InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidkloven, vingerkloven en handkloven: oorzaak, behandeling

Huidkloven, vingerkloven en handkloven: oorzaak, behandeling

Huidkloven, vingerkloven en handkloven: oorzaak, behandeling Last van huidkloven, vingerkloven, handkloven of kloven in de vingers? De barrièrefunctie is één van de belangrijkste functies van de huid. Hiermee wordt bedoeld dat het je huid beschermt tegen verlies van water en tegen het binnendringen van stoffen van buitenaf. Een aantal factoren kunnen deze barrièrefunctie verstoren, zoals contact met irriterende stoffen (bijvoorbeeld in het huishouden, tijdens het klussen of op het werk), een gestoorde vetzuursamenstelling en een verminderde hydratatie van de huid. In de winter kan je huid heel snel uitdrogen, waardoor er huidkloven kunnen ontstaan in de lippen, handen en voeten. Dat komt doordat de huid flink is uitgedroogd. Je kunt het in feite vergelijken met aarde. Wanneer aarde extreem uitdroogt, ontstaan er diepe barsten in de grond. Op het moment dat de regen er weer overheen gaat, verdwijnen deze barsten weer. Ook de huid heeft voldoende vocht nodig, anders ontstaan er (pijnlijke) kloven.

Huidkloven, vingerkloven en handkloven:

Oorzaken van huidkloofjes

De huid wordt normaal gesproken tegen uitdroging beschermd door een huidbarrière die vooral bestaat uit vetten. Er zijn zowel chemische als fysische factoren die ervoor zorgen dat de huidvetten aangetast worden en de barrièrefunctie van de huid flink kunnen verstoren.

Klimaat

Allereerst zijn er klimatologische factoren. De huid krijgt in de winter heel wat te verduren door koud en guur weer en droge lucht binnenshuis. Als gevolg hiervan droogt de huid als je niet uitkijkt sneller uit.

Vaak handen wassen

Het veelvuldig gebruik van water, zeep en andere reinigingsmiddelen doen de huidvetten wegspoelen. Door de huid te wassen met water en zeep wordt de huid niet alleen schoon, maar ook droger. Als je in het dagelijks leven of beroepsmatig veel in contact komt met water, zeep en reinigingsmiddelen, dan heb je een verhoogd risico op een droge huid (in het bijzonder de handen: droge handen).

Oplosmiddelen

Contact met organische oplosmiddelen zoals thinner voor verf, remolie of wasbenzine, doet de handen ook uitdrogen. Als schilder of monteur kun je in de uitoefening van je beroep hiermee te maken krijgen.

Wrijving

Mechanische wrijving is ook een factor die de beschermlaag van de huid kan aantasten. Bijvoorbeeld door gedurende langere tijd te tuinieren.

Ouder worden van de huid

Veel ouderen hebben last van een droge huid, vooral aan onderbenen, onderarmen en op de rug. Dit komt doordat de verouderde huid het vermogen verliest om vocht ast te houden.

Eczeem op de vingertoppen / Bron: Haendels, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Eczeem op de vingertoppen / Bron: Haendels, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Huidziekten

Kloofjes kunnen ook worden veroorzaakt door aandoeningen van de huid (huidziektes) zoals eczeem en psoriasis. Eczeem is een onschuldige, niet besmettelijke allergische ontstekingsreactie van de huid, dat kan leiden tot rode huiduitslag, de vorming van korstjes, schilfering, blaasjes, bultjes, kloofjes, bloeden van de huid, rode plekken en jeuk. Psoriasis is een huidaandoening welke meestal wordt gekenmerkt door rode schilferige plekken op de huid die kunnen jeuken en pijnlijk kunnen zijn.

Symptomen vingerkloven en handkloven

Je kunt last krijgen van een hevig jeukende, droge en schilferige huid dat barstjes vertoont, waarbij gemakkelijk pijnlijke kloofjes kunnen ontstaan. Kloven zijn ondiepe barsten in de huid. Deze kloven kunnen soms zelfs bloeden. Kloven aan de vingertoppen kunnen als erg hinderlijk worden ervaren bij schrijven en andere alledaagse bezigheden. Soms wordt ook een branderige pijn ervaren. Deze kloofjes bevinden zich meestal aan de lippen, handen (vingers) en voeten.

Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Behandeling huidkloven

Uitlokkende factoren vermijden

Als je blootgesteld blijft aan eerder vermelde factoren, dan houd je de vicieuze cirkel in stand. Het is daarom van belang dat je blootstelling aan irriterende, uitlokkende factoren -voor zover mogelijk- vermijdt. Draag huishoudhandschoenen bij het afwassen.

Zalf en crème gebruiken

Verder helpt het gebruik van vette zalven of crèmes. Als je je huid met een beschermende zalf of vette crème insmeert, dan krijgt je huid de kans om volledig te herstellen. Je kunt kloven het beste behandelen met een vette, vochtvasthoudende crème. Denk hierbij bijvoorbeeld aan producten als uierzalf, vaseline en lanolinecrème.

Luchtvochtigheid verbeteren

Je kunt tevens de luchtvochtigheid in huis verbeteren. Doordat de verwarming 's winters aan staat in huis, neemt de luchtvochtigheid af en ontstaat er een droge lucht. Om een droge lucht te voorkomen, kun je luchtbevochtiger in huis halen of -heel ouderwets maar wel doeltreffend- een bakje water aan de verwarming hangen. Daarnaast kan vervuilde lucht naast lichamelijke klachten als hoofdpijn, allergische reacties en een lusteloos gevoel, ook een droge huid veroorzaken. Goed ventileren is daarom belangrijk, maar er zijn ook speciale luchtreinigers verkrijgbaar die met filters werken en het vuil vasthouden.

Huid herstellen en voeden

Smeer de huidkloven zo vaak als nodig is in met een rijke herstellende en voedende crème op natuurlijke basis die de natuurlijke barrièrefunctie van je huid versterken. Breng ook voor de nacht een extra dikke laag crème aan zodat dit de hele nacht kan inwerken. Je kan dit afdekken met een pleister of bij een groter oppervlak katoenen handschoenen of sokken, zodat de crème niet op je beddengoed terecht komt.

Wondjes op de huid verzorgen

Soms zijn huidkloven dermate diep dat er kleine wondjes of bloedingen optreden. Breng in dat geval regelmatig een verzorgende zalf op basis van Calendula aan. Calendula zalf beschermt, verzorgt en verzacht een ruwe, schrale of gesprongen huid en is tevens geschikt voor de verzorging van kloofjes.

Huidkloven behandelen met vaseline / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Huidkloven behandelen met vaseline / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vaseline voor de behandeling van huidkloven

Vaseline wordt al lang gebruikt om droge huidaandoeningen te verlichten. Volgens de American Academy of Dermatology kan vaseline helpen bij het voorkomen en genezen van droge, gesprongen huid; schuren voorkomen; en ruwe, gebarsten huid hydrateren. Breng vaseline aan op je handen nadat je ze hebt gewassen of wanneer je uit de douche komt. Breng vaseline aan vóór het naar bed gaan. Draag katoenen handschoenen om het vocht vast te houden en om te voorkomen dat de vaseline terechtkomt op je lakens en pyjama.

Vitamine voor de huid

Vitamine E-olie helpt je ​​huid gezond te blijven terwijl ze tegelijkertijd hydrateert. Vitamine E kan het verouderingsproces tegengaan en je huid beschermen. Het kan helpen een droge huid op je handen met kloven te helen en eventuele irritaties te kalmeren. Maak een zelfgemaakte substantie met vitamine E-capsules, verkrijgbaar in de meeste drogisterijen. Meng de inhoud van één capsule met een theelepel olijfolie en breng het een paar keer per week aan op de huid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van oosterse amberboomDe geneeskracht van oosterse amberboomDe oosterse amberboom groeit van oorsprong in het oostelijk deel van het Middellandse Zeegebied, met name in de moerasse…
De geneeskracht van birambi of blimbingDe brambi is een zeer zure vrucht. Deze vrucht ter grootte van een kleine courgette smaakt naar azijn; wat voor veel men…
Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
Schilfers en vochtblaasjes op de huid: dyshidrotisch eczeemSchilfers en vochtblaasjes op de huid: dyshidrotisch eczeemHet hebben van vocht gevulde blaasjes, welke indampen en schilfers met pijnlijke kloven veroorzaken wordt dyshidrotisch…
Voetschimmel of atleetvoet: beter voorkomen dan genezenVoetschimmel of atleetvoet: beter voorkomen dan genezenEen voetschimmel of ook wel atleetvoet genoemd, kan heel snel ontstaan. Typisch voor de voetschimmel zijn de plekken tus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pogrebnoj Alexandroff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten. Kleine kwalen in de huisartspraktijk. Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.
  • Livestong. What Are Treatments for Dry, Chapped Hands? https://www.livestrong.com/article/150288-what-are-the-treatments-for-dry-chapped-hands/ (ingezien op 18-12-2017)
  • Afbeelding bron 1: Haendels, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Huidkloven, vingerkloven en handkloven: oorzaak, behandeling"

