InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandende nek: oorzaken branderige pijn in nek en schouders

Brandende nek: oorzaken branderige pijn in nek en schouders

Brandende nek: oorzaken branderige pijn in nek en schouders Nekpijn is een veel voorkomende klacht. Dit kan bestaan uit een brandende nek of een branderige pijn in de nek. Je nekspieren kunnen worden belast door een slechte houding, bijvoorbeeld door langdurig computerwerk. Artrose is ook een veel voorkomende oorzaak van nekpijn. Nekpijn is zelden een symptoom zijn van een ernstiger probleem. Schakel medische hulp in als nekpijn gepaard gaat met gevoelloosheid of krachtverlies in je armen of handen of als de pijn uitstraalt naar je schouder(s) of arm(en).

Symptomen van een brandende nek

Symptomen van een brandende nek bestaan uit:
  • een branderig gevoel
  • pijn die vaak verergert door je hoofd lang in één bepaalde positie te houden, zoals tijdens het autorijden of werken op een computer
  • spierspanning en spierspasmen
  • spiertrekkingen
  • verminderd vermogen om je hoofd te bewegen
  • hoofdpijn

Wanneer huisarts raadplegen?

De meeste gevallen van nekpijn verbeteren geleidelijk met zelfzorgmaatregelen. Als dit niet het geval is, raadpleeg dan je huisarts. Neem contact op met een arts als de brandende nek:
  • ernstig is
  • niet beter wordt binnen enkele dagen of zelfs verergert
  • zich verspreidt naar de armen
  • gepaard gaat met hoofdpijn, gevoelloosheid, zwakte of tintelingen

Oorzaken branderige pijn in nek en schouders

Een aantal aandoeningen kan nekpijn veroorzaken. Afhankelijk van de oorzaak kan nekpijn aanvoelen als een dof, zeurend, pijnlijk, scherp, stekend of branderig gevoel. Brandende nekpijn is vaak te wijten aan overstrekken of druk op de zenuwen in het gebied. Het uitrekken of scheuren van nekbanden en spieren kan ook brandende nekpijn veroorzaken.

Beknelde zenuw

Wanneer een tussenwervelschijf verschuift, drukt deze vaak op zenuwen in het gebied (een beknelde zenuw). Wanneer dit in de nek gebeurt, noemt men dit een nekhernia. Dit veroorzaakt vaak brandende pijn in de nek, die zich naar de schouder en arm kan verplaatsen. De pijn neemt meestal toe bij het bewegen van het hoofd en de nek en kan gepaard gaan met gevoelloosheid, tintelingen en zwakte in de nek, schouder of arm. Een hernia in de nek wordt meestal veroorzaakt door een geleidelijke verslechtering van de wervelkolom met het ouder worden. Soms komt dit door een nekletsel.

Zenuwcompressie in de nek kan ook optreden door oorzaken die geen verband houden met tussenwervelschijven. Degeneratieve veranderingen van de ruggengraat kan mogelijk de zenuwen in het gebied onder druk zetten. Tumoren in en rond het ruggenmerg kunnen ook de omliggende zenuwen samendrukken.

Plexus brachialis (zenuw) / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)Plexus brachialis (zenuw) / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Uitgerekte brachiale plexus

De brachiale plexus is een knooppunt van zenuwvezels die de arm bezenuwen. Wanneer de plexus brachialis wordt uitgerekt, treedt er brandende pijn op in de nek, schouder en arm. Gevoelloosheid, tintelingen of zwakte van de arm kunnen ook aanwezig zijn. De brachiale plexus wordt uitgerekt wanneer het hoofd en de nek naar één kant worden gedwongen terwijl de tegenoverliggende schouder naar beneden wordt geduwd. Blessures van de brachiale plexus komen vaak voor bij atleten die deelnemen aan contactsporten zoals voetbal, rugby of hockey.

