InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagkrampen: symptomen en oorzaken van krampen in de maag

Maagkrampen: symptomen en oorzaken van krampen in de maag

Maagkrampen: symptomen en oorzaken van krampen in de maag Wat zijn maagkrampen? De term 'maagkrampen' is niet-specifiek en wordt vaak gebruikt om te verwijzen naar een aantal verschillende symptomen of gewaarwordingen die mensen hebben in de maagstreek. Mensen gebruiken vaak de term 'buikpijn' of 'buikkrampen' om te verwijzen naar pijn dat wordt waargenomen in de buikstreek. Als zodanig zijn er veel mogelijke oorzaken. Organen in de buikholte kunnen deze pijn veroorzaken. Soms kan pijn worden gevoeld in de buik, ook al wordt deze veroorzaakt door organen die zich buiten de buikholte bevinden, zoals het onderste deel van de longen, de nieren, de baarmoeder of eierstokken. Maagkrampen kunnen worden veroorzaakt door zwangerschap, stress, maagzweer en veel andere mogelijke oorzaken. De maagkrampen kunnen zich soms aandienen in hevige aanvallen. Bijkomende symptomen zijn maagpijn, misselijkheid, diarree, duizeligheid, etc. Er zijn meerdere manieren om maagkrampen te verhelpen. Het oplossen van maagkrampen kan met zelfzorg of medische behandeling.
Overmatig alcoholgebruik / Bron: Istock.com/Csaba DeliOvermatig alcoholgebruik / Bron: Istock.com/Csaba Deli

Maagkramp

Maagkramp is een niet-specifieke term waar vaak een scherpe, krampende pijn in de maagstreek, in de regio net boven de navel, mee wordt bedoeld. Doordat de maag zich sterk samentrekt en later weer ontspant (spasme), ontstaan er maagkrampen. De maagwand bestaat uit spierweefsel en bij bepaalde prikkels kan deze plotseling ineenkrimpen en pijnsteken veroorzaken. Klachten als misselijkheid, zuurbranden, een opgeblazen gevoel, opboeren en verlies van eetlust kunnen daarbij ook optreden. Ook kun je soms een uitstralende pijn achter het borstbeen voelen. Maagkrampen zijn meestal tijdelijk van aard. Veelvoorkomende oorzaken zijn te veel of verkeerd eten, spanning en nervositeit, overmatig alcoholgebruik, het gebruik van sommige geneesmiddelen en bepaalde voedingsmiddelen, zoals koffie en sterk gekruide spijzen. Er kan soms ook sprake zijn van een onderliggende aandoening.

Symptomen van maagkrampen

Maagkrampen duit op een krampachtige pijn of pijnscheuten die voelbaar is rond de maag. Symptomen van maagkrampen kunnen bestaan uit:
  • pijnscheuten rond de maagstreek
  • de krampen houden enkele seconden tot enkele minuten aan
  • in elkaar krimpen van de pijn
  • de pijn kan uitstralen (bijvoorbeeld pijn achter het borstbeen)
  • boeren of oprispingen
  • een gevoel dat voedsel blijft hangen
  • een overvol gevoel
  • een opgeblazen gevoel.
  • een verminderde eetlust
  • misselijkheid
  • zuurbanden

Oorzaken van maagkrampen

Maagkrampen zijn contracties van de buikspieren, maag of darmen. In de meeste gevallen zijn maagkrampen zelf onschadelijk, maar ze kunnen een symptoom zijn van een onderliggende aandoening. Er zijn veel mogelijke oorzaken van maagkrampen.

Maagkrampen door uitdroging

Het verliezen van elektrolyten door uitdroging veroorzaakt door zweten, braken en diarree kan resulteren in spierspasmen door je hele lichaam, inclusief de maag. Dit gebeurt omdat spieren elektrolyten zoals calcium, kalium en magnesium nodig hebben om goed te functioneren. Wanneer ze deze elektrolyten niet hebben, kunnen je spieren abnormaal gaan werken en vastlopen. Andere symptomen van uitdroging zijn onder meer:

Maagkrampen en zuurbranden tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayMaagkrampen en zuurbranden tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kan een vrouw last krijgen van maagkrampen. Meestal zijn maagkrampen tijdens de zwangerschap onschadelijk, maar het is verstandig je huisarts te raadplegen als je pijn hebt of constante of terugkerende krampen in de maag.

