InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prinzmetal angina: Aandoening met pijn op de borst in rust

Prinzmetal angina: Aandoening met pijn op de borst in rust

Prinzmetal angina: Aandoening met pijn op de borst in rust Prinzmetal angina is een zeldzame vorm van angina pectoris (pijn op de borst). De klassieke vorm van angina pectoris kenmerkt zich door pijn op de borst als gevolg van een fysieke inspanning of emotionele stress. Bij Prinzmetal angina ervaart een patiënt echter terugkerende aanvallen van pijn op de borst die optreden wanneer een patiënt in rust is, tussen middernacht en de vroege ochtend. De episoden van Prinzmetal angina zijn mogelijk zeer pijnlijk en houden enkele minuten tot dertig minuten aan. Bij sommige patiënten straalt de pijn uit naar andere plaatsen in het lichaam. De behandeling bestaat uit medicijnen en enkele adviezen inzake de levensstijl. De prognose is redelijk goed, al ontstaan af en toe wel complicaties door de spasmen (krampen) die gepaard gaan met de hartaandoening.

Synoniemen van Prinzmetal angina

Prinzmetal angina staat ook bekend als ‘vasospastische angina’, ‘coronair vaatspasme’ of ‘variant angina’.

Oorzaken: Spasmen (krampen) in bloedvaten

De pijn geassocieerd met Prinzmetal angina resulteert uit een spasme (tijdelijke kramp) in de bloedvaten die bloed aan de hartspier leveren (kransslagaders). Hierdoor ontstaat een tijdelijke obstructie (verstopping) van de bloedstroom. Waarom dit precies verschijnt, is anno september 2018 onbekend.

Rokers lijden vaker aan Prinzmetal angina / Bron: Geralt, PixabayRokers lijden vaker aan Prinzmetal angina / Bron: Geralt, Pixabay

Risicofactoren

Prinzmetal angina komt het meest voor bij patiënten die roken en patiënten met een hoog cholesterolgehalte of een hoge bloeddruk (hypertensie). In veel gevallen treedt de aandoening om onbekende redenen op bij verder gezonde personen. In sommige gevallen is de aandoening het gevolg van alcoholontwenning, stress, de blootstelling aan koude, bepaalde medicijnen of het gebruik van stimulerende middelen zoals cocaïne en amfetaminen (drugsmisbruik).

Symptomen: Aanvallen van pijn op de borst in rust

Het belangrijkste symptoom van de variante angina van Prinzmetal zijn terugkerende aanvallen van pijn op de borst (angina pectoris) die meestal optreden wanneer een persoon in rust is, tijdens het naar bed gaan (rond middernacht tot acht uur 's ochtends). Sommige patiënten melden dat ze zich 'ongemakkelijk' voelen in plaats van 'pijn' te ervaren. Bij sommige patiënten ontstaat uitstralingspijn naar de nek (nekpijn), de kaak (kaakpijn), de schouder (schouderpijn) of de arm (armpijn). Andere sensaties tijdens afleveringen zijn: beklemdheid of druk in de borst, een ‘brandend hart’, misselijkheid, zweten, duizeligheid en hartkloppingen. De afleveringen duren meestal ongeveer vijf tot vijftien minuten (in sommige gevallen langer) en lijken vaak op elkaar. Ze zijn tot slot vaak heviger dan de klassieke vorm van angina pectoris.

Diagnose en onderzoeken

Voor het stellen van de diagnose van Prinzmetal angina, voert de arts een elektrocardiografie (hartfilmpje: meting van de elektrische activiteit van het hart) uit. Hij bemerkt hierbij tekenen van de spasmen. Verder is een hartkatheterisatie nodig zodat vernauwingen gedetecteerd kunnen worden. Soms krijgt de patiënt medicijnen toegediend om de spasmen op te wekken tijdens dit onderzoek.

Behandeling: Medicijnen en veranderingen in levensstijl

Medicijnen

Dankzij medicijnen is het mogelijk om de pijn tijdens een episode te verlichten en de duur van de episode te verkorten. De arts schrijft calciumantagonisten of nitraten voor. Snelwerkende nitraten brengt de patiënt aan onder de tong (sublinguaal) (via een tabletje of spray). De snelwerkende vorm is namelijk inzetbaar om een aanval te doen stoppen. Om een aanval te voorkomen, schrijft een arts langwerkende nitraten voor.

