InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doen tegen een droge keel? Oorzaken, behandeling & tips

Wat doen tegen een droge keel? Oorzaken, behandeling & tips

Wat doen tegen een droge keel? Oorzaken, behandeling & tips Heb jij ook soms last van dat vervelende, droge gevoel in de keel, en wil je voortdurend slikken of je keel schrapen? Dan is het van belang om naar de precieze oorzaken van dit symptoom op zoek te gaan. Een droge keel kan hinderlijk zijn bij het eten, drinken en slapen. Te droge lucht in de slaapkamer, teveel roken, en last hebben van een allergie zijn allemaal factoren die dit fenomeen in de hand kunnen werken. Keelspray, speekselvervangende mondgel of het plaatsen van een luchtbevochtiger kunnen de klachten van droge keel verhelpen. Een droge keel wordt doorgaans 's ochtends als het ergst ervaren, doordat de keel 's nachts niet met water bevochtigd wordt. Je kan dan wakker worden met een zware, haast onherkenbare stem en het spreken kan moeilijk of pijnlijk zijn. Een mondgel of keelspray tegen een droge keel kan effectief zijn tegen deze aandoening. Wat kan je doen tegen een droge, schorre keel, en welke tips kunnen nuttig zijn bij de behandeling van dit vervelend fenomeen?

Schorre, droge keel

Keelproblemen kunnen in de meest uiteenlopende vormen voorkomen, en gaan van mild tot ernstig. Een droge keel is een vrij onschuldig fenomeen, maar kan toch voor heel wat ongemak zorgen. Bovendien kan het een symptoom zijn van een ander probleem, zoals bijvoorbeeld een rookverslaving of een keelontsteking. Als je last hebt van een droge keel, dan kan dat hinderlijk zijn bij het eten, en bij het praten. Maar ook kan je moeilijkheden ondervinden om naar behoren te ademen als je keel geteisterd wordt door een droog, schor gevoel. Doorgaans wordt een droge keel 's ochtends als het ergst ervaren: vaak heb je het gevoel dat je stem onherkenbaar zwaar is geworden en dat spreken moeilijk of pijnlijk is.

Symptomen

Bij een droge keel zijn de slijmvliezen van de keelholte aan irritatie onderhevig. Symptomen die kunnen samengaan met een droge keel zijn onder meer een kriebelend, prikkelend gevoel in de keel. Een droge keel kan ertoe leiden dat je voortdurend je keel wilt schrapen, om toch maar dat hese gevoel kwijt te geraken. Je kan de voortdurende neiging hebben om te slikken, te hoesten of te kuchen. Deze symptomen zijn typische keelproblemen die optreden bij droge lucht.

Oorzaken droge keel

Te weinig speeksel

Als je onvoldoende speeksel produceert dan kan dat een droge keel in de hand werken. Bij een gebrekkige hoeveelheid speeksel is er te weinig vocht in de mondholte waardoor ook de keel daarvan de nadelige gevolgen ondervindt. Veel rokers hebben hier last van doordat de rook in de mond een uitdrogende werking heeft. Vandaar dat rokers vaak hun keel schrapen.

Te droge lucht

Heb je last van een droge keel bij het opstaan, dan heb je waarschijnlijk geslapen in een slaapkamer met te droge lucht. De verwarming heeft op een te hoge temperatuur gestaan, of de airconditioning heeft de lucht te droog gemaakt. Hierdoor kan je 's ochtends het gevoel krijgen dat je keel kurkdroog is en dat je dringend water of koffie nodig hebt.

Veel en luid praten

Ben je gaan suppporteren voor je favoriete voetbalploeg en heb je daarbij veel geroepen en getierd? De kans is groot dat je met een droge keel zal thuiskomen. Hetzelfde geldt voor wie veel en luid heeft moeten praten, bijvoorbeeld tijdens een avondje stappen in de disco. Een droge keel komt ook vaak voor bij mensen die een lezing of spreekbeurt moeten geven, waarbij de keel nog droger kan worden alleen al door de spanning en de stress.

Verkoudheid en hooikoorts

De slijmvliezen van keel- en mondholte kunnen ontstoken geraken, denk bijvoorbeeld aan verkoudheid of griep. Dit kan je een droog, schor gevoel opleveren, dat eventueel kan samengaan met keelpijn. Ook mensen met allergieën zoals hooikoorts kunnen last krijgen van een droge, geïrriteerde keel.

Alcohol

Sommige mensen die 's avonds veel alcohol hebben gedronken kunnen de volgende ochtend last hebben van een droge keel. Bovendien kan men een schorre, hese stem hebben. Dit komt doordat het drinken van grote hoeveelheden alcohol het lichaam uitdroogt. Een warme drank zoals koffie of thee kan soelaas bieden, maar nadien is het aangeraden om de hoeveelheid vocht in het lichaam weer aan te vullen door mineraalwater te drinken.

