InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Branderig gevoel vagina: mogelijke oorzaken en behandelingen

Branderig gevoel vagina: mogelijke oorzaken en behandelingen

Branderig gevoel vagina: mogelijke oorzaken en behandelingen Heb je last van wat zich het beste laat omschrijven als een branderig gevoel van de vagina, de hele dag door of alleen bij het plassen? Dit branderige gevoel kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn een blaasontsteking, een vaginale schimmelinfectie, een SOA, met de overgang gepaard gaande hormonale schommelingen of een te lage pH-waarde. Veel van deze klachten laten zich gelukkig eenvoudig behandelen en vereisen niet de tussenkomst van een arts. In sommige gevallen, zoals bij een SOA, is dit echter wel nodig.

Branderig gevoel bij de vagina

Branderig gevoel vagina: wat kan de oorzaak zijn?

Een branderig gevoel rond de vagina kan je hele dag ontwrichten. Het doet zeer, prikt, kan gepaard gaan met de continue aandrang om te plassen en mogelijk heb je ook sterk de drang om je benen strak tegen elkaar te klemmen in de hoop dat het dan wat minder wordt. Het is duidelijk dat dit probleem het lastig maakt je te concentreren op je werk of om je te ontspannen. Wil je dit nare, branderige gevoel van de vagina behandelen, dan zul je eerst moeten weten wat de oorzaak is. Ben je hier achter dan kan het zijn dat je de hulp van de huisarts nodig hebt, maar vaak is het probleem ook te bestrijden met een middel dat je zelf bij de drogist kunt halen. Veel voorkomende oorzaken zijn een blaasontsteking, een vaginale infectie, een SOA, overgangsklachten of een verstoorde pH-waarde van de vagina.

Blaasontsteking of urineweginfectie

In verreweg de meeste gevallen is een branderig gevoel van de vagina het gevolg van een blaasontsteking. Een blaasontsteking komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Dit komt doordat blaasontstekingen meestal veroorzaakt worden doordat bacteriën uit de darmen in de urinebuis terecht komen en zich in de blaas nestelen. De plasbuis van vrouwen is aanmerkelijk korter dan die van mannen, waardoor het risico op een blaasontsteking bij vrouwen groter is.

Kenmerkende symptomen van een blaasontsteking zijn een brandend of prikkend gevoel van de vagina, veel aandrang om te plassen, loze aandrang en steeds maar kleine beetje hoeven plassen. Daarnaast kan er ook sprake zijn van buikpijn, mogelijk uitstralend naar de rug, een kleine hoeveelheid bloed bij de urine en verhoging.

Wil je weten of jouw klachten veroorzaakt worden door een blaasontsteking, dan kun je een beetje urine inleveren bij de huisarts. Door middel van het gebruik van teststrips kan daar nagegaan worden of er voor een urineweginfectie kenmerkende bacteriën of bloedcellen in de plas aanwezig zijn. Is dit het geval dan zal meestal een antibioticakuurtje worden voorgeschreven. Eventueel kun je ook jezelf testen op een blaasontsteking door gebruik te maken van een thuistest. Deze zijn al voor circa 10 te koop bij verschillende drogisterijen en webshops.

Het behandelen van een blaasontsteking gebeurt zoals gezegd vaak met antibiotica. Gebruik je liever geen antibiotica, dan kun je er ook voor kiezen om een natuurlijk product te kopen. Je kunt dan kiezen voor een product op basis van cranberry's. Deze zijn zeer effectief in de strijd tegen een blaasontsteking. Dit komt doordat cranberry's of veenbessen zowel rijk zijn aan vitamine C als aan proanthocyanidinen. Deze helpen om bacteriën van de blaaswand los te weken zodat deze vervolgens kunnen worden uitgescheiden via de urine. Je kunt dan bijvoorbeeld een product als Roter Cystiberry gebruiken.

Vaginale infectie

Een tweede veel voorkomende oorzaak van een branderig gevoel van de vagina is een door Candida albicans veroorzaakte vaginale schimmelinfectie. Een gezonde vagina bevat van zichzelf diverse bacteriën en schimmels, net zoals bijvoorbeeld de darmen. Deze houden elkaar als het ware in evenwicht. Gaat één van de bacteriën of schimmels echter woekeren, dan raakt de balans of vaginale flora verstoord en kun je klachten krijgen. Gebruik van (te veel) zeep, gebruik van de pil, een verhoogde oestrogeenspiegel of contact met darmbacteriën kunnen hier de oorzaak van zijn.

