InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandende borsten: oorzaken branderige pijn aan borst(en)

Brandende borsten: oorzaken branderige pijn aan borst(en)

Brandende borsten: oorzaken branderige pijn aan borst(en) Elke borst bevat een uitgebreid systeem van klierweefsel, omgeven door vetweefsel, bloedvaten, lymfeklieren, bindweefsel en zenuwen. Aandoeningen aan de borsten kunnen ontsteking, borstirritatie en weefselbeschadiging veroorzaken. Deze weefselbeschadiging kan leiden tot aanhoudende pijn en een brandend gevoel in de borst. Sommige van deze ziekten kunnen levensbedreigend zijn. Raadpleeg daarom altijd je huisarts voor een juiste diagnose in geval van pijn aan de borsten of brandende borsten.

Oorzaken van brandende borsten

Wanneer je last hebt van een brandend gevoel in één borst of in beide borsten, kan het aanvoelen alsof de plek in brand staat of tintelt. Een dergelijke sensatie kan je zorgen baren en vaak wil je weten waardoor dat gevoel wordt veroorzaakt. Er zijn verschillende factoren die een brandend gevoel in de borst kunnen veroorzaken. Sommige oorzaken zijn relatief onschuldig, terwijl andere oorzaken ernstiger kunnen zijn. Als je de oorzaak van de brandende sensatie niet kunt achterhalen, is het belangrijk om er met je huisarts over te praten om ernstige aandoeningen uit te sluiten.

Borstcyste

Cysten kunnen zich bijna overal in je lichaam ontwikkelen. Een cyste is een holte die zich vult met vloeistof. Vaak is een borstcyste volledig onschuldig. Je hebt er misschien meer dan één. Een cyste in de borst is een rond of ovaal met vocht gevulde, beweegbaar knobbeltje. Wanneer je een cyste hebt, kun je pijn in de borst of gevoeligheid in de buurt van de knobbel voelen, zeker wanneer de cysten snel groeien.

Behandeling

De meeste cysten vereisen geen behandeling. De arts kan bij een ongecompliceerde cyste aanbevelen deze te monitoren om te zien of deze vanzelf verdwijnt. Als het pijn doet of je hindert, kan de arts je pijnstillers geven of adviseren dat je een ondersteunende beha draagt. Gecompliceerde en complexe cysten moeten worden onderzocht middels een biopsie teneinde een verhoogd risico op borstkanker uit te sluiten.

Paresthesie

Paresthesie is een stoornis in de gevoelssensatie. Paresthesie veroorzaakt gewoonlijk branderige gevoelens of gevoelloosheid in de ledematen. Soms kan het ook branderige gevoelens in je gezicht of borst veroorzaken. Een van de meest voorkomende redenen voor dit symptoom is diabetes, maar ook andere aandoeningen kunnen dit veroorzaken.

Behandeling

Om paresthesie te behandelen, moet de arts de onderliggende oorzaak van de aandoening vinden. Als je diabetes hebt, zal hij of zij je bloedsuiker willen reguleren. Als de oorzaak van paresthesie een vitaminetekort is, zal de arts een supplement aanbevelen, zodat het tekort wordt weggenomen. Als de oorzaak een beknelde of geïrriteerde zenuw is, moet die zenuw worden ontlast om paresthesie te behandelen. Paresthesie komt vaak voor bij alcoholisten, dus het is belangrijk om te stoppen met drinken als je last hebt van paresthesie. Alcoholisten moeten gecontroleerd en onder strikte medische begeleiding stoppen met alcohol.

Costochondritis

Costochondritis is een aandoening waarbij het kraakbeen rond de ribben en het borstbeen ontstoken raakt. Deze aandoening kan pijn veroorzaken als je hoest of ademt. De pijn doet zich vooral voor aan de linkerkant van je borstbeen en de pijn wordt ervaren als een scherpe of drukkende pijn. Hoewel de oorzaak van deze aandoening anno 2018 niet precies bekend is, vermoeden veel artsen dat het verband houdt met een virale infectie of een vorm van trauma.

Behandeling

Costochondritis verdwijnt meestal vanzelf in de loop van enkele weken. De behandeling richt zich daarom op pijnverlichting.. De arts kan ontstekingsremmende pijnstillers voorschrijven ter verlichting van de klachten. De arts kan ook ijskompressen, warmtekompressen of fysiotherapie aanbevelen.

Hormonale schommelingen

In de loop van de maand fluctueren je hormonale niveaus onder invloed van de menstruatiecyclus. Een aantal hormonale veranderingen kan leiden tot symptomen zoals brandende gevoelens in de borst, zwelling van de borst, opvliegers, hoofdpijn en gevoeligheid. Naarmate de oestrogeen- en progesteronspiegel verandert, kan het ervoor zorgen dat de borsten in omvang toenemen of afnemen, samen met de bijbehorende pijn of gevoeligheid. Als je zwanger wordt, zorgt de snelle verandering in hormonen ervoor dat je borsten zich voorbereiden op de melkproductie en worden ze langzaamaan groter. Je kunt pijn, ongemak of brandende gevoelens ervaren.

Wat te doen?

