InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Warmtehoofdpijn: oorzaken en symptomen hoofdpijn door warmte

Warmtehoofdpijn: oorzaken en symptomen hoofdpijn door warmte

Warmtehoofdpijn: oorzaken en symptomen hoofdpijn door warmte Warmtehoofdpijn duidt op hoofdpijn die is veroorzaakt door warmte. Ernstige hoofdpijn en migraine komen relatief vaak voor onder volwassen mannen en vrouwen, maar ook kinderen kunnen er last van krijgen. Warmtehoofdpijn doet zich vooral voor in de zomermaanden wanneer de temperaturen hoog zijn. Het voorkomen van warmtehoofdpijn kan stijgen als het warmer is om een ​​aantal onderliggende redenen, zoals uitdroging, luchtvervuiling (smog), hitte-uitputting en zelfs een hitteberoerte die vaker voorkomt als de temperatuur stijgt. Warmte zelf kan een trigger zijn voor hoofdpijn. Een door warmte veroorzaakte hoofdpijn kan aanvoelen als een doffe, bonzende pijn rond je slapen of in je achterhoofd. Afhankelijk van de oorzaak kan een door warmte veroorzaakte hoofdpijn verergeren tot een intensere hoofdpijn.
Warmtehoofdpijn / Bron: Istock.com/JackFWarmtehoofdpijn / Bron: Istock.com/JackF

Wat is warmtehoofdpijn?

Warmtehoofdpijn is hoofdpijn die is veroorzaakt door warmte. Veel mensen geloven dat weersveranderingen, zoals warme en zonnige dagen, hoofdpijn kunnen veroorzaken of de symptomen kunnen verergeren. Vanwege deze algemene overtuiging hebben is er veel onderzoek naar gedaan, maar de bevindingen zijn anno 2019 niet zo eenduidig. Er zijn echter voldoende aanwijzingen dat warmte soms een rol kan spelen bij het ontstaan van hoofdpijn.

Door warmte geïnduceerde migraine

Migraine treft meet vrouwen dan mannen en migraineaanvallen komen vaker voor in de warmere maanden. Een door warmte geïnduceerde migraine is niet hetzelfde als een door warmte veroorzaakte hoofdpijn, omdat de ze twee vormen van hoofdpijn verschillende symptomen hebben. Wat warmte-geïnduceerde migraine en warmtehoofdpijn gemeen hebben, is dat ze allebei worden getriggerd door de manier waarop warmte of hitte van invloed is op je lichaam.

Oorzaken van hoofdpijn door warmte

Weersomstandigheden

Een door warmte veroorzaakte hoofdpijn wordt mogelijk niet veroorzaakt door het warme weer zelf, maar door de manier waarop je lichaam op warmte reageert. Weersgerelateerde triggers van hoofdpijn en migraine zijn onder meer:
  • schittering van de zon
  • hoge luchtvochtigheid
  • helder licht
  • plotselinge dalingen in barometrische druk

Uitdroging

Hoofdpijn kan ook worden veroorzaakt door uitdroging. Dat staat bekend als uitdrogingshoofdpijn. Wanneer je wordt blootgesteld aan hogere temperaturen, heeft je lichaam meer water nodig om te compenseren voor het vocht wat verloren gaat als je lichaam zweet. Uitdroging kan zowel hoofdpijn als migraine veroorzaken.

Serotoninespiegel

Weersomstandigheden kunnen ook veranderingen in je serotoninespiegel veroorzaken. Deze hormonale schommelingen zijn een veelvoorkomende migraine-trigger, maar ze kunnen ook hoofdpijn veroorzaken.

Hitte-uitputting of zonnesteek

Langdurige blootstelling aan hoge temperaturen kan ook leiden tot hitte-uitputting, een van de stadia van een zonnesteek.

Warmte hoofdpijn kan gepaard gaan met misselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAllianceWarmte hoofdpijn kan gepaard gaan met misselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAlliance

Symptomen van warmtehoofdpijn

Symptomen van door warmte veroorzaakte hoofdpijn kunnen variëren naargelang de omstandigheden. Als je hoofdpijn wordt veroorzaakt door hitte-uitputting, zul je naast hoofdpijn ook andere symptomen van hitte-uitputting hebben. Warmte-uitputting symptomen bestaan uit:

Warmte-uitputting is een medisch noodgeval en kan leiden tot een zonnesteek als het niet wordt behandeld. Zoek onmiddellijk medische hulp.

