InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Studie: Oogdruppels met lanosterol bij oogziekte cataract

Studie: Oogdruppels met lanosterol bij oogziekte cataract

Studie: Oogdruppels met lanosterol bij oogziekte cataract Cataract (staar) is goed voor meer dan de helft van alle gevallen van blindheid wereldwijd. Ruim negentig procent van de cataractpatiënten leeft in ontwikkelingslanden. Bij cataract is de lens van het oog troebel. Indien de oogaandoening geen behandeling krijgt, leidt dit bij de patiënt tot blindheid. Een studie uit 2015 toont aan dat cataract in het oog krimpt bij honden. Dit is een belangrijke stap om cataract te overwinnen op een niet-invasieve manier. De studie is uitgevoerd door een onderzoeksteam van de Universiteit van Californië in San Diego, onder leiding van professor Kang Zhang.

Oorzaak aangeboren cataract

De overgrote meerderheid van cataract is leeftijdsgebonden (leeftijdsgebonden cataract). Niettemin zijn er patiënten die de aandoening als gevolg van een verwonding of een genetisch defect ontwikkelen. Onderzoekers richtten zich op de oorzaak van deze vorm van cataract. Het onderzoeksteam bestudeerde twee families waarvan de kinderen werden geboren met cataract (bekend als congenitale cataract) maar waarvan de ouders nooit cataract hadden. De onderzoekers ontdekten dat deze broers en zussen een genmutatie hadden die de productie van lanosterol afremde. De kinderen produceerden dit molecuul met andere woorden niet en kregen cataract. De ouders produceerden wel lanosterol en hadden geen cataract. Door de genmutatie zijn de eiwitten ontregeld, klonteren ze samen en vormen ze vervolgens cataract. Lanosterol, een verbinding verwant aan cholesterol, is toevallig het hoofdbestanddeel van Nivea-crème.

Resultaten studie: Lanosterol

Zhang en zijn onderzoeksteam zijn met deze resultaten aan de slag gegaan. Ze hebben oogdruppels ontwikkeld die lanosterol bevatten. Dit hebben ze getest via drie verschillende onderzoeken. Eerst hebben ze de oogdruppels getest op menselijke lenscellen. Vervolgens isoleerden de onderzoekers lenzen van konijnen die cataract hadden en plaatsten ze deze voor zes dagen in een lanosterol-oplossing. Daarna werd het effect van de oogdruppels getest op honden met cataract. Zij kregen tweemaal per dag gedurende zes weken oogdruppels in het oog toegediend. Uit de resultaten van deze drie onderzoeken bleek dat de cataract overal duidelijk minder erg was en dat de lens eveneens veel meer helder was.

Oogdruppels versus operatie

Momenteel behandelt een oogarts cataract via een chirurgische ingreep. Hoewel de ingreep veilig, snel en eenvoudig is, leidt dit tot hoge ziektekosten. Dit is voor ontwikkelingslanden vaak een probleem. Hier woont ruim negentig procent van de cataractpatiënten. De gezondheidszorg en faciliteiten zijn in deze gebieden slecht of afwezig. Bovendien missen zij speciaal opgeleide chirurgen en is de operatie voor vele patiënten te duur, wat resulteert in veel onnodige blindheid. De behandeling van cataract met een geneesmiddel maakt de gezondheidszorg bijgevolg toegankelijker, goedkoper en ook minder pijnlijk voor de patiënt. In 2015 zijn speciale oogdruppels ontwikkeld die cataract zouden kunnen verbeteren. Kanttekening is wel dat deze nog niet getest zijn op mensen anno juli 2017. De cataractoogdruppels zijn vermoedelijk echter niet in staat om een operatie geheel te vervangen. De patiënt krijgt met de oogdruppels namelijk wel een heldere lens, maar mogelijk is het zicht nog steeds troebel. Dit in tegenstelling met een cataractoperatie waarbij de ogen van de patiënt weer twintig jaar oud worden. Dit vereist nog verder onderzoek. Daarnaast is er nog veel onwetendheid over de precieze werking van Lanosterol in oogdruppels. Bovendien zijn er verschillende soorten cataract en is het niet geweten hoe Lanosterol hiermee omgaat. Tot slot is het niet geweten hoe het de patiënt vergaat na het stoppen van de Lanosterol-behandeling.

Behandeling: Verder onderzoek vereist

De studie, die gepubliceerd is in Nature, duurde slechts een paar maanden. Verder onderzoek moet uitwijzen of dit geneesmiddel in combinatie met andere geneesmiddelen te gebruiken valt. Dit levert misschien een nog betere behandeling op. Daarnaast is een klinische studie vereist zodat de oogdruppels te testen zijn op mensen. De oogdruppels spelen wellicht een belangrijke rol bij de preventie van cataract bij patiënten die symptomen in een eerste stadium vertonen. Doel is om een goedkoop, effectief geneesmiddel te ontwikkelen dat op grote schaal te gebruiken valt op plaatsen waar weinig productiemiddelen zijn. Chirurgische ingrepen zijn niet opgewassen tegen de groeiende behoefte van de vergrijzende bevolking. Om die reden is het goed dat de oogdruppelonderzoeken plaatsvinden. Daarnaast is er al een achterstand in veel ontwikkelingslanden waar klinieken niet kunnen omgaan met de vraag naar operaties. Als gevolg daarvan worden veel mensen onnodig blind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oogziekte cataract: symptomen, oorzaken & behandelingOogziekte cataract: symptomen, oorzaken & behandelingCataract is een oogprobleem dat voor heel wat ongemak kan zorgen. Je ooglens gaat geleidelijk aan vertroebelen en je zic…
Nastaar in het oog: Behandeling met YAG laser capsulotomieNastaar in het oog: Behandeling met YAG laser capsulotomieCataract is een aandoening waarbij de ooglens vertroebelt, waardoor de patiënt niet goed meer ziet. Patiënten krijgen hi…
Ogen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoeningOgen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoeningNiet alleen over je persoonlijkheid kunnen je ogen heelwat vertellen, maar ook over de toestand van je gezondheid. Een o…
Risicofactoren voor de oogziekte glaucoom (hoge oogboldruk)Risicofactoren voor de oogziekte glaucoom (hoge oogboldruk)De oogaandoening glaucoom is wereldwijd een belangrijke oorzaak van blindheid, met name bij oudere patiënten. Een vroege…
Oog- en oogkasechografie (oogechografie)Oog- en oogkasechografie (oogechografie)Een oog- en oogkasechografie is een onderzoek dat gebruik maakt van hoogfrequente geluidsgolven. De oogarts maakt met ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://news.sciencemag.org/health/2015/07/eye-drops-could-dissolve-cataracts
  • http://www.iflscience.com/health-and-medicine/these-eye-drops-shrunk-cataracts-dogs
  • http://www.sciencealert.com/scientists-have-developed-an-eye-drop-that-can-dissolve-cataracts-from-eyes
  • http://www.volkskrant.nl/wetenschap/stofje-uit-nivea-helpt-tegen-staar-bij-hond-en-konijn~a4106151/

Reageer op het artikel "Studie: Oogdruppels met lanosterol bij oogziekte cataract"

Reacties

Geertjansen, 13-04-2017 18:49 #2
Zoek me wezenloos naar vervolgstudies, wie o wie? Met dank. Voor de hond: googelen op lanosterol oogdruppels.

Bianca Stefess, 09-03-2017 16:51 #1
Ik zou graag willen weten waar ik de oogdruppels die lanosterol bevatten kan verkrijgen voor mijn hondů

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogbehandelingen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!