InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Adem ruikt naar urine: oorzaken van adem met urinegeur

Adem ruikt naar urine: oorzaken van adem met urinegeur

Adem ruikt naar urine: oorzaken van adem met urinegeur Iedereen heeft wel eens last (gehad) van een stinkende adem. Stinkende adem treedt over het algemeen op als gevolg van slechte mondgezondheid. Het komt echter niet zo vaak voor dat je adem naar urine ruikt. Er zijn veel mogelijke oorzaken van adem met een urinegeur, waaronder een verstopte neus, maaginfectie, je dieet en voedingsgewoonten en chronische nierziekte. Wat je eet is vaak van invloed op je ademhaling. Mensen die het ketogeen dieet volgen hebben hier bijvoorbeeld last van. Elk eiwitrijk dieet kan ervoor zorgen dat je adem de geur van urine krijgt. Bij een ketogeen dieet zul je vet en ketonen gaan verbranden als belangrijkste brandstofbronnen en veel mensen melden een slechte adem zodra ze volledige ketose bereiken. Maar geuren als aceton, visgeur en ammoniak kunnen ook wijzen op specifieke ziekten.
Stinkende adem / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comStinkende adem / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Oorzaken van adem met urinegeur

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van adem die naar urine ruikt.

Verstopte neus of sinusitis

Bacteriële infecties die sinusitis (bijholteontsteking) en verstopte neus kunnen veroorzaken, kunnen leiden tot een slechte of stinkende adem. Zowel neusverstopping als sinusitis kunnen het gevolg zijn van bacteriële infecties, allergieën of irritatie van de neusholten.Ze resulteren vaak in een slechte adem, soms een urinegeur.

Maagontsteking (Helicobacter pylori)

De bacterie genaamd Helicobacter pylori (H. pylori) is aanwezig in bijna de helft van de wereldbevolking. De meeste mensen vertonen echter geen symptomen. H. pylori is een bacterie die in de maag leeft, ontsteking en zweren veroorzaakt en bij geïnfecteerde mensen tot maagontsteking en zelfs maagkanker kan leiden. Een ademhaling die naar urine ruikt, is een veel voorkomend symptoom. Bijkomende symptomen van H. pylori-complicaties kunnen bestaan ​​uit aanhoudende of steeds terugkerende maagpijn, gebrek aan eetlust, misselijkheid of braken, een opgeblazen gevoel, gewichtsverlies en donkergekleurde ontlasting.

Voeding en dieet

Dieet en overmatig alcoholgebruik kunnen ervoor zorgen dat de adem naar urine ruikt. Het voedsel dat je eet, kan van invloed zijn op je ademhaling, zowel op korte als op lange termijn. Bepaalde voedingsmiddelen reageren in het lichaam door ammoniak en zijn bijproducten te produceren, die geuren hebben die lijken op die van urine. Dit komt vaak voor bij mensen die een eiwitrijk of ketogeen dieet volgen. Een hoge inname van specifieke voedingsmiddelen zoals uien en knoflook kan ook leiden tot slechte adem. Overmatig alcoholgebruik kan ook de adem beïnvloeden door de speekselproductie te verlagen.

Chronische nierziekte

Chronische nierziekte omvat een reeks ziekten en aandoeningen die de nieren beschadigen en hun vermogen om het bloed te filteren beperken. Dit leidt tot een ernstige opeenhoping van gifstoffen in het lichaam, waaronder ammoniak, wat kan zorgen voor een adem die naar urine ruikt. Andere gezondheidscomplicaties die kunnen voortvloeien uit een chronische nierziekte zijn bloedarmoede, hoge bloeddruk, abnormale elektrolyteniveaus, vochtophoping, hartziekte, verhoogd risico op beroerte en hartaanval, en nierfalen. Er zijn verschillende factoren die het risico op chronische nierziekte verhogen, waaronder diabetes, misbruik van medicijnen, hoge bloeddruk en een familiegeschiedenis van nieraandoeningen.

Uremie

Uremie is het eindstadium van nierfalen. Omdat de nieren niet langer in staat zijn om je bloed effectief te filteren, hopen afvalstoffen zoals ureum, creatine en andere stikstofhoudende producten zich op in het bloed in plaats van dat het lichaam dat afscheidt via de urine. De opeenhoping van deze stikstofverbindingen in het systeem resulteert vaak in een ademgeur van ammoniak of urine.

Hoe weet je of je adem naar urine ruikt?

Een vieze smaak in de mond is de belangrijkste aanwijzing voor een slechte adem. Enkele andere snelle manieren om je ademhaling te controleren zijn:
  • Met je tong je pols likken en even laten drogen voor je het ruikt.
  • Flossen tussen twee kiezen aan de achterkant van je mond en de floss ruiken.
  • Gebruik een tongschraper om de tong voorzichtig te schrapen en ruik dan de schraper.