Levensstijl

Voor patiënten met Prinzmetal angina die roken, leidt het stoppen met roken tot een significante afname van de frequentie van episoden. Een gezonde en evenwichtige voeding consumeren, een gezond gewicht behouden, de bloeddruk onder controle houden, geen drugs nemen en regelmatig lichaamsbeweging beoefenen zijn andere nuttige adviezen voor patiënten met deze hartaandoening. De aandoening is wel chronisch dus een regelmatig controle bij de arts is nodig.

Prognose van hartaandoening

De vooruitzichten voor patiënten met Prinzmental angina zijn over het algemeen redelijk goed. Een adequate behandeling van Prinzmental angina vermindert het risico op complicaties aanzienlijk. Eenmaal de patiënt een effectieve behandeling krijgt, leiden patiënten met deze aandoening een actief en gezond leven.

Complicaties van tijdelijke spasmen (krampen)

Bij sommige patiënten ontstaan ernstige complicaties door de aanhoudende spasmen, zoals een levensbedreigende hartritmestoornissen of een hartaanval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Angina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris geeft een drukkende pijn op de borst, die uitstraalt naar de armen, ellebogen, kaak, gezicht of rug. Een…
Hartaandoening angina pectorisBij angina pectoris krijgt een deel van de kransslagader die naar het hart toeloopt onvoldoende zuurstof doordat door ee…
Angina pectoris: symptomen, oorzaken, behandeling & prognoseAngina pectoris: symptomen, oorzaken, behandeling & prognoseAngina pectoris symptomen bestaan uit druk op de borst, pijn op de borst of borstpijn. Angina pectoris betekent letterli…
Angina pectoris: aderverstoppingAngina pectoris is een ziekte waarbij de kransslagader van het hart vernauwd of volledig afgesloten is. Het gevolg hierv…
Angina pectoris: een drukkende pijn op de borstAngina pectoris: een drukkende pijn op de borstAngina pectoris is een drukkende pijn midden op de borst. De pijn neemt toe bij inspanning en neemt weer af als er rust…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Geraadpleegd op 9 september 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Prinzmetal Angina - Causes, Symptoms, Diagnosis, Treatment, https://www.epainassist.com/chest-pain/heart/prinzmetal-angina
  • Prinzmetal angina pectoris, https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/angina-pectoris/prinzmetal-angina-pectoris
  • Prinzmetal's variant angina, https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/7465/prinzmetals-variant-angina
  • Understanding Prinzmetal Angina, https://www.verywellhealth.com/understanding-prinzmetal-angina-1745820
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Prinzmetal angina: Aandoening met pijn op de borst in rust"

Reacties

N. I., 03-01-2019 08:07 #2
Vraag: bij mij, vrouw 58, is eerder een Percarditis vastgesteld, ontstoken hartzakje. Ik bleef klachten houden. Na lange tijd klachten is via een Ac.test Prinzmetall A.pectoris vastgesteld. Hier heb ik veel last van, veel sprayen en pillen. Het blijkt dat AL mijn vaten en grote kransslagaders verkrampen. Maar ook in rust is het al niet niet ok, verkrampt het al. Dus constant een lichte tot zwaardere aanhoudende kramp. Met dan nog eens de aanval eroverheen. Kan dit kwaad? Hoor het graag. Bedankt.

Marina van Rijswijk, 16-12-2018 11:39 #1
Vraag: ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een hartinfarct gehad wat uit onderzoek is gebleken kwam door prinzmetal angina pectoris. Hiervoor medicatie gehad. Ongeveer 4 weken geleden uit het niets boezemfibrilleren gehad welke, ook niet door stroomstoot, niet direct herstelde. Is het verstandig om nu voor verder onderzoek Nasr het Radboud te gaan omdat ze daar meer gespecialiseerd zijn?

Infoteur: Miske
Laatste update: 11-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartafwijkingen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!