Kenmerkende symptomen van een vaginale schimmelinfectie zijn een jeuk, een witte afscheiding in het ondergoed, een rood en gezwollen slijmvlies en een branderig gevoel bij het plassen. Normaliter hoef je met dergelijke klachten niet naar de huisarts, tenzij je tot een risicogroep behoord. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je zwanger bent, lijdt aan diabetes of medicijnen gebruikt die het immuunsysteem onderdrukken.

Het behandelen van een vaginale schimmelinfectie kan door gebruik van een crème of tabletjes die zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar zijn zoals clotrimazol. Vind je het vervelend om over dit intieme probleem te moeten praten bij de apotheek? Het middel Canesten GYNO is ook zeer doeltreffend tegen vaginale schimmels en is gewoon bij de drogist of via webshops verkrijgbaar. Je kunt het gebruiken in de vorm van een crème, tablet of capsule.

Seksueel overdraagbare aandoening (SOA)

Ook een SOA of seksueel overdraagbare aandoening kan een branderig gevoel van de vagina veroorzaken. Het kan in dit geval wijzen op chlamydia, gonorroe, herpes genitalis of genitale wratten. Heb je reden om aan te nemen dat je mogelijk een SOA hebt opgelopen en is dit mogelijk de oorzaak van je klachten? Het is dan zeer belangrijk dat je je laat testen op SOA's. Dit kun je laten doen bij de huisarts, GG&GD of bij een SOA-kliniek. Behoor je tot een risicogroep dan kun je je mogelijk gratis laten testen op SOA's. Ook kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van een thuistest. Is de uitslag positief, dan kun je via de kliniek of de huisarts een recept krijgen voor medicatie om de SOA te bestrijden.

Klachten door de overgang

Ben je in de overgang, dan kan ook dit leiden tot vaginale klachten waaronder een branderig gevoel in de intieme zone. Doordat in de overgang de hormonale huishouding een verandering ondergaat en de aanmaak van oestrogeen en hyaluronzuur verminderd, kan vaginale droogheid ontstaan. De epitheellaag aan de binnenkant van de vagina wordt dan dunner, droger en minder elastisch. Een branderig gevoel kan hiervan het gevolg zijn.

Wil je een branderig gevoel van de vagina die het gevolg is van vaginale droogheid behandelen, dan is hiervoor een effectief middel op de markt: Premeno Duo. Dit is een vaginale ovule die kan worden ingebracht en die vervolgens onder invloed van de lichaamswarmte smelt. De gel die ontstaat dringt door in de weefsels en zorgt ervoor dat klachten als jeuk, kloofjes en branderigheid snel afnemen.

Verstoorde pH-waarde

Tot slot is een oorzaak die je in overweging moet nemen een te lage pH-waarde. De normale pH-waarde of zuurgraad van de vagina ligt tussen de 3.8 en 4.5. Is deze waarde te laag dan verliest de vagina haar natuurlijke bescherming en kun je last krijgen van bijvoorbeeld bacteriële vaginose en wordt je vatbaarder voor geslachtsziektes.

Middels een thuistest kun je nagaan hoe het gesteld is met jouw pH-waarde. Viola biedt dergelijke thuistests aan. Deze zijn verkrijgbaar voor circa 9. Blijkt de pH-waarde van jouw vagina aan de lage kant? Je kunt dit eenvoudig behandelen met Normaflor op basis van ascorbinezuur. Dit helpt je snel de vaginale microflora te herstellen, waarna je snel van je klachten af moet zijn. Vaak helpt deze behandeling al binnen een dag. Een verpakking van twaalf stuks kost circa 13 (prijzen voor het laatst gecheckt in 2019).
Gerelateerde artikelen
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisJeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisHet is heel gênant als je last hebt van jeuk in de schaamstreek. Het geeft naast jeuk ook irritatie en een branderig gev…
Vaginale droogheid: oorzaken en behandeling van droge vaginaVaginale droogheid: oorzaken en behandeling van droge vaginaVaginale droogheid of een droge vagina is voor veel vrouwen een probleem tijdens of na de menopauze, wat wordt veroorzaa…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Pijn bij het plassen bij man en vrouw: symptomen en oorzaakPijn bij het plassen bij man en vrouw: symptomen en oorzaakPijn bij plassen man en vrouw. Dysurie is de medische term voor pijn of ongemak bij het urineren of plassen. Dit wordt o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ThePixelman, Pixabay
  • http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/vaginale-schimmelinfectie
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/seksualiteit-en-relatie/soas-bij-vrouwen-5-symptomen-om-op-tijd-te-signaleren/
  • http://www.ingoedendoen.nl/volwassen/vaginale-klachten-misschien-ph-waarde-vagina-verstoord/

Reageer op het artikel "Branderig gevoel vagina: mogelijke oorzaken en behandelingen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!