InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kerstquiz bij dementie: braintraining triggert herinneringen

Kerstquiz bij dementie: braintraining triggert herinneringen

Kerstquiz bij dementie: braintraining triggert herinneringen December, de feestmaand, is in zorgcentra en verpleeghuizen een drukke maand voor activiteitenbegeleiders. Met de doelgroep ouderen met dementie wordt Sinterklaas gevierd, Kerst en Oud- en Nieuwjaar. Niet alleen worden er activiteiten voor deze bejaarden die vaak Alzheimer hebben georganiseerd, vaak wordt ook het hele pand versierd, eerst voor Sinterklaas en dan voor het kerstfeest. Een kerstquiz is in deze feestmaand een gemakkelijk uit te voeren activiteit, die weinig voorbereiding vraagt. Daarom een kant en klare vragenlijst, met antwoorden. Ook vrijwilligers en mantelzorgers kunnen deze quiz in een kleine groep gemakkelijk houden.

Waarom een quiz voor ouderen met dementie?

Een quiz kan voor veel dementerende ouderen zowel een ontspannende als een stimulerende activiteit zijn.
Bovendien kan een vraag- en antwoordenspel ook herinneringen oproepen en de hoogbejaarde mensen die aan het dementeren zijn tot vertellen aanzetten. Zeker als u dat stimuleert.

De quiz goed laten aansluiten bij de doelgroep van Alzheimer-cliënten

Het niveau van de quizvragen

Wel is het nodig om met de quiz goed aan te sluiten bij de doelgroep. In de eerste plaats omdat de moeilijkheidsgraad van de vragen moet passen bij de mogelijkheden van de betreffende senioren.

Het thema van de quizvragen

Maar ook omdat het thema van de quiz moet passen bij de doelgroep. Dat geldt zeker voor een kerstquiz.
In sommige verpleeghuizen waar voor veel ouderen Kerstfeest een religieus feest is, kan een vraag- en antwoordspel over Kerst een ongeschikte activiteit zijn. Echter in een zorgcentrum of verpleeghuis met oude mensen dat een openbare signatuur heeft, kan het vaak wel.

De vragen van de kerstquiz voor dementie-patiënten

Of een kerstquiz gepast is hangt ook van de vragen zelf af. De vragenlijst voor de kerstquiz is daarom onderverdeeld in drie soorten vragen:

  1. Algemene vragen over Kerst, die in elk verpleeghuis of bejaardenhuis gesteld kunnen worden
  2. Vragen over de ‘wereldse’ viering van het Kerstfeest, meer geschikt voor huizen met een openbaar karakter
  3. Vragen die betrekking hebben op het religieuze aspect van Kerst, meer geschikt voor huizen met een christelijke signatuur

Algemene vragen en antwoorden over Kerst:

  • In welke maand wordt het Kerstfeest gevierd? In december.
  • Hoeveel kerstdagen zijn er? Twee.
  • Op welke datum valt eerste kerstdag? Op 25 december.
  • Hoeveel dagen krijgen werkende mensen vrij met Kerst? Twee.

Vragen over Kerst als ‘werelds’ feest:

  • Welke boom wordt als kerstboom gebruikt? Een dennenboom.
  • Welke versiering hoort helemaal bovenin de kerstboom te zitten? Een piek.
  • Waarvoor wordt engelenhaar gebruikt met Kerst? Als versiering van de kerstboom.
  • Welke versiering kun je in de kerstboom hangen? Slingers, ballen, lichtjes of kaarsjes, engelenhaar, een piek.
  • Waarvan is engelenhaar gemaakt? Van glasvezel.
  • Wat gebeurt er als je engelenhaar met je blote handen aanraakt? Je handen kunnen gaan jeuken en prikken.
  • Waarvan worden kerstballen gemaakt? Vroeger van geblazen glas. Tegenwoordig meestal van kunststof.
  • Noem een Kerstlekkernij: kerstkransjes, kerststol met bijvoorbeeld amandelspijs en rozijnen.
  • Welke soort vlees of gevogelte wordt op Kerst vaak gegeten? Kip, kalkoen, konijn.
  • Waarom sturen mensen met Kerst kaarten aan elkaar? Om elkaar goede of fijne Kerstdagen te wensen.
  • Wat is een Witte Kerst? Een Kerst waarop er sneeuw ligt.
  • Wat is een kerstkrans(je)? Een versiering aan de deur of een koekje in de kerstboom.
  • Noem een kerstliedje: Oh, dennenboom, oh dennenboom… en vele andere liedjes

Vragen over Kerst als religieus of kerkelijk feest

  • Wiens geboorte wordt op Kerst gevierd? De geboorte van Christus of Jezus.
  • Hoe heette de moeder van Jezus? Maria.
  • Hoe heette de (wereldse) vader van Christus? Jozef.
  • In welk stadje werd het kindje Jezus geboren? In Bethlehem.
  • Op welk dier reisden Jozef en Maria naar Bethlehem? Op een ezel.
  • Waarom werd Jezus in een stal geboren? Omdat er in de herberg geen plaats meer was.
  • Welke dieren stonden in de stal waar Christus werd geboren? Een os en een ezel.
  • Noem een kerstlied: Midden in de winternacht… en vele andere liederen.
  • Van wie hoorden de herders dat Jezus was geboren? Van de engelen.
  • Hoe vonden de drie koningen of drie wijzen de weg naar de stal? Zij volgden een grote, nieuwe ster.

