InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge oren: Oorzaken en symptomen van uitgedroogde oren

Droge oren: Oorzaken en symptomen van uitgedroogde oren

Droge oren: Oorzaken en symptomen van uitgedroogde oren Het hebben van droge oren is een veel voorkomend en vervelend probleem. Vaak is een ophoping van droge, dode huidschilfers aanwezig in de gehoorgang. Jeuk en irritatie zijn dan ook enkele symptomen waarmee veel patiënten met droge oren kampen. Allergische reacties, een intense blootstelling aan de zon, chronische huidaandoeningen en een gebrek aan oorsmeer zijn slechts enkele mogelijke oorzaken van uitgedroogde oren. Hoewel droge oren irriterend en ongemakkelijk zijn, leiden ze meestal niet tot problemen op lange termijn. Een goede huidverzorging voorkomt in veel gevallen droge oren.

Allergische reacties en droge oren

Een allergische reactie aan de oren ontstaat bijvoorbeeld door het gebruik van agressieve topische (op de huid aangebrachte) crèmes, parfums met sterke alcoholeigenschappen en geparfumeerde zeep. Wanneer een allergische reactie optreedt door het gebruik van deze middelen, ontstaan uitgedroogde oren. Patiënten die allergisch reageren op bepaalde metalen en nieuwe oorbellen dragen, lopen mogelijk ook risico op een allergische reactie. Wanneer de droge oren te wijten zijn aan bepaalde verzorgingsproducten, is het aanbevolen om eens te veranderen van zeep, shampoo of gezichtscrème te. Milde zeep en huidverzorgingsproducten zijn een goede keuze.

Een langdurige blootstelling aan de zon veroorzaakt mogelijk droge oren / Bron: Blueeve, PixabayEen langdurige blootstelling aan de zon veroorzaakt mogelijk droge oren / Bron: Blueeve, Pixabay

Blootstelling aan de zon

Door een intense blootstelling aan zonlicht krijgt een patiënt mogelijk met uitdroging (dehydratie) en zonnebrand (rode, pijnlijke huid door blootstelling aan de zon) te maken. Deze factoren dragen bij aan de totstandkoming van droge oren. Het is belangrijk om de oren niet te veel bloot te stellen aan de zon.

Chronische huidaandoening en uitgedroogde oren

Een patiënt met een chronische huidaandoening loopt ook het risico op het krijgen van droge oren. De huid heeft bij deze patiënten namelijk problemen om vocht vast te houden. Voorbeelden van dergelijke chronische huidaandoeningen omvatten seborreïsche dermatitis (huidziekte met hoofdroos en een rode huid), eczeem en psoriasis.

Dermatitis

Dermatitis is de medische term voor een ontsteking van de huid. Verschillende vormen van dermatitis zijn het gevolg van een allergische reactie op shampoos of huidreinigingsmiddelen. De huidaandoening ontstaat echte rook zonder bekende oorzaken, zoals bij roos. Roos is een levenslange aandoening die komt en gaat. Een goede huidverzorging vermindert het risico op uitgedroogde oren.

Eczeem

Eczeem
in de gehoorgang gaat gepaard met schilfers en jeuk in de gehoorgang, en is hierdoor zeer irriterend. Als de chronische huidaandoening in het oor aanwezig is, is ook vaak de neus en de hoofdhuid aangetast.

Psoriasis

Psoriasis is een auto-immuunziekte die ervoor zorgt dat huidcellen sneller groeien dan dat ze worden afgestoten. Bij de patiënt is het buitenoor, de hoofdhuid en de nek vaak getroffen. Hierop ontstaan droge, schilferige vlekken, roodheid en oorjeuk.

De arts wil de jeuk doen stoppen en ook de gezonde vochtbalans in het oor herstellen. De keuze van de behandeling hangt meestal af van het onderliggende probleem. Eczeem, psoriasis en dermatitis in het oor behandelt de arts met steroïde oorcrèmes of oordruppels inzetbaar om de ontsteking te verlichten en het oor voldoende te bevochtigen. Steroïde crèmes of -druppels mag de patiënt alleen als tijdelijke behandeling gebruiken, omdat het langdurig gebruik leidt tot een dunnere en meer kwetsbare huid.

Gebrek aan oorsmeer

Oorsmeer werkt als een soort reinigingsmechanisme van het binnenoor. Het heeft antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen en houdt tevens de oren gehydrateerd (vochtig). Wanneer patiënten te weinig oorsmeer hebben, leidt dit mogelijk tot droge oren.

