InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eardoc: oorpijn verlichten middels trillingen

Eardoc: oorpijn verlichten middels trillingen

Eardoc: oorpijn verlichten middels trillingen De Eardoc is een instrument dat door middel van het toepassen van trillingen op het bot achter het oor verlichting van oorpijn kan geven. De Eardoc is te gebruiken wanneer er sprake is van een middenoorontsteking (bij een ophoping van vocht achter het trommelvlies), een zwemmersoor, oorpijn na het vliegen of als de oorpijn het gevolg is van een wisselende luchtdruk in het middenoor door een geblokkeerde buis van Eustachius. Het instrument kan zowel gebruikt worden bij kinderen als volwassenen en kan prima gecombineerd worden met het gebruik van pijnstillers, een neusspray en/of oordruppels.

Inhoud

Hoe ontstaat oorpijn?

Veel mensen noemen oorpijn als de vervelendste soort bij die je kunt krijgen bij een griep of verkoudheid of een op zichzelf staande oorontsteking. De zeurderige pijn van oorpijn overstemt vaak alles en als je de pijn niet of niet voldoende omlaag krijgt met pijnstillers en andere remedies dan is het een ware kwelling. Jonge kinderen - die over het algemeen vaker te maken krijgen met oorpijn dan volwassenen - die schreeuwen het vaak uit van de pijn omdat ze zich er geen raad mee weten.

Volwassenen

Als volwassenen oorpijn hebben dan is de oorzaak meestal een ontsteking van de gehoorgang. Het gaat dan om een ontsteking van de huid. Deze geeft pijn, jeuk of een branderig gevoel. Door de zwelling hoor je mogelijk tijdelijk minder goed en ook kan er sprake zijn van overmatige vochtafscheiding of schilfering die een onprettig gevoel geeft. De pijn wordt vaak erger wanneer je aan de buitenkant aan het oor trekt omdat je hiermee tevens de gehoorgang provoceert. Een ontsteking van de gehoorgang wordt vaak veroorzaakt door overmatige blootstelling aan vocht (vaak door zwemmen, het bekende zwemmersoor), veel peuteren in het oor (al dan niet met een wattenstaafje) of irritatie door cosmetische producten zoals zeep, douchegel, parfum of haarspray.

Kinderen

Als kinderen last hebben van oorpijn dan is dit bijna altijd het gevolg van een middenoorontsteking. Zeker kinderen tot vijf jaar kunnen hier frequent last van krijgen, maar soms heeft men er nog tot aan de pubertijd regelmatig mee te maken. Een middenoorontsteking begint vaak met een simpele verkoudheid. Het verkoudheidsvirus kan dan via de buis van Eustachius in het middenoor terechtkomen. Als de buis van Eustachius vervolgens dicht gaat zitten dan raken bacteriën en ontstekingsvocht bovendien als het ware gevangen in het middenoor waardoor het trommelvlies helemaal bol gaat staan. Dit is door de huisarts goed waar te nemen door met een lampje in het oor te kijken. Naast oorpijn is er bij een middenoorontsteking vaak sprake van koorts en een gevoel van algehele malaise waardoor een kind ook op bed wil blijven liggen. De oorpijn kan soms zo heftig zijn dat kinderen het ondanks het gebruik van de maximale dosis paracetamol toch uitschreeuwen van de pijn en de slaap niet kunnen vatten.

Volwassenen en kinderen

Oorpijn kan ook ontstaan door een wisselende luchtdruk in het middenoor als gevolg van een geblokkeerde buis van Eustachius. De buis van Eustachius kan geblokkeerd raken bij een verkoudheid. Dit probleem kan soms nog best een tijdje doorzeuren nadat de primaire verkoudheidsverschijnselen al zijn verdwenen. Hier kunnen zowel volwassenen als kinderen last van krijgen. Daarnaast kan oorpijn het gevolg zijn van sterke luchtdrukwisselingen tijdens een vliegreis. De ene persoon is hier gevoeliger voor dan de ander. De oorpijn die hierdoor veroorzaakt wordt kan nog tot enkele dagen na het vliegen aanhouden.

