zie: http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/10872-de-gevaren-van-mri.html
Met ooraandoeningen een MRI machine ingaan is vragen om de grootste moeilijkheden en naar alle waarschijnlijkheid verergering van de situatie. Niet doen dus. Sterkte, A.

Tess, 07-05-2012 21:46 #45
Ik heb jaren last van het volgende:
Als ik op mijn rechter oor op mijn kussen lig en bij elk geluid dat ik kan waarnemen via mijn linker oor, ontstaat er voor elk geluid (zelfs de meest waarneembare zachte geluiden) een trilling (alsof het trommelvlies constant in beweging is) in het rechter oor. Ik kan nooit op mijn rechter oor in slaap vallen want ik word gek van de tikkende trillingen. Op het moment dat ik op mijn linker oor lig, rechtop zit of sta is het weg. Ik zou graag willen weten hoe dit symptoom heet. Ben ooit ben een beginnend KNO arts geweest, maar het werd afgedaan onder de noemer: "je moet er maar mee leren leven". Ze vertelde dat er niet zoveel bekend over was. Het kon eventueel met botox behandeld worden maar haar mening was dat het beter was om dit niet te doen. Zijn er andere behandelmethoden? Hoe heet deze aandoening? Kan dit ook in het linker oor gaan optreden? Het beheerst in ieder geval je nachtrust en als kind heb ik dit nooit gehad. Reactie infoteur, 08-05-2012
Hi Tess, je zit op deze website goed, want wat je beschrijft is het klassieke symptoom voor oormyoclonus. Het is echter niet gezegd dat het dat ook is, want behandeling (doorsnijden oorspieren) werkt alleen als het een voor de arts aantoonbare beweging van het trommelvlies is. Ziet een arts helemaal niets (als je een radio met muziek tegen het tegenovergestelde oor houdt), dan kan het net zo goed toch iets anders zijn. Beide oren kunnen inderdaad worden aangedaan. Het is een zeer irritant iets, ik weet het :(. Sterkte, A.

Marike Postma, 29-04-2012 19:49 #44
Beste,
Ook ik heb Tinnitus en heb erg veel last van enorm veel oorontstekingen en in mijn rechteroor heb ik een gaatje, waar ik al 2x aan ben geopereerd.Wat is mislukt van volgens de kno arts ligt aan een slappe b.eustch.Dus opnieuw een klein gaatje.Al een heel gevecht met de T achter de rug maar nu sinds een paar weken heb ik snachts als ik ga liggen last van een fladderend trommelvlies, die op mijn hartslag in uitademing vast zit, heel apart.Na mate ik me er over druk maak en of het lijkt dat mijn bloeddruk omhoog gaat, word het fladderend erger.Ooit eerder gehad, was zomaar weer verdwenen.Ik vind het eng, want in staand of in rugligging totaal geen last, alleen op r of l zij.Is dit opnieuw vocht wat achter of onder mijn trommelvlies is? Als ik lig kan ik t opwekken door onder mijn oor te drukken, dan kraakt t opnieuw.Ik kan kan er niet van slapen.Hoop op een antwoord.Alvast vriendelijk bedankt! Reactie infoteur, 30-04-2012
Hi Marike, ik raad je aan terug te gaan naar je behandelend arts. Van hieruit is niet te bepalen wat er aan de hand is. Sterkte, A.

Yvonne Huijnen, 20-04-2012 10:42 #43
Hallo Forever, Ik herken me helemaal in jouw klachten. Ook ik heb sinds 2 jaar een ratelend geluid bij een veel geluiden van buitenaf zoals water, plastic, airconditioning, veel lawaai etc. Ook als ik mezelf inspan zoals bv. schoonmaken heb ik dit geluid. Het is steeds hetzelfde geluid wat extra te horen is, en trilt mee met het geluid van buitenaf. Het is dan harder, dan weer zachter, maar bijna continu aanwezig. Ik weet 's morgens hoe de dag zal verlopen. Ik vraag me daarom ook af of het te maken heeft met de nek (ligging 's nachts). Ik ben ook al bij verschillen therapeuten hiervoor geweest, maar echt resultaat bracht het niet. Ik denk dat we het moeten accepteren, maar dat lukt de ene dag beter dan de andere!

Forever, 16-04-2012 19:34 #42
Bij veel impulsgeluiden of scherpe geluiden voel ik iets samentrekken en hoor ik iets vladderen in mijn oor. Tevens voel ik soms drukverschillen en steken. Als ik verkouden ben neemt het toe, ik heb er eigenlijk de hele dag last van, de ene dag gaat het beter dan de andere.Ik heb het nu ruim 3 jaar huisarts gaf me fixonase wat niet hielp, ook bij een KNO arts geweest, maar die leek het begrip oormyclonus niet eens te kennen. Kent iemand deze symptomen en hoe ga je er mee om? Zelf ben ik bij een manueel therapeut geweest om mijn nek te manupuleren dit geeft iets verlichting maar niet veel. Iemand nog andere suggesties? IK hoor het graag! Reactie infoteur, 17-04-2012
Hi Forever, weet dat deze vermeende 'oormyoclonus' opvallend vaak voorkomt, vooral in combinatie met geluidsovergevoeligheid (hyperacusis). Een uitweg lijkt er niet te zijn. Patienten noch dokters weten exact wat het is, maar er zijn wel allerlei theorieen over. Desondanks hoop ik met je mee dat iemand nog ideeen heeft. Sterkte, A.

Mart, 06-04-2012 16:56 #41
Hoi Anita,

Misschien heb je er wat aan of heb je het al geprobeerd, door geluid van buiten af te dempen kun je er gewoon simpelweg een watje in doen, bij mij werkt het in ieder geval
wel. succes en sterkte

Mart

Saar, 01-04-2012 22:59 #40
In 2010 kreeg ik last van tinnitus en sinds een halfjaar als mijn kinderen praten, als ik zelf praat of als ik met mijn vinger over mn wang wrijf, trilt het in mijn oor. Ook als ik aan het bellen ben en ik hou de tel aan mn linker oor, voel ik de trillingen in mijn rechteroor, of andersom! is dit oormyoclonus? Reactie infoteur, 02-04-2012
Hi Saar, ja, dit is typerend voor wat soms oormyoclonus genoemd wordt. Soms ook niet, afhankelijk van de arts die je bezoekt. Het probleem is dat het verschijnsel niet of slecht te onderzoeken is, ook is er betrekkelijk weinig kennis van disfuncties van de oor- en kaakspieren. Sterkte, A.