Afhankelijk van de oorzaak van de hormonale schommelingen, kan de arts anticonceptie of niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen aanbevelen. Evenzo kunnen diuretica (plastabletten) worden toegediend om de retentie van water te verminderen die de pijn verergert. Als je dit symptoom door zwangerschap ondervindt, kan de arts aanbevelen dat je een ondersteunende beha draagt.

Ziekte van Paget

De ziekte van Paget is een zeldzame vorm van borstkanker. Bij de ziekte van Paget is de tepel en de tepelhof aangedaan. Veel mensen die deze ziekte aanvankelijk hebben, realiseren het zich niet omdat ze denken dat ze last hebben van een droge huid. Het kan huidverkleuring, jeuk en branderige gevoelens veroorzaken. Het kan ook leiden tot een ingetrokken tepel of naar binnen gedraaide tepel.

Behandeling

Om deze ziekte te behandelen, kan je arts een volledige borstamputatie of lumpectomie aanbevelen. Je kunt ook bestralingstherapie of chemotherapie krijgen.

Mastitis of borstontsteking

Mastitis is vaak een acute ontsteking van het klierweefsel in de borst. Het treft vaak vrouwen die borstvoeding geven, maar kan bij iedereen voorkomen. Het kan ook optreden na overmatige wrijving van kleding. Als je mastitis hebt, ervaar je zwelling in de borsten, roodheid of pijn.

Behandeling

De arts zal waarschijnlijk antibiotica geven om de bacteriën te bestrijden die mastitis veroorzaken. Je kunt ook ontstekingsremmende medicatie zoals ibuprofen krijgen om pijn te verlichten.

Perifere neuropathie

Neuropathie duidt op het niet goed functioneren van één of meerdere zenuwen.. Vaak wordt dit type aandoening veroorzaakt door medische aandoeningen zoals slecht gecontroleerde diabetes, gordelroos of bepaalde chemotherapiemedicijnen. Wanneer je perifere neuropathie hebt, kun je pijn ervaren waarbij het lijkt alsof je zenuw in brand staat.

Behandeling

Behandeling is afhankelijk van de oorzaak. In geval van slecht gecontroleerde diabetes, zal het eerste doel zijn om je diabetes onder controle te krijgen. De arts zal ook de geïrriteerde zenuw willen verlichten. Steroïde injecties of een operatie kunnen in dat geval helpen. De arts zal ook leefstijlveranderingen aanbevelen zoals stoppen met roken, een uitgebalanceerd dieet en lichaamsbeweging.

Inflammatoire borstkanker

Inflammatoire borstkanker is vrij zeldzaam en zorgt ervoor dat het lymfeweefsel ontstoken raakt. Uiteindelijk leidt dit tot pijn en zwelling. Roodheid, jeuk en branderige gevoelens kunnen ook voorkomen. Ongeveer 1 tot 6 procent van de borstkankers is van dit type en het komt vaker voor bij jongere vrouwen. Het is een zeer snelgroeiende vorm van kanker, dus het is belangrijk om meteen medische zorg te krijgen als je vermoedt dat je dit soort kanker zou kunnen hebben.

Behandeling

Vaak bestaat behandeling uit een combinatie van chemotherapie, chirurgie en bestraling.

Diabetes

Als je diabetes hebt die niet goed onder controle is, kan dit leiden tot ontstoken zenuwen en andere symptomen. Je kunt een brandend gevoel in de borst of andere pijnlijke gewaarwordingen ervaren. Als je deze symptomen hebt, ga dan onmiddellijk naar je huisarts om ervoor te zorgen dat je diabetes op de juiste manier wordt behandeld.

Prognose van branderige pijn aan borst(en)

De prognose is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Een vroege diagnose en behandeling geeft over het algemeen een gunstiger prognose. Het is daarom belangrijk om tijdig je huisarts in te schakelen als en een branden pijn ervaart aan je borst(en).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenPijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenDe meeste vrouwen krijgen vroeg of laat te maken met pijnlijke borsten. Deze pijn kan constant zijn of kan slechts af en…
Natuurlijke borstvergroting door massageWord je door je kleine borsten soms depressief? Geen paniek. Een natuurlijke borstvergroting is gratis en je hoeft er de…
Welke beha kies jij?Welke beha kies jij?Beha's zijn er in alle soorten en maten, waardoor het moeilijk wordt om te kiezen welke nou het best bij jou past. De ee…
Help, mijn borsten worden groter!Help, mijn borsten worden groter!Veel vrouwen zouden graag grote borsten willen, maar wat nou als je al een flinke boezem hebt en je merkt dat je borsten…
Help, mijn borsten worden kleiner!Help, mijn borsten worden kleiner!Je borsten beginnen te groeien in de puberteit, na een aantal jaar zijn ze uitgegroeid en moet je het doen met het forma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/breast-pain/symptoms-causes/syc-20350423
  • https://www.crbard.com/vab-guide/Lees-meer/borst-cysten
  • https://www.healthmad.com/burning-sensation-in-breast/
  • https://www.livestrong.com/article/252164-what-are-the-causes-of-burning-sensations-in-the-breast/
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/311833.php

Reageer op het artikel "Brandende borsten: oorzaken branderige pijn aan borst(en)"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 05-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!