InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gele tanden: Oorzaken van geelverkleuring van tanden

Gele tanden: Oorzaken van geelverkleuring van tanden

Gele tanden: Oorzaken van geelverkleuring van tanden Af en toe komen patiënten ter wereld met één of meer gele tanden. In de meeste gevallen echter veroorzaken enkele gewoonten, ziekten of andere factoren een geelverkleuring van één of meer tanden. Niet altijd is de geelverkleuring te voorkomen omdat deze van nature optreedt bij de veroudering. Maar door een goede tand- en mondhygiëne toe te passen, te stoppen met roken en enkele andere oorzaken van de gele aanlag op de tanden aan te pakken, verdwijnt of vermindert de gele tandkleur zodat patiënten weer een stralende, witte glimlach kunnen vertonen. Enkele thuiszorgremedies en professionele medische behandelingen zijn tot slot ook inzetbaar voor het verminderen van de gele tandverkleuring.

Fluoride en geelverkleuring van tanden

Een overmatige blootstelling aan fluoride is één van de oorzaken van gele tanden, vooral bij kinderen. Fluoride is aanwezig in tandpasta maar ook fluoridesupplementen veroorzaken mogelijk de gele tandverkleuring.

Het gebruik van bepaalde medicijnen leidt mogelijk tot een geelverkleuring van de tanden / Bron: Stevepb, PixabayHet gebruik van bepaalde medicijnen leidt mogelijk tot een geelverkleuring van de tanden / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicatie en gele tandkleur

Patiënten die chemotherapie ondergaan voor hoofd- en halskanker ontwikkelen eveneens tanden met een gele of een andere kleur. Radiotherapie aan het hoofd- of nekgebied resulteert soms ook tot de afwijkende tandkleur.

Ook zijn bepaalde soorten voorgeschreven medicijnen mogelijke oorzaken van gele tanden, waaronder:

Een gele aanslag op de tanden is mogelijk te wijten aan roken / Bron: Geralt, PixabayEen gele aanslag op de tanden is mogelijk te wijten aan roken / Bron: Geralt, Pixabay

Roken en gele tandverkleuring

Roken is één van de belangrijkste oorzaken van een geelverkleuring van de tanden. Deze vlekken zijn soms zeer hardnekkig. Door te stoppen met roken en het beoefenen van een goede tand- en mondhygiëne (twee keer per dag de tanden met een zachte tandenborstel poetsen en flossen en de juiste tandbleekmiddelen gebruiken) is het mogelijk om de tanden witter te krijgen.

Slechte mondhygiëne en gele tanden

Een slechte mondhygiëne leidt mogelijk tot tanden met een geel uiterlijk. Als een patiënt een gele aanslag op de tanden ziet, is dit wellicht te wijten aan tandplak of tandsteen. Tandplak vormt zich wanneer bacteriën uit voedsel- en drankdeeltjes zich ophopen. Dit verhardt na verloop van tijd waardoor zich tandsteen vormt dat enkel een tandarts of mondhygiënist kan verwijderen. Dit harde gele materiaal vormt zich op of rond de tanden wanneer patiënten niet vaak of grondig genoeg de tanden poetsen. De gele tandplak leidt tot een lelijk uiterlijk, een slechte adem en andere complicaties voor de mondgezondheid.

Voeding en drank en tanden met een geel uiterlijk

Het glazuur verdunt op natuurlijke wijze naarmate mensen verouderen, maar zuren van voedingsmiddelen en dranken verdunnen ook het glazuur door het oppervlak te eroderen (tanderosie). Enkele voorbeelden van dranken en voedingsmiddelen die leiden tot een gele tandaanslag zijn:
  • balsamicoazijn
  • bessen
  • citrusvruchten en sappen
  • frisdrank
  • kerriekruiden/curry
  • kersen
  • koffie
  • kunstmatige zoetstoffen
  • rode biet
  • sinaasappels
  • sojasaus
  • sportdranken met een kunstmatige smaak
  • tomatensaus
  • voeding met veel suiker
  • wijn
  • zure snoepjes

Het drinken van een glas water na het consumeren van een drankje of voedingsmiddel dat het tandglazuur aantast, spoelt de tanden weer schoon.

Ziekten met gele aanslag op tanden

Tandenknarsen

Tandenknarsen (bruxisme) is een onbewuste gewoonte die aanwezig is bij sommige patiënten met stress. Ze doen dit vooral tijdens de slaap. Deze vrij schadelijke gewoonte beschadigt het tandglazuur, waardoor dit verzwakt, barst en uiteindelijk vergeelt.

