InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandende rug: oorzaken van een branderig gevoel in de rug

Brandende rug: oorzaken van een branderig gevoel in de rug

Brandende rug: oorzaken van een branderig gevoel in de rug Een branderige rug of branderige rugpijn is een erg vervelend gevoel en kan behoorlijk verstorend werken. Er zijn veel redenen waarom een branderig gevoel in de rug ontstaat en de aard van de pijn kan een belangrijke aanwijzing vormen voor de diagnose. Terwijl de symptomen van een branderige rug variëren van persoon tot persoon, is het hebben van een brandende pijn in de rug vaak het gevolg van spierverstrakking, waardoor de spieren opwarmen en de huid zelfs een roodachtig uiterlijk kan vertonen.
Cervicale wervel met tussenwervelschijf. De nucleus pulposus en de omringende anulus fibrosus zijn te zien. / Bron: debivort, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cervicale wervel met tussenwervelschijf. De nucleus pulposus en de omringende anulus fibrosus zijn te zien. / Bron: debivort, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaken van een brandende rug

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van een brandende pijn in de rug.

Problemen met de wervelkolom

Een tussenwervelschijf tref je aan in de wervelkolom tussen twee afzonderlijke wervels. Deze tussenwervelschijven kunnen beschadigd raken als gevolg van degeneratie of letsel. Wanneer één van deze schijven uit de normale positie steekt, wordt dit een hernia genoemd en kan dit leiden tot rugpijn. De onderrug, ook wel het lumbale gebied genoemd, is het meest kwetsbaar voor degeneratie, verwondingen en andere aandoeningen. Dit komt doordat dit gebied zwaarder belast wordt gedurende de dag en sterk betrokken is bij activiteiten zoals het tillen van zware voorwerpen en sporten.

Skeletafwijkingen

De vorm van de wervelkolom beïnvloedt je houding. Een wervelkolom waar misvormingen in optreden kunnen een negatief effect hebben op je houding, wat leidt tot de ontwikkeling van rugpijn. Aandoeningen zoals scoliose, kyfose of lordose kunnen het spierstelsel rond het ruggenmerg veranderen en zelfs de wervelkolomzenuwen samendrukken, waardoor (brandende) rugpijn ontstaat.

Brandende rug: oorzaken van branderige gevoel in de rug

Het overstrekken, scheuren of blesseren van de spieren in de rug kan leiden tot een plotselinge spierspasme of spierspanning. Dit treedt meestal op bij het tillen van zware voorwerpen of bij plotselinge bewegingen die de spieren ver buiten hun normale bereik brengen. Herhaalde belasting of letsel van de rug kan ervoor zorgen dat de spieren in de loop van de tijd zwak worden, waardoor ze kwetsbaarder worden voor spasmen en branderige sensaties.

Blessures

Ernstige brandende rugpijn kan het gevolg zijn van directe verwondingen aan het zachte weefsel dat de wervelkolom ondersteunt. Soms kan een blessure op een later tijdstip ongemak veroorzaken. Aanhoudende spanning op verwonde wervelkolomstructuren, zoals tussenwervelschijven of zenuwen, kan leiden tot brandende rugpijn.

Spierpijn in de rug

Spierpijn in de rug is vaak beperkt tot een specifieke regio op de rug. Spierpijn kan gepaard gaan met een toename van de temperatuur in de getroffen spieren. Het is mogelijk dat een opeenhoping van afvalstoffen in de rugspieren of een ontstekingsproces dit branderige gevoel veroorzaakt.

Rugpijn door zuurstofgebrek

Een branderig gevoel in de rug kan ontstaan door zuurstofgebrek als gevolg van een een gebrek aan bloedtoevoer. Normaal gesproken wordt zuurstofrijk bloed aan de weefsels afgegeven. Wanneer de bloedtoevoer wordt beperkt of wordt afgesneden, kan er zelfs weefselbeschadiging of -sterfte optreden. Schade aan spieren kan worden ervaren als warmte, tintelingen, zwakte en gevoelloosheid.

