InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aspiratiepneumonie: Longontsteking door vreemde stoffen

Aspiratiepneumonie: Longontsteking door vreemde stoffen

Aspiratiepneumonie: Longontsteking door vreemde stoffen Aspiratiepneumonie is een longontsteking die optreedt nadat de patiënt vreemde stoffen inademt zoals braaksel, voedsel of vloeistoffen. Dit leidt vervolgens tot een bacteriële infectie. Veel voorkomende symptomen omvatten onder andere (bloederig) slijm ophoesten, kortademigheid, koorts en een bemoeilijkte en een piepende ademhaling. Diverse behandelingsmethoden zijn mogelijk bij aspiratiepneumonie. Tot slot is de prognose afhankelijk van vele factoren.

Synoniemen aspiratiepneumonie

Aspiratiepneumonie is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • anaërobe longontsteking - Inademing van braaksel
  • aspiratielongontsteking
  • necrotiserende longontsteking

Epidemiologie van de longontsteking

Aspiratiepneumonie komt vaak voor met name bij ongeveer 15% van de patiënten met een verworven longontsteking (= pneumonie: ontsteking onderste luchtwegen). De longaandoening treedt veel op in het ziekenhuis en gaat meestal gepaard met een infectie met verschillende bacteriën, waaronder anaerobe bacteriën. Tot slot zijn mannen, jonge kinderen en ouderen vaker getroffen. Informatie over de geografische voorliefde is niet gevonden in de geraadpleegde bronnen.

Oorzaken: Inademen vreemde stoffen in longen

Een longontsteking (medische term is "pneumonie") is een ademhalingsaandoening waarbij de patiënt een zwelling of een infectie van de longen of grote luchtwegen heeft. Aspiratiepneumonie treedt op wanneer de patiënt voedsel, speeksel, vloeistoffen (drank) of braaksel inademt in de longen of luchtwegen dat dan terechtkomt in de longen in plaats van in de slokdarm en de maag.

Het type bacterie dat de longontsteking veroorzaakt, is afhankelijk van vele mogelijke factoren bij de patiënt: de gezondheid, de woonplaats (thuis of in een rust- en verzorgingstehuis), een eventueel recent ziekenhuisverblijf, een verzwakt immuunsysteem en het recent gebruik van antibiotica.

De meeste patiënten voorkomen aspiratie doordat ze in staat zijn om stevig te hoesten, maar bij sommige patiënten is dit niet mogelijk. Risicofactoren voor het inademen van (aspireren) van vreemd materiaal in de longen zijn algemene anesthesie, coma, kwijlen, sommige slokdarmaandoeningen, minder alert als gevolg van medicijnen of een (neurologische) aandoening, overmatig gebruik van drank (alcohol) en drugs, een oudere leeftijd en slikproblemen door bijvoorbeeld tandheelkundige problemen, of een slechte slikreflex bijvoorbeeld bij patiënten met een beroerte (onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen met mentale en lichamelijke symptomen) of hersenletsel. Ook patiënten met brandend maagzuur en gastro-oesofageale refluxziekte (GERD) lopen ook een verhoogd risico op aspiratiepneumonie.

Pijn op de borst komt voor bij aspiratiepneumonie / Bron: Freestocks.org, PexelsPijn op de borst komt voor bij aspiratiepneumonie / Bron: Freestocks.org, Pexels

Symptomen: Voedsel, speeksel, vloeistoffen of braaksel inademen in longen

De symptomen van aspiratiepneumonie zijn erg divers:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De patiënt krijgt een uitgebreid lichamelijk onderzoek bij de arts. Hierbij merkt de arts dat de patiënt een blauwe verkleuring van de huid vertoont (cyanose) veroorzaakt door een gebrek aan zuurstof. Hij hoort tevens bij de auscultatie (onderzoek met behulp van een stethoscoop) krakende geluiden in de longen (reutels), de pols is snel (tachycardie) en de patiënt heeft een verlaagd bewustzijn.

Diagnostisch onderzoek

Andere mogelijke diagnostische onderzoeken omvatten een volledig bloedonderzoek, een bronchoscopie (inwendig kijkonderzoek van de luchtwegen), een CT-scan van de borstkas, een thoraxfoto (radiografisch onderzoek van de borstkas), een speekselonderzoek en een sputumkweek.

Differentiële diagnoses

De differentiële diagnoses omvatten:

Behandeling: Ademhalingsondersteuning en medicatie

De behandeling is afhankelijk van de ernst van de longontsteking en hoe ziek de patiënt was voor de aspiratie (chronische aandoening). Een ziekenhuisopname is vereist voor sommige patiënten. Soms is een ventilator (ademhalingsmachine) nodig voor ademhalingsondersteuning. Ook zuurstoftherapie is veelal vereist. De patiënt krijgt verder antibiotica alsook steroïden om de zwelling te minderen. Bij slikproblemen krijgt de patiënt andere voedingsmethoden zoals sondevoeding. Stoppen met roken is tot slot aanbevolen daar dit longschade veroorzaakt.

Prognose aandoening

De prognose is afhankelijk van de aard van de bacteriën die de longontsteking veroorzaken, de gezondheid van de patiënt voordat hij de longontsteking kreeg, de hoeveelheid van de longen die betrokken is, de aanwezigheid van complicaties en de snelheid van de diagnose en de behandeling. Meer ernstige infecties leiden tot langdurige schade aan de longen.

Complicaties longaandoening

Mogelijke complicaties omvatten ademhalingsfalen (ernstige ziekte met langzame ademhaling), een longabces, een schok en verspreiding van de infectie naar de bloedbaan (bacteriëmie) of andere delen van het lichaam. Soms komt een patiënt door aspiratiepneumonie eveneens te overlijden.

Preventie aspiratiepneumonie

Een regelmatige tandcontrole en geen overmatig gebruik van drank en drugs helpen om aspiratiepneumonie te voorkomen. Verder vermijden patiënten met een verlaagd bewustzijn orale voeding en geneesmiddelen. Ook het verhogen van het bedeinde >30 graden helpt bij patiënten met een verlaagd bewustzijn. Eten en drinken doet een patiënt indien mogelijk al zittend. Tot slot is sondevoeding voor sommige patiënten noodzakelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chemische longontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingChemische longontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingEen chemische longontsteking is een longontsteking die ontstaat door externe factoren, specifiek de inademing van chemis…
Slokdarmdivertikels: symptomen, oorzaak, en behandelingSlokdarmdivertikels: symptomen, oorzaak, en behandelingWat zijn slokdarmdivertikels? Een slokdarmdivertikel is een zakvormige uitstulping die naar buiten steekt in een zwak de…
Borstvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandelingBij borstvliesontsteking ofwel pleuritis raakt het borstvlies net buiten de longen ontstoken. Dit kan gebeuren door een…
Wat te doen bij een longontsteking?Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Een longontstekin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://emedicine.medscape.com/article/296198-overview#showall
  • http://patient.info/doctor/Aspiration-Pneumonia
  • http://www.drugs.com/cg/aspiration-pneumonia.html
  • http://www.healthline.com/health/aspiration-pneumonia#hetvoorkomen7
  • https://www.merckmanuals.com/professional/pulmonary-disorders/pneumonia/aspiration-pneumonitis-and-pneumonia
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000121.htm
  • Afbeelding bron 1: Freestocks.org, Pexels

Reageer op het artikel "Aspiratiepneumonie: Longontsteking door vreemde stoffen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 24-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!