InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandende tepels: oorzaken branderig gevoel aan tepel(s)

Brandende tepels: oorzaken branderig gevoel aan tepel(s)

Brandende tepels: oorzaken branderig gevoel aan tepel(s) Tepels zijn erg gevoelig en het komt vaak voor dat je tepels wat geïrriteerd zijn of branderig aanvoelen. Hoewel dit pijnlijk en vervelend is, hoef je je meestal geen zorgen te maken. Er zijn verschillende factoren die brandende tepels kunnen veroorzaken, en de meeste zijn gemakkelijk te behandelen thuis. Maar soms kan het een teken zijn van een infectie die behandeling nodig heeft. Brandende tepels tijdens de zwangerschap zijn een normaal verschijnsel en niet iets om je druk over te maken. Het dragen van comfortabel ondergoed en een goed passende beha kan helpen om dit probleem te hoofd te bieden.

Brandende tepels door externe oorzaken

De huid van je tepels kan gemakkelijk beschadigd raken, wat leidt tot ontsteking en tepelpijn. Wrijving van kleding of andere materialen kan een brandende pijn veroorzaken. De pijn kan constant aanwezig zijn of komen en gaan. Andere mogelijke externe oorzaken van tepelirritatie zijn onder andere:
  • een allergische reactie op nieuwe kleding, wasmiddelen of schoonheidsproducten
  • een beha of sportbeha die niet goed past
  • droge huid
  • tepelkloven
  • snijwonden, beten of blauwe plekken opgelopen tijdens seksuele activiteit
  • het niet goed aanleggen van een baby bij het geven van borstvoeding
  • zonnebrand
  • insectenbeten

Als er maar één tepel branderig aanvoelt en niet allebei, sluit dat omgevingsfactoren niet uit.

Borstontsteking

Borstontstekingen komen vaak voor bij vrouwen die borstvoeding geven, maar het kan ook vrouwen treffen die geen borstvoeding geven. Borstontsteking of mastitis verwijst naar een infectie in je borstweefsel. Dit kan leiden tot:

Zwangerschap en borstvoeding

Groter wordende borsten

Borsten ondergaan tijdens de zwangerschap vele veranderingen. Tegen het einde nemen ze in omvang toe en worden ze gevoeliger. Als de huid van de borst uitrekt, kan deze de tepels ruw en geïrriteerd laten aanvoelen.

Problemen met het aanleggen

Na de zwangerschap ervaren veel vrouwen tepelpijn als ze borstvoeding geven. Dit komt vaak door problemen met het aanleggen van het kind aan de borst. Het kan soms enige tijd duren voordat je de beste positie en techniek hebt gevonden om je kind aan de borst te leggen. Probeer ervoor te zorgen dat je baby het grootste deel van je tepelhof bedekt met zijn of haar mond om extra druk op de tepel te verminderen. De tepel moet ver in de mond van de baby zitten.

Schimmelinfectie

Vrouwen die borstvoeding geven, kunnen een schimmelinfectie van de tepel en borst ontwikkelen. Baby's kunnen spruw in hun mond krijgen en doorgeven aan hun moeders, of omgekeerd. De schimmelinfectie begint vaak in één borst en kan zich later naar de andere borst verplaatsen. Symptomen van een schimmelinfectie aan de tepel zijn:
  • brandende pijn op de tepel
  • extreme pijn in de aangedane borst die constant aanwezig is of alleen aanwezig is bij borstvoeding
  • een scherpe, stekende, warme pijn onmiddellijk na de borstvoeding
  • glanzende en schilferende huid op je tepel en tepelhof
  • pijnscheuten achter je tepels

