InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Ledderhose: woekering van bindweefsel onder voet

Ziekte van Ledderhose: woekering van bindweefsel onder voet

Ziekte van Ledderhose: woekering van bindweefsel onder voet Bij de ziekte van Ledderhose is er sprake van een ongewenste snelle groei van bindweefsel onder de voeten. Sterk verwant aan de ziekte van Ledderhose zijn de ziekte van Peyronie en de ziekte van Dupuytren. Wat is de oorzaak van de ziekte van Ledderhose, wat zijn de symptomen en wat is er mogelijk qua behandeling? Er wordt een groot onderzoek naar de genetische oorzaak van de ziekte van Ledderhose, de ziekte van Peyronie en de ziekte van Dupuytren verricht in het UMC Groningen. Het onderzoek leidt mogelijk in de toekomst tot een betere behandeling.

Inhoud artikel

De ziekte van Ledderhose

De ziekte van Ledderhose is verwant aan de ziekte van Dupuytren, dit is een andere vorm van fibromatose. Bij de ziekte van Ledderhose ontstaan in het bindweefsel knobbels (noduli) onder de voet. Bij de ziekte van Dupuytren ontstaan knobbels, maar ook strengen (koorden), aan de hand.

Verklaring van de naam van de ziekte: Ledderhose

De aandoening werd voor het eerst beschreven door de Duitse arts Georg Ledderhose in 1894.

Verschillende namen voor de ziekte van Ledderhose

  • Morbus Ledderhose
  • Plantaire fibromatose
  • Nodulaire fibromatosis plantaris

Oorzaak ziekte van Ledderhose

De oorzaak van de ziekte van Ledderhose is niet bekend. Wel zijn er risicofactoren te noemen zoals erfelijke factoren, roken, alcohol, diabetes mellitus, gebruik van anti-epileptica voor lange tijd.

Wie kunnen er last van krijgen?

Je kunt er op iedere leeftijd last van krijgen, maar de meeste kans heb je op middelbare leeftijd en ouder. Mannen krijgen eerder last van de aandoening dan vrouwen. Verder is er een verband met de ziekte van Dupuytren en de ziekte van Peyronie.

Symptomen ziekte van Ledderhose

  • Knobbeltjes, bulten onder de voet.
  • Gaat het om een grote knobbel of ligt de knobbel op een drukplaats dan kunnen pijnklachten ontstaan tijdens staan en lopen. Vaak is de pijn het hevigst als je uit bed stapt, het kan dan bijvoorbeeld gaan om kramp of pijnscheuten die kort duren. Deze klachten zijn meestal snel verdwenen als je wat gelopen hebt.
  • Drukkend gevoel.
  • Branderig gevoel.
  • Een gevoel van spanning.

Diagnose ziekte van Ledderhose

Door middel van MRI met Gadolinium kleuring kan de diagnose gesteld worden.

Behandeling ziekte van Ledderhose

  • Als je de behandeling vergelijkt met die van de ziekte van Dupuytren dan is de behandeling van de voet (Ledderhose) lastiger dan die van de hand (Dupuytren). Bij de ziekte van Ledderhose zie je de knobbeltjes eerder terugkomen en ze hechten zich meer aan de zenuwen (dan bij Dupuytren).
  • Het advies is vaak om de peesplaat die onder de voet zit, zo min mogelijk te rekken. Dit kan bijvoorbeeld bewerkstelligd worden door het dragen van schoenen met zolen die stug zijn.
  • Een podotherapeut kan een podotherapeutische zool maken om de rek op peesvezels te reduceren en er kan een uitsparing worden gemaakt op de plekken waar de knobbels zitten.
  • Bestraling (radiotherapie) is een mogelijke behandeling als je de ziekte van Ledderhose hebt. Met bestraling kunnen de klachten minder worden, bestraling kan ook voorkomen dat de ziekte erger wordt. Bij voorkeur moet de bestraling in een vroeg stadium van de ziekte van Ledderhose gegeven worden. Vraag na of bestraling vergoed wordt.
  • Als de pijn aanhoudt dan is een operatieve ingreep een optie: fasciotomie van de plantaire aponeurose (dit is de peesplaat die de middemvoetsbeentjes verbindt met het hielbeen).
  • Nadat de knobbeltjes weggehaald zijn, kun je last krijgen van de littekens na de operatie. Mogelijke complicatie van een operatie: posttraumatische dystrofie.

Prognose, vooruitzichten ziekte van Ledderhose

Hoe de aandoening verloopt kan men niet voorspellen. Ook zonder behandeling kan het zijn dat de aandoening niet verergert. Na een behandeling kan het zijn dat de verschijnselen weer terugkomen.