Anita, 20-03-2012 19:34 #39
Na een longontsteking verleden jaar heb ik allerlei klachten gekregen. Het begon met duizeligheid en na een bezoek bij een NKO arts was blijkbaar mijn linkerevenwichtsysteem uitgevallen.Ook had ik geluiden in mijn linkeroor, dat ging van een piepend geluid tot een motorgeluid, en andere. Ik kreeg te horen dat ik waarschijnlijk Meniére had en moest Betuhistine nemen. Doch enkel weken later kreeg ik allerlei spierklachten en een zware druk op mijn ogen en voorhoofd. Na een half jaar van de ene professor naar de andere te lopen hebben ze mij ( doch zonder enige test) gezegd dat ik waarschijnlijk " spasmofilie " heb. Ik moest die Betuhistine toch blijven doornemen en ook dagelijks Drill magnesium voor mijn spieren. Nu, bijna een jaar later zijn men oren alleen maar erger geworden eigenlijk. De geluiden zijn minder geworden maar ik heb in de plaats dagelijks trillingen en een irriterende golvende druk in mijn linkeroor, soms heb ik het gevoel dat er een stop in zit. Dan weer een drukkend gevoel, dan die golven die zo trillen in mijn oor. Ook heb ik het soms al in mijn rechter oor. Kortom ik word er soms gek van. Verleden week heb ik een andere NKO specialist bezocht om een tweede opinie. Doch, ik ben zwaar ontgoocheld wandelen gestuurd. Blijkbaar zijn mijn oren volkomen normaal en is er niets gevonden. Ook raadde jij mij aan te stoppen met die Betahistine te nemen omdat hij niet gelooft dat ik Menieré heb. Ik weet het helemaal niet meer nu. Nu ik dit artikel lees begin ik te denken dat het eventuele spasmen kunnen zijn? Heeft iemand hier tips of raad wat ik eventueel nog zou kunnen doen? Ik ben een beetje radeloos aan het worden. Alvast bedankt… Anita Reactie infoteur, 21-03-2012
Hi Anita, je klachten kunnen het gevolg zijn van stoornissen in de buizen van Eustachius, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/51191-buis-van-eustachius-functiestoornissen.html
Dit is niet altijd meetbaar of te traceren. Symptomen zijn drukverschijnselen en trillingen in de oren, en soms zijn ook de voorhoofdsholten en bijholten aangedaan, wat druk in het hoofd en hoofdpijn veroorzaakt. Betahistine is een middel dat nauwelijks werkt, verder vind ik je klachten ook niet overeenkomen met Meniere. Wel is het frappant dat de eerste arts constateerde dat je linkerevenwichtsorgaan was uitgevallen. Dat is nogal wat, en ik vraag me af hoe tot die conclusie is gekomen, hoe het zit met vervolgonderzoeken en afspraken en wat het beleid is. Spasmofilie is weer heel iets anders, maar kun je beschouwen als een 'vergaarbakdiagnose', als men echt niet weet wat je hebt. Zo te horen probeerden je artsen allerlei labels op je te plakken, maar je bent geen stap verder. Ik raad je aan valsalva manoeuvres uit te voeren, dus de oren met regelmaat klaren zodat de lucht vrij baan krijgt in de nauwe buizen van Eustachius. Verder zijn er helaas geen remedies, tenzij de kaak of nek erbij betrokken is. Dan zou je eventuele triggerpoints nog kunnen masseren. Dit omdat de oren en de kaken dezelfde zenuwbanen delen. Zie daarvoor: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Sterkte, A.

Sandy, 18-03-2012 01:11 #38
Wat is het dan nu. Ik heb spasme aan mijn linker oor. Ik heb het vastgelegd met camera. Je ziethet oor bewegen. Savonds. Of snachts als ik er op lig gaat het gewoon door je hoort het oor over het kussen schuiven. Het word steeds erger. Weet iemand wat dit nu is? Reactie infoteur, 18-03-2012
Hi Sandy, dit artikel gaat over iets anders. Wat je beschrijft is wel een neurologische disfunctie. Je kunt het probleem gemakkelijk laten zien, dus bezoek je huisarts. Groetjes, A.

Annelies, 14-02-2012 11:46 #37
Daar is het weer, het zachte getrommel in mijn linkeroor, dat me bij het wakker worden 's nachts of in het beste geval 's morgens begroet. Het is als een zacht geroffel met een hoge frequentie, dat enkel bij afwezigheid van geluid merkbaar is en me behoorlijk op de zenuwen kan werken. Enkele jaren geleden hield het maandenlang aan, maar toen ik eindelijk een afspraak bij de KNO arts vast had, was het eindelijk net verdwenen. Het leek me steeds verbonden met een verkoudheid, zowel ervoor als in de nasleep ervan, maar soms wel maandenlang. De KNO arts hield het op spierspasmen in mijn binnenoor, en schreef een magnesiumkuur voor. En als bij toeval ben ik nu licht verkouden én heb pijn in mijn kaakspier. Uit het bovenstaande leid ik af dat het waarschijnlijk mijn tensor veli palatini is die me parten speelt. Dit vervelende geroffel is dus geen myoclonus? In elk geval bedankt voor de website! Reactie infoteur, 15-02-2012
Hi Annelies, myoclonus betreft spierspasmen, ongeacht welke spier het is. De kans is vrij groot dat het helemaal niet om spierbewegingen gaat, maar iets anders. Zie reacties van andere mensen en mijn antwoorden. Het is verder onmogelijk te bepalen wat er aan de hand is, ook artsen kunnen dit niet. Ook al vermoeden ze dat het om myoclonus gaat, dan is het nog een gok om welke spier het precies gaat. Er zijn zowel links met neusbijholteontstekingen en buis van Eustachiusproblemen als storingen met het kaakgewricht en de omringende spieren. Sterkte met dit zeer irritante symptoom, A.

John, 11-01-2012 13:22 #36
Sinds kort heb ik tijdens het slapen last van spiertrekkingen in mijn oor. Meestal is dat als ik in de nacht naar de wc moet gaan en weer terug naar bed ga. Het gaat dan om een paar minuren en daarna houdt het vervolgens op, daarna kan ik het weer eens krijgen. Kan dit een teken van een myoclonus zijn of kan het ook verkramping zijn van de nekspieren. Voor de rest heb ik er overdag geen last van. Ik heb nu medicatie gekregen zogenoemd baclofen. Reactie infoteur, 12-01-2012
Hi John, tja, veel van dit soort symptomen lijken op myoclonus, maar zijn het helemaal niet. Mogelijk gaat het om kleine spierspanningen in de tensor tympani spier (of de stapedius), die als het ware 'op hol' is geslagen. Vaak zijn er dan ook andere symptomen in de oren zoals tinnitus en overgevoeligheid voor geluid. Daarnaast kan spanning van de kaak- en nekspieren een rol spelen. Kijk voor de zekerheid hier: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
en dan met name bij de 'lateral pterygoid' en 'medial pterygoid'. Sterkte, A.

Jordy, 05-01-2012 13:10 #35
Hallo op oudjaarsdag knalde er een babypijl met knal bij mijn rechter oor, nou lijkt dit knalletje onschuldig maar toch heb ik er last van. Ik heb een erg hoge piep in mijn oor die ik alleen hoor als ik in bed lig. Ook lijkt het dat mijn rechter oor gevoelig is geworden voor schelle en harde geluiden, de piep die in mijn hoor zat lijkt op dat moment dan harder te worden en kraakt/knetterd. Ik heb hier vooral last van in de trein rijdens te omroepen en s-klanken. Het lijkt iets minder te worden, maar gaat dit ooit over ik heb er nog erg veel last van. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 06-01-2012
Hi Jordy, je beschrijft zowel oorsuizen als hyperacusis, twee gevolgen van een lawaaitrauma. Oormyoclonus is weer wat anders. Niemand weet hoe lang dit type klachten zullen duren, omdat dit voor iedereen verschillend is. Over het algemeen moet je er wel een aantal maanden voor uittrekken. Daarna komt er soms een soort 'gewenning'. Zie ook: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/8600-hyperacusis-een-auditieve-nachtmerrie.html Sterkte, A.

Ian, 30-12-2011 23:37 #34
Volgens meerdere personen is het normaal dat je een "knapje", "plopje" hoort in je oren bij het slikken. Zou het kunnen dat ik doordat ik geruime tijd last heb gehad van tinnitus na een loeihard concert me er gewoon te sterk op focus? & het dus eigenlijk psychologisch is in plaats van fysisch? Reactie infoteur, 31-12-2011
Hi Ian, deze website gaat over oormyoclonus, niet over knapjes en plopjes bij slikken. Zie daarvoor: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/51191-buis-van-eustachius-functiestoornissen.html
Overigens heeft je probleem niet te maken met een te sterke focus. Slikken kan eens in de zoveel tijd een veel duidelijker K-klank geven dan andere keren. Het kan zelfs afschuwelijk metalig worden waardoor je amper nog durft te slikken omdat die gewaarwording zo akelig is. Meestal is het een tijdelijk verschijnsel. Beterschap, A.

