InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vermijd E951 (aspartaam) om vele aandoeningen te voorkomen!

Vermijd E951 (aspartaam) om vele aandoeningen te voorkomen!

Vermijd E951 (aspartaam) om vele aandoeningen te voorkomen! Om voedsel (voorverpakt, voorbereid, kant en klaar) een bepaalde smaak te geven wordt onder andere de stof aspartaam toegevoegd. Het is een kunstmatig geproduceerde emulgator, waarmee een zoete smaak kan worden bereikt. Het lichaam krijgt daarbij niet de vergelijkbare hoeveelheid energie binnen net als bij suiker. Probleem is echter dat E951 naar verluidt vele aandoeningen deels kan veroorzaken. Wat is het voor stof, wat veroorzaakt het en waarom is het verstandig om aspartaam te vermijden?

Aspartaam vermijden

Waarom wordt E951 gebruikt?

De mens is dol op hartigheden en zoetigheid, echter wil er niet teveel van aankomen. Om de invloed van gewone suikers binnen het dieet te beperken wordt gebruik gemaakt van zogeheten zoetvervangers. Aspartaam is een kunstmatig geproduceerde variant daarvan en wordt reeds geruime tijd toegepast als basisingrediënt voor vele voedingsproducten. Het is 200 maal zo krachtig als gewoon suiker. Het houdt in dat er slechts een 200-ste deel aan energie ten opzichte van gewoon suiker wordt toegevoegd om dezelfde smaak te verkrijgen. Het zou dus veronderstellen dat we hiermee gemaakte producten veelvuldig kunnen innemen, zonder ervan aan te komen. Maar is dat werkelijk wel zo?

Relatie gebruik met neurotransmitters

Geregelde inname van de stof zorg ervoor dat neurotransmitters worden aangetast. Denk aan dopamine, noradrenaline en serotonine. Deze stoffen zijn van primair belang voor hoe goed of slecht we ons voelen. Dopamine en serotonine zijn stoffen, waarmee de tevredenheid van het lichaam wordt gewaarborgd. Probleem is dat dopamine aanleiding kan geven tot het verkrijgen van een verslavingsdrang om bepaalde producten repeterend in te nemen. Serotonine aan de andere kant kan bij een dalend gehalte stress in het lichaam geven, een verstoorde eetlust, minder zin aan geslachtsgemeenschap, dalende tevredenheid, enzovoorts. Noradrenaline verwant aan adrenaline is van invloed op het metabolisme van het lichaam.

Jongeren en lightdrink gedrag

Veel voorkomend probleem is dat jongeren verzot zijn op frisdranken, lightdrinks of energie dranken. Deze bestaan deels uit de kunstmatig geproduceerde zoetstof en worden in grote hoeveelheden ingenomen. Soms kan het zijn dat je de gehele dag draait op de zoetige drankjes. Dit is uiteraard problematisch gedrag en heeft consequenties voor de algehele gezondheid. Omdat het ook in standaard eten zit kan ook bij diegene met een gewoon eetgedrag het aandeel van deze kunstmatige stof in het lichaam overmatig hoog zijn.

Aspartaam aanleiding voor depressiviteit

Een verhoogde concentratie van aspartaam als kunstmatige stof in het lichaam zorgt ervoor dat serotonine daalt. Dit speelt angsten in de hand, welke aanvullend serotonine vragen. Oftewel het heeft een progressief effect. Spanningen in het lichaam nemen toe, waardoor zuren kunnen opbouwen. Daardoor kan kramp in de spieren en pijn in de gewrichten worden veroorzaakt (reuma, jicht, artritis). Omdat er sprake is van een opbouwende negatieve spiraal neemt de tevredenheid continu af, waardoor manisch depressiviteit kan ontstaan. Het kan ook een burn-out veroorzaken met alle tussengelegen gradaties daarvan. Ook een toenemend gewicht kan daarop negatief werken.

Gewichtstoename door ontregelde stofwisseling

Er wordt verondersteld dat de stof een toenemend hongergevoel initieert, waardoor je meer negatieve stoffen gaat innemen. Meer eten betekent veelal gewichtstoename en het wordt negatief beïnvloed door een minder gunstige werking van noradrenaline. Het ligt ten grondslag aan de stofwisseling en zal bij lagere waarden ervoor zorgen dat het metabolisme wordt afgeremd. Oftewel het effect dat je met minder voedsel- of energie-inname toch aankomt.

Andere ernstige kwalen

De lijst wat je door aspartaam op kunt lopen is zeer uitgebreid. De Amerikaanse toezichthouder op voedsel en medicijnen FDA geeft met een lange lijst aan dat E951 toegevoegd aan voedsel juist vele aandoeningen, klachten en ziekten in de hand kan spelen. Denk naast voorgenoemde aandoeningen ook aan:
De lijst aan aandoeningen is zeer divers. Heb je bepaalde mogelijk onverklaarbare klachten aan je lichaam dan kan het door een te hoge aspartaamgehalte worden veroorzaakt. Ga naar een natuurgeneeskundige om de serumwaarden in je lichaam te achterhalen, zodat je op basis daarvan je leven anders kunt inrichten.

Vermijden van inname

Wil je ook voorgaande kwalen vermijden dan is het noodzakelijk om E951 te vermijden. Ieder product is verplicht te vermelden waaruit het product is opgebouwd zo ook of deze emulgator aanwezig is. Bij een groot deel van de beschikbare supermarkt producten zal het als ingrediënt aanwezig zijn en dus zul je selectief moeten zijn welke producten je inneemt. Let ook specifiek op kauwgomproducten aangezien het aspartaam daarbij via onderkant tong rechtstreeks in de bloedbaan terechtkomt. Zo kun je een veel gezondere balans krijgen om van vele klachten af te komen.

Vers voedsel

Een belangrijk advies is uiteraard dat je zoveel als mogelijk vers voedsel inneemt. Dat houdt in producten waaraan geen houdbaarheidsstoffen en smaakmakers zijn toegevoegd. Zelf groenten en aardappelen klaarmaken met een stukje vlees. Het zorgt ervoor dat je een groot deel van de zoetstoffen kunt vermijden, waardoor je een veel gezondere balans krijgt. Bekijk van andere producten verder waar de emulgator in zit, zodat je selectief te werk kunt gaan. Daarnaast geldt dat je veel beter Stevia als zoetvervanger kunt gebruiken, aangezien het een natuurlijk product is. Verander je leven door E951 te mijden, zodat je vele gezondheidsklachten kunt voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Aspartaam: eet jezelf ziek?!Aspartaam: eet jezelf ziek?!Wat was er eerder, de kip of het ei? Een vraag die al eeuwen onbeantwoord is. Een zelfde soort vraag staat ter discussie…
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziektenMannen die elke dag een blikje suikerhoudend drinken nuttigen, vergroten hiermee de risico’s op hart- en vaatziekten for…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • http://suikerzoet1.wordpress.com/aspartaam/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam#Metabolisme
  • http://www.optimalegezondheid.com/alles-over-aspartaam/
  • http://www.aspartaam.nl/artikelen/depressiviteit-AD.php

Reageer op het artikel "Vermijd E951 (aspartaam) om vele aandoeningen te voorkomen!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 24-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Onverklaarbare aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!