Reacties

Ron de Waard, 23-02-2018 09:48 #4
Ik had ook jaren last van vingerkloven (ik doe veel computerwerk, geen schadelijke stoffen oid) en kreeg van de huisarts vette zalf (met handschoenen slapen dus) en hormoonzalf om de huid weer te dichten, de hormoonzalf werkte wel maar het is een symptoombestrijding, geen oorzaakbestrijding want het kwam iedere keer weer terug. Na diverse huisartsconsults bij de dermatoloog terecht gekomen en die zij heel simpel; leer er maar mee leven. Dit is dus onze medische wetenschap, dank u wel.

En toen de oplossing zelf gevonden, omega-3 capsules (visolie dus of de plantaardige versie); slik je die capsules 1 a 2 keer per dag dan verdwijnen de kloven binnen 3-4 dagen geheel vanzelf zonder enig zalfje, in ieder geval bij mij. Het proberen waard, want omega-3 is onschuldig en ook goed voor andere zaken. Soms vergeet ik een tijdje de omega-3 capsules en komen de kloven weer terug, weer beginnen met de capsules en de kloven verdwijnen als sneeuw voor de zon. Reactie infoteur, 02-04-2018
Bedankt voor de tip. Ik hoop dat veel mensen hier baat bij mogen hebben.

Hans, 09-12-2017 13:32 #3
Ik heb soms last van kloven aan de vingers. Zalf helpt dan niet meer. En sinds ik een ronddraaiend schuurmachientje heb voor voetkloven gebruik ik deze nu ook voor de kloven aan mijn vingers. Door de sterke verhoorning aan beide zijden van de kloof kan een behandelende zalf niet goed doordringen in de huid. Na het weg schuren kan dan de zalf zijn werk doen.
Tip een crème met urea en daarna met behandelen met een vettige zalf. Experimenteer ook met vettende zinkzalf. Het geeft mij verlichting van deze zo nu en dan opspelende kwaal.

Jerry, 28-02-2016 20:22 #2
Ik werk buiten en heb nu al meer dan een maand last van kloven in m'n vingertoppen. Ik smeer m'n handen 5 x per dag in met vette antikloven crème maar het helpt niet. Ik wikkel m'n vingertoppen in met hansaplast tape maar het groeit maar niet dicht. Ik word er gestoort van. Weet niet meer wat ik kan doen. Reactie infoteur, 30-04-2016
Mogelijk dat URGO Kloven helpt. Dit is een vloeibaar en gebruiksklaar verband om kloven, scheuren en barsten in handen en voeten te behandelen. URGO Kloven moet rechtstreeks op de kloof worden aangebracht. Raadpleeg bij aanhoudende klachten uw huisarts.

Alice Custers, 13-12-2015 20:17 #1
Vraag hoe behandel ik mijn pijnlijke " Huidkloven aan handen en voeten " mijn huid droogt zeer gauw uit ik smeer ze elke dag in. ik weet niet wat ik nog moet doen. ik gebruik geen alcohol heb geen suiker
graag Uw advies dank U Reactie infoteur, 14-12-2015
In het artikel geef ik een aantal tips en suggesties. Daarnaast is er het middel URGO Kloven: een vloeibaar en gebruiksklaar verband om kloven, scheuren en barsten in handen en voeten te behandelen. URGO Kloven moet rechtstreeks op de kloof worden aangebracht. Bij contact met lucht wordt een dunne, beschermende film gevormd die de barst isoleert en de wondgenezing bevordert. De formule is verrijkt met tarwekiemolie (vitamine E) en zorgt voor een gunstige omgeving voor de wondgenezing. Lees voor gebruik altijd eerst de bijsluiter.

Blijft u desondanks last houden van pijnlijke kloven, dan is het raadzaam uw huisarts te raadplegen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!