InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tanderosie: Slijtage van tandglazuur met gevoelige tanden

Tanderosie: Slijtage van tandglazuur met gevoelige tanden

Tanderosie: Slijtage van tandglazuur met gevoelige tanden Email (glazuur) is de dunne, doorschijnende, harde buitenste tandlaag. Het tandglazuur bedekt de kroon, het deel van de tand dat zichtbaar is buiten het tandvlees. Tandglazuur beschermt de tanden tegen dagelijks gebruik zoals kauwen, bijten en malen en daarnaast beschermt glazuur de tanden ook voor potentieel pijnlijke temperaturen en chemicaliën. Email bezit geen levende cellen en daarom is beschadigd tandglazuur niet meer te repareren door het lichaam wanneer hieraan schade ontstaat door dat in het lichaam aanwezig is of van buitenaf wordt ingebracht. Gevoelige tanden, een andere tandkleur en tandpijn zijn enkele tekenen van tanderosie. De behandeling bestaat uit het plaatsen van vullingen of andere tandheelkundige apparaten. Tot slot zijn diverse tips voorhanden om tanderosie te voorkomen of verminderen.

Oorzaken: Slijtage van tandglazuur

Tandplak

Tandplak is een kleverige laag die bestaat uit speeksel, voedseldeeltjes, bacteriën en andere stoffen. Tandplak vormt zich tussen de tanden en komt terecht in kleine gaatjes of putjes in de kiezen. Ook rond holtevullingen en aan het gebied waar de tanden en tandvlees elkaar ontmoeten, komt tandplak voor. Soms veranderen de bacteriën in tandplak voedselzetmeel in zuren. Hierdoor beginnen de zuren in tandplak de gezonde mineralen in het tandglazuur op te eten. Dit resulteert in slijtage van het glazuur, waardoor uiteindelijk meer en grotere putjes in het glazuur ontstaan.

Te weinig speeksel

Te weinig speeksel leidt tot een slechtere gezondheid en zwakkere tanden. Speeksel beschermt het glazuur door de tanden met calcium en andere mineralen te bedekken. Speeksel verdunt ook erosieve materialen (zoals zuur), verwijdert afvalmateriaal uit de mond, en zorgt ervoor dat het lichaam meer beschermende stoffen aan boord heeft om de strijd aan te gaan tegen bacteriën. Het veel eten van zuur voedsel en zure dranken is echter nefast voor de tandgezondheid.

Zuur

Tanderosie treedt op wanneer het tandglazuur wegslijt door het glazuur. Meestal is dit te wijten aan zuur dat in het lichaam zelf aanwezig is of zuur dat van buiten het lichaam wordt ingebracht. Dit is het gevolg van:

Symptomen: Gevoelige tanden en tandpijn

Het klinisch beeld van tanderosie is variabel en hangt af van het stadium. Bepaalde voedingsmiddelen (snoepjes) en temperaturen van voedingsmiddelen (warm of koud) veroorzaken mogelijk tandpijn in de vroege fase van tanderosie omdat het glazuur verdunt. Naarmate het glazuur erodeert en meer dentine (tandbeen: calciumhoudende stof in tanden) zichtbaar wordt, krijgen de tanden een andere tandkleur, met name geel omdat het donker gekleurd dentine steeds meer zichtbaar wordt. De randen van tanden krijgen een ruwere, onregelmatigere en grilligere textuur terwijl het glazuur erodeert. Verder zijn de tanden en kiezen soms ook kleiner. In latere stadia van tanderosie worden tanden extreem gevoelig voor temperaturen en zoetigheden (gevoelige tanden). Inkepingen verschijnen op het tandoppervlak. Wanneer het glazuur erodeert, is de tand meer vatbaar voor gaatjes of tandbederf. Tandbederf leidt uiteindelijk mogelijk tot een tandabces (ophoping van pus in tand door bacteriële infectie) of een tandinfectie.

Behandeling van tanderosie

De behandeling van het tandglazuurverlies is afhankelijk van het probleem. Soms gebruikt de tandarts witte vullingen (composiet) in om de tand te beschermen en het cosmetische uiterlijk te vergroten. Bij aanzienlijk glazuurverlies, bedekt de tandarts de tand met een kroon, inlay of facing, waardoor de tand beschermd is tegen verder verval.

