InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doen bij (te) lage bloeddruk? Oorzaken, symptomen & tips

Wat doen bij (te) lage bloeddruk? Oorzaken, symptomen & tips

Wat doen bij (te) lage bloeddruk? Oorzaken, symptomen & tips De risico's van hoge bloeddruk zijn bij de meeste mensen wel bekend, maar dat geldt veel minder voor lage bloeddruk. Er kan sprake zijn van lage bloeddruk of hypotensie bij symptomen van duizeligheid en flauwte, hoewel dit niet altijd problematisch hoeft te zijn. Toch kunnen de oorzaken van hypotensie vrij ernstig zijn. Je kan thuis zelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeter en je gegevens dagelijks bijhouden. Aanvullend kan je supplementen innemen om je lichaam een extra zetje te geven in haar dagelijks functioneren, zodat je de symptomen van lage bloeddruk kan tegengaan. Wat kan je doen tegen lage bloeddruk en welke voeding moet je vermijden?

Bloeddrukwaarden lage bloeddruk

De meesten onder ons hebben al wel eens gehoord van de risico's van hoge bloeddruk, maar van de risico's van lage bloeddruk zijn niet zo veel mensen op de hoogte. In het algemeen spreekt men van een lage bloeddruk bij een bovendruk van 110 en een onderdruk van 70 (of lager). Bij vrouwen spreekt men van te lage bloeddruk wanneer de bloeddrukmeter de waarden 100 en 60 aanwijst. De bovendruk is de druk waarmee het hart het bloed naar de lichaamsdelen en organen pompt. De onderdruk is de druk van het hart op het moment dat het zich ontspant. De medische term voor (te) lage bloeddruk is hypotensie. Bij bloeddrukwaarden van 90/40 of lager is er sprake van te lage bloeddruk en kan het lichaam problemen ondervinden om vitale organen van bloed te voorzien.

Zelf je bloeddruk meten

In gespecialiseerde medische winkels en op het internet zijn er bloeddrukmeters te koop die het mogelijk maken om zelf je bloeddruk te meten vanuit je luie zetel. Voordeel hiervan is dat je de gegevens van je bloeddruk kan bijhouden en er na verloop van tijd een soort van regelmaat in kan ontdekken. Door middel van een bloeddrukmeter kom je meteen te weten wanneer je bloeddruk heel erg opvallende schommelingen vertoont en je het best even langs gaat bij je arts.

Gevaar lage bloeddruk

Doorgaans wordt lage bloeddruk vastgesteld bij een routine-onderzoek. In veel gevallen weet je niet eens dat je lage bloeddruk had. De arts gaat er in de meeste gevallen van uit dat er geen probleem is, zolang je geen symptomen beschrijft of specifieke klachten hebt. Er zijn mensen die van nature een relatief lage bloeddruk hebben zonder er erg in te hebben. Lage bloeddruk wordt dus wel een probleem wanneer de patiënt last krijgt van bepaalde symptomen. Op lange termijn kan lage bloeddruk meer risico's gaan inhouden doordat bijvoorbeeld de kans op flauwvallen vergroot.

Symptomen lage bloeddruk

Flauwte

Bij lage bloeddruk kan je het gevoel krijgen dat je op elk moment kan flauwvallen. In de meeste gevallen gaat deze flauwte na enkele minuten voorbij. Je voelt je licht in het hoofd en ietwat duizelig, zonder dat je je in het algemeen slecht voelt. Je voelt je een beetje suf en moe, terwijl er niet echt een duidelijke reden voor lijkt te zijn. Als je lang hebt stilgezeten of stilgestaan kan je "sterretjes" zien bij het opstaan, of wordt het even zwart voor je ogen. Mensen die 's ochtends hun ontbijt overslaan of een onregelmatig eetpatroon aanhouden hebben doorgaans ook meer kans op lage bloeddruk, doordat hun bloedsuikerspiegel vaak te laag is. In ernstige gevallen kan iemand met lage bloeddruk ook daadwerkelijk flauwvallen, waardoor het risico op verwondingen ontstaat.