Stoppen met roken

Rokers hebben in het algemeen vaker last van een droge keel dan niet-rokers. De meest vanzelfsprekende tip voor rokers is dan ook simpelweg: stoppen met roken. Hoe moeilijk het ook is om een rookverslaving stop te zetten, toch zal dit snel een positieve impact hebben op de keel en de mondholte. Ook in het algemeen is niet roken beter voor de gezondheid en voor de fysieke conditie.

Behandeling droge keel: tips

Thee met citroen

Citrusvruchten bevatten vitamine C en maken speeksel meer vloeibaar, wat een goede bestrijding is van een te droge mondholte. Een citroen persen in je thee kan erg nuttig zijn voor je keel, en je kan er ook een lepeltje honing aan toevoegen. Drink een warme citroendrank of thee wel met mate, want het heeft een uitdrogende werking. Spoel dus goed na met enkele glazen mineraalwater.

Luchtbevochtiger

Een te droge lucht als gevolg van airconditioning of verwarming in de slaapkamer is absoluut te mijden. Let dan ook op de gepaste temperatuur in de slaapkamer: niet te warm en niet te koud. Plaats eventueel een luchtbevochtiger of zet het slaapkamerraam op een kier voor frisse lucht.

Keelpastilles

Keelpastilles met muntsmaak kunnen de keel verzachten waardoor ze minder droog zal aanvoelen. Bovendien stimuleren de pastilles de aanmaak van speeksel waardoor de mondholte vochtiger wordt. Er zijn tal van verzachtende keelpastilles met verschillende "sterkte" op de markt, afhankelijk van hun inwerking op de keel.

Speekselvervangende gel

Vermits een speekselvermindering de oorzaak kan zijn van een droge keel, kan er gezocht worden naar middeltjes om deze oorzaak weg te nemen. Een speekselvervangend middel of mondgel kan hier soelaas bieden. Mondgels kunnen ingenomen worden net voor het slapengaan, want tijdens de nacht is de productie van speeksel het laagst.
Enkele voorbeelden van speekselvervangende mondgels zijn:
  • Bioxtra Bevochtigingsgel
  • Biotene Oral Balance

Keelspray

Keelsprays hebben een bevochtigende werking en zijn op die manier erg nuttig om een droge, schorre of hese keel te behandelen. Een keelspray kan erg snel en efficiënt werken en zodoende de vervelende symptomen die samengaan met een droge keel verminderen of zelfs helemaal verhelpen.
Enkele voorbeelden van keelsprays:
  • Vogel Keelspray
  • Newmed Keelspray

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van kriebelhoest?U valt bijna in slaap, en dan barst u opeens uit in een hoestbui door een vervelende kriebel in de keel. Een prikkelend…
Werking en toepassing van luchtbevochtigersLucht bevochtigen voorkomt droge lucht. Door het vochtgehalte in de lucht op peil te houden blijft het leefklimaat aange…
Wat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoestWat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoestWanneer je last hebt van kriebel in de keel, heeft dat tot gevolg dat je veel moet hoesten. Dit kan zorgen voor te weini…
Tips tegen keelpijnTips tegen keelpijnKeelpijn is echt niet fijn. Er zijn echter een aantal goede tips die soms dit probleem kunnen verhelpen. Zo kan men stom…
Te lage luchtvochtigheid: een luchtbevochtiger kopenTe lage luchtvochtigheid: een luchtbevochtiger kopenOp het gebied van luchtbehandeling zijn er meerdere soorten apparaten verkrijgbaar, die ieder hun specifieke functie heb…
Bronnen en referenties
  • http://www.drogemond.org/droge-keel/
  • http://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-gezond/vermijd-een-droge-keel-in-de-zomer/
  • http://www.farmaline.be/apotheek/bestellen/newmed-keelspray-droge-keel-30-ml/
  • http://www.dokter.nl/forum/keel-neus-oren/346777-s-ochtends-droge-keel-neus-en-mond-slijm-verkouden-gevoel (bronnen geraadpleegd op 15/12/2015).

Reageer op het artikel "Wat doen tegen een droge keel? Oorzaken, behandeling & tips"

Reactie

Els, 15-03-2015 11:00 #1
Ik werd gek van kriebelhoest, gebruik sinds een paar weken duindoornbes olie capsules onder het merk Membrasin verkrijgbaar bij de drogist. Herstellen de slijmvliezen en droge ogen en droge huid van binnen af. Ik merk al een stuk verbetering.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Keelproblemen behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!