Jan Willem, 15-11-2011 15:32 #33
Hallo, sinds anderhalf jaar heb ik last van gerommel/geratel in mijn linkeroor als ik muziek beluister of zelf muziek maak. Het vreemde is: alleen bij muziek, of die nu hard of heel zacht staat, en niet bij bijvoorbeeld stemgeluid. Het is alsof mijn oor geen continue stroom van geluid meer verdraagt. Een tijdlang leek het iets beter te gaan, maar het is nu weer helemaal mis. En eerlijk gezegd word ik er wanhopig van, omdat muziek een erg belangrijk stuk van mijn leven is. Het is stil geworden in huis; mijn cd's raken onder het stof en concerten bezoek ik vrijwel niet meer.
De KNO-arts stuurde me door naar een audiologisch centrum, maar dat heeft niets opgeleverd. Daar zeiden ze hetzelfde als wat hij vertelde: laat niet snijden in je oren, het moet vanzelf weer overgaan. Maar dat doet het dus niet. Nu heeft de KNO-arts me een spierverslapper voorgeschreven, maar daar heeft mijn huisarts weer zijn bedenkingen bij. Wel ga ik die eenmalig uitproberen om te zien of het effect heeft, maar ik heb geen zin om verslaafd te raken aan een pil die je suf en vlak maakt. Onderzoek door de tandarts naar eventueel knarsen of klemmen 's nachts heeft overigens ook niets opgeleverd. Kortom, ik kom geen steek verder.
Nu heb ik ook geregeld last van mijn kaak. Aan de linkerkant, dus aan de kant waar mijn oor trilt, knapt hij van tijd tot tijd en eigenlijk klikt hij ook altijd een beetje als ik hem beweeg. Aan diezelfde kant heb ik ook wat last van oorsuizen, wat overigens niet echt hinderlijk is. Ik heb de KNO-arts gevraagd of mijn problemen van oor en kaak niet met elkaar samenhangen, maar hij had daar zo zijn twijfels over. Toch zit ik te denken om eens naar een speciale fysiotherapeut te gaan. Wat denkt u, is dit zinvol? Zo nee, zijn er nog andere wegen die ik kan bewandelen? Ik heb op een site van een Amerikaanse universiteit wel eens gelezen dat speciale ontspanningsoefeningen ook kunnen werken. Maar dan denk ik meteen dat dit alleen werkt als stress de oorzaak is, en daar heb ik zelf geen last van.
Hoe dan ook, ik wil dolgraag van dat getril af; ik heb er gewoon een stuk levensvreugde voor moeten inleveren. Kunt u mij meer vertellen? Bij voorbaat hartelijk dank! Reactie infoteur, 16-11-2011
Hi Jan Willem, de prognose van oormyoclonus en aanverwante aandoeningen is niet zo gunstig. Wat je beschrijft is zeer herkenbaar, en waarschijnlijk zul je in het artikel zelf ook herkenning hebben gevonden. Bezoeken aan huisarts, kno-artsen, audiologen, fysiotherapeut e.d. leveren niets op. Ook spierverslappers helpen hier niet voor en met stress heeft het nul komma nul te maken. Vaak gaat het samen met andere oorproblemen zoals hyperacusis en/of oorsuizen. Jij beschrijft het laatste al, ook merk je dat er iets met je kaak is. Wat je kunt doen is je tandarts of huisarts raadplegen voor een verwijzing naar de kaakchirurg zodat de kaak eens wordt bekeken. Dit gebeurt in voorkomende gevallen als er naast kaakproblemen ook oorproblemen zijn dus ik verwacht wel dat je (tand)arts meewerkt. De behandeling hiervoor is vaak een splint, die de kaak tot rust brengt zodat deze niet meer knapt en klikt. Want daar zit wel iets mis! Als de oorproblemen hierdoor verbeteren of verdwijnen is dat natuurlijk groot feest, maar reken er maar niet teveel op. Het is een zeer akelig probleem waarvoor ook ik geen 'wegen' ken. Sterkte, A.

Koos, 13-11-2011 19:34 #32
Ik heb al een tijdje last van een spiertrekking in mijn oren. Dat is wisselend rechts en links. Het is niet constant aanwezig, maar soms een spiertrekking. Dit gebeurd grotendeels als ik mijn hoofd naar links, rechts of naar beneden beweeg of als ik in bed lig. Ik vraag mij af of dit te maken heeft met neurotransmitters. Het valt mij gewoon op dat ik het heb met draaibewegingen van mijn hoofd. Heeft het misschien te maken met spieren? Ik ben wel in het verleden naar de fysio geweest, omdat mijn nek snel vastzit. Reactie infoteur, 14-11-2011
Hi Koos, spiertrekkingen in de oren als gevolg van hoofdbewegingen is nieuw voor me. Waarschijnlijk heeft het te maken met de spieren in de nek, en zijn de reacties in de oren te vergelijken met de afgeleide pijn van triggerpoints. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Fysio is geen goed idee, want dat is meestal maar een keer per week. Triggerpoints en andere spierspanningen moeten meerdere malen per dag worden aangepakt. Beterschap, A.

Kevin, 23-09-2011 22:09 #31
Sinds zolang ik me kan herinneren heb ik af en toe een geratelend geluid in mijn linker oor wat ook als een soort van trilling voelt. Ik ben nu 18 jaar oud en ik begin er "meer" last van te krijgen of ik word me nu pas bewust dat het niet helemaal hoort (ben er op mijn 13e een keer bij de dokter mee geweest maar die wist niet wat het was en verder niets meer mee gedaan).

Ik weet niet of het hetzelfde is want ik heb het heel erg in flagen, dus soms heb ik er op een dag bijna geen last van maar soms een half uur lang dan weer wel. Het komt bij mij vooral als veel mensen tegelijk tegen me praten of als er veel kabaal is rondom me. Ook heb ik het als ik rook en ik houd de rook van de sigarret in mijn keel, dan gaat het te keer als een gek. Ook heb ik gemerkt dat als ik moe ben of honger heb het geluid vaker aanwezig is.

Het lastigste eraan is dat als ik het heb en ik moet leren of ik ben op school ik me gewoon niet meer kan concentreren, meestal reageer ik dan vrij chagerijnig/kort af (meestal wil ik dan niet met mensen praten dus ben ik zo kort mogenlijk tegen mensen waardoor ik chagarijnig overkom), ik ga er binnenkort weer mee naar de dokter. Maar zou "Oormyoclonus" de term kunnen zijn om te beschrijven wat ik heb? Of kloppen mijn symptomen toch niet?

(Nog even toevoegen; ik heb nooit iets geks gedaan met mijn oren, ik hoor gewoon goed en hoor geen piep ofzo het is voor mij een duidelijk trillend gevoel met een borrelend/ratelend geluid in mijn oor) Reactie infoteur, 25-09-2011
Hi Kevin, dit vraagt om onderzoek door een kno-arts, waar overigens meestal niets bijzonders uit voortkomt. Of het daadwerkelijk gaat om oormyoclonus is onbekend, maar dit kan bevestigd worden doordat de arts het trommelvlies ziet bewegen. Is dat niet het geval dan kan er eigenlijk nooit een diagnose gesteld worden. Wat myoclonus genoemd wordt kan evengoed gaan om problemen met de buis van Eustachius (luchttrillingen die kleine drukverschilletjes geven), of er zijn andersoortige oorzaken. Laat het eens tot op de bodem uitzoeken, want ik weet hoe belastend het is… Sterkte, A.

