InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmdivertikels: symptomen, oorzaak, en behandeling

Slokdarmdivertikels: symptomen, oorzaak, en behandeling

Slokdarmdivertikels: symptomen, oorzaak, en behandeling Wat zijn slokdarmdivertikels? Een slokdarmdivertikel is een zakvormige uitstulping die naar buiten steekt in een zwak deel in de wand van de slokdarm. Een slokdarmdivertikel kan zich overal in de slokdarm voordoen en kan aangeboren zijn (= congenitaal) of zich in de loop van de jaren ontwikkelen (= verworven slokdarmdivertikel). Courante symptomen zijn: moeite met slikken, eten blijft hangen, pijn bij het slikken, hoesten, nekpijn, gewichtsverlies en een slechte adem.

Slokdarmdivertikel

Slokdarm / Bron: Decade3d/Shutterstock.comSlokdarm / Bron: Decade3d/Shutterstock.com

Welke soorten slokdarmdivertikels bestaan er?

Slokdarmdivertikels worden ingedeeld naar hun locatie binnen de slokdarm:
  • een Zenker divertikel is de meest voorkomende vorm van divertikels van de slokdarm en bevinden zich in het bovenste deel van de slokdarm;
  • een tractiedivertikel, welke zich halverwege de slokdarm bevindt; en
  • een epiphrenic divertikel in het onderste deel van de slokdarm, vlak boven het middenrif.

Vooral bij mensen na het 50e levensjaar

Slokdarmdivertikels kunnen bij mensen van alle leeftijden voorkomen, hoewel de meeste gevallen zich voordoen na het vijftigste levensjaar. Op zich zijn slokdarmdivertikels zeldzaam en komen ze niet vaak voor.

Waardoor worden slokdarmdivertikels veroorzaakt?

Er is nog weinig bekend over de precieze oorzaak van slokdarmdivertikels, die ontstaan door een combinatie van een verhoogde druk in de slokdarm en een zwakke plek in de spierwand, als gevolg waarvan het slijmvlies van de slokdarm naar buiten stulpt. Een vernauwing van de slokdarm kan verhoogde druk veroorzaken. Een vernauwing kan het gevolg zijn van een strictuur of achalasie. Als gevolg van veroudering of reflux (het terugvloeien van maagzuur naar de slokdarm) kan er een zwakke plek in de spierlaag ontstaan.

Wat zijn de gevolgen van slokdarmdivertikels?

De klachten die slokdarmdivertikels kunnen veroorzaken, ontstaan vaak gedurende vele jaren. Door de jaren heen ontstaan er symptomen zoals dysfagie (moeilijk kunnen slikken), regurgitatie (terugstroming van voedsel naar de mond) en aspiratiepneumonie (pneumonie of longontsteking die wordt ook veroorzaakt door voedsel of vloeistoffen die in de longen terechtkomen), veroorzaakt door het inademen van omhooggekomen divertikelinhoud.

Klachten die verergeren

Wanneer de symptomen van slokdarmdivertikels verergeren, kan een persoon niet in staat zijn om te slikken als gevolg van een obstructie in de buurt van het divertikel. Het gebeurt zelden dat de slokdarm scheurt. Een obstructie of breuk veroorzaakt door een slokdarmdivertikel is gevaarlijk en vereist direct medisch ingrijpen. Oprispingen veroorzaakt door een divertikel komen vaak 's-nachts voor, als je ligt. Dit kan leiden tot verstikking, aspiratiepneumonie en longabcessen. Het komt zelden voor, maar bij 0,5 procent van de mensen met divertikels kan zich plaveiselcelcarcinoom ontwikkelen. Plaveiselcelcarcinoom is een type slokdarmkanker waarbij de tumor ontstaat uit plaveiselcellen, dat zijn de platte cellen die de bovenste laag van het slijmvlies in de slokdarm vormen. Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door chronische irritatie van de diverticula bij langdurige retentie van voedsel.

Wat zijn de symptomen van slokdarmdivertikels?

De symptomen van slokdarmdivertikels zijn:
  • dysfagie (moeite met slikken, gekenmerkt door een gevoel van dat voedsel gevangen blijft hangen in de keel, eten blijft hangen);
  • pulmonaire aspiratie (het binnendringen van afscheidingen of vreemd materiaal in de luchtpijp en longen);
  • aspiratiepneumonie (een longinfectie veroorzaakt door pulmonale aspiratie);
  • regurgitatie (terugstroming) van ingeslikt voedsel en speeksel;
  • pijn bij het slikken;
  • hoesten;
  • nekpijn;
  • gewichtsverlies;
  • slechte adem (halitose);
  • Sommige mensen kunnen een gorgelend geluid ervaren als er lucht langs het divertikel heengaat.

Hoe worden slokdarmdivertikels behandeld?

Een slokdarmdivertikel wordt gewoonlijk alleen behandeld als deze ernstige klachten geeft. Een operatieve verwijdering behoort tot de mogelijkheden, maar het wegbranden van het tussenschot tussen de divertikelzak en de slokdarmwand door laserbehandeling of cauterisatie (door middel van elektriciteit) tijdens een endoscopie kan ook. Niet alleen de divertikel, maar ook de onderliggende oorzaak moet adequaat worden behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slokdarmdivertikel: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmdivertikel: Oorzaken, symptomen en behandelingEen divertikel van de slokdarm kan men het beste omschrijven als een uitstulping van de slokdarmwand, die eruit ziet als…
Slokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandelingEen perforatie van de slokdarm is een ernstige aandoening waarbij er een gaatje of gat onstaan is in de slokdarm. Deze b…
Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingSlokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen ontsteking aan de slokdarm komt vaak voor wanneer zure maagsappen zich een weg weten te banen naar de slokdarm. Er k…
Brandend maagzuur en pijn op de borstBrandend maagzuur en pijn op de borstIedereen heeft er wel eens last van: brandend maagzuur. Een soms stekend, pijnlijk gevoel op de borst, meestal vlak bove…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Wavebreakmedia
  • http://my.clevelandclinic.org
  • Afbeelding bron 1: Decade3d/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Slokdarmdivertikels: symptomen, oorzaak, en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slokdarm en slokdarmklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!