InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lipinfectie: Oorzaken en symptomen van infectie aan lip(pen)

Lipinfectie: Oorzaken en symptomen van infectie aan lip(pen)

Lipinfectie: Oorzaken en symptomen van infectie aan lip(pen) Bij lipinfecties ontstaan ongemakkelijke en lelijke wondjes aan de lip. Diverse infecties leiden tot geïnfecteerde lippen. Ook een tekort aan voedingsstoffen, en zelfs koud weer veroorzaakt mogelijk infecties aan de lip. De lipinfectie gaat vaak gepaard met gezwollen lippen, blaarvorming en/of zweren. Diverse huismiddeltjes verminderen of verhelpen de klachten die gepaard gaan met een lipinfectie. Soms verdwijnen de klachten niet en dan is een bezoek aan een arts nodig. Het is voor de arts belangrijk om de oorzaak te kennen van een geïnfecteerde lip omdat dit anders moeilijk te behandelen is.

Citrusvruchten

Het eten van ananas, citroenen, limoenen en sinaasappels veroorzaakt mogelijk een zeldzame allergische reactie waardoor symptomen tot uiting komen die doen denken aan een lipinfectie, al is dit dan eigenlijk geen echte lipinfectie. Niettemin leidt de voedselallergie ook tot een zwelling, een droge en schilferige huid en zweren aan de lip. Wanneer de lipzweren vervolgens openbreken, ontstaat sneller een infectie.

Herpesvirussen

Het herpes simplex-virus type 1 veroorzaakt mogelijk schade aan de lippen in de vorm van een koortslip rond de mond. Bij de aandoening komen zweren tot stand. Koud weer, stress, een tandprocedure en een liptrauma zijn risicofactoren. Het virus dringt namelijk de lip binnen door een wondje of letsel aan de lip. De infectie is besmettelijk en verspreidt zich via huid-op-huid contact of zelfs contact met een persoonlijk voorwerp zoals een handdoek of een tandenborstel. Herpes simplex type 2, dat meestal gekoppeld is aan genitale herpes (zweren op geslachtsorganen), infecteert de lippen mogelijk na orale seks.

Schimmelinfectie

Candida albicans is een schimmel die vaak de lippen aantast. Dit resulteert in de ontwikkeling van diverse soorten zweren. Hierdoor drogen de lippen uit, waardoor ze barsten en openbreken. Soms veroorzaken de schimmels ook orale candidiasis (mondspruw), waardoor kleine zweren rond de mond ontstaan. Een schimmelinfectie veroorzaakt soms ook hoekige cheilitis of perlèche (hoekige cheilitis), een pijnlijke ontsteking van de mondhoeken en lippen. Patiënten die een kunstgebit dragen en ouderen zijn vaker aangetast door deze infectie.

Voedings- en vitaminetekorten

Het klinkt vreemd dat voedings- en vitaminetekorten leiden tot lipinfecties. Ze veroorzaken dan ook niet rechtstreeks problemen met de lippen. Door een ijzergebrek (ferriprieve anemie), zinktekort of tekort aan riboflavine (B2) verzwakt echter het immuunsysteem van het lichaam, waardoor bacteriën en schimmels sneller problemen kunnen veroorzaken.

Winterklimaat

Door extreem koude temperaturen, droge lucht en harde wind in de winterperiode ontstaan sneller infecties en koortslippen. Door de koude ontstaan droge lippen en kloofjes in de lippen, waardoor ze sneller barsten en splijten, wat uitnodigend is voor ziekteverwekkers. De warme, droge lucht van verwarmingssystemen is dan weer een risicofactor voor de verspreiding van virussen. Tot slot, piekt een verkoudheid in de winter. Het virus dat hiervoor verantwoordelijk is, veroorzaakt ook koortsblaasjes.

Symptomen van geïnfecteerde lip

Een lipinfectie gaat vaak gepaard met een aantal symptomen.

Blaren

Geïnfecteerde lippen gaan bij veel patiënten vergezeld met blaarvorming. De blaren barsten vervolgens open, waardoor open, rode zweren rond de mond, en/of in de mondhoeken tot stand komen. Blaren zorgen vaak voor lippijn.

Gezwollen lippen

De lippen zijn gezwollen. De lipzwelling treft beide lippen of bevindt zich enkel op de bovenlip of enkel aan de onderlip. De zwelling zelf is het gevolg van een met vocht gevulde blaasjes aan de lippen of de ontsteking van het lipweefsel.

Zweren

Ook ontstaan mogelijk mondzweren en aften aan de geïnfecteerde lippen. Deze lipzweren bevatten mogelijk besmettelijk pus. Deze zweren zijn zacht, pijnlijk en/of gezwollen.

Andere symptomen

Roodheid aan de lippen, een gevoel van warmte op het aangetaste lipgedeelte, kleine bloedingen aan de geïnfecteerde plaats, koorts, pusvorming (bij ernstige infecties) en een slechte adem (halitose) zijn andere symptomen die mogelijk optreden bij een lipinfectie.