Gehoorapparaat

Oorirritatie doet de oren uitdrogen. Patiënten die hoorapparaten gebruiken, krijgen droge oren doordat het apparaat wrijft tegen de gevoelige huid in en rond het oor. De materialen waaruit hoorapparaten zijn gemaakt, zijn eveneens in staat om een allergische reactie te veroorzaken.

Oor overmatig reinigen

Bovendien is het mogelijk dat patiënten de gehoorgangen te veel reinigen waardoor een gebrek aan oorsmeer tot stand komt. Bovendien verwijdert de patiënt hiermee natuurlijke oliën die belangrijk zijn voor de gezondheid van het oor. Het gebruik van oorwattenstaafjes is uit den boze. Een gezond oor is een zelfreinigend orgaan en vereist normaal gesproken geen handmatige of invasieve reiniging. Als droge oren resulteren uit of verergeren door overmatig reinigen, is het aangewezen een arts te bezoeken. Een arts maakt de oren schoon door deze voorzichtig te spoelen met warm, steriel water.

Vaseline kalmeert en hydrateert droge oren bij mensen die leven in een droog klimaat / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vaseline kalmeert en hydrateert droge oren bij mensen die leven in een droog klimaat / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Weer

Ook extreme weersveranderingen veroorzaken mogelijk uitgedroogde oren waardoor vlokjes en jeuk ontstaan. De airconditioning thuis verlagen en minder warme baden en douches nemen, stabiliseert de droog aanvoelende oren. Een luchtbevochtiger is wel nuttig voor patiënten die in een droog klimaat leven of vaak blootgesteld zijn aan airconditioning. In warme en koude klimaten helpt vaseline om droge oren te kalmeren en te hydrateren.

Symptomen geassocieerd met droog aanvoelende oren

Droge oren gaan mogelijk gepaard met een zichtbare hoeveelheid dode huidschilfers. De meeste patiënten met droge oren ervaren veel jeuk. Concentratieproblemen en slaapproblemen zijn enkele complicaties die hierdoor optreden. Een secundaire bacteriële infectie treedt bovendien mogelijk op doordat de patiënt voortdurend gaat krabben aan de jeukende en geïrriteerde oren. Hiervoor is dan een voorgeschreven antibioticum vereist. Onbehandeld leiden droge oren tot korstvorming, extreme oorpijn en een oorafscheiding. Bij aanhoudende, erg pijnlijke of zeer jeukende droge oren, is het bijgevolg belangrijk om een afspraak te maken met een arts. Op deze manier is het mogelijk om verdere oorontstekingen of complicaties te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Droge oren en schilfers: oorzaken, symptomen en behandelingDroge oren en schilfers: oorzaken, symptomen en behandelingKlachten als droge oren, jeuk en/of schilfers in het oor, kunnen worden veroorzaak door huidaandoeningen, zoals psoriasi…
Huidproblemen hond: overmatige jeuk aan de huid, oorzakenHuidproblemen hond: overmatige jeuk aan de huid, oorzakenHuidproblemen hond: overmatige jeuk aan de huid bij de hond, wat zijn de meest voorkomende oorzaken? Niets is erger voor…
Remedies tegen droge hoofdhuid, schilfertjes, droge plekkenRemedies tegen droge hoofdhuid, schilfertjes, droge plekkenLast van een droge hoofdhuid, jeuk, schilfertjes en/of verdroogde plekken op het hoofd? Voor dit probleem zijn een aanta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • Geraadpleegd op 5 februari 2018:
  • Causes, Treatment & Prevention of Dry Ears, https://www.thesinusdoctor.com/causes-treatment-and-prevention-of-dry-ears
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Dry and Itchy Ears, https://www.dizziness-and-balance.com/disorders/symptoms/dry_ears.htm
  • Dry Ears (Low Earwax) Causes of Dryness in the Ear Canal, http://www.healthhype.com/dry-ears-low-earwax-causes-of-dryness-in-the-ear-canal.html
  • Dry ears: Causes, treatment, and preventionr, https://www.medicalnewstoday.com/articles/319248.php
  • Dry Skin on the Ear Canal, https://www.livestrong.com/article/304662-dry-skin-on-the-ear-canal/
  • Dry, flaky ears, https://www.livestrong.com/article/322823-dry-flaky-ears/
  • Afbeelding bron 1: Blueeve, Pixabay

Reageer op het artikel "Droge oren: Oorzaken en symptomen van uitgedroogde oren"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!