InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorsuizingen of tinnitus: oorzaken en remedies

Oorsuizingen of tinnitus: oorzaken en remedies

Oorsuizingen of tinnitus is een aandoening waar een op vijf mensen wel eens mee te kampen heeft in zijn of haar leven. Heel vaak duiken dergelijke kwaaltjes op bij oudere mensen maar tegenwoordig zien we toch een stijgende trend bij jongeren die gehoorschade oplopen door te luide muziek op feestjes en festivals, welke tijdelijk of permanent kan aanhouden. Oorsuizingen zijn medisch gezien niet gevaarlijk maar kunnen wel ernstige hinder veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen kan het een symptoom zijn voor een onderliggende aandoening.

Oorzaken

Om de oorzaak van oorsuizingen beter te kunnen begrijpen is het belangrijk te weten hoe het menselijk oor is opgebouwd. Ons oor bestaat uit drie delen waaronder:
  • De oorschelp of gehoorgang welke uitkomt bij het trommelvlies.
  • Het middenoor welke bestaat uit de drie gehoorbeentjes die het geluid doorsturen naar het binnenoor.
  • Het binnenoor welke kleine trilhaartjes bevat die geluidstrillingen doorsturen via de gehoorzenuw naar de hersenen waar het geluid wordt gevormd dat we effectief waarnemen.

Wanneer deze trilhaartjes in het binnenoor buigen, breken of andere vormen van beschadiging als gevolg van herhaaldelijke blootstelling aan te hoge decibels zonder gehoorbescherming, zal het lijken alsof er een permanent signaal naar de hersenen wordt uitgestuurd. Dat is de reden waarom oorsuizingen slechts een perceptie zijn van geluid dat anderen niet zullen of kunnen horen.

Soms kan ook fysieke schade of letsel aan de basis liggen voor oorsuizingen of is het een symptoom voor een onderliggende aandoening zoals een bloeddrukprobleem of tumor.

Oorzaken van oorsuizingen

  • blootstelling aan te hoge decibels
  • letsel aan het oor of het hoofd
  • gehoorverlies op oudere leeftijd
  • oorontsteking
  • oorziektes
  • roken en alcohol
  • sinusitis of allergie
  • bijwerkingen van bepaalde medicatie
  • ophoping van oorsmeer
  • tumoren
  • hoge bloeddruk
  • bloedarmoede
  • stress, angst, depressie
  • atherosclerose (vernauwing van de bloedvaten)
  • verhoogde druk in de vloeistof rond de hersenen
  • verhoogde bloedstroom door de halsslagader
  • otosclerose
  • vitamine-B12-tekort
  • ziekte van Menière
  • ziekte van Lyme
  • schildklieraandoeningen

Behandeling

Afhankelijk van de oorzaak van de oorsuizingen kunnen deze enkele weken tot zelfs jaren aanhouden. In het ergste geval kan het zelfs permanent zijn. Wanneer de tinnitus wordt veroorzaakt door een oorontsteking zal deze na een maand volledig verdwenen zijn. Als de oorsuizingen daarentegen worden veroorzaakt door een onderliggend probleem zoals stress of angst, kan dit enkel worden verholpen door de effectieve oorzaak aan te pakken. Aangezien de oorzaak voor iedere persoon verschillend is zal een arts dus nooit een specifieke behandeling tegen oorsuizingen voorschrijven. Er bestaan echter wel enkele natuurlijke remedies die zeker het proberen waard zijn. Het is wel essentieel om dit met een arts te bespreken om te vermijden dat een bepaalde remedie een negatief effect zou hebben in combinatie met bepaalde medicatie.

Natuurlijke remedies

Dieet

Vermijd vet- en zoutrijk voedsel. Dergelijke voedingsmiddelen kunnen leiden tot een vernauwing van slagaders en een verhoging van de bloeddruk, wat tevens een belangrijke oorzaak is van oorsuizingen. Ook geraffineerde suikers, zuiverproducten, cafeïne, rode wijn, chocolade, honing en overrijpe bananen behoren tot de risicogroep. Eet daarentegen veel groenten en fruit zodat het lichaam de nodige hoeveelheid aan vitaminen en mineralen krijgt die het nodig heeft.

Lichaamsbeweging

Zoals reeds vermeld zijn stress en angst mogelijke factoren die aan de basis kunnen liggen voor de ontwikkeling van oorsuizingen. Voldoende lichaamsbeweging zal helpen om het stressniveau te verminderen en het handhaven van een goede algemene lichaamsgezondheid. Bovendien zal ook de bloeddruk en het cholesterolgehalte dalen wanneer de lichaamsbeweging wordt gecombineerd met een gezond dieet.

Kruiden

Een van de meest effectieve remedies tegen tinnitus is gingko biloba. De vruchten van deze Japanse notenboom zouden de bloedcirculatie in de kleine bloedvaten in het hoofd en oor verbeteren waardoor de tinnitus zal verlichten. Andere populaire kruidengeneesmiddelen tegen tinnitus zijn bijvoorbeeld maagdenpalm, niacine, zilverkaars en kliswortel.

Voedingssupplementen

Aangezien ons dagelijks menu zeer vaak veel te weinig essentiële vitaminen en mineralen bevat, en dus de kans op oorsuizingen vergroot, kan het gebruik van voedingssupplementen heel effectief zijn om de symptomen van oorsuizingen te verminderen. Zo is reeds vermeld dat een tekort aan vitamine B12 een mogelijke oorzakelijke factor is in de ontwikkeling van tinnitus, net zoals een tekort aan magnesium, zink en melatonine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gehoorschade door Mp3 spelersGehoorschade door Mp3 spelersDe Mp3 speler is een handig apparaat om onderweg lekker naar muziek te kunnen luisteren. Veel jongeren zetten hun Mp3 ec…
Lawaaidoofheid, oorzaak en gevolgLawaaidoofheid, oorzaak en gevolgLawaaidoofheid is slechthorendheid of doofheid die ontstaat als gevolg van blootstelling aan lawaai. Vaak gaat het hier…
Gehoorschade leidt tot slecht kunnen verstaanGehoorschade leidt tot slecht kunnen verstaanGehoorschade wordt door iedereen die ermee te maken heeft als zeer vervelend ervaren. In veel situaties is gehoorschade…
Gehoor, beschadiging en beschermingGehoor, beschadiging en beschermingOp festivals en feesten staat de muziek in een stevig volume, zodat je de beat door je lijf kunt voelen gaan. Lekker mee…
Oorsuizingen en –pijn: dichtzittende buis van EustachiusOorsuizingen en –pijn: dichtzittende buis van EustachiusWe kennen allemaal het fenomeen wel dat er een drukverschil met het binnenste van de oren ontstaat. Iedere keer dat je m…
Bronnen en referenties
  • http://www.optimalegezondheid.com/oorsuizen/oorzaken-oorsuizen/
  • http://www.optimalegezondheid.com/oorsuizen/
  • http://www.optimalegezondheid.com/oorsuizen-behandeling-tips/

Reageer op het artikel "Oorsuizingen of tinnitus: oorzaken en remedies"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 21-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!