Ben, 12-09-2011 15:50 #30
Ik heb al een paar maanden last van een spiertrekking in het oor, dat kan links of rechts zijn. Wat me vaak opvalt is dat het vaak opgewekt wordt als ik mijn nek op zij draai of naar beneden buig. Ook als ik in zijlig in bed lig, heb ik er soms last van. Is dat te verklaren door aanspanning van mijn oorspieren? Ook heb ik wel eens meerdere spiertrekkingen in mijn lichaam, zogenoemd het BFS syndroom. Nu gaan ze een MRI maken van mijn brughoek. Kunnen ze hier veel op zien? Er wordt gebruik gemaakt van contrast vloeistof. Reactie infoteur, 13-09-2011
Hi Ben, dat de klacht optreedt bij aanspanning van de oorspieren is wat mij betreft niet goed verklaarbaar, want hoe moet je in hemelsnaam die spiertjes 'aanspannen'. Oormyoclonus zou afkomstig zijn van de tensor tympani en/of stapedius spier. Die zijn behalve klein ook nog eens niet te sturen. Mogelijk houdt het in jouw geval verband met de BFS. Op een mri is alles te zien, ook een brughoektumor, maar dan zou je totaal andere klachten hebben. Beterschap, A.

Yvonne, 06-09-2011 10:35 #29
Ik heb sinds anderhalf jaar heel erg "kraken" in mijn linkeroor. Rechts ben ik 13 jaar geleden van de een op de andere dag plotsdoof geworden. Ik kon me redelijk goed redden met 1 goed werkend oor. Helaas krijg ik in dit oor dus steeds meer klachten. Ik herken heel veel als ik het verhaal over oormyoclonus lees. De KNO-arts kan bij mij ook niets vinden. Op het moment is het zo erg dat ik het alleen niet heb als ik stil zit en geen beweging maak. Zelfs het tikken op het toetsenbord veroorzaakt dit kraken in mijn oor. De ergste geluiden zijn voor mij watergeluiden en geluid van plastic en papier. Ik wil heel graag verder met onderzoeken omdat dit zo niet verder kan. Het beangstigd me heel erg dat het nog steeds erger wordt. Ik kan niet goed meer werken, thuis bijna niets meer doen, alles is zeer vermoeiend. Ik heb gekeken op internet en in Groningen en Rotterdam doen ze veel onderzoeken zoals neurostimulatie. Op een MRI-scan is gebleken dat een bloedvat in mijn hoofd tegen de hersenzenuw aandrukt. Kan dit een oorzaak zijn? Heeft iemand ervaringen met andere onderzoeken? Reactie infoteur, 07-09-2011
Hi Yvonne, er is me niets bekend over een relatie met een bloedvat dat tegen een zenuw drukt. De geijkte onderzoeken zijn eigenlijk enkel de bekende gehoortesten, basis KNO onderzoeken, CT en MRI. Meestal komt er helemaal niets uit. Mogelijk zit je linkeroor ter hoogte van de buis van Eustachius verstopt waardoor het normale horen deels wordt vervangen door gekraak. Maar dat blijft speculatie. Hopelijk komen er reacties binnen. Sterkte, A.

Anita, 26-08-2011 09:17 #28
Op mijn 50e verjaardag werd ik wakker met een uitval van mijn evenwichtsoorgaan.
Ben 2 dagen opgenomen in het ziekenhuis. 1 dag gal gebraakt en na verschillende onderzoeken mocht ik weer naar huis. De neuroloog heeft niets kunnen vinden. Ook niet na een oog en oortest.Nu heb ik soms last van trillingen in het oor, ik kan geen harde geluiden horen en zeker niet met het rechtse oor telefoneren. Het is dus steeds in het rechtse oor. Als ik het druk heb gehad komt het sneller op. Komt dit door die uitval? Reactie infoteur, 29-08-2011
Hi Anita, wat een domper als je net 50 bent! De trillingen in het oor doen denken aan spierspasmen of oormyoclonus, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het komt vaak voor in samenhang met hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid), zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/8600-hyperacusis-een-auditieve-nachtmerrie.html
Hoe de relatie is met het evenwichtsorgaan is mij niet bekend. Sterkte, A.

P., 06-08-2011 16:34 #27
Ik heb nu sinds 2 dagen een soort van spasme in mn oor. Alsof er iets trilt in mijn oor. Zelf vergelijk ik het met hetgeen je voelt en hoort als je gaapt. Je hoort en voelt dan ook een soort van trilling in je oren. Het gaat nu alleen niet meer weg en zit ook maar aan 1 kant. Verder merk ik geen enkele reactie op geluid, het is gewoon constant. Misschien toch maar even naar de dokter want ik vind het nu al vervelend. Reactie infoteur, 08-08-2011
Hi P., ja. Mogelijk zal onderzoek iets uitwijzen, maar houd er rekening mee dat je arts helemaal niets afwijkends zal vinden. Sterkte, A.

Sarai, 19-07-2011 16:23 #26
Ik heb in mijn zwangershap een piep in me oor gekregen (inmiddels 6 weken geleden bevallen), en soms (dat is 5/6 keer voorgekomen) hoor ik me eigen stem vervormd, en de stem van mijn dochter ook wanneer ze heel hoog praat. 2 weken geleden merkte ik als ik praatte dat ik af en toe een tikje hoor in me rechteroor waar ook het piepje zit. Ik ben naar de kno geweest, hij kon niks zien en vond me oren er goed uit zien. maar sinds 3 dagen hoor ik als iemand harder praat een soort fladder in me oor, een heel apart gevoel is dat. Weet u mischien wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 02-08-2011
Hi Sarai, ja. Dit is een uiting van overgevoeligheid voor geluid. Zie hyperacusis: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/8600-hyperacusis-een-auditieve-nachtmerrie.html
Mogelijk heeft het te maken met functiestoornissen van de buis van Eustachius, of is het een daadwerkelijke oormyoclonus, zie artikel. Omdat artsen en patienten allen in het duister tasten, zal een remedie ook niet in het zicht zijn. Hopelijk vermindert het met de tijd. Het is een zeer irritant en doorgaans hardnekkig symptoom. Sterkte, A.

Yasman, 16-07-2011 14:12 #25
Hello. Sinds twee dagen ben ik s'morgens wakker geworden met een getril in mijn rechteroor. Het getril is niet continu het komt en verdwijnt weer voor paar seconden of minuten. Het is alsof er een spier samentrekt en en zich weer ontspant. Is er reden voor paniek? Wat zou ik hebben? Ik moet verder nog wel erbij informeren dat ik in mijn rechteroor een lichte tinnitus heb die komt en soms verdwijnt door ooit een gevalletje terwijl ik op straat wandelde er plots iemand uit zijn auto vuurwerk naar me toe heeft gegooid. Ik heb later de nummerplaat kunnen vinden, ik vraag me ook nog af of ik een eventuele klacht nog kan indienen na verloop van 3 maanden na het incident. Dank U Reactie infoteur, 17-07-2011
Hi Yasman, lees het artikel want daar staat het allemaal in. Verder kun je natuurlijk je arts bezoeken als het aanhoudt of erger wordt. Wat betreft letselschade e.d. kun je het beste andere sites raadplegen. Beterschap, A.

