InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stijve rug: oorzaken, symptomen en zelfzorg stijfheid in rug

Stijve rug: oorzaken, symptomen en zelfzorg stijfheid in rug

Stijve rug: oorzaken, symptomen en zelfzorg stijfheid in rug Een stijve rug na het opstaan, na zitten of na het sporten, is een vervelende klacht. Stijfheid van de rug is een veel voorkomend symptoom dat plotseling kan beginnen of zich langzaam kan ontwikkelen. Ernstige stijve rugklachten kan je dagelijkse activiteiten verstoren, zoals bewegingen die nodig zijn voor het werk. Een stijve rug komt vaak voor bij ouderen, maar sommige aandoeningen die verband houden met rugstijfheid kunnen zich op jongere leeftijd voordoen. De stijfheid kan optreden als gevolg van problemen met de rugspieren, gewrichten in de wervelkolom of het ruggenmerg zelf.

Symptomen van een stijve rug

Mogelijke symptomen van een stijve rug zijn:

Een stijve rug kan gepaard gaan met de volgende klachten:

Oorzaken

Een stijve rug kent meerdere mogelijke oorzaken.

Strakke hamstrings

De hamstrings of achterdijbeenspier(en) zijn de drie spieren aan de achterzijde van het bovenbeen. Deze grote en krachtige spieren kunnen om verschillende redenen strak worden, zoals lichamelijke inactiviteit of door ze niet te strekken vóór en/of na het sporten. Strakke hamstrings kunnen voor rugklachten zorgen, waaronder een stijve onderrug. Strakke hamstrings beperken de beweging in je bekken, wat op zijn beurt de stress op je onderrug kan verhogen en stijfheid kan veroorzaken. Het strekken van je hamstrings kan deze geleidelijk verlengen en daardoor rugstijfheid verminderen.

Rugpijn en stijve rug door verkeerde zit- of werkhouding / Bron: Istock.com/AnaBGDRugpijn en stijve rug door verkeerde zit- of werkhouding / Bron: Istock.com/AnaBGD

Slechte zithouding

Veel mensen brengen meer dan 8 uur per dag zittend door. En al die tijd kan het zitten zijn tol eisen op je onderrug als je niet goed let op je zithouding of niet genoeg afwisselt met een regelmatige wandeling. Veel voorkomende fouten met betrekking tot je zithouding zijn:
  • zitten op de rand van je stoel.
  • te veel naar voren zitten (niet gebruikmakend van de lendensteun van je stoel)
  • naar beneden staren en/of naar boven kijken op je computerscherm
  • met een kromme rug achter het bureau zitten

Enkele van de mogelijke negatieve effecten van deze houdingsfouten zijn de volgende:
  • het aanspannen van de spieren in de onderrug
  • druk op je lumbale wervelkolom, welke worden gevormd door de wervels van de onderrug
  • veranderingen in de anatomische structuren van de wervelkolom op de lange termijn (dit kan resulteren in problemen met je zenuwen, tussenwervelschijven of gewrichten in je onderrug)

Vertraagd optredende spierpijn (DOMS)

DOMS staat voor Delayed Onset Muscle Sourness, de Engelse term voor vertraagd optredende spierpijn. Als je een algemene stijfheid in je rugspieren voelt na een dag of twee na een zware training, kan er sprake zijn van DOMS of vertraagd optredende spierpijn. DOMS verdwijnt meestal binnen drie tot vijf dagen na de training of, in extreme gevallen, na ongeveer zeven dagen. Als je een stijve rug hebt vanwege een vertraagde spierpijn, doe het dan rustig aan totdat de pijn is weggeëbd en matig je trainingsintensiteit om te voorkomen dat je die pijn opnieuw krijgt.

Bewegen is gezond voor lijf en leden / Bron: Halfpoint/Shutterstock.comBewegen is gezond voor lijf en leden / Bron: Halfpoint/Shutterstock.com

Sedentaire leefstijl

Als je veel tijd besteedt aan bankhangen, het zitten achter een computer of een bureau of anderszins bezig bent met sedentaire gewoonten, kan dat de oorzaak zijn van stijve en gespannen rugspieren. Het leiden van een zittende leefstijl vergroot de risico's lage rugpijn aanzienlijk. Regelmatig bewegen is de oplossing tegen deze vorm van spierstijfheid.

Rughernia

Een lage rughernia treedt op door een uitstulping van de tussenwervelschijf. Dit kan op zijn beurt leiden tot pijn in de onderrug en stijfheid wanneer de tussenwervelschijf teen een nabijgelegen zenuwwortel drukt. Stijfheid en andere symptomen in je onderrug van een lumbale hernia worden vaak verergerd door beweging. Je kunt bijvoorbeeld meer pijn voelen nadat je bent opgestaan ​​na een lange periode van zitten. Bovendien kan het naar voren buigen je symptomen ook versterken.