Gasvorming
Gasvorming is een veel voorkomende klacht tijdens de zwangerschap. Dit komt omdat het progesteron dat je lichaam produceert om de zwangerschap te ondersteunen, ook je spieren ontspant, inclusief de spieren van de darm. Dat vertraagt ​​je spijsvertering en zorgt ervoor dat het gas zich kan opbouwen. Andere symptomen zijn onder meer:
  • opgeblazen gevoel
  • scherpe maagpijn
  • een gevoel van volheid
  • winden laten
  • oprispingen

Braxton-Hicks contracties
Braxton-Hicks contracties, ook wel Braxton-Hicksweeën, oefenweeën of harde buiken genoemd, komen vaak voor in het laatste trimester van de zwangerschap. Deze contracties zijn over het algemeen niet pijnlijk, maar kunnen wel ongemakkelijk aanvoelen. Het voelt alsof je buik en onderbuik zich verharden, vandaar ook wel de term 'harde buiken'.

Bewegen van de baby
Wanneer je baby trapt of kantelt, kan je een kramp in je maag voelen, vooral tijdens het tweede trimester. Op dat moment is je baby waarschijnlijk nog niet groot genoeg om een flinke schop te voelen, dus een beweging van je ongeboren baby voelt dan meer als een spasme of kramp.

Spieren rekken zich uit
Je maagspieren rekken zich uit tijdens de zwangerschap om de baby meer ruimte te geven. Wanneer spieren uitrekken, Spieruitrekking kan leiden tot een doffe pijn (ligamentpijn), maar wordt beschouwd als een normaal onderdeel van de zwangerschap.

Angst en stress

Aanhoudende stress en spanning kunnen maagkramp veroorzaken. Hoe je je mentaal voelt heeft een grote impact op de darmgezondheid. Je darm heeft eigenlijk een eigen zenuwstelsel dat de spijsvertering reguleert. Het wordt het enterisch zenuwstelsel genoemd en het behoort tot het autonome zenuwstelsel. Het is nauw verbonden met je centrale zenuwstelsel en soms met je gemoedstoestand. De twee systemen communiceren via de nervus vagus, die begint aan de basis van de hersenen en naar de buik loopt. Wanneer je angstig of gespannen bent, zendt je brein berichten die de nervus vagus interpreteert als gevaar. Je lichaam leidt dan de bloedstroom af van je spijsverteringskanaal, zodat het de stroom naar je hersenen en ledematen kan vergroten (voor het geval je moet vluchten voor een roofdier of een ander gevaar, de bekende vecht-of-vluchtreactie). Dit vertraagt ​​de spijsvertering en kan krampen, diarree en andere onaangename symptomen veroorzaken.

Gasvorming

Een opeenhoping van gas in de maag (en darmen) kan ervoor zorgen dat je darmspieren zich samentrekken waarmee het probeert het gas te laten ontsnappen. Als je last van gasvorming hebt, heb je misschien ook:
  • opgezwollen maag of opgeblazen gevoel;
  • scherpe maagpijn;
  • een gevoel van volheid;
  • een drang om windjes te laten of te boeren.

Voedselvergiftiging

Voedselvergiftiging is een plotseling optredende ziekte die vaak wordt veroorzaakt door het nuttigen van voedsel of drank, dat besmet is met ziekteverwekkende micro-organismen (zoals bacteriën of schimmels) of besmet is met een giftige stof, welke vaak worden geproduceerd door bacteriën of schimmels of door een chemische stof. Een voedselvergiftiging gaat vaak gepaard met symptomen als misselijkheid, braken, buikpijn of maagkrampen, plotselinge diarree of koorts. Meestal blijven de klachten beperkt tot het spijsverteringskanaal. Volgens schattingen lopen jaarlijks tot 10% van de Nederlanders een (milde) voedselvergiftiging op tijdens een barbecue. Dit komt doordat veel Nederlanders niet kiezen voor het veiliger voorgegaard vlees en slecht letten op de hygiëne.