Jona, 06-07-2011 20:33 #24
Ik heb nu 2 jaar Tinnitus en Hyperacusis, mijn eerste klachten waren; overgevoeligheid voor geluid/lawaai en trillingen in het oor op het ritme van de geluiden om mij heen. Deze klachten kreeg ik nadat ik een mri-scan voor het hoofd kreeg. Een aantal dagen later kwam daar ook Tinnitus bij nadat ik een verstandskies liet trekken. Ik dacht zelf echter dat de trillingen in het oor een uiting waren van de Hyperacusis. Want naarmate de geluiden te hard werden, kreeg ik de trillingen in het oor en een pijnlijk gevoel in het binnenoor. Is dit dan niet gewoon een onderdeel van de Hyperacusis aangezien ik de trillingen krijg bij harde en voor mij pijnlijke geluiden? Nu is het bij mij zo erg dat mijn oor al trilt zonder dat er geluid binnenkomt, mijn eigen stem doet pijn en het lijkt alsof mijn oor constant dichtzit. Ik vroeg trouwens de audioloog omtrent dit verschijnsel maar ook zij wist er niets van af. Reactie infoteur, 07-07-2011
Hi Jona, ja, de trillingen zijn bij bepaalde vormen van hyperacusis prominent aanwezig. Dit vermoedelijk als gevolg van spastische samentrekkingen van de tensor tympani en/of stapedius spier in het oor, in reactie op geluid van bepaalde sterktes en frequenties. Het is een beetje een 'kip en ei' verhaal. Wat was er eerst, de hyperacusis of de 'myoclonus'? Dit is per persoon verschillend, maar steeds is er die samenhang. MRI staat er om bekend ernstige gehoorproblemen te kunnen veroorzaken, net zoals elk snoeihard geluid dat kan. Zie: http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/10872-de-gevaren-van-mri.html Slachtoffers van MRI melden zich voortdurend, maar de klachten worden door de 'deskundigen' op geraffineerde wijze weggemoffeld. Zo te lezen is jouw hyperacusis inmiddels verslechterd, dit omdat je eigen stem pijnlijk is. De echte oormyoclonus blijkt in de praktijk toch een separate aandoening te zijn, maar het blijft gissen in de duisternis. Artsen snappen en weten er niets van, patienten hebben zelf ook grote moeite om het verschijnsel te begrijpen en te plaatsen. Zo gaan er inmiddels geluiden op dat de ratels in het oor te maken hebben met de Buis van Eustachius zelf, een buis waarvan een van de hoogste specialisten in het land beweerde dat deze geen enkel spierweefsel bevat en dus ook niet kan trillen… Sterkte, A.

Jolanda, 16-05-2011 13:08 #23
Mijn klacht komt een beetje overeen met wat ik lees bij contralaterale myoclonus.
Ik heb al een jaar of 12 last van oorsuizen in mijn rechteroor en ik ben in dat ook zo goed als doof. Hiervoor heb ik al verschillende ronden met testen doorstaan in het ziekenhuis.
Sinds een maand of drie heb ik een ander probleem erbij.
Ik hoor een geluid in mijn rechteroor. Hoog en galmend, pulserend. Dit is ontzettend vermoeiend en levert verlies van concentratie op.

Een tijdelijke oplossing is om in een geheel stille omgeving helemaal stil te zitten.
De klacht kent verschillende gradaties:
Ergst: bij elke beweging, zelfs als ik plas en als ik kauw, bij elk geluid van mezelf en van anderen. Het geluid komt links binnen en er volgt dan een reactie rechts in mijn slechte oor. Reactie op geluid van buiten kan ik verminderen door een oordopje in mijn goede linkeroor te doen.
Minder erg: Dan heb ik geen last van geluid en mijn bewegingen, maar als ik dan mijn hoofd te snel heen en weer beweeg hoor ik het nog wel. En bij hele harde geluiden merk ik het wel.
Minst erg: Dan is het er nog wel, maar heel ver weg.

Soms is het 's avonds helemaal stil in mijn hoofd op mijn vertrouwde suis na, maar 's nachts als ik lig, komt het altijd weer terug en overdag zakt het dan weer wat af tot soms dus heel ver weg.
De ene nacht is het heel erg. Dan hoor ik het constant, de andere nacht alleen als ik mijn hoofd beweeg.

De eerste keer (zo'n 2 maanden terug), had ik het 5 dagen en toen was het plotseling weg. De tweede keer (nu) heb ik er al bijna een maand last van.

Ik ben inmiddels weer in het ziekenhuis geweest, maar ze hebben daar geen idee en een volgende ronden met testen komt er aan.

Herkent iemand dit probleem? Reactie infoteur, 17-05-2011
Hi Jolanda, of dit een echte myoclonus is valt te betwijfelen. Artsen kunnen dit vaak ook helemaal niet constateren, dus blijft elke 'remedie' een grote gok. Hopelijk zullen de volgende testen iets duidelijk maken, maar meestal komt het aan op het uitsluiten van allerlei andere dingen. Ik voel met je mee, want ik heb zelf de contralaterale 'myo', en dat al acht jaar lang. Er zijn vermoedens dat het te maken heeft met kaakproblematiek, problemen met de buizen van Eustachius (hoewel niet eens aantoonbaar), en het 'tensor tympani syndroom', als bijverschijnsel van hyperacusis. Veel sterkte op je zoektocht, A.

Hedwig, 05-05-2011 17:10 #22
Ik heb sinds een week spontaan trillingen in mijn rechter oor. Het ontstond toen ik in bed lag en wakker werd van getril in mijn oor. Het houdt niet op. 24 uur per dag. Om gek van te worden. Ik heb eerst het hele huis doorzocht, maar het blijkt toch echt mijn oor… Ik heb al 7 nachten beroerd geslapen (dwz. ieder half uur wakker van dat getrommel en ik ben al geen beste slaper). De dokter ziet geen afwijkingen en heeft in overleg met de KNO arts oxazepam voorgeschreven. Ik slik hiernaast sinds augustus 2010 15 mg mirtazapine (remeron) wegens slecht slapen. Nu vraag ik me af of het miss. van de mirtazapine kunnen komen, aangezien dit medicijn trillingen en beven als bijwerking kent? Ik slik het wel al ruim 9 maanden. Iemand een idee of soortgelijke ervaring?
Daarnaast heb ik een super goed gehoor (ook behoorlijk gevoelig) en slaap ik al mijn hele leven met op maat gemaakte oordoppen. Reactie infoteur, 06-05-2011
Hi Hedwig, mirtazapine is bedoeld als anti-depressivum en is als slaapmiddel geen voor de hand liggende keus. Omdat je oor nu aan het trillen is geslagen en bevingen inderdaad een van de bijwerkingen zijn, moet je overwegen om met die medicijnen te stoppen. Weet dat artsen patienten soms juist zieker maken! Verder moet je niet met oordoppen gaan slapen omdat je de overgevoeligheid voor geluid daarmee enkel aangewakkerd cq verergerd hebt. Sterkte, A.

Iris, 05-05-2011 12:20 #21
Ik reageer hier ook maar even met mijn probleem, omdat ik merk dat iedereen het weer een beetje anders lijkt te hebben. Eerst had ik dit probleem (zonder pijn, maar het brengt wel een gespannen gevoel met zich mee in die kant van mijn hoofd) aan de rechterkant. De huisarts gaf me neusdruppels mee omdat ze zag dat mijn trommelvlies iets naar achteren getrokken leek. Na een tijdje (ookal was ik de druppels vergeten en heb ik ze dus stom genoeg niet gebruikt) ging het toch over, maar nu begint het aan het andere oor.

Het houdt niet standaard aan, maar gebeurt zo af en toe en is erg storend. Het lijkt niet door geluid getriggerd. 's Avonds in bed heb ik er het meeste last van, vooral als ik net lig of net omdraai. Dat lijkt het wel te triggeren. Ik dacht zelf dat het dus inderdaad, zoals eerder gevraagd, wel iets met mijn nekspieren te maken had, omdat ik een constant gespannen persoon ben en de laatste tijd ook veel stress heb waardoor mijn nek en schouders muurvast zitten en enorm pijnlijk zijn. Een andere reden waarom ik dit denk is dat er wel degelijk een manier is om het (al dan niet tijdelijk) te stoppen als ik in bed lig, en dat is op mijn borst en buik te concentreren en mijn concentratie dus bij mijn hoofd weg te halen. Dan stopt het. Hierdoor doet het me denken aan gespannenheid en stress.

Enig idee hoe dit zit? Tips of advies? Het is wel enorm vervelend. Reactie infoteur, 06-05-2011
Hi Iris, ik heb nog nooit gehoord dat een eventuele myoclonus of gewoon het tensor tympani syndroom zoals de vele varianten wel genoemd worden, kan worden weggenomen door concentratie op buik en borst. Je zegt dat geluid het niet triggert, maar een enorme trigger is juist het geluid van omdraaien in bed, het geritsel van beddengoed, etc.! Dat zijn allemaal f-klanken waar de myo gevoelig voor kan zijn. Door dan doodstil in bed te liggen verdwijnt de trigger logischerwijs. Het kan in elk geval geen kwaad om de nek en schouders los te masseren of dit te laten doen. Alle spieren werken samen, staan soms via dezelfde zenuwbanen met elkaar in verbinding, en zo komt het dat een nek- of kaakprobleem door de oren wordt opgepikt en vertaald in ellendige verschijnselen zoals suizen, fladderen, brommen, trillen, noem maar op! Sterkte, A.