Adem ruikt naar urine: behandeling

Verstopte neus of bijholteontsteking behandelen

Mensen kunnen neusverstopping en sinusitis behandelen met een of meer van de volgende maatregelen, afhankelijk van de oorzaak:
  • decongestiva (middelen die gezwollen slijmvliezen doet slinken)
  • antibiotica
  • ontstekingsremmende medicijnen
  • allergiemedicijnen
  • nasaal corticosteroïd
  • chirurgie (in chronische gevallen, om blokkades te verwijderen)

Sommige huismiddeltjes die mogelijk snel verlichting bieden, zijn onder meer:
  • warm stoom inademen
  • neus spoelen met zout water
  • veel drinken (thee en water) om (vastzittend) slijm te verdunnen
  • leg een warme, vochtige handdoek op je gezicht teneinde druk te verminderen en het slijm op te lossen

Maagontsteking behandelen

Een infectie met de Helicobacter pylori wordt behandeld met:
  • geneesmiddelen die protonpompremmers worden genoemd, die de productie van maagzuur verminderen en beschadigd weefsel in staat stellen te genezen
  • een antibioticakuur van 1-2 weken

Vieze adem door voeding behandelen

In de meeste gevallen is het gemakkelijk om slechte adem te behandelen als dit het gevolg is van een dieet of voeding. Een gezond en evenwichtig dieet met meerdere dagelijkse porties fruit en groenten resulteert in een gezond spijsverteringsstelsel en een over het algemeen beter ruikende adem.

Chronische nierziekte behandelen

Het is niet mogelijk om chronische nierziekte te genezen, dus de behandeling is erop gericht symptomen te verlichten en patiënten te helpen de aandoening te beheersen. Vaak zal je veranderingen in de levensstijl moeten aanbrengen en mogelijk ook medicijnen moeten nemen voor hoge bloeddruk en hoog cholesterol. Mensen in een gevorderd stadium hebben mogelijk dialyse of een niertransplantatie nodig.

Behandeling van uremie

Uremie is een ernstige medische aandoening die dringende zorg vereist en vaak is een opname in een ziekenhuis nodig. Artsen zullen de onderliggende oorzaak van uremie bepalen en dialyse aanbevelen om het bloed te filteren. Sommige mensen hebben ook een niertransplantatie nodig als de nieren te beschadigd zijn om zelf bloed te filteren.

Tips om te voorkomen dat je adem naar urine ruikt

Goede mondhygiëne kan een slechte adem voorkomen. Je kunt een slechte adem helpen voorkomen door de volgende methoden toe te passen:
  • Zorg voor goede mondhygiëne en ga twee keer per jaar voor controle naar de tandarts.
  • Veel water drinken.
  • Vermindering van de inname van voedsel en dranken zoals koffie, frisdranken, zuivelproducten, rood vlees en geraffineerd en verwerkt voedsel.
  • Het volgen van een plantaardig dieet.
  • Vermijden van overmatige hoeveelheden alcohol, omdat het de speekselproductie vermindert.
  • Stoppen met roken om schade aan mond en tandvlees te minimaliseren en de mondgezondheid te verbeteren.

Prognose

Er zijn veel omstandigheden waardoor de adem kan ruiken naar urine of ammoniak. Sommige hiervan zijn tijdelijk en gaan vanzelf weg, terwijl andere mogelijk medische aandacht vereisen. Een tandarts zal in staat zijn om veel van de oorzaken van slechte adem te behandelen, maar je moet zelf zorgen voor goede mondhygiëne en een gezonde leefstijl betrachten.
Gerelateerde artikelen
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetSlechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetVeel mensen hebben een reden om een dieet te volgen. Het volgen van een dieet kan overigens wel gepaard gaan met enkele…
Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem komt bij meer mensen voor dan je eerst zult verwachten. Meer dan 20% van de Nederlandse bevolking heeft las…
Het voorkomen van slechte ademHet voorkomen van slechte ademSlechte adem komt bij veel mensen voor en is allesbehalve prettig. Het maakt niet uit of dit bij een sollicitatiegesprek…
Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Luis Molinero/Shutterstock.com
  • https://www.mlds.nl/ziekten/helicobacter-pylori-infectie-met/
  • https://www.deccanchronicle.com/lifestyle/health-and-wellbeing/150618/heres-why-your-breath-might-smell-like-pee.html
  • https://www.healthline.com/health/breath-smells-like-urine
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/322127.php
  • https://www.isditwelgezond.nl/symptomen-ketose/
  • https://www.drgreene.com/unusual-breath-odors/
  • Afbeelding bron 1: Syda Productions/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Adem ruikt naar urine: oorzaken van adem met urinegeur"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 15-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!