Tips voor de aankleding van een kerstquiz

kerstsfeer scheppenkerstsfeer scheppen
  1. Versier de ruimte in kerstsfeer. Denk erom: open vuur is in verpleeghuizen verboden, al zijn het maar kaarsen of waxinelichtjes!* Veiliger is de moderne Kerstversiering die gebruik maakt van led-verlichting.
  2. Zorg voor een CD met kerstliedjes en kerstmuziek; bijzonder geschikt is CD nr. 8 van Duo Karst, serie: schoolliedjes. Hierop staan 11 kerstnummers, zowel met tekst als zonder. Bijvoorbeeld: Er is een kindeke geboren, Geen wiegje als rustplaats en Stille nacht, heilige nacht.
  3. Trakteer de dementerende ouderen op een Kerstlekkernij en let er daarbij op dat het niet te hard is
  4. Geef de senioren met dementie er een leuk Kerstservet bij.

Het brandgevaar van kerstversiering*

Denk erom: open vuur (of het nu kaarsjes zijn of waxinelichtjes) is altijd gevaarlijk in verband met omstoten van bijvoorbeeld een kaars of een mouw die even in een vlammetje hangt bij het pakken van een kopje koffie! Tegenwoordig worden vaak Kerstversieringen met led-lampjes gebruikt. Led-verlichting wordt namelijk niet warm. Het branden van kaarsen is (terecht) verboden in verpleeghuizen. Alleen al het uitblazen van een kaars kan rookmelders in het plafond inschakelen en een onterecht brandalarm veroorzaken. Als de brandweer ten onrechte uit moet rukken voor een verpleeghuis, levert dit de instelling een flinke boete op. Er gelden strenge regels voor kerstversiering in instellingen. De kerstversiering in bijvoorbeeld een verpleeghuis moet altijd geïmpregneerd zijn met een brandvertragend middel! Ook moet bij de brand het vuur niet van de ene slinger naar de andere slinger kunnen 'springen'.

Instellingen kunnen hun versiering (of dat nu met Kerst of Pasen is) laten impregneren door hierin gespecialiseerde bedrijven.
Voorkomen is hier natuurlijk letterlijk en figuurlijk van levensbelang.

Conclusie

Met een eenvoudige kerstquiz voor dementerende ouderen, kan gemakkelijk een activiteit worden georganiseerd die zowel stimulerend als ontspannend kan zijn. Ook kan zo’n quiz herinneringen wakker roepen en de demente bejaarden aan het vertellen maken over hun jeugdherinneringen aan Kerst.

Tegelijkertijd is zo’n vraag- en antwoordspel voor de activiteitenbegeleiders een eenvoudige invulling van een kerstactiviteit in de zo drukke, feestelijke Decembermaand.

Wees altijd alert op brandgevaar omdat uw feest anders om kan slaan in een drama!

Een fijne en feestelijke Kerst gewenst!

Lees verder

© 2012 - 2017 Ambassadrice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Braintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizBraintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizActiviteiten voor ouderen met een vorm van dementie zoals Alzheimer, zijn van groot belang voor hun welzijn. Activiteite…
Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Vaak wordt in de zorg voor ouderen met dementie, aan hersengymnastiek gedaan. Geschikte onderwerpen waarover u als vrijw…
Bronnen en referenties
  • www.dukarec.nl : serie cd's met schoolliedjes door Duo Karst

Reageer op het artikel "Kerstquiz bij dementie: braintraining triggert herinneringen"

Reactie

P. Maassen van den Brink, 25-04-2016 21:58 #1
Beste mensen, wat een mooie kwissen. Bij de kwis over Kerst zeggen jullie in het antwoord dat de herders de ster hebben gezien. Dat is onjuist. Een engel vertelde hen dat Jezus was geboren in de stad Davids en dat het teken zou zijn liggende in een kribbe en gewonden in doeken. Pas later komen de wijzen, zijngaan de ster na en gaan een huis binnen. Er staat nergens dat er een os en ezel in de stal waren. Geeft niet zoveel, maar een geleerde demente bejaarde kan dus een ander antwoord geven. Ik ben docent Nederlands en godsdient en logopedist. Verder heel goede site! Ik wil best wat kwisvragen helpen opstellen als dat nodig is. Met vriedelijke groet. Peter Reactie infoteur, 03-05-2016
Wat die ster betreft heeft u helemaal gelijk!

Ouderen met dementie kunnen altijd andere antwoorden geven :-). Dat geeft niets. Een goede begeleider vangt dat wel op.

Dank voor uw tip!

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 23-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersengymnastiek: seizoenen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!