InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtes

Neusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtes

Neusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtes Een nasale endoscopie (rhinoscopie, neusendoscopie) is een medisch onderzoek dat een KNO-arts uitvoert om de sinus- en neusholtes te onderzoeken. Een nasale endoscoop is een instrument dat bestaat uit een flexibele of stijve, dunne buis met glasvezelkabels. Het maakt verbinding met een videocamera en een lichtbron. De arts krijgt vergrote afbeeldingen op een scherm te zien. De arts brengt het instrument in de neus en geleidt dit door de sinussen en neusholtes terwijl hij de beelden bekijkt. Dankzij een neusendoscopie is de arts in staat om diverse problemen te diagnosticeren en behandelen. Complicaties komen weinig voor maar zijn wel mogelijk.
Bij chronische hoofdpijn volgt af en toe een neusendoscopie / Bron: Geralt, PixabayBij chronische hoofdpijn volgt af en toe een neusendoscopie / Bron: Geralt, Pixabay

Indicatie voor een nasale endoscopie

Een rhinoscopie is inzetbaar bij veel aandoeningen en problemen aan de neus. De arts krijgt dankzij de rhinoscopie specifieke details zoals het gebied van de zwelling van het neusweefsel of van de bloedingen. Ook bekijkt de arts een tumor in de neus die mogelijk wijst op neuskanker. Soms is een nasale endoscopie inzetbaar als een behandeling, bijvoorbeeld om een vreemd voorwerp uit de neus te halen. De arts gebruikt dit onderzoek voorts om een behandeling te observeren en de effectiviteit te evalueren, bijvoorbeeld na het verwijderen van neuspoliepen.

Onderzoeken

Dankzij een nasale endoscopie is het mogelijk om diverse problemen of situaties te onderzoeken:
  • cerebrospinale vloeistoflekkage
  • de effectiviteit van een behandeling
  • de nasofarynx (neus-keelholte) voor het opsporen van problemen met de buis van Eustachius, lymfoïde hyperplasie en een blokkering van de neus.
  • één of meer langdurige symptomen: een verstopte neus, een neusafscheiding, hoofdpijn, gezichtspijn (vooral rond de sinussen en rond de ogen), chronische sinusitis, een bloedneus, een afwezige reukzin en een verminderde reukzin

Behandelen

Het is ook mogelijk om een procedure uit te voeren met behulp van een neusendoscopie:
  • een biopsie nemen van nasale letsels of tumoren
  • een purulente secretiecultuur verkrijgen
  • neuspoliepen (goedaardige gezwellen in neus of sinussen), slijmen of andere gezwellen uit de neus verwijderen
  • vreemde lichamen uit de neus verwijderen

Voor de rhinoscopie

De arts moet op de hoogte zijn van eventuele allergieën. Verder vertelt de arts of de patiënt moet stoppen met medicijnen zoals bloedverdunners. Sommige patiënten moeten enige tijd voor het onderzoek stoppen met eten of drinken.

Tijdens de procedure

Het inwendig kijkonderzoek van de neus kent een duurtijd van één à tien minuten. De procedure is zelden pijnlijk voor de patiënt, maar mild ongemak is wel mogelijk wanneer de patiënt abnormaal smalle neusholtes of een gezwollen neus heeft. De KNO-arts sprayt de neus vlak voor de nasale endoscopie sproeien om het ongemak te verminderen. Hij gebruikt hiervoor een lokale, tijdelijke verdoving waardoor de patiënt minder moet niezen. Ook krijgt de patiënt een nasaal decongestivum toegediend via de neus. Hierdoor verkleint de eventuele zwelling van het neusslijmvlies zodat de endoscoop gemakkelijker kan passeren. Extra verdovende spray of een endoscoop voor kinderen zijn bruikbaar om het ongemak te verminderen. Het is van vitaal belang dat de arts het volledige gebied in de neus onderzoekt, inclusief de sinussen. Dit stelt de arts in staat om alle mogelijke afwijkingen op te sporen.

Bijwerkingen van neusendoscopie

Een rhinoscopie kent weinig bijwerkingen maar deze zijn steeds mogelijk, zoals bloedingen en verwondingen aan het neusslijmvlies en flauwvallen. Deze complicaties verschijnen vooral bij patiënten met een verhoogd risico op bloedingen, zoals patiënten die antistollingsmiddelen gebruiken. Verder komen bijwerkingen van de anesthetica of lokale decongestiva voor die de arts voor de procedure toedient. Soms tast de verdovende medicatie ook het gehemelte en de keel aan. Dit ebt meestal weg binnen dertig tot zestig minuten. Daarom raadt de arts aan om niet te eten of drinken totdat de gevoelloosheid helemaal verdwenen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nasale vestibulitis: Infectie in neus met pijn en zwellingNasale vestibulitis: Infectie in neus met pijn en zwellingDe nasale vestibule is het gebied net binnen het neusgat (voorste deel van de neusholte). Dit lichaamsdeel is, net als a…
De endoscopie - een kijk in het lichaamAl generaties lang worden er endoscopische onderzoeken verricht. Dit wordt gedaan door middel van een endoscoop (endo: i…
Endoscopie: onderzoek en kijkoperatieEndoscopie: onderzoek en kijkoperatieEen edoscopie betekent in het lichaam kijken. Dit gebeurt met behulp van een edoscoop. Er zijn tien verschillende vormen…
Gebroken neus: Oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingGebroken neus: Oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingBij een gebroken neus ontstaat een breuk in het bot of kraakbeen over de neusbrug, in de zijwand of in het septum (neust…
Fantosmie: Reukstoornis - Onechte geuren waarnemenFantosmie: Reukstoornis - Onechte geuren waarnemenFantosmie duidt op het ruiken van iets dat er niet echt is. Deze fantoomgeur of olfactorische hallucinatie genoemd is va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 401711, Pixabay
  • Geraadpleegd op 18 september 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Nasal endoscopy, https://medlineplus.gov/ency/article/007627.htm
  • WHAT HAPPENS DURING A NASAL ENDOSCOPY?, https://www.raleighcapitolent.com/blog/what-happens-during-a-nasal-endoscopy?entryid=74&tabid=89
  • WHAT IS A NASAL ENDOSCOPY PROCEDURE? (INDICATIONS, SIDE EFFECT & USES), https://www.houstonent.com/blog/what-is-a-nasal-endoscopy-procedure-indications-side-effect-uses
  • What is a Nasal Endoscopy?, https://www.entinstitute.com/nasal-endoscopy-explanation/
  • What is nasal endoscopy?, https://www.saintlukeskc.org/health-library/nasal-endoscopy
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Neusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtes"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Neusaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!