InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Geen zin in seks door depressieve gevoelens

Geen zin in seks door depressieve gevoelens

Geen zin in seks door depressieve gevoelens Er zijn veel mensen die een periode meemaken waarin ze geen zin hebben in het bedrijven van de liefde omdat het libido is verdwenen. Dit kan diverse oorzaken hebben, bijvoorbeeld stress, onzekerheid, verdriet of een depressie. Als je al tijden last hebt dat er niets uit je handen komt, jezelf niet lekker voelt en prikkelbaar bent, kan het zijn dat je depressief bent. Als je daardoor geen zin meer hebt in intimiteit met je partner, kan dat tot relatieproblemen leiden.

Minder libido kan normaal zijn

Het is heel normaal dat je eens een periode in je leven kent dat je even wat minder zin hebt in vrijen met je partner. Het kan zijn dat je een hoop dingen aan je hoofd hebt en je aandacht er niet bij hebt. Zo zijn geldzorgen, problemen of het werk, geïrriteerd zijn of onzekerheid redenen om even geen zin te hebben. Bij vrouwen komt het wat vaker voor dan bij mannen. Meestal is het tijdelijk en komt er vanzelf weer een periode in het leven, waar de zin in vrijen weer toeneemt.

Als het een probleem vormt

Sommige mensen hebben al een hele lange tijd geen zin in vrijen en zien het als een probleem. Zo kan het zijn dat het problemen vormt met je partner. Als je partner wel zin heeft en jij niet, kan dat tot vervelende spanningen en ruzies zorgen. Het kan een gevolg zijn van langdurige stress. Als je al tijden last hebt dat je niet vooruit te branden bent, nergens zin aan hebt, prikkelbaar bent en hoofdpijn hebt, kan het heel goed zijn dat je last hebt van een depressie.

Depressie

Hoe weet je nu of je last hebt van een depressie? Het een stemmingsstoornis waarbij je voor langere periode last hebt van somberheid, geen energie en moeilijk belangstelling kunt tonen voor een ander. Andere veelvoorkomende symptomen zijn: vermoeidheid, slaapproblemen, schuldgevoelens, negatief zelfbeeld, concentratieproblemen en gedachten aan zelfdoding. Sommige mensen vallen af omdat ze hun eetlust verliezen, terwijl anderen juist weer extra gaan eten. Een depressie kan vele oorzaken hebben, zoals het verlies van een dierbare, relatieproblemen, te hoge werkdruk of geldprobelmen. Als je jezelf zo voelt, is seks misschien het laatste waar je aan denkt.

Wat moet je doen?

Allereerst moet je wat aan je stress doen. Als je het gevoel hebt dat je in een sneltrein zit en je er ongelukkig bij voelt, wordt het hoog tijd om daar wat aan te doen. Iedereen heeft het tegenwoordig maar druk en we proppen soms zo veel mogelijk dingen in een dag. Probeer eens wekelijks een aantal vrije momenten te plannen. En zeg niet tegen jezelf dat je in die vrije tijd dingen moet doen. Begin eens met iets leuks te doen, ook al betekent dat juist helemaal niets doen. Misschien vind je het wel heerlijk om in bad te gaan, een wandeling te maken of lekker op de bank liggen met een goed boek. Mocht je er zelf niet uitkomen en lukt het niet om je beter te voelen, zoek dan deskundige hulp voor je problemen.

Hoe krijg je het libido weer terug?

Als je weer tijd voor jezelf krijgt, kun je weer ontspannen waardoor het leven een stuk aangenamer wordt. Neem weer de tijd om te genieten van de mooie dingen van het leven. Zorg daarnaast voor een gezonde leefstijl waarbij goede voeding, voldoende nachtrust en beweging een deel van is. Heb er vertrouwen in dat het weer beter zal worden, want na regen komt er weer zonneschijn. Het zin hebben in seks is een ingewikkelde chemische reactie in je hersenen. Als je goed voor jezelf zorgt, zal dit op een gegeven moment weer op gang komen zoals dat voorheen ook het geval was.

In de relatie

Je partner begrijpt misschien niet waarom je geen zin hebt in vrijen en voelt zich misschien wel afgewezen. Probeer je gevoelens uit te leggen, maak duidelijk dat het niet aan hem of haar ligt en waardeer de steun die je krijgt. Blijf er met elkaar over praten en probeer elkaar te begrijpen. Vaak wordt een relatie een sleur en daarom is het goed om samen weer leuke dingen te gaan doen. Misschien is de oplossing door samen op vakantie te gaan, af en toe lekker samen uit eten gaan of iets nieuws uitproberen in de slaapkamer. Sta open voor nieuwe dingen en wie weet voel je jezelf daarna weer helemaal als herboren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Geen zin in seks door depressieve gevoelens"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-10-2016
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Relatieproblemen
Schrijf mee!