Andere oorzaken

Borstvoeding kan de tepels ook doen uitdrogen en tepelkloven veroorzaken. Probeer een beetje moedermelk te deppen op je tepels voor verlichting. Andere complicaties bij de borstvoeding die brandende pijn kunnen veroorzaken zijn:
  • Stuwing. Dit staat voor zware, gespannen borsten. Dit gebeurt vaak de eerste week na de bevalling als de melkproductie op gang komt. Het kan ook gebeuren als de baby een of twee voedingen heeft gemist. De borsten zitten dan vol melk en zijn warm en pijnlijk. Door opzwelling kan het moeilijk zijn voor de baby om aan te leggen.
  • Verstopt melkkanaal. Soms lopen melkkanalen niet goed leeg. Dit gebeurt meestal in één borst per keer. De melk wordt dik en veroorzaakt een verstopping. en zacht gezwel achter de tepel vormt zich dan. Masseer dit knobbeltje tijdens het geven van borstvoeding om het op te lossen. Verander borstvoedingsposities. Draai de kin van de baby in de richting van de knobbel voor de beste doorstroming.

Hormonale veranderingen

Borstpijn wordt vaak geassocieerd met hormonale veranderingen. Cyclische pijn in de borst verwijst naar pijn die elke maand rond het begin van je menstruatie optreedt. Hoewel het meestal een doffe pijn veroorzaakt, ervaren sommige mensen het als een branderig gevoel. Je kunt ook hormoongerelateerde pijn in de borst ervaren als je hormonen gebruikt. Praat met je huisarts over het aanpassen van de dosering.

Pijn in de borsten die is gerelateerd aan hormonale veranderingen verdwijnt meestal zodra de hormonen weer op hun normale niveau zijn. Ondertussen kan het nemen van paracetamol helpen om de pijn te verminderen.

De ziekte van Paget aan de tepel

De ziekte van Paget van de tepel is een zeldzame vorm van borstkanker. Het treedt op wanneer kankercellen in of rond de tepel groeien. De kanker begint meestal in de melkkanalen en verspreidt zich naar het oppervlak van de tepel en tepelhof. Symptomen van de ziekte van Paget kunnen in het begin komen en gaan, waardoor het moeilijk is om een ​​vroege diagnose te stellen. Symptomen zijn onder meer:

Brandende tepels door zenuwbeschadiging

Als je bent behandeld voor kanker door middel van bestraling en/of chemotherapie, dan is het mogelijk dat je enige zenuwbeschadiging in je borst hebt opgelopen. Deze schade kan zich uiten als brandende pijn in de tepel. Vraag de oncoloog of er bij jou sprake kan zijn van neuropathie h(zenuwschade).

Huisarts bezoeken bij branderig gevoel aan tepel(s)

De meeste gevallen van brandende pijn in de tepel vereisen geen medisch onderzoek. Maar als je symptomen hebt die hierboven zijn vermeld of tekenen vertoont van een infectie, zoals mastitis, maak dan een afspraak met je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepelsEen groot deel van de vrouwen heeft last van ingetrokken of platte tepels. Vrouwen kunnen zich hierdoor minder aantrekke…
Twee tepels tussen de voorpoten of 22 op de buik?Twee tepels tussen de voorpoten of 22 op de buik?Dat zoogdieren hun kroost zogen is geen nieuws. Het diertje drinkt de melk uit de tepel, speen of melkklier van zijn moe…
Ingetrokken tepels of platte tepelsIngetrokken tepels of platte tepels zowel bij vrouwen als mannen bij ongeveer 2% van de bevolking al vanaf de geboorte v…
Pijn aan de tepelPijn aan de tepelPijn aan de tepel komt het meest bij vrouwen voor, maar soms ook bij mannen. Tevens kan er ook sprake zijn van jeuk aan…
Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op de tepel is een fenomeen waar vrij veel vrouwen wel eens last van hebben, in het bijzonder tijdens de zwange…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • https://www.webmd.com/breast-cancer/pagets-nipple-disease
  • https://www.healthcentral.com/article/a-burning-sensation-in-the-nipple-could-it-be-breast-cancer
  • https://www.healthline.com/health/burning-nipple#skin-irritation
  • https://iliveok.com/health/burning-nipples_93919i15944.html
  • https://www.verywellhealth.com/nipple-pain-causes-4173602

Reageer op het artikel "Brandende tepels: oorzaken branderig gevoel aan tepel(s)"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tepel en tepelhof aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!