Jan, 12-04-2011 09:38 #20
Ik heb sinds kort last van spiertrekkingen in mijn oor. Het is geen constante spiertrekking, maar net of de spier een keer aanspant en even later weer een keer. Ik heb het meestal als ik op bed lig. Voor de rest heb ik geen problemen met mijn oren. Is het nodig dit te laten onderzoeken of zal dit vanzelf weer wegtrekken. Reactie infoteur, 13-04-2011
Hi Jan, als je er nauwelijks last van hebt hoef je je niet te laten onderzoeken. De kans is dan trouwens groot dat er toch niets gevonden wordt. Of het vanzelf verdwijnt weet niemand. Alle varianten qua duur zijn op het internet al beschreven. Groetjes, A.

Michiel, 07-04-2011 13:22 #19
Zijn er behandelingsmogelijkheden om die spiertrekkingen te verminderen, zoals bijv. een osteopaat? Komen spiertrekkingen in het oor ook voor bij mensen die geen oorproblemen hebben? Kunnen stress of een slecht werkende buis van eustachius deze intrensieke spiertjes beinvloeden? Tot nu toe heb ik nog geen medicatie ingenomen, omdat ik van mening ben, dat je dan niet de hoofdzaak aanpakt en het niet het gewenste resultaat oplevert. Reactie infoteur, 08-04-2011
Hi Michiel, elke behandeling is experimenteel. Of een osteopaat dus iets kan betekenen zul je zelf moeten ondervinden, maar verwacht liever niet teveel. De myoclonusachtige verschijnselen komen soms voor zonder andere oorklachten (in dat geval is het vaak voorbijgaand), maar in de regel zie je het - chronisch - naast tinnitus en hyperacusis. Dit omdat er een directe relatie is tussen de oorspiertjes en hyperacusis. Stress heeft er m.i. niets mee te maken. Een slecht werkende buis van Eustachius hangt nauw samen met problemen van de kaakspieren (TMJD), die deels dezelfde zenuwbanen delen als de oorspieren. Overrekking of belasting van de kaakspieren kan zo indirect allerlei problemen in de oren veroorzaken, vooral dus spiertrekkingen, maar ook gesuis en overgevoeligheid voor geluid. Groetjes, A.

Michiel, 06-04-2011 17:20 #18
Ik heb sinds een maand last van een spiertrekking in mijn oor. Het is soms links, soms rechts. Ik hoor normaal geluid en de kno arts heeft geen middenoor myoclonus ontdekt. Hij had het erover dat het vanzelf wel wegtrekt. Hij heetf mij Revotril voorgeschreven. Toen ik dit liet zien bij mijn huisarts, vond hij dit wel een zware medicatie en had hij mij pramipexol voorgeschreven, vanwege de verminderde bijwerkingen. Mijn vraag is of u weet welke medicatie het meest effectief werkt en helpt het ook de oorspiertjes te laten ontspannen? Of kunnen die spiertrekkingen ook komen door het vastzitten van de bovenste nekwervels? Reactie infoteur, 07-04-2011
Hi Michiel, pramipexol is bedoeld voor de ziekte van Parkinson en kent vele bijwerkingen. Lees de bijsluiter er maar eens op na. Wat het zou moeten doen voor jouw symptoom is me verder een compleet raadsel. Het spul is juist heftiger dan Rivotril, dat - slechts mondjesmaat gebruikt - niet veel voorstelt. Achter beide medicijnen zit dezelfde denkwijze, maar enkel het zenuwstelsel tot bedaren brengen werkt bij dit soort klachten niet. Spiertrekkingen in de oren ontstaan vaak door problemen met het kaakgewricht en de kaakspieren, een relatie met de nek is me niet bekend. Van die medicijnen hoef je dus niets te verwachten. Al wat hiervoor wordt voorgeschreven zijn probeersels, omdat er gewoon niets voor is. Sterkte, A.

Maj Verweij, 01-04-2011 23:36 #17
Oh wat fijn dat dit eindelijk ergens is te vinden! Ik dacht echt dat ik de enige was op de hele wereld die er last van had en kon niet zo snel iets op internet vinden. Ik heb hier echt al mijn hele leven last van en het enige wat werkt om het tegen te gaan is hardrock-muziek te luisteren met een in-ear hoofdtelefoon. Als ik dit niet doe houd het 2 uur aan. Gelukkig is het voor mij op deze manier op te lossen… Als ik dit de hele dag had zou hebben weet ik niet wat ik zou doen. Reactie infoteur, 03-04-2011
Hi Maj, weet je zeker dat de hardrockmuziek niet juist een trigger is? Het klopt inderdaad dat veel geluidstoevoer in beide oren tegelijk (!) het symptoom doet verdwijnen. Geluidstoevoer in slechts een oor doet het verschijnsel juist ontstaan, net alsof de oren dan zodanig uit balans zijn dat een van de twee van ellende maar begint te knetteren/kloppen, etc. Sterkte! A.

Mitch, 21-03-2011 12:52 #16
Na al bijna 2 jaar last te hebben van een piep in mijn oren, is er beetje bij beetje lichte hyperacusis bij gekomen. De laatste weken begin ik ook die trilling in het oor te ervaren. Rechts erger, dan links. Bij harde geluiden, maar ook als ik mijn neus ophaal of (let op) met een scherp iets over mijn wang wrijf. Als ik mijn hoofd naar rechts draai en 'm nog iets verder duw hoor ik ook veel gekraak in mijn rechteroor. Het voelt ook alsof er veel druk op mijn hele schedel staat, het klinkt misschien gek, maar mijn hoofd voelt nooit ontspannen aan.

Is er goede hoop dat ik bij de kaakchirurg van mijn problemen af kan komen? Ik heb al een afspraak staan, maar wil zo goed mogelijk voorbereid ernaartoe gaan. Ik heb mijn vertrouwen in artsen de laatste jaren een beetje verloren. Bijvoorbeeld nadat er een buisje in mijn rechteroor is geplaatst wat de problemen alleen maar erger heeft gemaakt. Reactie infoteur, 22-03-2011
Hi Mitch, zoals je het beschrijft is de tensor tympani spier in je oor hyperactief, en dit komt meestal door TMJD, zie mijn artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41591-kaakgewricht-klachten-oorzaak-en-gevolg.html
Kenmerkend zijn de samentrekkingen (=trillingen) in het oor bij harde geluiden, forse luchtdrukwisselingen (valsalva maneuver of neus ophalen) en het betasten van de wang. Hyperacusis is een gevolg-symptoom, dat optreedt als de patient door overbelasting of slijtage van de kaak vernauwingen in die regio heeft. Deze is extra kwetsbaar hiervoor als de Buis van Eustachius ook nog eens niet goed functioneert, of dat nu is door chronische vernauwingen (=door infecties), of juist door een te slecht sluitende Buis v. E., die door het aanbrengen van een buisje enkel nog beroerder functioneert. Bij de kaakchirurg zit je in elk geval 'warm', want een volledig onderzoek van je kaken is wel op zijn plaats. Hopelijk is er iets aan te doen. Beterschap, A.