Brandend maagzuur door koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanBrandend maagzuur door koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur, zuurbranden of 'reflux' is een maag-darmziekte, waarbij de zure maaginhoud terugvloeit in de slokdarm. Het veroorzaakt klachten als oprispingen, krampen, een vol gevoel na de maaltijd en een brandend gevoel achter het borstbeen. Brandend maagzuur kan door allerlei factoren uitgelokt worden, onder meer lichamelijke oorzaken zoals het niet goed functioneren van de sluitspier tussen de slokdarm en de maag. Maar ook het eten van bepaald voedsel, zoals gefrituurd of vet eten of zeer kruidige spijzen kan zuurbranden veroorzaken, evenals het drinken van prikkelende stoffen, zoals koolzuurhoudende frisdranken en energiedranken, alcohol of koffie.

Maagkrampen door overmatig eten

Door te veel eten kun je ook last krijgen van maagkrampen. Spijsverteringsklachten als gevolg van overlading van de maag door te snel, te veel, te vet of te kruidig te eten, wordt ook wel 'indigestie' genoemd. Rustiger eten, goed kauwen en stoppen met eten wanneer je lichaam aangeeft dat je vol zit, zijn belangrijk om indigestie te voorkomen. Zorg er ook voor dat je niet te vettig of te kruidig eet.

Maagkrampen door medicatie / Bron: Stevepb, PixabayMaagkrampen door medicatie / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicatie

Bepaalde medicijnen kunnen maagkrampen veroorzaken.

Buikgriep

Een buikgriep, of maagdarminfectie, wordt vaak veroorzaakt door een bacterie, virus of parasiet. Deze ziekteverwekker irriteren en tasten de darmwand aan en dit leidt tot allerlei klachten als braken, diarree en buikkramp. Het gevolg is dat het lichaam veel vocht en zout verliest en uitdroogt. Normaal gesproken gaat de buikgriep vanzelf weer over. De duur hangt af van de soort en aard van de boosdoener en iemands weerstand. Vaak zijn de klachten binnen één tot twee weken verdwenen.

Maagkrampen door maagslijmvliesontsteking

Maagslijmvliesontsteking of gastritis is een ontsteking van het maagslijmvlies, het slijmvlies van de maag dat de binnenkant van de maag bekleedt. Acute maagslijmvliesontsteking wordt veroorzaakt door irritatie en beschadiging van het maagslijmvlies als gevolg van een infectie met een virus, bacterie of schimmel, overmatig alcoholgebruik, roken, chronisch braken, aanhoudende stress en spanning, het terugstromen van gal uit de dunne darm in de maag ('galreflux' genoemd), of het langdurig gebruik van bepaalde medicijnen zoals non-steroïde ontstekingsremmers (NSAIDís). Maagslijmvliesontsteking gaat niet altijd gepaard met klachten. De meest voorkomende symptomen zijn misselijkheid en terugkerende maagklachten.

Maagkramp door maagzweer

Een maagzweer is een zweer van de maagwand of twaalfvingerige darm. Een maagzweer kan worden veroorzaakt door beschadiging van het maagslijmvlies. Door het beschadigde slijmvlies kan het zure maagsap op zenuwuiteinden van de maag komen en dit kan flink pijn doen. Een maagzweer kan in de hand worden gewerkt door (overmatig) alcoholgebruik, infectie met de helicobacter pylori bacterie en het gebruik van bepaalde medicijnen. Erfelijke factoren spelen ook een rol.

Galstenen / Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Galstenen / Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Hevige maagkrampen door galstenen

Galstenen zijn stenen die in de galblaas worden gevormd en ze bestaan vooral uit cholesterol en daarnaast uit bilirubine en kalkzouten. Galstenen veroorzaken vaak geen klachten, tenzij een steentje klem is geraakt in de uitgang van de galblaas of ergens in de galgangen. Dan ontstaat een galaanval of galkoliek. Je lichaam probeert door krachtig samenknijpen van galblaas en galgang met alle kracht de vastzittende galsteen verder te krijgen. Dit zorgt voor koliekpijn: heftige krampende buikpijn in de bovenbuik, rechts onder de ribben. Deze krampen komen en gaan. De pijn kan uitstralen naar de rug en gaat gepaard met misselijkheid en braken. Ook is er bewegingsdrang.