Als je hoofdpijn of migraine verband houdt met blootstelling aan warmte, maar niet verbonden is met hitte-uitputting, kunnen je symptomen bestaan uit:
  • een bonzende, doffe pijn in je hoofd
  • vermoeidheid
  • gevoeligheid voor licht
  • uitdroging

Behandeling van warmtehoofdpijn

Als je bij warmte de neiging hebt om hoofdpijn of migraine te ontwikkelen, kun je een aantal preventieve maatregelen nemen. Beperk, indien mogelijk, de tijd die je buiten in de zon doorbrengt op warme dagen en bescherm je ogen met een zonnebril en een hoed met een rand wanneer je eropuit trekt. Zorg voor een koele en aangename omgeving binnenshuis. Drink extra water als de temperatuur begint te stijgen en overweeg om sportdranken te drinken om je elektrolyten te vervangen. Als je al hoofdpijn hebt, overweeg dan de volgende huismiddeltjes:
  • essentiële oliën van lavendel of pepermunt
  • koude kompressen of een koud washandje tegen het hoofd
  • koude kruidenthee drinken
  • kruiden zoals moederkruid of wilgenschors gebruiken tegen hoofdpijn
  • paracetamol innemen tegen de pijn

Huisarts raadplegen

Warmtehoofdpijn veroorzaakt door veranderingen in het weer verdwijnen meestal binnen een tot drie uur vanzelf. Maar soms is medische bijstand geboden. Schakel direct medische hulp in als je door warmte veroorzaakte hoofdpijn krijgt met een van de volgende symptomen:
  • misselijkheid en braken
  • hoge koorts
  • een plotselinge piek in pijnniveaus of intense pijn in je hoofd
  • onduidelijke spraak, verwardheid of desoriëntatie
  • bleke of klamme huid
  • extreme dorst of gebrek aan eetlust

Als er geen alarmsymptomen zijn, maar je hebt wel in een periode van drie maanden meer dan twee keer per week hoofdpijn of migraine, maak dan een afspraak met je huisarts.

Prognose

Hoewel er anno 2019 meer onderzoek nodig is om precies te begrijpen hoe warmte samenhangt met hoofdpijn en migraine, is al wel bekend dat uitdroging, weersinvloeden en hitte-uitputting hoofdpijn en migraine kunnen veroorzaken. Wees je bewust van de manier waarop warmte en hogere temperaturen je lichaam kunnen beïnvloeden en probeer maatregelen te nemen om deze vorm van hoofdpijn te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnHoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnClusterhoofdpijn bestaat uit hevige aanvallen van hoofdpijn (vooral 's nachts). Ze komen in perioden (clusters) voor. De…
Hoofdpijn, moe?Hoofdpijn, moe?Hoofdpijn, moe of duizelig, signalen van het lichaam die meestal ongevaarlijk zijn. Maar soms kunnen die klachten een wa…
Hoofdpijn en koortsHoofdpijn en koortsWie hoofdpijn en koorts heeft, heeft meestal een griep opgelopen waarbij doorgaans normale pijnstillers helpen. Maar als…
Oorzaken en behandeling van clusterhoofdpijnOorzaken en behandeling van clusterhoofdpijnEen kwart van de Nederlanders kampt minstens één keer in de week met hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan slechts tien minuten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andresr/Shutterstock.com
  • https://symptomchecker.webmd.com/multiple-symptoms?symptoms=headache%7Cincreased-thirst&symptomids=115%7C124&locations=2%7C7
  • https://www.excedrin.com/headaches/causes/heat-headache/
  • https://www.thuisarts.nl/omgaan-met-warm-weer-hitte
  • https://www.healthboards.com/boards/headaches-migraines/844637-headaches-thirst-symptoms.html
  • https://www.healthline.com/health/heat-headache
  • https://www.migrainetrust.org/about-migraine/migraine-what-is-it/symptoms-and-stages/
  • https://www.scentandspice.nl/artikelen/waarom-soms-beter-koude-kruidenthee-maakt/
  • https://www.livestrong.com/article/118692-causes-excessive-thirst-headaches/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/JackF
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/CentralITAlliance
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Warmtehoofdpijn: oorzaken en symptomen hoofdpijn door warmte"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!