Verlichting bij oorpijn

Wanneer je last hebt van een ontsteking van de gehoorgang dan is het belangrijk niet in het oor te gaan peuteren omdat dit het probleem kan verergeren. Oordruppels waar een zuur en een corticosteroïd (bijnierschorshormoon) inzitten kunnen pijnverlichting bieden. Deze zijn verkrijgbaar bij de apotheek. Soms is het nodig het aangedane oor te laten uitspuiten. Om de pijn verder te verlichten kun je paracetamol innemen, al dan niet gecombineerd met ibuprofen of een andere NSAID zoals naproxen of diclofenac. Het herstel van een ontsteking van de gehoorgang duurt meestal één tot drie weken.

Heeft men last van een middenoorontsteking dan wordt dit doorgaans alleen bestreden met pijnstillers. Het gebruik van een neusspray of oorspray helpt hierbij niet. Ondanks de enorme pijn is het belangrijk je te houden aan de maximale dosis paracetamol zoals vermeldt in de bijsluiter. De huisarts kan indien nodig antibiotica voorschrijven (amoxicilline of cotrimoxazol) maar in de meeste gevallen is dit niet nodig.

Oorpijn sneller verlichten met de Eardoc

De Eardoc is een instrument dat gebruikt kan worden om oorpijn te verlichten. De Eardoc is te gebruiken wanneer er sprake is van een middenoorontsteking (oorpijn die het gevolg is van vocht achter het trommelvlies), een zwemmersoor, oorpijn na het vliegen of als de oorpijn het gevolg is van een wisselende luchtdruk in het middenoor door een geblokkeerde buis van Eustachius.

De Eardoc heeft ongeveer het formaat van een elektrische tandenborstel en bestaat uit een handvat en een driehoekig opzetstuk. Terwijl men de grip in de hand houdt wordt het driehoekige opzetstuk op het bot achter het oor geplaatst. Voor een juiste plaatsing is het belangrijk goed te kijken naar de illustratie in de gebruiksaanwijzing. Wanneer men de Eardoc aanzet worden trillingen geproduceerd. De sterkte van de trillingen is verstelbaar met een schuifje op het handvat. Deze trillingen zijn niet pijnlijk. Het effect van de trillingen is dat de buis van Eustachius weer open gaat en het drukverschil in het oor wordt opgeheven. Dit geeft in de meeste gevallen een acute pijnverlichting. De Eardoc kan bovendien gewoon gebruikt worden in combinatie met pijnstillers en oordruppels. Van het gebruik van de Eardoc zijn geen bijwerkingen bekend. De trillingen zijn zo subtiel dat men er niets mee kan beschadigen.

Eardoc zelf biedt helaas geen inzage in de wetenschappelijke onderbouwing achter de werking van het instrument. Geïnteresseerden moeten het daarom doen met de ervaringen van tevreden gebruikers die op het internet te vinden zijn.

Verkrijgbaarheid en prijs Eardoc

De Eardoc wordt wereldwijd verkocht en is in Nederland verkrijgbaar in diverse webshops waaronder Bol.com en KNO-winkel.nl. De aanschafprijs ligt tussen de 37 en 42 euro (prijs voor het laatst gecheckt in 2018).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Als je last hebt van oorpijnAls je last hebt van oorpijnKinderen hebben vaak last van oorpijn, maar ook volwassenen kunnen hier last van hebben. Wat zijn de klachten bij oorpij…
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Middenoorontsteking bij volwassenen, baby en kindMiddenoorontsteking bij volwassenen, baby en kindMiddenoorontsteking komt zowel bij volwassenen, kinderen als bij baby's voor. Voornamelijk kinderen hebben hier vaker la…
Oorpijn: wat kun je er zelf tegen doenOorpijn: wat kun je er zelf tegen doenPijn in het oor wijst meestal op een ontsteking van het buitenoor of het middenoor. Bij kinderen is er meestal sprake va…
Oorontsteking bij volwassenenOorontsteking bij volwassenenEen oorontsteking bij volwassenen komt minder vaak voor dan bij kinderen. De duur van een oorontsteking is even lang als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Counselling, Pixabay
  • https://www.thuisarts.nl/oorpijn
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/oorpijn/item32280
  • http://eardocusa.com/

Reageer op het artikel "Eardoc: oorpijn verlichten middels trillingen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!