InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dicht borstweefsel: Verhoogd risico op borstkanker

Dicht borstweefsel: Verhoogd risico op borstkanker

Dicht borstweefsel: Verhoogd risico op borstkanker Borsten bestaan uit klierlobben, melkkanalen en vet- en vezelig bindweefsel. Vooral vrouwen voor de menopauze hebben een hoge borstweefseldichtheid. Vrouwen met dicht borstweefsel hebben meer klierweefsel en relatief minder vet in de borsten. Het is belangrijk dat vrouwen zich bewust zijn van de dichtheid van hun borsten, wat op te sporen is via een mammografie (röntgenfoto van de borsten). De aanwezigheid van een hoge borstweefseldichtheid is namelijk een bijdragende factor bij het opsporen van borstkanker. Dicht borstweefsel is niet te voorkomen, maar enkele andere adviezen verminderen wel het risico op het ontwikkelen van kanker in de borst.

Epidemiologie van dicht borstklierweefsel

Ongeveer 75% van de vrouwen tussen het vierde en vijfde decennium heeft dicht borstweefsel. Dit betreft vrouwen die nog niet in de menopauze zijn terechtgekomen. De dichtheid neemt bij de meeste vrouwen verder af naarmate ze verouderen.

Oorzaken van hoge borstweefseldichtheid

Dicht borstweefsel is meestal het gevolg van erfelijke factoren, daar moeders en grootmoeders dan ook vaak dicht borstklierweefsel hebben. Daarnaast speelt de leeftijd een rol. Des te jonger een vrouw is, des te dichter zijn haar borsten. Oudere vrouwen hebben meestal een lagere dichtheid van de borsten. Vrouwen die na de menopauze hormoonvervangingstherapie krijgen, krijgen tot slot sneller te maken met een hogere borstdichtheid.

Gevolgen: Verhoogd risico op borstkanker

Bij vrouwen met een lage borstdichtheid is borstkanker sneller op te sporen dan bij vrouwen met een hoge borstweefseldichtheid (dicht borstklierweefsel). Daarom start een bevolkingsonderzoek naar borstkanker ook bij vrouwen boven de vijftig jaar; zij hebben namelijk veelal een lagere borstdichtheid. Omdat het bij dicht borstweefsel lastig is om een tumor in de borst op te sporen, krijgen vrouwen met dicht borstweefsel meer kans op een vals-negatieve mammografie dan vrouwen die dit niet hebben. Het dichte borstweefsel zelf is ook een risicofactor voor borstkanker in beide borsten. Het is echter niet zo dat alle vrouwen met dicht borstweefsel te maken krijgen met borstkanker.

Diagnose en onderzoeken bij dicht borstweefsel

Screeningsmammografie (bij bevolkingsonderzoek

Een mammografie onthult de dichtheid van het borstweefsel. Het is wel mogelijk dat een vrouw bij een screeningsmammografie in het kader van een bevolkingsonderzoek deze informatie niet standaard krijgt. Wel is in Nederland in januari 2011 een zogenaamde DENSE-studie opgestart, waarbij ook Bevolkingsonderzoek Oost (Gelderland, Overijssel) meewerkt aan de studie sinds april 2013. Hierbij krijgen vrouwen met een hoge borstdensiteit (borstdichtheid) bij een bevolkingsonderzoek een verwijzing voor en MRI-scan en voeren onderzoekers twee jaar later opnieuw een MRI-scan uit. De resultaten van dit onderzoek, waarbij bijna vijfduizend vrouwen gescreend worden, zijn anno februari 2018 nog niet gekend.

Diagnostische mammografie

Voert de arts een diagnostische mammografie uit in het ziekenhuis, dan noteert de arts wel standaard de dichtheid van het borstklierweefsel. Vetweefsel heeft een zwarte kleur op radiografisch beeld, terwijl klierweefsel wit kleurt. Aangezien tumorcellen ook wit oplichten bij een mammografie, is het voor de arts lastiger om het tumorweefsel te onderscheiden van normaal klier- en bindweefsel.