Trauma

De impact van een ongeluk of fysiek trauma doet het tandglazuur barsten en beschadigt het inwendige van de tand, wat leidt tot een verkleuring.

Andere medische aandoeningen veroorzaken eveneens gele tanden zoals onder andere:
  • bepaalde hart- en vaataandoeningen
  • ernstige neonatale geelzucht (geelzucht bij baby's)
  • genetische aandoeningen zoals dentinogenesis en amelogenesis imperfecta (afwijkingen aan tandglazuur)
  • hoge koorts op een leeftijd waarop de tanden gevormd worden
  • porfyrie (erfelijke stofwisselingsziekte met symptomen aan huid of zenuwstelsel)
  • tandbederf (eerder bruingele plekken op de tanden)

Behandeling van gele aanslag op tanden

Als een patiënt gele tanden wil bleken, is het moeilijk om te weten waar te beginnen. Er zijn namelijk diverse opties beschikbaar om gele tanden wit te maken. Het is daarom verstandig om eerst de tandarts te raadplegen.

Thuis de tanden witter maken

Het dagelijks gebruik van whitening tandpasta kan ervoor zorgen dat de tanden geleidelijk een wittere tint krijgen, al is het meestal niet mogelijk om een volledig witte tandkleur te krijgen door het gebruik van tandpasta. Bepaalde mondspoelingsproducten verminderen ook een gele tandkleur, maar dit geldt net zoals voor whitening tastpasta enkel voor een milde gele tandaanslag. Het is ook mogelijk om thuis strips en gel op de tanden te plaatsen om de tanden weer een wit uiterlijk te geven. De eerste resultaten zijn meestal zichtbaar in een paar dagen en houden maximaal twaalf maanden aan.

Professioneel tanden bleken

Professioneel de tanden bleken gebeurt bij de tandarts. De tandarts past een bleekmiddel rechtstreeks op de tanden toe. Soms gebruikt hij ook speciale lampen of lasers om de werking van het bleekmiddel te verbeteren. Afhankelijk van de conditie van de gele tanden, zijn één of meer behandelingen nodig die variëren van ongeveer dertig minuten tot één uur per keer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu?Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu?Rook je? Dan ken je vast wel het probleem van gele vingers en tanden. Door het roken worden de vingers waarin de sigaret…
Bruine vlekjes tussen je tanden: hoe krijg je je tanden wit?Bruine vlekjes tussen je tanden: hoe krijg je je tanden wit?Iedereen wil graag mooie witte tanden. Toch is lang niet iedereen gezegend met een stralend gebit. Gele of bruine vlekke…
Tanden bleken bij The White Smile CompanyTanden bleken bij The White Smile CompanyMisschien heb je er ooit reclame van gezien? The White Smile Company staat bekend als de nummer 1 van Nederland op het g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kjerstin Michaela, Pixabay
  • Geraadpleegd op 26 mei 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Home remedies to get rid of yellow teeth, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321172.php
  • Ten Causes Of Yellow Teeth And How To Avoid Them, https://www.colgate.com/en-us/oral-health/life-stages/adult-oral-care/ten-causes-of-yellow-teeth-and-how-to-avoid-them-0116
  • Top Tips On How To Whiten Yellow Teeth, https://www.colgate.com/en-us/oral-health/cosmetic-dentistry/teeth-whitening/top-tips-on-how-to-whiten-yellow-teeth-0914
  • Yellow Teeth: Causes and How to Whiten Yellow Teeth, https://crest.com/en-us/oral-health/conditions/teeth-stains/yellow-teeth-causes-how-to-whiten-yellow-teeth
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Gele tanden: Oorzaken van geelverkleuring van tanden"

Reactie

Jongen, 14-11-2019 10:11 #1
Mijn zus en ik hebben, net als mijn vader en 3 van mijn kinderen, zeer kleine en gele tanden, de tandarts noemde het "kaasmolaren". hij heeft de voortanden met facetjes kunnen verbeteren, maar nu hij op pensioen is en de tandarts waar ik ook nog terecht kon eveneens, ben ik genoodzaakt om bij zijn opvolgster te gaan, zij doet haar werk echter niet zo goed, ik krijg niets meer terugbetaald, dus kan ik, als er weer eentje losraakt, geen nieuw facetje laten plaatsen en loop ik weer voor schut met dit vreselijk gebit mijn kinderen hebben uiteraard hetzelfde probleem.
is het mogelijk om met deze aandoening bij een tandkliniek een terugbetaling te krijgen?

Infoteur: Miske
Laatste update: 11-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!