InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alpecin Cafeïne-Shampoo: middel tegen haaruitval & kaalheid

Alpecin Cafeïne-Shampoo: middel tegen haaruitval & kaalheid

Alpecin Cafeïne-Shampoo: middel tegen haaruitval & kaalheid Met het ouder worden meer en meer haar verliezen en stilletjes aan kaal worden? Voor sommige mannen is het een ware nachtmerrie, onder meer omdat het zo een beetje het einde van je jeugd inluidt, ook al voel je je nog zo jong. Je hoofdhaar is een belangrijk deel van je gezicht en dus ook van je persoonlijkheid en imago. Als je kaler wordt lijkt het dan ook alsof je letterlijk en figuurlijk van je pluimen verliest. Toch hoef je niet te wanhopen als je last hebt van haaruitval: er zijn tal van middeltjes tegen kaalheid op de markt die het hele proces kunnen vertragen, waardoor je nog een hele tijd kan genieten van een leuke haardos. Een van die middeltjes is de Alpecin Cafeïne-Shampoo die ervoor zorgt dat de schadelijke effecten van testosteron op de haarwortels wordt afgeremd. Op welke manier kan shampoo met cafeïne haaruitval tegengaan?

Haaruitval en kaalheid

Kaalheid is een fenomeen dat vooral bij mannen toeslaat naarmate ze ouder worden. De "androgenetische alopecia" staat voor het geleidelijk aan uitvallen van het haar waardoor opvallende kaalheid kan geconstateerd worden. Haaruitval bij mannen manifesteert zich doorgaans voor het eerst aan de slapen en aan de bovenzijde van het voorhoofd. Ook bovenop het hoofd is in het begin een duidelijk groter wordend kaal plekje merkbaar. Daarna verspreidt de kaalheid zich verder over het hoofd totdat er alleen in de buurt van de oren en het achterhoofd nog wat haar zichtbaar is.

Haaruitval en testosteron

Testosteron speelt een belangrijke rol bij het uitvallen van haar. Kale plekken ontstaan op het hoofd door de negatieve gevolgen die testosteron met zich mee kan brengen. Bij androgenetische alopecia is er sprake van een genetische aanleg voor haaruitval. In dit geval worden de haarwortels verzwakt door het zogenaamde DHT-testosteron. Dit DHT-testosteron belemmert de toevoer van energie naar de haarwortels waardoor ze minder snel kunnen aangroeien. Op langere termijn zal de haarwortel ook helemaal uitsterven waardoor er op die plek of de hoofdhuid geen nieuwe haren meer zullen groeien. Vandaar dus de kale plekken.

Kaal worden erfelijk

Dit proces van negatieve invloed van DHT-testosteron op de haarwortels zal in de tijd sterker worden en alsmaar meer haarwortels uitschakelen. Hierdoor zal je geleidelijk aan kaler worden zonder dat er sprake is van een bruuske overgang: de haaruitval zal aanvankelijk nauwelijks zichtbaar zijn maar uiteindelijk toch onmiskenbaar zijn. De erfelijke aanleg voor haaruitval, die neerkomt op een overgevoeligheid van de haarwortels voor het mannelijk hormoon testosteron, maakt dat vaders en zonen vaak op een erg vergelijkbare manier kaal worden. Is je vader stilaan kaler geworden rond zijn vijfendertigste, dan is de kans groot dat ook jij als zoon rond die leeftijd begint te kalen, tenzij je er iets tegen doet.

Cafeïne tegen haaruitval

Want er zijn wel degelijk middelen tegen haaruitval op de markt die het hele proces van kaal worden vertragen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat cafeïne de negatieve werking van testosteron op de haarwortels tegengaat. Dankzij de werking van cafeïne kunnen haarwortels dus langer standhouden en wordt het hele proces van kaler worden afgeremd. Dit afremmen van de haaruitval is wel alleen mogelijk bij een heel regelmatige behandeling van de hoofdhuid met een shampoo die cafeïne bevat. Een voorbeeld van een dergelijke shampoo is Alpecin Cafeïne.

Alpecin Cafeïne-Shampoo

Kaalheid afremmen

Het bekende Duitse bedrijf voor haarverzorgingsproducten Alpecin heeft een shampoo op de markt gebracht die het hoofdhaar van mannen extra verzorgt en tegelijk het kaler worden afremt. De Alpecin Cafeïne-Shampoo biedt als voordeel dat haar werkzame stof cafeïne de haaruitval tegengaat en dus de haargroei bevordert.

Inwerking cafeïne

Door de inwerking van cafeïne tijdens het wassen van het haar wordt de schadelijke werking van testosteron op de haarwortels tegengegaan. Dit heeft dus als gevolg dat je minder snel kaal wordt. Terwijl de shampoo wordt afgespoeld blijft de cafeïne haar werking op de hoofdhuid uitoefenen gedurende ongeveer twee minuten. Bij een enkele wasbeurt met Alpecin Cafeïne-Shampoo komt er een hoeveelheid cafeïne op de hoofdhuid terecht die overeenkomt met ongeveer een vijfde van een kopje koffie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haaruitval voorkomenHaaruitval voorkomenHaaruitval bij mannen komt al voor vanaf je 25e levensjaar en kan verstekkende gevolgen hebben voor je uiterlijk en iden…
Natuurlijke haarverzorging: HaaruitvalKaal worden komt opmerkelijk genoeg voornamelijk voor onder blanken. Geleerden zijn het er niet over eens of dit gevrees…
Het voorkomen en stoppen van kaalheid en haaruitvalHaaruitval bij mannen van middelbare leeftijd is iets wat als normaal beschouwd wordt. Maar wanneer je ineens veel haar…
Haaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpenHaaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpenHaarproblemen, zoals een dunner wordende haardos, vanwege haarverlies of afbrekende haren komen vaak voor en menige man…
De man: Last van haaruitval?De man: Last van haaruitval?De grootste nachtmerrie van een man is toch het verliezen van zijn haren. Dit gebeurt vaak bij mannen die de leeftijd te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackmac34, Pixabay
  • http://www.alpecin.be/nl/haaruitval/wat-doe-je-tegen-haaruitval.html
  • http://www.alpecin.be/nl/onderzoek/onderzoeken/werkzaamheid-van-het-coffeine-complex.html
  • www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/.../Cafeine-helpt-tegen-kaalheid.dhtml
  • http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=5008 (bronnen geraadpleegd op 08/05/2016).

Reageer op het artikel "Alpecin Cafeïne-Shampoo: middel tegen haaruitval & kaalheid"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Haaruitval tips
Medische informatie…
Schrijf mee!