Alternatieve diagnostische onderzoeken

Anno februari 2018 zijn er geen betere diagnostische onderzoeken bekend voor het opsporen van kankercellen bij vrouwen met dicht klierweefsel in de borst. Vrouwen met een zeer dicht borstweefsel krijgen een MRI-scan van de borst. Toont dit beeldvormend onderzoek afwijkingen, dan voert de arts een echografie en een biopsie van de borst uit.

Vrouwen moeten stoppen met roken / Bron: Geralt, PixabayVrouwen moeten stoppen met roken / Bron: Geralt, Pixabay

Preventie van kanker in borsten

Dicht borstweefsel is niet te voorkomen, maar enkele levensstijlkeuzes verminderen wel het risico op borstkanker.

Voorbeelden hiervan zijn:
  • een gezond gewicht behouden
  • niet roken of stoppen met roken
  • regelmatige lichaamsbeweging uitvoeren
  • zo weinig mogelijk alcohol drinken (niet meer dan één alcoholisch drankje per dag voor vrouwen)

Verder adviseert een arts soms sneller om beeldvormende onderzoeken uit te voeren bij vrouwen die een hoger risico lopen op kanker in de borst. Dit gebeurt dan bijvoorbeeld bij vrouwen die zowel een hoge borstweefseldichtheid als een familiegeschiedenis van borstkanker hebben. Ook vrouwen met bepaalde genetische mutaties (wijzigingen) die een hoge borstweefseldichtheid hebben, krijgen vaak vervolgonderzoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Het behandelen van borstkanker bij vrouwenHet behandelen van borstkanker bij vrouwenBorstkanker is een woekering van kwaadaardige cellen die zich ontwikkelen uit normale borstcellen. Borstkanker die allee…
Fibroadenoom: goedaardig bindweefselknobbeltje in de borstFibroadenoom: goedaardig bindweefselknobbeltje in de borstEen fibroadenoom is een goedaardig bindweefselknobbeltje in de borst. Een fibroadenoom is de meest voorkomende goedaardi…
Fibrocystische veranderingen in de borsten bij vrouwenFibrocystische veranderingen in de borsten bij vrouwenVeel vrouwen hebben fibrocystische borsten. Dit duidt op gezond borstweefsel dat knobbelachtig aanvoelt en soms pijnlijk…
Ziekte van Paget van de borst (tepel): Vorm van borstkankerZiekte van Paget van de borst (tepel): Vorm van borstkankerDe ziekte van Paget van de borst (ziekte van Paget van de tepel) is een zeldzame vorm van borstkanker die de tepel en he…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 4 februari 2018:
  • Breast Density and Your Mammogram Report, https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/screening-tests-and-early-detection/mammograms/breast-density-and-your-mammogram-report.html
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Dense breast tissue: All you need to know, https://www.medicalnewstoday.com/articles/319502.php
  • Dicht borstklierweefsel, http://www.borstkankervragen.nl/viewtopic.php?f=162&t=2893
  • Dicht borstklierweefsel, https://borstkanker.nl/nl/dicht-borstklierweefsel
  • Dicht borstklierweefsel, https://www.kanker.nl/bibliotheek/borstkanker/wat-is/7112-dicht-borstklierweefsel
  • Dicht borstweefsel, http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_borstkanker/Wat_is_borstkanker/Kans_op_borstkanker/Dicht_borstweefsel/Dicht_borstweefsel
  • Onderzoek naar borstkanker bij vrouwen met dicht borstweefsel, https://www.bevolkingsonderzoekoost.nl/nieuws/2015/01/21/onderzoek-naar-borstkanker-bij-vrouwen-met-dicht-borstweefsel
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Dicht borstweefsel: Verhoogd risico op borstkanker"

Infoteur: Miske
Laatste update: 14-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!