Monique, 06-03-2011 10:38 #15
Ik heb nu zo'n jaar of drie dit fladderende geluid in mijn oor. Bij mij is het meestal 's morgens en verdwijnt het in de loop van de dag. Ik merk dat het vooral ontstaat wanneer ik mijn kaken beweeg om te eten of te spreken. Ook straalt het wat uit naar de kaken. Wanneer ik een gehoorbeschermer in mijn linkeroor stop of ik lig met mijn mijn oor op het kussen dan heb ik er geen last van. Reactie infoteur, 07-03-2011
Hi Monique, klinkt als een ipsilaterale myoclonus, zie artikel. Natuurlijk kunnen het ook enkel lucht- en slijmverplaatsingen zijn in de buis van Eustachius en middenoor. Het is al met al een raadselachtig symptoom, dat ook nog eens te maken heeft met een dysfunctie in de kaakspieren. Sterkte, A.

Elke, 23-10-2010 05:59 #14
Ongeveer drie weken geleden sliep ik in Indonesië buiten aan een kleine rivier, onder een soort van shelter. Midden in de nacht werd ik waker met heel hevige oorpijn die veroorzaakt werd (zo dacht ik toen) door een diertje dat fladderde in mijn rechteroor. Ik heb er de hele nacht wakker van gelegen. Het dier fladderde niet aan 1 stuk door, maar nu weer wel en dan weer niet. Ik dacht echt dat er een diertje met vleugels in mijn oor terecht gekomen was en dat hij de uitgang niet meer kon vinden; telkens als het fladderde, hoorde en voelde ik een heel hevige fladderende druk op mijn trommelvlies (écht pijnlijk!) die gepaard ging met kaakpijn. Toen we 's ochtens verder trokken (het was tijdens een trekking), voelde ik nog wel een vreemde druk op mijn rechteroor, maar het gefladder is sindsdien niet meer terug gekeerd. Ik heb intussen gedoken, gereisd en gevlogen: dat ging allemaal zonder problemen - maar ik voel nog wel regelmatig een vreemde druk op mijn rechtertrommelvlies.
Ik ben ook naar een Indonesische dokter geweest, en hij zag helemaal niets aan mijn oor.
Zou dit oormyoclonus kunnen zijn, eventueel getriggerd door het stromende water van de rivier waar we sliepen?
Ik ben alvast heel blij om te lezen dat er nog mensen zijn die een gefladder waarnemen in hun oor, want ik werd er die nacht echt stapelgek van, om maar te zwijgen over de ongerustheid die me de laatste weken achtervolgt. Reactie infoteur, 25-10-2010
Hi Elke, ja je beschrijft de bekende spasmen in het oor, vooral omdat de gewaarwording optrad door stromend water. Omdat oormyoclonus altijd een dubieuze diagnose is, kan het overigens net zo goed gaan om Buis van Eustachiusproblemen of nog iets anders. Dokters en patienten tasten met dit verschijnsel helaas volledig in het duister. Hopelijk zal het niet zo vaak optreden, want er is bitter weinig aan te doen. Groetjes, A.

Johan, 16-10-2010 00:48 #13
Ik kan het hierboven beschreven geluid zelf maken, zonder wat dan ook. Gewoon net zo moeilijk voor me, als mijn oren laten bewegen. Het rommelende geluid in mijn oren bedoel ik dan. Ik heb er verder totaal geen last van, zoals ik zeg ik kan mijn trommelvlies zelf bewust laten bewegen, tenminste ik denk dat het mijn trommelvlies is. Is dit normaal? Reactie infoteur, 17-10-2010
Hi Johan, met een rommelend geluid kun je natuurlijk iets heel anders bedoelen dan myoclonus. Zolang je nergens last van hebt zijn jouw kunsten normaal. Groetjes, A.

Theo, 08-09-2010 09:16 #12
Sinds een kleine 3 jaar heb ik last van trillingen in het linker ook bij hoge, kinderstemmen of bv Inimini van Sesamstraat. Die trilling is irritant en leidt me af. Stopt overigens meteen als de stem stopt. Het geluid van de stem hoeft niet hard te zijn want bij een hele zachte hoge stem is het al voelbaar in het oor. Bij KNO arts geweest druppels meegekregen en tot ziens meneer. Volgende stap zou buisjes zetten zijn maar zie ik niet zitten. Overigens kan ik moeilijk klaren met het linkeroor waar de klacht zit.
Met vriendelijke groet, Theo Reactie infoteur, 09-09-2010
Hi Theo, je verschijnsel wijst erg in de richting van een drukprobleem in de BvE en middenoor. Je zou dan denken dat onderzoek bij de KNO arts dit wel zal aantonen, maar dat hoeft dus niet. Vibraties, trillingen en spasmen in de oren komen opmerkelijk vaak voor maar het blijft speculeren of de symptomen nu daadwerkelijk van de stapedius en/of tensor tympani komen of toch van een andere spier(groep)… Of zelfs helemaal geen spier! Sterkte, A.

Richard, 25-08-2010 17:38 #11
Weet u of dit ook schadelijk voor het gehoor is? Reactie infoteur, 26-08-2010
Hi Richard, allerlei symptomen die met het gehoor te maken hebben treden vaak samen op, soms ontstaan ze vlak na elkaar. Of je dit schade moet noemen weet ik niet, maar de gehoorfunctie blijft meestal stabiel. Groetjes, A.

Richard, 22-06-2010 08:48 #10
Ik heb het sinds kort in beide oren, rechts wel een stuk erger. Links alleen op het kussen en rechts met luidde stemmen ook, wel apart er praat iemand in mijn linker oor of telefoon en rechts galmt het na. Wel heb ik savonds veel meer last als overdag.' het geluid waar ik last van heb met luide stemmen is als het geluid wat computerboxjes maken bij oversturing. Ik ben wel ook spastish van mijzelf (cerebrale parese). Reactie infoteur, 02-08-2010
Hi Richard, ja zo wordt het ook wel omschreven. Als fout afgestelde speakers. En ja, het klopt dat het met telefoneren heel erg is. Een stem in je linkeroor geeft dan zeer zware spasmen in het rechteroor en/of omgekeerd. Sterkte, A.

Richard, 21-06-2010 19:22 #9
Ik he exact hetzelfde als sander omschrijft. bewegen over het kussen en bij luidde stemmen
toch heb ik volgensde kno geen vocht achter mn trommelvliezen, terwijl het wel zo lijkt Reactie infoteur, 22-06-2010
Hi Richard, wat je kunt testen is of het gekraak optreedt in het tegenovergestelde oor of niet. Een beweging over het kussen is namelijk een geluid, en dat kan een myoclonus in het andere oor of juist hetzelfde oor opwekken. Echter, oormyoclonus is zeer zeldzaam dus meestal gaat het om zgn. onschuldige 'spasmen' in het oor of andersoortige trillingen die in gang worden gezet door zich verplaatsend slijm en vocht. Groetjes, A.

Sander, 10-11-2009 10:28 #8
Sinds een tijd heb ik last van een vreemd (pijnlijk) geluid telkens als ik mijn hoofd onder de douche plaats. Ik hoor een geluid dat er eigenlijk niet is. Het is een soort "gekraak" zoals op de radio te horen is als hij slecht afgestemd is. Het geluid is ook hoorbaar als iemand te luid roept en zelfs ook als ikzelf te luid praat, erg vervelend dus.
Snachts dan weer heb ik een raar gevoel in mijn linker oor als ik mijn rechter oor omdraai en met mijn linker oor op het kussen ga liggen (dus als ik mijn oren op het kussen verwissel). Het geluid is dan wel anders dan het gekraak maar net gelijk het gekraak alleen maar in het linker oor te horen. Het lijkt dan alsof er een vloeistof of zoiets "beweegt" in mijn oor of achter mijn trommelvlies. Wat kan die vreemde verschijnselen verklaren? Heeft dit met de oorspiertjes te maken? Reactie infoteur, 14-11-2009
Hi Sander, kraken in het oor, vooral bij hoofdbewegingen, doet eerder denken aan vocht achter het trommelvlies en dat is doorgaans tijdelijk. Myoclonus in het oor treedt meestal alleen op in respons op geluid, of als een losstaand geklik met tussenpozen. Ik zou de kno-arts er eerst eens naar laten kijken want misschien is er een oorzaak die eenvoudig te verhelpen is. Vraag dus een verwijzing. Groetjes A.

