InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lipbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten op lip

Lipbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten op lip

Lipbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten op lip Op de lip bijten (cheilofagie) is een vaak voorkomend probleem. Dit heeft dezelfde oorzaken als wangbijten of mondbijten. Vooral wanneer mensen bijten aan de binnenkant van de lip, treden hierbij bijkomende symptomen op. Voor veel mensen is lipbijten vrij frustrerend, vooral wanneer ze onbewust zijn van het feit dat ze dit doen. Vaak gebeurt dit bij psychische problemen, maar ook andere factoren spelen een rol. Het bijten op de lip is vaak met zelfzorgtips en huishoudmiddelen te verhelpen, maar soms is een professionele medische behandeling nodig.

Angst en bijten op de lip

Op de lip bijten is een teken van angst, maar dit komt bijna altijd voor in combinatie met andere symptomen. Waarom dit precies gebeurt, is niet geweten. Lipbijten is een soort tic waarbij iemand onbewust (dwangmatig) op de lippen gaat bijten als reactie op angst. Dit soort tic ontwikkelt zich vaak tot een slechte gewoonte die moeilijk te stoppen is.

Psychische aandoeningen

Bij psychische aandoeningen en dwangmatige stoornissen zoals nagelbijten, haartrekken (trichotillomanie) en liplikken komt het bijten in de lippen eveneens tot uiting.

Slechte kauwtechniek bij kauwgom

Mensen die sneller dan anderen op kauwgom kauwen, gaan eveneens sneller lipbijten. Dit gebeurt vaak bij kinderen, maar volwassenen passen soms ook een slechte kauwtechniek toe. Vaak gebeurt dit doordat de geest met iets anders bezig is en de kauwfocus verdwenen is. Snel kauwen bij afleiding is niet aanbevolen.

Slechte uitlijning van de tanden

Wanneer de tanduitlijning slecht is, komt bijten aan de binnenkant van de lippen vaker tot stand.

Tijdens het eten

Praten en tegelijkertijd voedsel eten veroorzaakt mogelijk lipbijten, omdat mensen hierbij onzorgvuldig kauwen. Afleiding voorkomen is nodig bij het eten, en dan vooral bij het eten van voeding waarvoor veel kauwwerk nodig is. Het is belangrijk om water te drinken bij de maaltijd en erg droog of erg vet eten te vermijden.

Zuigen op de binnenwangen en lippen

Het lipbijten gebeurt ook bij het zuigen in de mond, bijvoorbeeld bij patiënten met een brandende mond (lipbijten werkt pijnverlichtend) maar ook bij zuigelingen die zuigen aan een voedingsfles.

Symptomen

Lipbijten aan de binnenkant resulteert in meer schade dan lipbijten aan de buitenkant. Een persoon die vaak de lippen aan de binnenkant bijt, ervaart volgende symptomen:
  • bloedende lippen
  • erg harde lippen
  • lippijn / pijnlijke lippen
  • lipschilfering door droogheid
  • littekens (dit gebeurt bij chronisch lipbijten, wat schadelijk is voor de lippen)
  • ontstoken lippen (cheilitis) met bloedingen
  • rauwe lippen

Door het constante bijten op de lippen krijgt de patiënt te maken met een mondzweer. Normaal gezien geneest dit spontaan binnen enkele dagen en is een medische behandeling hiervoor niet nodig. Heeft de patiënt echter langdurig mondzweren, dan is een bezoek aan de arts nodig omdat dit mogelijk wijst op mondkanker. Meestal verschijnen deze mondzweren onder of op de tong. Mondkanker komt vooral tot stand bij mensen die roken en overmatig alcohol drinken.

Zelfzorg en huismiddeltjes bij lipbijten

Enkele zelfzorgtips versnellen het herstel van mondzweren en helpen tegen het wangbijten, tongbijten en lipbijten.

Druk toedienen op de wondplaats

Druk toepassen op het lipletsel vermindert het bloeden. Door de tong tegen het letsel te drukken, is het mogelijk om de schade te controleren.

Geen heet voedsel eten

Met een mondletsel is het onverstandig om hete voeding te nuttigen; hierdoor verloopt het herstelproces trager.

Koude aanbrengen

Ook het aanbrengen van koude vermindert de pijn. Dit gebeurt met een beetje ijs dat de patiënt wikkelt in een doek. De koude brengt hij enkele minuten aan op de plaats van de schade.

Mond spoelen

Na het eten is het belangrijk om de mond te spoelen met schoon water. Het is eveneens mogelijk om een beetje waterstofperoxide in vier lepels water te gieten en dit mengsel te gebruiken om de mond te spoelen. Dit mengsel heeft namelijk antibacteriële eigenschappen en voorkomt bacteriële infecties.