Onderzoek in het UMC Groningen

In het ziekenhuis in Groningen, op de afdeling Plastische Chirurgie wordt onderzoek gedaan naar de genetische oorzaak van drie aandoeningen: de ziekte van Ledderhose, de ziekte van Peyronie en de ziekte van Dupuytren. Erfelijke factoren spelen een rol, maar welke weet men tot nu toe nog niet. Meer informatie over het onderzoek kun je vinden op de website van het UMC Groningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Ledderhose: Soms pijnlijke knobbeltjes onder voetZiekte van Ledderhose: Soms pijnlijke knobbeltjes onder voetDe ziekte van Ledderhose is een zeldzame aandoening waarbij de onderkant van de voeten aangetast is. De ziekte veroorzaa…
Ziekte van Dupuytren: symptomen en (nieuwe) behandelingZiekte van Dupuytren: symptomen en (nieuwe) behandelingZiekte van Dupuytren, ook vaak aangeduid als 'koetsiersziekte', wordt gekenmerkt door goedaardige bindweefselvermeerderi…
Contractuur van Dupuytren: Pijnloze handmisvormingContractuur van Dupuytren: Pijnloze handmisvormingEen Dupuytren-contractuur is een handmisvorming die meestal geleidelijk ontstaat. De aandoening treft een laagje weefsel…
Ziekte van Peyronie: Kromming en pijn van penis bij erectieZiekte van Peyronie: Kromming en pijn van penis bij erectieBij de ziekte van Peyronie is een abnormale bocht in de penis die optreedt tijdens een erectie. Dit is het gevolg van li…
Ziekte van Peyronie: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Peyronie: symptomen, oorzaak en behandelingDe Ziekte van Peyronie symptomen bestaan uit een abnormale afwijking in de vorm van de penis, waardoor die in een hoek a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pruzi, Pixabay
  • Vereniging-dupuytren.be
  • Zorginstituutnederland.nl
  • Voettherapie.com
  • Posttraumatischedystrofie.nl

Reageer op het artikel "Ziekte van Ledderhose: woekering van bindweefsel onder voet"

Reacties

Van der Borght Dieter, 23-08-2018 00:55 #3
Ikzelf heb de ziekte van ledderhose. Ik heb reeds 1 operatie achter de rug waarbij ik mijn levenskwaliteit voor meerdere jaren heb kunnen verbeteren. Bij deze operatie is een knobbel van 2cm diameter verwijderd. Spijtig genoeg is deze knobbel teruggekomen en is er zelfs een vermeerdering naar 3 knobbels. Waar ik eerst de ziekte aan mijn linkervoet had, heb ik deze onlangs ook aan mijn rechtervoet gekregen.Nu begint mijn linkervoet echter zoveel pijn te doen dat ik een tweede operatie overweeg. Doch heb ik vooral angst dat deze knobbels enkel nog zullen vermeerderen na deze operatie. Hebben jullie hier ervaring mee?

Marco, 27-10-2017 10:37 #2
Deze aandoening heb ik nu bijna 15 jaar, nu ben ik 40 jaar, volgens de artsen was ik er vroeg bij. Bij de eerste operatie dachten ze dar het een ganglion was. Echter toen ze m'n voet open hadden liggen zagen ze de rest. Achteraf hoorde ik dat ze beter geen operatie hadden moeten doen, het zou de kans vergroten dat het terug kwam en de littekens zouden geen pretje zijn. Het beweegt niet mee en je loopt toch regelmatig.

Linker en rechter voet 2 X operatie gehad. Links ook een naald behandeling, waarmee ze met een naald de strengen door gingen prikken. Cortisone injecties helpen niet meer.

Laatste operatie is van 6 jaar geleden en heel langzaam komt het weer terug. Steunzolen waarbij de pees gedeeltes zijn uitgesneden verlichten het lopen. Door de aandoeningen van triggerfingers zijn ze er ook achter gekomen dat dupuytren ook aanwezig is, alleen daar zijn amper klachten van. Gelukkig de 3e variant niet van toepassing.

M'n vader en m'n opa hebben deze aandoening aan hun handen. Zover ik weet alleen de mannen in de familie lijn. Volgens de artsen heeft mijn zoon 80% kans dit ook te krijgen. Mijn advies aan anderen is, wacht zo lang mogelijk met een operatie. De verdikkingen drukken flink tegen de littekens en dat is geen fijn gevoel. Het drukkend en branderig gevoel is heel herkenbaar, bijna dagelijks. Reactie infoteur, 27-10-2017
Dank voor uw reactie. Best heftig wat u heeft meegemaakt vanaf uw 25ste. Ik wens u het beste toe voor de toekomst en ik weet zeker dat andere lezers van het artikel iets zullen hebben aan uw informatie. Met vriendelijke groet,

Saskia, 04-10-2017 20:08 #1
De knobbel onder mijn voet doet geen pijn maar wordt wel langzaam ietsje groter. In hoeverre is het in verband te brengen met de plaats/voetreflexologie? Er wordt gesproken over erfelijkheid. Mijn vader had wèl verklevingen in zijn beide handen en artrose is ook familiair…
Hoop dat ik hiermee volgend jaar de Kilimanjaro nog kan wandelen… Reactie infoteur, 08-10-2017
Ik ben geen arts, ik raad u aan de vragen voor te leggen aan uw (huis)arts. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 03-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!