InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Virale longontsteking (pneumonie): Oorzaken van ontsteking

Virale longontsteking (pneumonie): Oorzaken van ontsteking

Virale longontsteking (pneumonie): Oorzaken van ontsteking Virale pneumonie is een aandoening waarbij een virus een longontsteking veroorzaakt. Bij de meeste patiënten ontstaat de virale longontsteking als complicatie van een verkoudheid of de griep. Kortademigheid, koorts, hoesten en vermoeidheid zijn de meest voorkomende tekenen van een virale longontsteking. Meestal is de ontsteking in de longen mild van aard en herstelt de patiënt spontaan binnen enkele weken, maar af en toe is de aandoening levensbedreigend en is een ziekenhuisopname nodig. Via enkele preventieve maatregelen is het mogelijk om de kans op het ontwikkelen van virale pneumonie te verkleinen.

Oorzaken van een ontsteking van de longen door een virus

Een longontsteking is een infectie in de longen. Bacteriën, virussen en schimmels veroorzaken mogelijk een longontsteking. Bacteriële en virale pneumonie komen vaker voor dan een longontsteking als gevolg van schimmelinfecties. Meestal ontstaat virale pneumonie als gevolg van een verkoudheid of de griep. Het virus komt namelijk de longen binnen waardoor de longen opzwellen en de zuurstofstroom beperkt wordt.

Volgende virussen veroorzaken mogelijk een virale longontsteking:

De verspreiding van de virussen gebeurt door het niezen of hoesten. Ook door contact met een besmet onderwerp is het mogelijk om het virus te verspreiden.

Risicofactoren van virale pneumonie

Virale pneumonie is een erg besmettelijke aandoening die mogelijk iedereen treft. In enkele gevallen krijgen patiënten sneller te maken met de virale ontsteking van de longen.

Aandoeningen

Patiënten met één of meer van volgende aandoeningen lopen een verhoogd risico op virale pneumonie:

Rokers lijden sneller aan virale pneumonie / Bron: Geralt, PixabayRokers lijden sneller aan virale pneumonie / Bron: Geralt, Pixabay

Omgevingsfactoren

Ook spelen enkele omgevingsfactoren een rol bij de totstandkoming van een virale ontsteking van de longen.

Symptomen: Kortademigheid, vermoeidheid en hoesten

Bacteriële pneumonie

Bacteriën zoals Streptococcus pneumoniae (streptokokkenbacterie) veroorzaken bacteriële pneumonie. Dit type pneumonie is meestal ernstiger dan virale pneumonie.

Veel voorkomende symptomen van bacteriële pneumonie zijn:

Bacteriële pneumonie vereist een behandeling met antibiotica.

Vermoeidheid komt vaak voor / Bron: Geralt, PixabayVermoeidheid komt vaak voor / Bron: Geralt, Pixabay

Virale pneumonie

Tekenen
Virale pneumonie heeft gelijkaardige symptomen als bacteriële pneumonie, maar in de meeste gevallen zijn de tekenen wel minder ernstig:
  • bevingen
  • een blauwe tint aan de lippen
  • een hoest die vaak aanvankelijk droog is maar na één tot twee dagen geel of groen slijm produceert
  • een verlies van eetlust
  • koorts
  • kortademigheid
  • malaise (een algemeen ziek gevoel)
  • rillingen
  • spierpijn
  • vermoeidheid
  • zwakte
  • zweten

Sommige patiënten met een virale longontsteking ervaren bovendien keelpijn of hoofdpijn, afhankelijk van de onderliggende oorzaak van de virale infectie.

Leeftijd
De symptomen variëren volgens de leeftijdsgroep. Jonge kinderen met een virale longontsteking hebben milde symptomen die geleidelijk verergeren. Een kind met een virale longontsteking heeft uiteindelijk een merkbaar piepende ademhaling. Voorts zijn de huid en lippen blauwe door zuurstofgebrek (cyanose). Ook verliezen kinderen vaak de eetlust. 65-plussers kampen dan weer sneller met een lage lichaamstemperatuur, verwardheid en duizeligheid.