Carla, 27-10-2009 15:04 #7
Sinds een jaar heb ik last van trillende oorspiertjes. Omdat ik ook wat kaakklachten heb loop ik sinds kort bij een kaak-fysiotherapeut. Nu wil hij beginnen met de behandeling dmv. electrostimulatie rond het kaakgewricht. Mijn vraag is nu of die behandeling de oorspiertjes kan activeren. Ik ben namelijk bang dat het misschien allemaal verergert en niet meer stopt. Ook na de behandeling. Of zijn er ervaringen dat het het oor-en kaakgebied juist ontspant.
Bij voorbaat dank voor Uw advies. Reactie infoteur, 30-10-2009
Hi Carla, elektrostimulatie stamt uit de natuurgeneeskunde en is experimenteel. Naar ik heb begrepen, hoofdzakelijk bedoeld voor pijnbestrijding (zie ook TENS). Ik neem aan dat de behandeling uitwendig plaatsvindt, met als doel de kauwspieren te ontspannen. Dat hiermee ook de veel dieper gelegen spiertjes in het middenoor worden bereikt lijkt me niet waarschijnlijk, en zodoende zou ik ook geen verergering verwachten. Vraag je behandelaar welke zenuwen hij precies wil 'stimuleren' om tot ontspanning te komen en je zult verrast zijn. Vaak doen ze namelijk maar wat en zijn het dus probeersels. Succes, A.

Vera, 16-06-2009 21:22 #6
Ik ben 57. Sinds enkele weken heb ik trillende oorspiertjes, gepaard gaande met onregelmatig tokkelend of flapperend geluid. Ik voel deze trilling ook. Soms gaat dit over in een zeer snel regelmatig ritme (ruw geschat 400 tot 500 per minuut). Deze aanvallen duren enkele mintuten tot een uur. De trillingen worden niet veroorzaakt door geluid, maar door neus snutten, geeuwen, boeren, niezen, lichaam strekken in bed of bewegen van het hoofd. Na 10 dagen lang de volgende pillen genomen te hebben: Paracetamol+Triamcinolone+Diazepam:, waren de trillingen verdwenen. Op aanradenvan de specialist ben ik dan met de inname gestopt. Nu 9 dagen later zijn de trillingen opnieuw begonnen. Moet ik nu opnieuw deze pillen innemen? Kunnen deze een definitieve oplossing brengen? Een andere dokter zegt dat de oorzaak van uit de nek kan komen ( ik heb nekproblemen) en dat osteopathie een oplossing biedt. Dank bij voorbaat voor uw advies. Reactie infoteur, 24-06-2009
Hallo Vera, de logica achter deze medicijnencombinatie is mij duister, maar als het hielp kun je ze natuurlijk opnieuw -als test- gebruiken. Je andere arts zoekt de problemen meer bij de bron. Zenuwen in en rond de kaak en nek beinvloeden het oor dus raadpleging van een osteopaat lijkt me een goed idee. Succes, A.

Henk, 21-05-2009 12:31 #5
Ik heb af en toe een trommelvlies aan beiden oren die af en toe trilt, dat is niet hinderlijk ofzo. Ook hoor ik bepaalde frequenties (bijv van de stofzuiger op grote afstand) of iets anders, er hoog bovenuit komen. Mijn piep wordt ook harder als ik mijn pen op tafel tik. Heb ook erg last gehad van piepjes en nu is het weer minder maar wordt het weer meer door stress. Kan stress ook een "oorzaak" zijn voor die spierspanning? Kan stress het ook verergeren? Reactie infoteur, 26-05-2009
Hi Henk, daar zijn de meningen over verdeeld. Wat je beschrijft vind ik persoonlijk niet met stress te maken hebben. Wel met reactieve tinnitus, vervorming en wellicht hyperacusis. Als je zelf een verband met stress kunt vinden, kun je er wellicht rekening mee houden en dan is het controleerbaar. In de meeste gevallen blijven de verschijnselen helaas raadselachtig. Groet, A.

Carla, 12-03-2009 17:15 #4
Ik heb sinds augustus 2008 last van trillende oorspiertjes (oormyoclonus) en een vreemd gevoel in mijn oren bij bepaalde geluiden (hyperacusis) Nu is mijn vraag of dit verergert in een vliegtuig en of dit dan tijdelijk is. Of kan ik iets doen waardoor de klachten niet verergeren. Reactie infoteur, 16-03-2009
Hi Carla, vliegtuiggeluid is te te monotoon om de spasmes te triggeren, wel kan het te luid zijn voor de hyperacusis, vooral op luchthavens waarbij je bij uitstappen langs de motoren moet. Luchtdrukverschillen bepalen deels hoe hard geluid klinkt maar effecten zouden tijdelijk moeten zijn. Verergeringen zijn altijd mogelijk, vooral na teveel geluidstoevoer. Bescherm je oren zoveel mogelijk tegen lawaai en probeer je oren te blijven klaren (geeuwen, slikken) tijdens de landing. Groet, A.

Sander, 11-12-2008 12:27 #3
Hoi Jeroen, ik heb hetzelfde zeker met stemmen. Ben ook bij de huisarts geweest maar die zei, je moet er maar mee leven. Reactie infoteur, 16-03-2009
Hi Sander, een stem is een reeks impulsgeluiden en dat triggert de spasmes. Geen kennis en geen inlevingsvermogen leidt tot de geroutineerde dooddoener "Je moet er maar mee leven". Makkelijk gezegd, maar er wordt niet bij verteld hoe dat zou moeten. Veel sterkte, A.

Jeroen van Buuren, 23-09-2008 22:38 #2
Al jaren heb ik een knetterend geluid in mijn linker oor soms is het maanden weg en dan opeens komt het weer, soms komt het door bijgeluiden bv stromend water uit de kraan, soms door harde schelle geluiden maar ook als ik snachts in bed lig wanneer het erg stil is, af en toe komt er ook duiziligheid bij wat vooral tijdens auto rijden erg vervelend kan zijn. De ene keer kan ik er goed mee omgaan en de andere keer wordt ik er letterlijk knetter gek van. Ik ben er ooit eens voor bij een bedrijfs arts geweest. Die wist eigenlijk niet goed wat hij er mee aanmoest. Ik dacht altijd dat ik de enige was omdat ik er nooit iemand anders over heb horen praten. Ik was dus erg blij om boven staande te lezen. Reactie infoteur, 27-10-2008
Hi Jeroen, je beschrijft iets heel bekends! Open de kraan en daar gaat dat kreng weer. Iets irritanters is haast niet voor te stellen, bovendien baart het zorgen. Het kan ook erg op stemmen reageren, vooral staccato-achtige. Misschien dat het woord 'knettergek' op dit ellendige verschijnsel slaat :(. Sterkte, A.

Erik Kostense, 16-04-2008 16:20 #1
Ik heb zeer regelmatig een gedreun in mijn oren. Bij sommige standen van mijn nek wordt dit geluid aanzienlijk minder. Van jongs af aan heb ik een erfelijke aandoening waarbij mijn kin gaat trillen als er spanning is. Dit hebben vader en dochter ook. Ook druk op de tong. Ik zie een verband met het ontstaan van de druk op de stapedius-spier, omdat ik ook van het trillen meer of minder last kan hebben. Veel nekklachten, waardoor ik ook daar verbanden zie. Reactie infoteur, 01-07-2008
Hi Erik, dit is een interessante combinatie van verschijnselen die ik niet eerder op internet heb gevonden. Dank voor de toevoeging. Groeten, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 04-06-2015
Gepubliceerd: 14-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Special: Ooraandoeningen
Reacties: 87
Medische informatie…
Schrijf mee!