Inflammatoire darmaandoening

Deze ziekten, zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa, zijn chronische ontstekingsaandoeningen. De ziekte van Crohn kan elk deel van het maag-darmkanaal beïnvloeden, terwijl colitis ulcerosa alleen de dikke darm beïnvloedt. Bij beide aandoeningen kunnen er darmspasmen optreden. Andere symptomen van inflammatoire darmaandoeningen zijn:
  • diarree;
  • gewichtsverlies;
  • buikkrampen en pijn;
  • vermoeidheid;
  • nachtzweten;
  • obstipatie;
  • het gevoel dat je dringend moet poepen.

Prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Het prikkelbare darmsyndroom is een chronische aandoening van invloed is op de dikke darm. Het veroorzaakt geen darmweefselveranderingen zoals inflammatoire darmaandoeningen, maar de symptomen zijn vergelijkbaar, waaronder:
  • maagpijn of krampen;
  • opgeblazen gevoel;
  • obstipatie;
  • diarree (soms wisselen obstipatie en diarree elkaar af);
  • gasvorming en winderigheid.

Infectieuze colitis

Colitis kan buikkrampen veroorzaken als gevolg van irritatie en ontsteking van de dikke darm, waardoor deze spastisch wordt. Sommige bacteriën die colitis kunnen veroorzaken, zijn Clostridium, Salmonella en E. coli. Parasieten zoals Giardia kunnen ook colitis veroorzaken.

Obstipatie

Je darmen kunnen samenkrampen als je obstipatie hebt terwijl ze uitzetten als reactie op een verhoogde druk in de darmen.

Maagkrampen zelf verhelpen

Er zijn meerdere zelfzorgmaatregelen die je kunt nemen bij maagkrampen, onder meer:

Warmte toepassen

Warmte kan helpen om je maagspieren te ontspannen. Dit is vooral handig als spierspasmen de klachten veroorzaken.
Masseren van je buikspieren kan helpen om ze te ontspannen.

Kamille

Kamille kan worden gebruikt bij ​​maagklachten en kan helpen spasmen te verminderen. Kamillethee helpt ook bij gasvorming en winderigheid.

Sportdrank of ORS

Als je maagkrampen worden veroorzaakt door milde uitdroging, kan het helpen om de elektrolyten aan te vullen. Probeer een sportdrank of neem ORS, een mengsel van zouten en druivensuiker dat je moet oplossen in water. Schakel bij forse uitdroging direct een arts in.

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman

Maagkrampen behandeling met medicijnen

Vrij verkrijgbare medicijnen

Pijnstillers
Als de maagkrampen pijnlijk zijn, kan een vrij verkrijgbare pijnstiller zoals ibuprofen of paracetamol verlichting van de klachten geven.

Maagzuurremmers
Maagzuurremmers kun je gebruiken voor een kortdurende behandeling van reflux symptomen (zoals brandend maagzuur en zure oprispingen).

Andere behandelingen

Maagspasmen veroorzaakt door aandoeningen zoals gasvorming, uitdroging en spierspanning kunnen meestal thuis worden behandeld. Andere aandoeningen of ernstige maagkrampen vereisen meestal een behandeling door een arts. Je huisarts zal proberen de onderliggende oorzaak van je maagkrampen te bepalen zodat dit behandeld kan worden. De behandeling kan bestaan uit:
  • antibiotica bij gastritis of gastro-enteritis veroorzaakt door bacteriën;
  • corticosteroïden voor de ziekte van colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn;
  • krampstillende medicijnen als je PDS hebt of zeer ernstige spasmen die niet onder controle te brengen zijn door andere behandelingen.