Alarmsymptomen

Patiënten die meer kans hebben op het krijgen van een longontsteking en griepachtige symptomen ervaren in combinatie met één of meer van volgende symptomen, bezoeken meteen een arts:
  • hoge koorts
  • moeite met ademhalen of een snelle ademhaling
  • pijn op de borst
  • verwardheid bij 65-plussers

Een snelle behandeling is nodig bij deze patiënten omdat de complicaties mogelijk ernstig zijn.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek
De arts stelt vragen over de eventuele symptomen en voert daarna een lichamelijk onderzoek uit. De arts beluistert de longen (auscultatie) en zoekt abnormale longgeluiden op die mogelijk wijzen in de richting van een longontsteking, zoals krakende en knetterende geluiden of een piepende ademhaling bij het ademen. Verder beluistert de arts de hartslag die versneld is, en bemerkt hij ook een verminderde luchtstroom.

Diagnostisch onderzoek
Als de arts vermoedt dat de patiënt lijdt aan een longontsteking, bestelt hij één of meer van volgende testen om de diagnose te bevestigen:
  • een arteriële bloedgastest
  • een bloedonderzoek om ontstekingsmarkers op te sporen
  • een neuscultuur om de aanwezigheid van virussen te bevestigen
  • een CT-scan van de longen
  • een pulsoximetrie (meting van het zuurstofgehalte in het bloed)
  • een sputumkweek van het slijm uit de longen
  • een thoraxfoto (röntgenfoto van de borstkas)

Zeer zelden voert de arts een bronchoscopie (inwendig kijkonderzoek van de luchtwegen) uit.

Behandeling

Zelfzorg
Meestal is een professionele medische behandeling nodig bij een virale longontsteking omdat de symptomen spontaan verdwijnen binnen enkele weken. De behandeling is daarom gericht op het verlichten van de klachten. Een patiënt met een virale longontsteking moet voldoende rusten en extra vocht drinken om de slijmen en virussen uit de longen te verwijderen. Het gebruik van een luchtbevochtiger of het nemen van een warm bad verlicht eveneens de symptomen.

Professionele medische zorg
Soms schrijft de arts een hoestmiddel voor om de hoest te verminderen en de infectie uit de longen te verwijderen. Af en toe zet de arts antivirale medicatie in om de virale activiteit te verminderen. Deze medicijnen zijn het meest effectief als het virus zich in een vroeg stadium bevindt. In zeldzame gevallen is een ziekenhuisopname vereist bij patiënten met een virale longontsteking. Dit gebeurt het vaakst bij 65-plussers en patiënten met chronische aandoeningen.

Prognose

De meeste patiënten met virale longontsteking herstellen binnen één à twee weken nadat de symptomen gestart zijn. Sommige patiënten hebben meerdere weken nodig om te herstellen en dan vooral patiënten met een zwak immuunsysteem of patiënten ouder dan 65 jaar.

Een goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie van een virale longontsteking

De virussen die virale longontsteking veroorzaken, zijn besmettelijk. In het griep- of verkoudheidsseizoen is het belangrijk om zich te beschermen door:
  • afstand te houden van patiënten die niezen en hoesten
  • de handen uit de buurt te houden van de ogen, de oren, de mond en de neus
  • de handen vaak te wassen met warm water en zeep
  • de neus of mond niet aan te raken
  • een griepprik te krijgen
  • lichamelijke beweging uit te voeren
  • niet te roken
  • verse groenten en fruit te eten
  • voldoende nachtrust te krijgen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borstvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandelingBij borstvliesontsteking ofwel pleuritis raakt het borstvlies net buiten de longen ontstoken. Dit kan gebeuren door een…
Longontsteking of pneumonieLongontsteking of pneumonieEen longontsteking kan iedereen treffen. Vaak is dit het gevolg van een infectie met een virus of een bacterie. Een long…
Longontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingLongontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingEen veel voorkomende longaandoening is longontsteking, ook wel pneumonie genoemd. De ontsteking van de longblaasjes kan…
Longontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaLongontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaDe meeste mensen weten dat een longontsteking een serieuze ziekte is en behandeld moet worden met antibiotica. Normalite…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Geraadpleegd op 4 juli 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 201
  • Viral pneumonia, https://medlineplus.gov/ency/article/000073.htm
  • Viral pneumonia, https://www.drugs.com/cg/viral-pneumonia.html
  • Viral pneumonia, https://www.webmd.com/lung/viral-pneumonia-lung-infection
  • Viral Pneumonia: Symptoms, Risk Factors, and More, https://www.healthline.com/health/viral-pneumonia
  • What are the symptoms of viral pneumonia?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/322350.php
  • What Is Viral Pneumonia?, https://www.webmd.com/lung/viral-pneumonia#1
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Frolicsomepl, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Virale longontsteking (pneumonie): Oorzaken van ontsteking"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 05-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!