Artrose

Wanneer je 's morgens vroeg en later in de avondlast hebt van een stijve rug, dan kan deze worden veroorzaakt door artrose. Hierbij gaat het kraakbeen van de tussenwervelschijven in de rug in kwaliteit achteruit. Artrose kan leiden tot stijfheid in de rug doordat de kwaliteit van het kraakbeen bij de botten en de gewrichten in de rug minder goed is. Het gevolg is dat je gewrichten meer wrijving tussen elkaar creëren en omdat dit je beweging beperkt, word je vaak stijver en ervaar je meer rugpijn. Deze oorzaak van rugstijfheid komt het meest waarschijnlijk voor bij mensen die ouder zijn dan 60 jaar.

Zelfzorg voor een stijve rug

Sommige zelfzorgmaatregelen kunnen helpen bij een stijve rug:
  • Toepassen van warmte. Warmte kan de doorbloeding verbeteren om spieren te ontspannen en gewrichtspijn te verlichten. Bij artrose of een oude blessure kan warmte helpen om de spieren te ontspannen.
  • Koude toepassen. Koude kan de bloedvaten vernauwen om pijn te verdoven en ontstekingen te verminderen.
  • Beweging. Omdat rust stijfheid kan verergeren, is het belangrijk om te blijven bewegen met lichte activiteit,zoals zwemmen of wandleen. Vermijd activiteiten waarbij je je rug moet draaien of zwaar moet tillen.
  • Pijnstillers. Vrij verkrijgbare pijnstillers, zoals paracetamol, kunnen helpen bij pijn en stijfheid.
  • Ontspanningstechnieken. Ontspanningsoefeningen helpen sommige mensen hun rugspieren te ontspannen om stijfheid en ongemak te verminderen.
  • Massage. Massagetherapie is ontworpen om spierweefsel te ontspannen om pijnlijke spasmen en samentrekkingen te verminderen.

Huisarts raadplegen

Maak in de volgende gevallen een afspraak met je huisarts:
  • Als klachten van een stijve rug meer dan een paar weken aanhoudt
  • Als de stijve rug het hindert om je gebruikelijke activiteiten uit te voeren.
  • Als de stijve rug je hindert om 's ochtends het bed uit te komen.
  • Je merkt pijn en stijfheid op in gebieden, met name spieren of gewrichten.
  • Je hebt eerder de diagnose artrose of een andere aandoening gehad en je symptomen worden erger.

Schakel direct medische zorg in als stijfheid en pijn het gevolg zijn van een verwonding en je je niet kunt verplaatsen.

Alarmsymptomen

Als je de volgende symptomen ervaart, samen met stijfheid en rugpijn, moet je onverwijld een arts inschakelen:
  • oogpijn of visuele veranderingen zoals wazig zien
  • zwakke benen of sensatieveranderingen in je benen of lies
  • verlies van controle over je stoelgang en blaasfunctie
  • koorts en ongewone vermoeidheid

Prognose

Pijn in de onderrug en stijfheid in de rug verbeteren vaak in de loop van de tijd, ongeacht de behandeling. Er zijn evenwel een aantal zelfzorgmaatregelen die je kunt nemen om je stijve rug aan te pakken en het jezelf comfortabeler te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stijve handen: oorzaken en symptomen van een stijve handStijve handen: oorzaken en symptomen van een stijve handStijve handen is een zeer vervelende aandoening die interfereert met je dagelijkse bezigheden. Je gebruikt je handen voo…
Stijve heup: oorzaken en symptomen stijfheid van de heupenStijve heup: oorzaken en symptomen stijfheid van de heupenHet heupgewricht helpt je om van een zittende positie naar een staande, lopende, rennende of springende positie te gaan.…
Stijve enkels: oorzaken en symptomen van enkelstijfheidStijve enkels: oorzaken en symptomen van enkelstijfheidStijve enkels of enkelstijfheid kan een aanslag zijn op je mobiliteit. Door stijve enkels kan het moeilijk zijn om actie…
Stijve knie: oorzaken en symptomen van kniestijfheidStijve knie: oorzaken en symptomen van kniestijfheidEen stijve knie is een vervelende en invaliderende klacht. Stijfheid kan zich voordoen in één of beide knieën en is een…
Stijve nek, oorzaken en tipsIedereen kent het fenomeen van de stijve nek. Soms schiet het er zomaar in na een werkdag of een lange reis. De medische…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maridav/Shutterstock.com
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamstrings
  • https://www.healthline.com/health/stiff-back
  • https://www.spine-health.com/blog/4-reasons-you-may-have-stiff-back
  • https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/stiff-back/
  • https://www.livestrong.com/article/478299-what-are-the-causes-of-remedies-for-stiff-back-muscles/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/AnaBGD
  • Afbeelding bron 2: Halfpoint/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Stijve rug: oorzaken, symptomen en zelfzorg stijfheid in rug"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Stijfheid van het lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!