InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Homeopathie bij nervositeit

Homeopathie bij nervositeit

Homeopathie bij nervositeit Nervositeit is een reactie van het lichaam op invloeden van buitenaf zoals stress of overmatig harde geluidsprikkels, of op emoties zoals onverwerkt verdriet, opgekropte boosheid, faalangst en onzekerheid. We kunnen in ieder geval vaststellen, dat de moderne mens in een samenleving leeft waarin hoge eigen worden gesteld aan ons zenuwgestel. Homeopathie kan helpen bij nervositeit bij volwassen en kinderen. Homeopathische geneesmiddelen als Nervival, Plantival en Kindival worden hierbij vaak ingezet.

Symptomen nervositeit

Mensen die last hebben van nervositeit (nerveus gedrag/gevoel) kunnen de volgende klachten ervaren:
  • Snelle pols / hartslag
  • Hoofdpijn
  • Verminderde eetlust
  • Maag- en darmklachten
  • Aanvallen van spierpijn
  • Slecht slapen
  • Niet kunnen concentreren
  • Sneller geïrriteerd
  • Overspannenheid
  • Hyperventilatie

Ingrijpen?

Het is verstandig zo snel mogelijk in te grijpen. Beperk waar mogelijk de prikkels die op u afkomen. Stilte kan uiterst weldadig werken. Neem vooral de tijd om regelmatig te ontspannen. Bij een druk leven kunt u bijvoorbeeld twee avond per week uitkiezen om uit te rusten. Leg deze avonden goed in uw agenda vast. Laat op zon avond de televisie uit en installeer uzelf met een rustig muziekje en een leuk boek op de bank. U kunt ook de tijd voor uzelf nemen in een warm bad, liefst met ontspannende olie of badschuim. Zorgt ook voor voldoende nachtrust en volg eventueel een ontspannende les yoga. Ook sporten doet u goed bij nervositeit; uw lichamelijke conditie verbetert en geestelijk biedt het u afleiding en ontspanning.

Cafeïne en nicotine

Bij nervositeit zou u tevens het koffiegebruik kritisch moeten bekijken. Cafeïne heeft als eigenschap dat het u nerveus kan maken, hartkloppingen geeft, de bloeddruk verhoogt en slapeloosheid veroorzaakt. Ga in plaats van normale koffie over op cafeïnevrije koffie en beperk daarnaast ook het gebruik van zwarte theesoorten en cafeïne houdende dranken als cola. Het is ook aan te raden om bij nervositeit het roken te beperken of volledig te stoppen (dit kan met behulp van homeopathische geneesmiddelen). Nicotine veroorzaakt nerveuze hartkloppingen en duizeligheid.

Homeopathie bij nervositeit

Homeopathische geneesmiddelen kunnen u goed helpen wanneer u tijdelijk last heeft van nervositeit. Wanneer de nervositeit echter na enkele weken niet overgaat, is het raadzaam een arts of specialist te raadplegen.

Hoofdmiddel bij nervositeit

Het homeopathische geneesmiddel Nervival of Plantival wordt ingezet wegens het milde kalmerend effect. Het middel veroorzaakt geen gewenning bij volwassenen. Dit middel kunt u bij apotheken en drogisterijen kopen van het merk VSM of A.Vogel.

Kindermiddel bij nervositeit

Voor kinderen is het algemene homeopathische hoofdmiddel minder geschikt. Het middel Kindival van het merk VSM is speciaal ontwikkeld voor kinderen die kampen met nerveus gedrag en onrust. Kindival werkt mild kalmerend en veroorzaakt geen gewenning.

Slapeloosheid

Slapeloosheid is een vervelend symptoom van nervositeit. Bij slapeloosheid ten gevolge van nervositeit ka het homeopathische geneesmiddel Dormiplant of Rustival worden ingezet.

Nervositeit met opvliegingen

Bij vrouwen die in de overgang zijn kunnen er dankzij nervositeit opvliegingen ontstaan. Klimaktolan in tablet- of druppelvorm biedt uitkomst bij deze opvliegers. Het middel werkt daarnaast ook mild kalmerend en kunt u online bij drogisterijen bestellen of bij de drogist of apotheek verkrijgen.

Trillerig en gejaagdheid

Bij een trillerig, gejaagd en koortsig gevoel door examenvrees of faalangst kan het natuurlijke middel Argentum Nitricum D6 worden ingezet. Bedenk wel dat deze vorm van nervositeit na het ondergaan van bijvoorbeeld het examen of een proef, de nervositeit en het trillerige, gejaagde en koortsig gevoel snel verdwijnt.

Kalmerend en rustgevend

Het homeopathische geneesmiddel Passiflora Pentarkan werkt kalmerend en rustgevend in het geval van nervositeit. Dit natuurlijke middel dat in Nederland en België verkocht wordt van het merk A. Vogel kan in supermarkt, drogisterij en apotheek worden gekocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathische middelen bij prikkelbaarheidHomeopathische middelen bij prikkelbaarheidPrikkelbaarheid is geen aandoening, maar een vorm van gedrag. Bij prikkelbaarheid kunnen we maar heel weinig hebben van…
Homeopathie bij maagpijnMaagpijn en maagklachten zijn aandoeningen waar veel mensen in Nederland last van hebben. Deze vervelende klachten gaan…
Nervositeit. Kruidenthee tegen nervositeit, stress en angstNervositeit. Kruidenthee tegen nervositeit, stress en angstNervositeit, stress en angst. Onderstaand recept bevat een kruidenmengsel voor thee dat kan zorgen voor ontspanning. Ook…
Ben je altijd nerveus of zenuwachtig? Tips tegen zenuwenBen je altijd nerveus of zenuwachtig? Tips tegen zenuwenBen jij ook zenuwachtig als je een examen hebt of als je in publiek moet praten? Ga jij ook trillen, zweten en beven van…
Homeopathische middelen tegen faalangstHomeopathische middelen tegen faalangstFaalangst is een bijzonder verlammende vorm van angst die voorkomt wanneer iemand een nieuwe of belangrijke gebeurtenis…
Bronnen en referenties
  • http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/passiflora-forte-rustgevend-bij-stress-situaties.php
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/nervositeit/item40452
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Nervositeit.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nervositeit

Reageer op het artikel "Homeopathie bij nervositeit"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Homeopathie bij spanningen
Medische informatie…
Schrijf mee!