Radiculitis

Radiculitis duidt op een ontsteking van een zenuw op de plaats waar deze uit het ruggenmerg komt. Het kan worden veroorzaakt door een breuk van de annulus fibrosus (buitenkant van de tussenwervelschijf) en de verspreiding van tussenwervelvloeistof langs de zenuwwortel. Deze toestand is een reactie op herhaald letsel van de wervelkolom. Dit is vaak te zien aan mensen die zwaar moeten tillen voor de kost.

Preventie van branderige gevoel in de rug

Het hebben van scherpe brandende pijn in het gebied van de rug kan een verveld gevoel zijn wat interfereert met je dagelijkse bezigheden, maar het kan tot op zekere hoogte worden voorkomen. Verschillende oefeningen, het vermijden van situaties die rugklachten kunnen veroorzaken en het gebruik van gezond verstand zijn allemaal methoden ter preventie van brandende rugpijn.

Rugoefeningen

Thuis oefeningen voor de rug uitvoeren kunnen je helpen klachten te verminderen en te voorkomen. Het verbetert je houding, het versterkt je rug en verbetert de flexibiliteit. Ook biedt het stabiliteit en stevigheid.

Tips voor tillen en bukken

Neem de volgende voorzorgsmaatregelen in acht bij tillen en bullen:
  • Vraag iemand om je te helpen als een object te zwaar of te onhandig is om te tillen.
  • Zorg (eerst) dat je stabiel staat, door je voeten uit elkaar te zetten.
  • Ga zo dicht mogelijk bij het object staan ​​wanneer je het optilt
  • Buig door je knieën, niet door je rug.
  • Span je buikspieren aan wanneer je een object optilt of laat zakken om stabiliteit te bieden
  • Houd het voorwerp zo dicht mogelijk bij je lichaam.
  • Til op met je beenspieren en niet met je rug.
  • Als je met het object opstaat, buig dan niet voorover.
  • Vermijd draaien wanneer je bukt voor het voorwerp, of deze optilt of draagt.

Afvallen bij overgewicht / Bron: Taniadimas, PixabayAfvallen bij overgewicht / Bron: Taniadimas, Pixabay

Andere tips

Voorkom dat je langdurig staat. Als je beroepshalve lang moet staan, neem dan elke gelegenheid te baat om te zitten of te leunen om de stress van je rug te halen. Vermijd het dragen van hoge hakken. Draag comfortabele schoenen met voldoende ondersteuning
Wanneer je langere tijd zit, moet je ervoor zorgen dat je stoel een rechte rug heeft met een verstelbare zitting en rugleuning, armleuningen en zitvlak. Plaats een klein kussen of een opgerolde handdoek achter je onderrug terwijl je zit of rijdt. Dit biedt lendensteun voor lange ritten of op kantoor. Je kunt ook een McKenzie lendenrol daarvoor gebruiken. Als je een lange afstand rijdt, neem dan elk uur een pauze en maak een korte wandeling. Dit zal het je helpen om je rugspieren te ontlasten. Verder is het belangrijk om te stoppen met roken. De spieren van rokers zijn namelijk sneller uitgeput dan de spieren van niet-rokers. Verlies gewicht bij overgewicht of obesitas.

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

De huisarts zal je rug onderzoeken en beoordelen of je klachten hebt als je gaat zitten, staan, lopen en bij het optillen van je benen. Je huisarts kan je ook vragen je pijn te beoordelen op een schaal van 0 tot 10 en met je bespreken in hoeverre de pijn je hindert in je dagelijkse functioneren. Deze beoordelingen helpen bepalen waar de pijn vandaan komt, hoeveel je kunt bewegen voordat de pijn je dwingt te stoppen en of je spierkrampen hebt. Ze kunnen ook bijdragen aan het uitsluiten van meer serieuze oorzaken van brandende rugpijn.