Bij warmte

Hoge temperaturen maken dat de aders gaan uitzetten, waardoor het lichaam meer moeite moet doen om het bloed te laten circuleren. Hierdoor verlaagt de bloeddruk. Klachten van lage bloeddruk komen dan ook vaker voor bij warmte of hitte, zoals in warm zomerweer, of in een sauna. Ook een lange periode doorbrengen in een te warm bad kan voor een typische lage bloeddrukflauwte zorgen. Mensen die 's ochtends hun ontbijt overslaan of een onregelmatig eetpatroon aanhouden hebben doorgaans ook meer kans op lage bloeddruk, doordat hun bloedsuikerspiegel vaak te laag is.

Oorzaken hypotensie

  • fysiologische aanleg (hoeft geen probleem te zijn)
  • vochtverlies of uitdroging bij hitte (te weinig water gedronken)
  • bloedarmoede bij ziekte (bv. chronische darmziekte)
  • brandwonden
  • toestand van shock
  • lage bloedsuikerspiegel
  • gebruik van antidepressiva
  • gebruik van geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk
  • neveneffect van geneesmiddelen

Medicijnen tegen lage bloeddruk

Mogelijk acht je arts het nodig om geneesmiddelen tegen lage bloeddruk voor te schrijven om het probleem te verhelpen. Dergelijke geneesmiddelen die bloeddrukverhogend werken zijn bijvoorbeeld Fludrocortisone of Midodrine. Hierbij moet je er wel mee rekening houden dat door deze medicijnen je bloeddruk al te hoog kan oplopen. Lage bloeddruk behandelen en daarna last krijgen van hoge bloeddruk is vanzelfsprekend niet de bedoeling. Om dit nauwlettend in de gaten te houden kan het handig zijn om je bloeddruk thuis zelf te meten door middel van een bloeddrukmeter.

Behandeling en tips

Benen omhoog

Als je duizelig bent geworden door lage bloeddruk, is het zaak om het bloed weer beter door je lichaam te laten stromen. Ga meteen neerliggen en leg je benen hoger dan de rest van je lichaam. Op die manier kan het bloed vanuit je onderbenen terug naar het hart en je hersenen stromen.

Water

Mineraalwater brengt extra zuurstof in het lichaam waardoor het bloed ook meer zuurstof door het lichaam kan vervoeren. Houd je vocht op peil en drink regelmatig een extra glas water, ook als je geen dorst hebt. Vermijd alcohol want alcohol droogt het lichaam uit en vocht is cruciaal voor een goede bloedcirculatie. Om dezelfde reden beperk je het best ook koffie.

Zout

Zout is minder positief voor mensen met hoge bloeddruk, maar heeft wel degelijk positieve effecten voor mensen met lage bloeddruk. Zout houdt het vocht in het lichaam, waardoor het bloed beter rondgestuwd kan worden. Vocht is van groot belang voor een goed functioneren van het lichaam. Eet dan ook regelmatig wat zoutjes, chips of pindanootjes en strooi eventueel wat extra zout in je soep. Hierdoor zal de bloeddruk stijgen.

Lichaamsbeweging

Sporten en bewegen is goed omdat het de bloedcirculatie stimuleert. Door aan sport te doen wordt het hart gedwongen om bloed naar je spieren te pompen. Hierdoor worden spieren en organen bevoorraad met zuurstof en dit is goed om lage bloeddruk tegen te gaan. Zorg er wel voor dat je na het sporten voldoende rust zodat je lichaam goed kan recupereren.