Preventie van verlies van glazuur

Speeksel verhogen

Het is belangrijk om meer water drinken gedurende de dag bij een te laag speekselvolume of bij een droge mond. Tussen de maaltijden kauwen mensen op suikervrije kauwgum. Kauwgom verhoogt de speekselproductie tot tien keer de normale stroom. Speeksel versterkt de tanden met belangrijke mineralen. De beste keuze is suikervrije kauwgom met xylitol, wat aantoonbaar de zuren in dranken en voedingsmiddelen vermindert.

De tong reinigen met een tongreiniger is ook aanbevolen / Bron: Niro5, Wikimedia Commons (Publiek domein)De tong reinigen met een tongreiniger is ook aanbevolen / Bron: Niro5, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Tandhygiëne

Om verlies van glazuur te voorkomen en de tanden gezond te houden, moeten mensen dagelijks de tanden poetsen met een geschikte zachte tandenborstel met fluoride tandpasta (dit versterkt de tanden) de tanden flossen, de tong reinigen en de tanden spoelen met fluoride en antiseptisch mondwater. Mensen moeten voorts minstens één uur wachten voor het poetsen van de tanden na het eten van zure voedingsmiddelen of het drinken van zure dranken. Mensen moeten tot slot twee keer per jaar op controle bij de tandarts en de tanden laten reinigen om een zo optimale tandhygiëne te hanteren.

Drinken en eten

Drank
Bij het drinken van een zure drank is het gebruik van een rietje aanbevolen. Het rietje duwt de vloeistof naar de achterkant van de mond en daardoor komt het zuur niet bij de tanden. Verder is het nuttig om water toe te voegen aan zure dranken om de zuurtegraad te verzwakken.

Voeding
Snacken gedurende de dag verhoogt de kans op tandbederf. De mond is een paar uur zuur na het eten van voedsel dat rijk is aan suiker en zetmeel. Tussendoortjes vermijden mensen best, tenzij ze de mond kunnen spoelen en de tanden steeds willen poetsen. Tot slot is het aanbevolen om zeer zure voedingsmiddelen en dranken zoveel mogelijk uit de voeding te schrappen. Voorbeelden hiervan zijn koolzuurhoudende frisdrank, citroenen en andere citrusvruchten en sappen. Na het eten of drinken van deze zure middelen is het nodig om de mond onmiddellijk te spoelen met schoon water om het zuur te neutraliseren. Ook het snel inslikken van zeer zure voedingsmiddelen is een goed advies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosieWetenschappelijk onderzoek: explosie aan tanderosieTandbederf was jarenlang dé nummer een als het ging om gebitsproblemen. Nu is dat probleem ingehaald door een relatief n…
Gevoelige tanden: Symptomen, oorzaken en behandelingGevoelige tanden: Symptomen, oorzaken en behandelingGevoelige tanden bezorgen de patiënt een zeer onaangenaam gevoel bij het eten, drinken, of zelfs zonder aanwijsbare rede…
Zure drank schadelijk voor gebitZure drank schadelijk voor gebitZure dranken zijn schadelijk voor het gebit. Hoe zuurder de drank, hoe meer schade deze oplevert aan tanden en kiezen. O…
Tanderosie - slijtage van het tandglazuurTanderosie - slijtage van het tandglazuurTanderosie houdt in dat u tanden en/of kiezen worden beschadigt dankzij zuren. Echter is het ook een combinatie van uw e…
Tanderosie en droge mond: snoepjes en speekselTanderosie en droge mond: snoepjes en speekselSnoepjes zijn niet zo onschuldig zoals vele mensen denken. Natuurlijk bevatten de meeste suiker, dat vorming van cariës…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnoaz, Pixabay
  • Geraadpleegd op 7 juli 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 201
  • Erosion: Stomach Upset and Your Teeth, https://www.mouthhealthy.org/en/az-topics/e/tooth-erosion-and-acid-reflux
  • How to Prevent Tooth Erosion, https://www.verywellhealth.com/how-to-prevent-tooth-erosion-1059450
  • Tanderosie, http://www.tandarts.be/patienteninfo/aandoeningen/tanderosie
  • Tooth Enamel Erosion and Restoration, https://www.webmd.com/oral-health/guide/tooth-enamel-erosion-restoration#1
  • What Is Tooth Erosion and Is It Dangerous?, http://www.drmichaels.com/blog/what-is-tooth-erosion-and-is-it-dangerous
  • Afbeelding bron 1: Niro5, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Tanderosie: Slijtage van tandglazuur met gevoelige tanden"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!