Behandeling van lipinfectie

Volgende eenvoudige zelfzorgmaatregelen helpen bij geïnfecteerde lippen:

Kruiden en oliën

Volgende kruiden en oliën helpen bij het bestrijden van een infectie aan het lipgebied:
  • castorolie gebruiken (innemen via warme melk of aanbrengen als oplossing)
  • knoflook en uien eten of als pasta aanbrengen (bestrijdt mondspruw)
  • kokosolie op wattenstaafjes aanbrengen en dit toepassen op de lip (vernietigt schimmel Candida)
  • kruiden gebruiken zoals bloedwortel en kurkuma (werkt ontstekingsremmend)
  • tea tree olie gebruiken (werkt bevochtigend, vermindert infecties, vermindert koortslippen of blaren en werkt genezend)

Het delen van persoonlijke voorwerpen is geen goed idee / Bron: Pexels, PixabayHet delen van persoonlijke voorwerpen is geen goed idee / Bron: Pexels, Pixabay

Leefstijl

Lipinfecties voorkomen of behandelen is mogelijk door het volgende van volgende richtlijnen:
  • geen persoonlijke voorwerpen delen
  • goede persoonlijke hygiëne hanteren
  • lipbijten vermijden (gebarsten blaren verhogen de kans op een infectie)
  • stoppen met roken en het gebruik van tabaksproducten (koortsblaasjes verergeren door het roken en roken is tevens schadelijk voor de gezondheid, met soms mondkanker, lipkanker of tongkanker als gevolg)

Voeding

Volgende adviezen met betrekking tot de voeding zijn nuttig voor het behandelen van een lipinfectie:
  • gekruid voedsel vermijden (gekruid voedsel verergert de infectie en de lippijn)
  • gorgelen met zout water (vermindert zwelling en werkt antiseptisch)
  • meer ijzer innemen via de voeding (bestrijdt infecties)
  • meer vitamine C innemen (versterkt het immuunsysteem)
  • melk drinken (genezende werking en vermindert infecties)
  • suikerinname verminderen (suiker verergert een infectie en is een voedingsbron voor schimmels)
  • voldoende vocht drinken (vooral water; verwijdert gifstoffen uit het lichaam)
  • yoghurt aanbrengen (genezende en antiseptische eigenschappen, bevat nuttige bacteriën voor het bestrijden van infectie)

Verdwijnen de klachten niet via deze tips, dan is een advies van de arts noodzakelijk. Hij schrijft mogelijk antibiotica voor de behandeling van een bacteriële infectie, antimycotica voor de behandeling van een schimmelinfectie en corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herpes gladiatorum: Virale huidinfectie met blaren en koortsHerpes gladiatorum: Virale huidinfectie met blaren en koortsHerpes gladiatorum (matherpes) is een zeer besmettelijke huidinfectie veroorzaakt door het herpes simplex-virus. Contact…
Botontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingBotontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingEen botontsteking of osteomyelitis is een ontsteking van het bot, beenmerg en/of beenvlies. Het is een ernstige aandoeni…
Jeukende lippen: Oorzaken van jeuk aan lipgebiedJeukende lippen: Oorzaken van jeuk aan lipgebiedJeukende lippen komen vaak voor en de meeste mensen negeren dit. Het is echter toch belangrijk om te weten wat de jeuk a…
Mijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten zijn kleine spinachtige insecten die op gras, kruiden, planten en in struikgewas voorkomen. Ze hechten zich meest…
Zweertjes op tong, zweertjes in de mond: GingivostomatitisZweertjes op tong, zweertjes in de mond: GingivostomatitisHerpetische stomatitis of gingivostomatits is een besmettelijke ziekte die zich verspreidt door direct contact met het h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marisa Sias, Pixabay
  • Geraadpleegd op 25 februari 2018:
  • Bacterial Lip Infection: Symptoms, Causes And Home Remedies, http://www.tandurust.com/lip-care/bacterial-lip-infection.html
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How to Heal a Lip Infection Naturally at Home, https://wellnessbells.com/lip-infection/
  • Lip Infection: Causes, Symptoms, and Home Remedies, https://www.doctorshealthpress.com/general-health-articles/lip-infection-causes-symptoms-home-remedies/
  • Lip Infections and Their Cure, https://humannhealth.com/lip-infections-and-their-cure/1768/
  • Lip Infections And Their Cures, http://www.myhealthtips.in/2013/10/lip-infections-and-their-cures.html
  • Lip Infections: Causes, Symptoms, Treatment and Home Remedies, https://www.nlda.org/lip-infections-causes-symptoms-treatment-and-home-remedies/
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Lipinfectie: Oorzaken en symptomen van infectie aan lip(pen)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 17-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!