Nekverstuiking of whiplash

Het overstrekken of scheuren van spieren en ligamenten, kan brandende nekpijn veroorzaken. De pijn blijft meestal in de nek en schouders en straalt niet uit naar de armen. Vaak gaat dit gepaard met een stijve nek en hoofdpijn. Een whiplash is het gevolg van het verrekken van de nekspier, waarbij je hoofd eerst met kracht naar achteren en dan naar voren wordt geslingerd, bijvoorbeeld door een kop-staartbotsing.

Andere oorzaken

Een waaier aan andere aandoeningen kan nekpijn veroorzaken die soms als een brandend gevoel wordt ervaren. De meesten oorzaken zijn niet ernstig. Hersenvliesontsteking, ook wel meningitis genoemd, is echter een levensbedreigende oorzaak van nekpijn. De pijn verergert meestal als je je hoofd naar voren buigt. Andere symptomen kunnen bestaan uit koorts, huiduitslag, hoofdpijn, braken, slaperigheid, verwardheid en sufheid.

Een hoofdwond kan ook nekpijn veroorzaken, vooral als er bloedverlies optreedt in de schedel. Slaperigheid, verwardheid en braken komen vaak voor bij een flink hoofdletsel. Zwakte van de armen of benen, moeite met spreken en veranderingen in zicht, gehoor of gevoel kunnen ook aanwezig zijn.

Onderzoek en diagnose

Het verkrijgen van de juiste diagnose is van groot belang om de beste behandelingsmethode voor nekpijn te bepalen. De huisarts zal je medische geschiedenis in ogenschouw nemen en allerlei vragen stellen over je klachten, zoals:
  • Wanneer begon de pijn?
  • Welke activiteiten gingen aan de pijn vooraf?
  • Wat heb je geprobeerd om de nekpijn te verlichten?
  • Straalt de pijn uit naar andere lichaamsdelen?
  • Wat maakt de pijn minder of erger?

Daarna volgt een lichamelijk onderzoek. Elke beweging die pijn genereert, wordt zorgvuldig genoteerd. De arts zal met zijn handen de kromming van de wervelkolom voelen en spierspasmen detecteren. Bij het neurologisch onderzoek worden de reflexen, spierkracht, sensorische en/of motorische veranderingen en de pijnverdeling onderzocht.

Soms is beeldvormend onderzoek nodig, zoals röntgenfoto's of een MRI-scan. Als een zenuwbeschadiging wordt vermoed, kan de arts een speciale test bestellen om te meten hoe snel zenuwen impulsen geleiden. Deze tests worden zenuwgeleidingsonderzoek en/of elektromyografie genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Neuropathische pijnNeuropathische pijn, ook bekend als zenuwpijn, ontstaat door acuut of chronisch letsel van het zenuwstelsel. Door bescha…
Homeopatisch geneesmiddel: Arsenicum albumTot de kenmerkende symptomen van Arsenicum horen grote rusteloosheid en angst, ernstige verzwakking en uitputting, hevig…
Pijnlijke branderige voeten? Wat is eraan te doen?Pijnlijke branderige voeten? Wat is eraan te doen?Pijnlijke branderige voeten komen vaak voor en kunnen veroorzaakt worden door verschillende aandoeningen of omstandighed…
Pijn tijdens het vrijenSeks is iets waarvan je samen wilt genieten. Niet iets waar je tegenop wil zien, omdat je pijn hebt tijdens het vrijen o…
Pijn tussen schouderbladen: symptomen, oorzaken & tipsPijn tussen schouderbladen: symptomen, oorzaken & tipsPijn tussen de schouderbladen komt vrij vaak voor bij mensen die veel autorijden of langdurig aan de computer werken. Ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/AndreyPopov
  • https://www.thuisarts.nl/hersenvliesontsteking/heb-ik-hersenvliesontsteking-volwassene
  • https://www.spineuniverse.com/conditions/neck-pain
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/neck-pain/symptoms-causes/syc-20375581
  • https://www.livestrong.com/article/238326-what-are-the-causes-of-burning-neck-pain/
  • Afbeelding bron 1: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Brandende nek: oorzaken branderige pijn in nek en schouders"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!