Vervolgonderzoek

Als er reden is om te vermoeden dat een specifieke aandoening de brandende rugpijn veroorzaakt, kan de arts vervolgonderzoek instellen:
  • Röntgenfoto's. Deze afbeeldingen tonen de uitlijning van je botten en of er sprake is van artritis of gebroken botten heeft. Deze beelden zullen geen problemen met je ruggenmerg, spieren, zenuwen of (tussen)wervelschijven aan het licht brengen.
  • MRI- of CT-scans. Deze scans genereren beelden die hernia's of problemen met botten, spieren, weefsels, pezen, zenuwen, ligamenten en bloedvaten kunnen onthullen.
    CT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.comCT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.com
  • Bloedonderzoek. Dit kan uitwijzen of er sprake is van een infectie of andere aandoening die de pijn zou kunnen veroorzaken.
  • Botscan. In zeldzame gevallen kan de arts een botscan gebruiken om te zoeken naar bottumoren of compressiefracturen veroorzaakt door osteoporose (botontkalking).
  • Zenuwonderzoek. Elektromyografie (EMG) meet de elektrische impulsen geproduceerd door de zenuwen en de reacties van je spieren. Deze test kan zenuwcompressie bevestigen die wordt veroorzaakt door een hernia of vernauwing van het wervelkanaal (spinale stenose).

Behandeling van brandende rugpijn

De meeste acute rugpijn herstelt vaak vanzelf of met zelfzorg. Iedereen is echter anders en rugpijn is een complexe aandoening. Bij veel mensen gaat de pijn niet zo eenvoudig weg en zij kunnen last hebben van aanhoudende pijnklachten. Voor acute rugpijn zijn vrij verkrijgbare pijnstillers en het gebruik van warmte alles wat je nodig heeft. Bedrust wordt niet aanbevolen. Vermijd activiteiten die de klachten verergeren of uitlokken. Vermijd echter geen activiteit uit angst voor pijn. Probeer lichte activiteiten, zoals wandelen en activiteiten van het dagelijks leven. Als thuisbehandeling na enkele weken niet werkt, kan de arts sterkere medicijnen of andere therapieën voorstellen.

Prognose

Over het algemeen is de uitkomst voor acute lage rugpijn positief. Pijn en andere klachten verbeteren meestal in de eerste zes weken, waarbij een volledig herstel wordt gerapporteerd bij 40 tot 90% van de gevallen. Bij degenen die na zes weken nog steeds symptomen hebben, is de verbetering over het algemeen langzamer met slechts kleine verbeteringen tot één jaar. Na één jaar zijn de pijn- en invaliditeitsniveaus bij de meeste mensen laag tot minimaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brandende gevoelens: Oorzaken en locaties branderig gevoelBrandende gevoelens: Oorzaken en locaties branderig gevoelEen brandend gevoel tast mogelijk elk lichaamsdeel aan. Dit voelt aan als speldenprikjes, hitte of anders als een scherp…
Aambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelAambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelLast van bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoel? Mogelijke heb je last van aambeien (hemorroïden). Aambeien…
Voortdurend een branderig gevoel in de mond of op de tongVoortdurend een branderig gevoel in de mond of op de tongEen branderig of prikkend gevoel in de mond of op de tong is erg vervelend. Het is een klacht die veel voorkomt, vooral…
Haarverf brandt op hoofdhuidHaarverf brandt op hoofdhuidHaarverf of haarkleuring is bedoeld om het haar een andere kleur te geven of om grijs haar te dekken. Vrouwen gebruiken…
Brandende handen: Oorzaken van branderig gevoel aan handenBrandende handen: Oorzaken van branderig gevoel aan handenTal van oorzaken zijn bekend voor een brandend gevoel in de handen. Meestal is echter sprake van een probleem met de blo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rawpixel, Unsplash
  • https://www.avl.nl/diagnostiek/botscan/
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/back-pain/diagnosis-treatment/drc-20369911
  • https://www.belmarrahealth.com/causes-burning-back-pain/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tussenwervelschijf
  • https://www.mdedge.com/jfponline/article/65386/pain/what-prognosis-acute-low-back-pain
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Low_back_pain#Prognosis
  • Afbeelding bron 1: debivort, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Taniadimas, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Anekoho/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Brandende rug: oorzaken van een branderig gevoel in de rug"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 05-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!