Ontspanningstechnieken

Ontspanningstechnieken verbeteren stress, angst, nervositeit en vermoeidheid. Hierbij valt te denken aan ademhalingsoefeningen, yoga, contemplatie, zelfvertrouwen, representatie, biofeedback, meditatie,

Pijnstiller nemen

Soms is het nodig om een pijnstiller te nemen voor het verlichten van de pijn. Het gebruik van chloorhexidine mondspoeling vermindert de zwelling.

Stoppen met ongezonde gewoontes

Langzaam en ook bewust eten (zonder afleiding) vermindert het kans op het bijten op de lip. Verder is het verstandig om niet te zuigen of wrijven tegen de tanden.

Wassen met zout water

Dankzij tafelzout blijft het lipletsel schoon; dit werkt tevens als pijnstiller. Hiervoor neemt de patiënt een eetlepel tafelzout en doet hij dit een beetje warm water. Met deze zoutoplossing spoelt hij de mond.

Andere tips

Via een forumtopic rond lipbijten geven ervaringsdeskundigen volgende tips:
  • dagelijks minimaal twee liter water drinken
  • geen verzorgingsproducten met kleurstoffen of parfum gebruiken
  • kauwgom eten
  • Purol gele zalf gebruiken
  • vieze lippenstift of lippenbalsem weggooien
  • witte vaseline of vaseline lipbalsem (in een blikje) gebruiken

Professionele medische zorg

Wanneer de lipklachten aanhouden of andere symptomen verschijnen, is het aangewezen om professionele medische hulp in te schakelen van een arts of tandarts.

Gebitsbeschermer

Een tijdelijke of permanente mondbescherming is in sommige gevallen noodzakelijk om het wang- of lipbijten onder controle te houden.

Operatie

In een aantal omstandigheden zijn chirurgische procedures nodig om de tanduitlijning of kaakproblemen te corrigeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wangbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten in wangWangbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten in wangWangbijten is een vorm van mondbijten. Diverse oorzaken zijn gekend voor het chronisch of incidenteel bijten in de wang.…
Slijmcyste (speekselkliercyste): Cyste in mond of op lippenSlijmcyste (speekselkliercyste): Cyste in mond of op lippenSlijmcysten (mucoceles, speekselkliercysten) zijn kleine, met vocht gevulde zakvormige holtes die zich vaak op de lippen…
Droge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingDroge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingHet droge mond syndroom (xerostomie) wordt gekenmerkt door een abnormale droogte van het mondslijmvlies (orale mucosa),…
Rokerslip: Rimpels rond mond en donkere verkleuring van lipRokerslip: Rimpels rond mond en donkere verkleuring van lipRokers krijgen vaker te maken met donkerdere lippen en tandvlees, en verticale rimpels rond de mond. Vaak verschijnen de…
Tongbijten: Oorzaken en symptomen van bijten op de tongTongbijten: Oorzaken en symptomen van bijten op de tongTongbijten (tongkauwen) is een veel voorkomend mild tot ernstig symptoom. Dit komt voor bij diverse lichamelijke en psyc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • Geraadpleegd op 21 augustus 2017:
  • 7 Ways To Stop Biting Your Lips, Because It's Not A Good Habit, https://www.bustle.com/articles/98188-7-ways-to-stop-biting-your-lips-because-its-not-a-good-habit
  • Biting Inside of Lip Causes, While Eating, Anxious, on Bottom Lip, How to Stop and Heal Sore Bitten Inner Lip, http://www.healcure.org/lip/lip-biting/biting-inside-lip-causes-eating-anxious-bottom-lip-stop-heal-sore-bitten-inner-lip/
  • Cheek Biting: Why and How to Stop It, http://www.newhealthadvisor.com/Biting-Inside-of-Cheek.html
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How to Get Children to Stop Biting the Inside of Their Mouths, http://www.livestrong.com/article/552895-how-to-get-children-to-stop-biting-the-inside-of-their-mouths/
  • Lip Biting (Anxiety Disorder), http://healthosphere.com/lip-biting-symptoms-causes-treatment/
  • Lippen kapot bijten hoe kom ik van af?, https://www.startpagina.nl/v/winkelen/mode/vraag/176792/lippen-kapot-bijten
  • Why Do People Bite Lips When They're Anxious?, http://www.calmclinic.com/anxiety/symptoms/lip-biting

Reageer op het artikel "Lipbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten op lip"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!