Voldoende water drinken om uitdroging te voorkomen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comVoldoende water drinken om uitdroging te voorkomen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Preventie van krampen in de maag

Als je maagkrampen of krampen in de maag worden veroorzaakt door een aandoening zoals een inflammatoire darmaandoening, is behandeling van deze aandoeningen de beste manier om maagkrampen te voorkomen. In geval van maagkrampen veroorzaakt door spierspanning, gasvorming of uitdroging, zijn hier enkele manieren om te voorkomen dat ze zich voordoen:

Voldoende water drinken

Blijf gehydrateerd. Een verlies van elektrolyten als gevolg van uitdroging kan maagkrampen veroorzaken. Voldoende drinken kan dus helpen om spasmen te verminderen.

Veranderen van dieet

Het veranderen van je dieet kan maagkrampen helpen voorkomen die worden veroorzaakt door gasvorming, gastritis, PDS en inflammatoire darmaandoeningen. Als gasvorming je maagkrampen veroorzaakt, kan het helpen om de vezelinname te beperken. Het eten van vezels kan zinvol zijn bij obstipatie die wordt veroorzaakt door een inflammatoire darmaandoening en gastritis. Eet minder pittig voedsel, dat je maag kan irriteren en spasmen kan verergeren. Vermijd ook vet voedsel.

Beperk je alcoholgebruik.

Geen alcohol drinken, is het advies bij maagklachten.

Bewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages

Dagelijks bewegen

Beweging is belangrijk om de spijsvertering op gang te houden. Bewegen zorgt namelijk voor een betere werking van de darmen. Streef naar elke dag een half uurtje beweging: wandelen, fietsen, zwemmen, tuinieren, het is allemaal goed.

Prognose

Maagspasmen kunnen soms gewoon normale spierbewegingen zijn en worden vaak veroorzaakt door aandoeningen die je prima zelf kunt behandelen. Soms zijn maagkrampen echter een teken van een onderliggend probleem waarvoor je medische hulp moet inschakelen. Als je maagkrampen ernstig zijn, aanhouden of langer dan een paar dagen duren, of als je koorts, bloed in de ontlasting of braaksel hebt, of aanhoudende misselijkheid, braken of diarree, moet je medische hulp inschakelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van de maag?Last van de maag?Veel mensen hebben wel eens last van de maag na het eten, voor het eten of op een ander moment van de dag. Deze pijn kan…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Geneeskrachtige kruiden bij buikpijnGeneeskrachtige kruiden bij buikpijnBuikpijn is een verzamelnaam voor vele klachten in de omgeving van de maag. Buikpijn kan komen door tal van oorzaken en…
Steken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikSteken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/herjua
  • Babybites. Braxton-Hicks. https://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/Bevallen/Braxton-Hicks (ingezien op 6-6-2018)
  • Healthline. What Causes Stomach Spasms? https://www.healthline.com/health/stomach-spasms (ingezien op 26-12-2017)
  • Prevention. Ask Dr. Stork: Can Stress Give You Stomach Cramps? https://www.prevention.com/health/a20456190/dr-travis-stork-on-stress-and-stomach-cramps/ (ingezien op 6-6-2018)
  • www.vsm.nl/advies-bij/maagkramp
  • www.henw.org/archief/volledig/id1549-buikpijn-en-galstenen.html
  • www.consumed.nl/dossiers/maagpijn-maagzuur/artikel/1027/hoe-verhelp-ik-maagkrampen
  • www.voedselvergiftiging-buikgriep-symptomen.nl
  • www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselvergiftiging.aspx
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Csaba Deli
  • Afbeelding bron 2: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • Afbeelding bron 4: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 6: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 7: Mimagephotography/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 8: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Maagkrampen: symptomen en oorzaken van krampen in de maag"

Reactie

Geebelen, 16-09-2016 18:53 #1
Heb dit gekregen van daflon pillen. Ben gestopt met ze te nemen. Reactie infoteur, 30-10-2016
Buikpijn is een mogelijke bijwerking van Daflon. Krijgt u last van bijwerkingen, neem dan contact op met uw arts, apotheker of verpleegkundige. Dit geldt ook voor mogelijke bijwerkingen die niet in deze bijsluiter staan.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!