InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandend gevoel op borst: oorzaken branderig gevoel op borst

Brandend gevoel op borst: oorzaken branderig gevoel op borst

Brandend gevoel op borst: oorzaken branderig gevoel op borst Een brandend gevoel op de borst en daaropvolgende pijn op de borst kan het gevolg zijn van diverse aandoeningen. Het leidt vaak tot ongemak en misschien zelfs een metaalachtige smaak in de mond. De meeste oorzaken van een branderig gevoel op de borst zijn gelukkig niet ernstig en kunnen gemakkelijk worden verholpen, met zelfzorg, leefstijlveranderingen en/of medicatie (op doktersvoorschrift). Het eerste dat mensen vaak ervaren met een brandend gevoel op de borst is vertwijfeling, omdat ze niet weten waarom deze ongebruikelijke symptomen zich voordoen. De oorzaken variëren van simpelweg brandend maagzuur tot een ernstige hartaanval. Als je niet weet waar de klachten mee samenhangen, is het verstandig je huisarts te raadplegen om een ernstige onderliggende ziekte uit te sluiten.

Alarmsymptomen

Meestal hoef je geen ambulance te bellen of een afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis te bezoeken als je een branderige pijn op de borst ervaart. Maar als je een van de volgende symptomen ervaart, kan een brandend gevoel op de borst een teken zijn van een hartaanval of een gevaarlijk abnormaal hartritme:

Maagzuur

Symptomen van maagzuur en een hartaanval lijken soms heel erg op elkaar en kunnen daardoor met elkaar worden verward. Beide kunnen een brandend gevoel op de borst veroorzaken. En omdat maagzuur voorkomt bij grofweg 40 procent van de volwassen Nederlanders, is maagzuur een veel voorkomende oorzaak van brandende pijn op de borst. Je ervaart zuurbranden als maagzuur in de slokdarm terechtkomt. Dit is de buis die voedsel van je mond naar je maag vervoert. Een klepje aan de onderkant van je slokdarm sluit normaal gesproken de slokdarm af als je niet aan het eten bent, zodat voedsel en zuur in je maag blijven. Als het klepje voortijdig ontspant, kunnen zuren naar de slokdarm stromen. Bij brandend maagzuur begint het brandende gevoel vaak nadat je hebt gegeten, of 's nachts. Het kan erger worden als je gaat liggen of bukken. Je kunt tevens last hebben van een zure smaak in je mond.

Gastro-oesofageale refluxziekte (GORZ)

Gastro-oesofageale refluxziekte (GORZ), of zure reflux, treedt op wanneer maagzuur regelmatig een van je maag naar je slokdarm stroomt. Zuurbranden is een symptoom van GORZ. Als je GORZ hebt, kun je een of meerdere keren per week last krijgen van brandend maagzuur en bijhorende klachten. Ten minste 20 procent van de Nederlanders heeft GORZ. Andere symptomen zijn onder meer:

Slokdarmontsteking

Als je regelmatig last hebt van maagzuur en GORZ, dan kan er een ontsteking in de slokdarm ontstaan, een zogeheten slokdarmontsteking of oesofagitis. Voedselallergieën, infecties en bepaalde medicijnen kunnen deze aandoening ook veroorzaken. De allergie-gerelateerde vorm van oesofagitis treft ongeveer 10 van de 100.000 mensen per jaar. Na verloop van tijd kan oesofagitis de bekleding van de slokdarm aantasten en verkleinen. Dit kan van invloed zijn op het vermogen om voedsel naar je maag te vervoeren. Naast brandende pijn op de borst en pijn kan een slokdarmontsteking de volgende klachten veroorzaken:

Maagzweer

Een maagzweer is een open wondje of zweertje in de maag. Het wordt veroorzaakt door het wegslijten van de maagwand. Dit is meestal het gevolg van een infectie met de H. pylori-bacterie en overmatig gebruik van vrij verkrijgbare pijnstillers (NSAID's). Bij een zweer ervaar je een branderig gevoel ter hoogte van de maag of in het midden van je borst. De pijn kan 's nachts of na het eten erger worden. Andere symptomen zijn onder mee een opgeblazen gevoel of een vol gevoel, oprispingen en misselijkheid.

Middenrifbreuk

Een middenrifbreuk treedt op wanneer een deel van je maag door een gat in je diafragma of middenrif in de borstholte steekt. Je hebt meer kans op deze aandoening als je rookt, overgewicht hebt of ouder bent dan 50 jaar. De symptomen van een middenrifbreuk zijn vergelijkbaar met die van GORZ, waaronder een brandend gevoel op de borst, een opgeblazen gevoel, oprispingen, maagzuur, een zure smaak achter in de keel, maagpijn en slokdarmpijn.

Longontsteking

Een longontsteking wijst op ontsteking in de kleinere luchtwegen en longblaasjes. Bacteriën, virussen en schimmels kunnen allemaal longontsteking veroorzaken. De pijn op de borst als gevolg van een longontsteking kan beginnen wanneer je ademt of hoest. Andere symptomen zijn onder meer hoesten, koorts, koude rillingen, kortademigheid, vermoeidheid, misselijkheid en braken. De symptomen kunnen variëren, afhankelijk van de oorzaak. Longontsteking kan heel ernstig zijn, dus raadpleeg meteen een arts zodra je symptomen van een longontsteking ervaart.

Pleuritis

Pleuritis of borstvliesontsteking treedt op wanneer het weefsel langs de borstwand en rondom je longen geïrriteerd en ontstoken raakt. Infecties, bepaalde medicijnen en auto-immuunziekten kunnen allemaal pleuritis veroorzaken.
De pijn van pleuritis is scherp en stekend. Het wordt erger als je inademt. Andere symptomen zijn onder meer hoesten, kortademigheid, koorts, pijn in de schouders of rug
Gerelateerde artikelen
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Steken in de borst: wat kan het zijn?Pijnscheuten in de borst kunnen de aanleiding zijn van veel verschillende aandoeningen. Heel wat mensen hebben er wel ee…
Homeopathie: anacardium als geneesmiddelHomeopathie: anacardium als geneesmiddelAnacardium is een struik dat als geneesmiddel wordt gebruikt bij zowel lichamelijke als psychische klachten. Zo wordt he…
Brandende keel: Oorzaken van branderig gevoel in keelBrandende keel: Oorzaken van branderig gevoel in keelEen branderige keel is meestal geen ernstig symptoom. Dit is meestal het resultaat van een veel voorkomende infectie zoa…
Op de linkerkant slapen om brandend maagzuur te vermijdenOp de linkerkant slapen om brandend maagzuur te vermijdenDoor op de linkerzij te slapen kan men de invloed van maagzuur minimaliseren. Dit komt doordat de maag aan de linkerkant…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: InesBazdar/Shutterstock.com
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/middenrifbreuk/item32802
  • https://www.healthline.com/health/chest-burning
  • https://www.belmarrahealth.com/burning-sensation-chest-causes-symptoms-treatment/
  • https://www.thuisarts.nl/longontsteking/ik-heb-longontsteking
  • https://www.longfonds.nl/longontsteking/symptomen-longontsteking

Reageer op het artikel "Brandend gevoel op borst: oorzaken branderig gevoel op borst"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 06-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!