InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vroege zwangerschapssymptomen

Vroege zwangerschapssymptomen

Vroege zwangerschapssymptomen Wanneer je zwanger bent, verandert het lichaam in een razend tempo. Vooral in de eerste weken gebeurt er veel, waardoor je lichamelijke klachten kunt ondervinden. Maar wat zijn nu precies de symptomen van een zwangerschap? Het belangrijkste zwangerschapssymptoom is natuurlijk het uitblijven van de menstruatie. Maar daarnaast zijn er nog andere verschijnselen, zoals vermoeidheid, misselijkheid, pijnlijke borsten en opeens veel moeten plassen.

Vermoeidheid

Tijdens een zwangerschap gebeurt er opeens heel veel in je lichaam. Er is zich een kleintje aan het ontwikkelen, en ook de baarmoeder moet hiervoor heel wat ontwikkelingen doormaken. Dit geeft een enorme weerslag op de rest van het lichaam. Je wordt overvallen door vermoeidheid. Na een ochtendje werken, kun je je voelen alsof je de voorgaande nacht niet geslapen hebt.
In de eerste 12 weken wordt het lichaam aangepast aan het zwanger zijn. Na de 12e week zal je dus waarschijnlijk minder last hebben van vermoeidheid! Wanneer je last hebt van vermoeidheid, kun je het beste maar gewoon toegeven aan dit gevoel. Doe 's middags lekker een dutje, of ga 's avonds vroeg naar bed. Luister vooral goed naar je lichaam!

Veel plassen

Wanneer je zwanger bent, groeit je baarmoeder. Hierdoor kan de baarmoeder op de blaas drukken. Dit geeft als resultaat dat je erg vaak zal moeten plassen. Let wel op: zwangere vrouwen hebben ook kans om sneller blaasontsteking te krijgen. Wanneer er een branderig gevoel optreed bij het plassen, of er zit bloed bij de urine, ga dan voor de zekerheid even langs de huisarts!

Gespannen (én grotere) borsten

Al heel vroeg in de zwangerschap gaan de borsten zich voorbereiden op de komst van een baby. De melkklieren zijn volop in ontwikkeling. Hierdoor kunnen de borsten pijnlijk aanvoelen. Vaak wordt ook het gebied rond de tepel iets donkerder van kleur. Bij veel vrouwen groeien de borsten tijdens de zwangerschap ten minste één cupmaat. Vaak is in het begin van de zwangerschap al te merken dat de borsten iets in formaat zijn toegenomen.

Misselijkheid

De term 'ochtendmisselijkheid' zal waarschijnlijk niet onbekend klinken. Misselijkheid tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap komt heel vaak voor. Hoewel de naam anders doet vermoeden, komt deze misselijkheid lang niet altijd alleen in de ochtend voor. Maak je dus geen zorgen indien je juist vaak op een ander tijdstip last hebt van misselijkheid.

Brandend maagzuur

Tijdens de zwangerschap neemt de druk op de maag toe. Hierdoor kun je last krijgen van brandend maagzuur. Wanneer je hier last van hebt, probeer dan vet voedsel te vermijden. Ook direct na het eten gaan liggen kan brandend maagzuur veroorzaken. Wacht hier dus bij voorkeur even mee. er zijn bepaalde soorten voedsel waarbij je meer risico loopt om last te krijgen van brandend maagzuur. Let goed op met de volgende etenswaren:
  • koffie
  • frisdrank/vruchtensap
  • uien
  • scherpe kruiden
  • kauwgom

Duizeligheid

Veel zwangere vrouwen hebben last van duizeligheid. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn van deze duizeligheid. Zo kun je last hebben van een lage bloeddruk, maar ook bloedarmoede, of een lage bloedsuikerspiegel kunnen oorzaken zijn van duizeligheid. Vertel de verloskundige in ieder geval altijd dat je hier last van hebt. Zo kan er worden bekeken wat de oorzaak is in jou geval.

Het uitblijven van de menstruatie

Het uitblijven van de menstruatie is nog wel het meest duidelijke teken van de zwangerschap. Vooral wanneer dit is in combinatie met bovenstaande symptomen. Indien de menstruatie uitblijft, kun je het best een zwangerschapstest kopen om echt te bepalen of je daadwerkelijk zwanger bent.

Lees verder

© 2011 - 2014 Denn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vroege zwangerschapssymptomen"

Reactie

Simply, 12-01-2012 18:27 #1
Ik heb een vraag, ik heb vandaag een eccho gehad en ben volgens de gynocoloog 5 weken zwanger.Ik heb 21 dec al positief getest.Hoe kan dat? Ik heb nu ook al een maand last van ochtendmisselijkheid, beroerd, vollere gevoelige borsten, heel moe. Ik hoop dat iemand me kan helpen

Infoteur: Denn
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!