Supplementen tegen lage bloeddruk

Opdat je lichaam goed kan functioneren is het belangrijk dat de bloedcirculatie vlot verloopt, wat erop neer komt dat het hart de organen op effectieve wijze van zuurstof voorziet. Hiervoor is het cruciaal dat je regelmatig beweegt en een gezond voedingspatroon aanhoudt. Dit laatste betekent dat je voldoende vitaminen en mineralen in je voeding moet opnemen, zoals ijzer, foliumzuur, magnesium, calcium en koper. Supplementen hiervan innemen kan nuttig zijn om bepaalde symptomen en oorzaken van lage bloeddruk te bestrijden.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • ijzer (tegen duizeligheid)
  • magnesium (tegen vochtverlies)
  • foliumzuur (tegen bloedarmoede)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?Iedereen weet inmiddels wel dat een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol gehalte schadelijk kunnen zijn voor de gez…
Postprandiale hypotensie: Lage bloeddruk na de maaltijdPostprandiale hypotensie: Lage bloeddruk na de maaltijdBij postprandiale hypotensie ontstaat plots een zeer lage bloeddruk die binnen de twee uur na het eten van een maaltijd…
Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?Inmiddels weten we dat een hoge bloeddruk een gevaar is voor de gezondheid. Mensen die last hebben van een lage bloeddru…
Zelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterZelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterLees hier alles over zelf je bloeddruk meten met behulp van een bloeddrukmeter. Lees hier alles over het meten van je bl…
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
Bronnen en referenties
  • http://www.ingelicht.be/behandeling-lage-bloeddruk (geraadpleegd op 30/05/2016).
  • http://www.optimalegezondheid.com/lage-bloeddruk-verhogen/ (geraadpleegd op 15/03/2017).
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/lage-bloeddruk-hypotensie-symptomen-oorzaken-en-behandeling/item29778 (geraadpleegd op 23/12/2018).

Reageer op het artikel "Wat doen bij (te) lage bloeddruk? Oorzaken, symptomen & tips"

Reacties

Christina, 18-09-2018 13:14 #2
Halloo ik heb een vraag als ik sport krijg ik meestal een lage bloeddruk. ik krijg eerst heel erg pijn in mijn longen daarna neiging om te gaan huilen en dan begint pas de duizeligheid, vermoeidheid, sterretjes etc. hopelijk heeft u nog een verklaring of tip voor mij. Reactie infoteur, 19-09-2018
Beste Christina,

Lage bloeddruk kan met zoveel oorzaken te maken hebben, en het is aan de hand van de verschillende symptomen dat de juiste diagnose gesteld kan worden. Mogelijk ga je bij het sporten te diep en zijn de duizeligheid en de vermoeidheid alarmsignalen daarvan. Ook een ijzertekort of een vitaminetekort kan hiermee te maken hebben.
Het best ga je even langs bij je arts voor advies (bloedanalyse, medisch onderzoek, enz…).

Vriendelijke groet,
Verdanov

Chrisje, 06-06-2017 14:14 #1
Ik heb laatste tijd last van slapheid en bij opstaan zwart voor me ogen. Oorzaak: lage bloeddruk. Ook heb ik erg veel last van al mijn spieren. De oorzaak van mijn spierpijn en last is dat ik een totaal verkeerde houding in mijn lichaam heb. Door fysiotherapie probeer ik er alles aan te doen. Heb me sufgepiekerd wat ik er allemaal aan kan doen aan mijn spieren probleem.
Laatste 13 weken heb ik heel veel last van een spier in mijn keel, of ik heb het heel benauwd in mijn keel en gevoel alsof ik stik of die spier in mijn keel geeft het gevoel geeft dat er iets in mijn keel zit als die spier zich ontspant dan krijg ik een bepaald soort misselijk gevoel waardoor ik het gevoel heb dat ik moet overgeven en daar helpt niks tegen. Zelfs niet rustig ademhalen want dat wakkert het alleen maar aan. Ook een bad nemen helpt niet en allerlei kalmerende middelen.
Ik ben al verschillende keren naar mijn huisarts gegaan maar die luistert maar half steken het op iets anders namelijk: ik ben ook nog zwanger. Maar juist voordat ik wist dat ik zwanger was, had ik in lichte mate last van dit probleem. Juist dat ik mijn atlas (bovenste nekwervel) recht heb laten zetten. Er zijn dagen dan kots ik (bijna) alles eruit wat er in me maag zit met gevolg dat ik me slap, moe, lusteloos en vaak licht in me hoofd voel en dan zit ik met me handen in het haar om te bedenken wat ik eraan kan doen want ik wil er alles aan doen om weer normaal te zijn. Om weer normaal te eten bijvoorbeeld. Want inmiddels moet ik ook voor 2 zorgen. Heeft u misschien tips of advies voor mij? Maakt niet uit wat

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloeddrukproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!