Dhat syndroom: angst om vitale levenssappen te verliezen

Dhat syndroom: angst om vitale levenssappen te verliezen Het dhat syndroom is een cultuurgebonden psychische aandoening dat wordt gezien in Azië, bij bepaalde culturen in India. Hierbij is een man bang om via zijn sperma vitale levenssappen te verliezen. Het wordt ook wel seksneurose genoemd. Deze aandoening kan ernstige vormen aannemen, waarbij iemand bang is om belangrijke levenssappen te verliezen via de urine. Het komt meestal voor bij mannen, maar in enkele gevallen wordt deze angst ook gezien bij vrouwen.

Wat het is

Het dhat syndroom, ook wel dhat of seksneurose genoemd, is een psychische stoornis waarbij iemand bang is om via de sperma vitale levenssappen kwijt te raken. Het wordt gezien in Azië, bij bepaalde culturen in India. Letterlijk betekent dhatu: “levenssap”. De angst neemt soms hypochondrische vormen aan, waarbij iemand angst kan ontwikkelen om sperma te verliezen tijdens het plassen. Hoewel het meestal bij mannen voorkomt, zijn er enkele vrouwen die aan het dhat syndroom lijden. Zij zijn bang vitale levenssappen te verliezen via het vaginale vocht, dat in die culturen ook wordt gezien als een vitale levenssap.

De symptomen

Het komt meestal voor bij jonge mannen. Meestal is er sprake van een gevoel van uitputting en zwakte, waarbij er slapeloosheid kan ontstaan. De eetlust kan verdwijnen en iemand wordt geleid door angstgevoel. Andere kenmerken kunnen zijn dat iemand last heeft van seksuele problemen zoals vroegtijdige zaadlozing of impotentie. Soms denkt de man dat dit het gevolg is van zelfbevrediging en lijdt het tot een sterk schuldgevoel. Ze hebben soms het gevoel dat de penis hierdoor kleiner is geworden.

Waar komt het voor?

In de ayurvedische literatuur van 1500 jaar voor Christus wordt het sperma al beschreven als een vitale levenssap. Deze seksuele stoornis komt ook voor in Sri Lanka, Pakistan, Nepal, Bangladesh, China en delen van Zuidoost Azië. Vroeger geloofde men in sommige culturen dat masturbatie een grote zonde was en dat de penis er van zou krimpen en misschien wel helemaal zou kunnen verdwijnen in het lichaam.

Behandeling

Er zijn geen lichamelijke afwijkingen gevonden bij mensen die lijden aan het dhat syndroom en het is niet aangetoond dat zij vitale lichaamssappen verliezen wanneer er een zaadlozing plaatsvindt. Het is een cultuurgebonden psychische aandoening dat wordt gezien als een serieuze aandoening. Vaak is er sprake van een andere psychische aandoening, zoals een depressie. Behandeling zal bestaan uit cognitieve gedragstherapie waarbij er soms wordt gekozen om medicijnen tegen angst of depressie te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.ncbi.nlm.nih.gov

Reageer op het artikel "Dhat syndroom: angst om vitale levenssappen te verliezen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!